|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
אורי לופוליאנסקי. גזענות עדתית [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

אפליה מתקנת

לא רבים היו אלה שהעזו להרים את קולם ברמה. אולי שוב פחדו שה"שד העדתי" יצא מהבקבוק, אחרים דווקא חשבו שלומר שזו אפליה עדתית זה כבר נדוש ולא פופולרי, והיו גם לא מעטים שפשוט לא רצו להסתבך עם בית המשפט העליון, שהוא בעצם הממשל הבלתי מעורער של המדינה
11/01/2016  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   פרשת פינטו   |   תגובות
כשעומדת השאלה עם מי להקל ועם מי להחמיר הרי שברור שצריך לעודד "אפליה מתקנת". אפליה כזו שתתקן את החברה החרדית - ממתחרדת ל"מתונה יותר". אפליה כזו שתסייע להמשיך להעביר מהיהדות החרדית אברכים לספסלי האוניברסיטה. אפליה כזו שתמסד את ה"שירות הלאומי" של חרדיות במסווה של "שרות בארגון חסד". ואפליה כזו שתעקור כל סממן יהודי ועממי משורות החסד ההיסטורי ותמסד אותו כ"ממלכתי", עם פיקוח במה, ובמיוחד במי לתמוך.

כן, הייתה שם אפליה שעברה בבית המשפט העליון. יהיו שיקראו לה "אפליה בין דם לדם", אחרים יטענו שזו הייתה "אפליה עדתית" אבל אני חושב שזו הייתה פשוט אפליה מתקנת. זה היה צורם וכואב מדי לשמוע כי בבית המשפט העליון התחשבו כל כך במחלתו של מר אורי לופוליאנסקי (שבאמת יהיה בריא עד מאה ועשרים...) עד שמשש שנות מאסר "הומתק" עונשו לחצי שנה של עבודות שרות, ועוד במשרדי העמותה שלו, ששם לכאורה התרחשו מעשיו הפליליים(!), בעוד שעם חולה קשה ממנו - כהרב יאשיהו פינטו, הסתבר לנו שבית המשפט העליון לא ידע רחמים ושלחו לשנת מאסר. לא רבים היו אלה שהעזו להרים את קולם ברמה. אולי שוב פחדו שה"שד העדתי" יצא מהבקבוק, אחרים דווקא חשבו שלומר שזו אפליה עדתית זה כבר נדוש ולא פופולרי, והיו גם לא מעטים שפשוט לא רצו להסתבך עם בית המשפט העליון, שהוא בעצם הממשל הבלתי מעורער של המדינה.

בחוגי הספרדים החרדים המשיכו להשפיל את ראשם בפני הפריץ האשכנזי מ"דגל התורה", וכך העוול הנורא הזה זכה אך ורק למחאת בודדים. מאחר ששני האישים הללו לא זכו ממני בעבר לפרגון (ומאמרי יעידו על יחסי השווה לשניהם בעבר...) הרי שאינני חושש הפעם לקבוע מסמרות לצד זה מול הצד האחר. יתרה מכך, הבעת דעתי איננה ערעור משפטי על החלטת בית המשפט, לראות בשניהם מפירי חוק, אבל הבעת דעתי נובעת מכך שגם בין מורשעים אין להפלות בדמים בעדות, ובמיוחד ב"תיקונים".

אינני חולק על כך שיש כאן ריח רע ספוג עובש של גזענות עדתית, אבל בואו ונבחן לעומק את הבעיה ואולי נגלה שבעצם העובש העדתי אינו אלא תוצאה של עובש אנטי דתי ואנטי מגזרי עמוק יותר. הרב יאשיהו פינטו הוא יוצא שושלת רבנית עתיקת יומין שמקורה במרוקו של ימים עברו, כזו שרבים ולא טובים חפצים שהיא ושכמותה יעברו מן העולם ה"מודרני". הרב פינטו - כאבותיו, המשיך לבנות מוסדות תורה ולהעביר חילוניים ליהדות. הרב פינטו המשיך לנהוג במפעלי החסד היהודיים - דתיים כבעידנא דקדמא, והותירם בנישה הדתית ולא הממלכתית. הרב פינטו גרף לאמונה ולדרך ברכות ה' פקידי מעלה חילוניים וזרע בהם מחדש את הניצוץ היהודי. הוא פשוט העביר - בגשר היהודי שבנה, פליטים מהצד החילוני אל הצד הדתי. והרב פינטו נשאר נאמן לציבור שממנו בא ותמיד ניצל את מנהיגותו כדי להשפיע לטובת חנינה לכושלים וסיוע לנכשלים.

מנגד, הרב פינטו לא בגד בציבור הדתי ולא מסרו ביד צר ואויב כדי לקדם את מטרותיו האישיות והפוליטיות. בישראל החילונית - שממשיכי החילוניות האנטי דתית שולטים בכיפות של המשפט, התקשורת וה"תרבות" לא אוהבים אנשים כמו הרב פינטו ועבורם נסיקה של איש כזה נחשבת להחזרת גלגל ההיסטוריה אחורה, לעידן פרה - ציוני, כאשר היהדות הייתה אז זו המובילה, ועוד עם גוון מגרבי, שומו שמים. ולכן, כשאיש כזה - כדוגמת הרב פינטו, נתפס בקלקלתו הרי שמיד השבט שרקד בשנת 1948 סביב המדורה, ממהר לרקוד על דמו ולא להתפשר עימו במידת הרחמים, גם אם זהו פיקוח נפש הזועק לשמים.עבור המייסרים הרי שלשבור יהודי כמו הרב פינטו זו הזדמנות בלתי חוזרת לנסות להכניס את ה"שדים" העדתיים, ובמיוחד הדתיים, לבקבוק החילוני והאנטי דתי.

אבל מר אורי לופוליאנסקי הוא ההפך מהרב פינטו - גם אם השניים מוגדרים כ"חרדים". לאחד כלופוליאנסקי - שלא גדל ב"חיידר" החשוך של בני עדות המזרח אלא צמח בציונות הדתית, יש תפקיד חשוב מאוד אצל במסגרת ה"רה-סוציאליזציה" המודרנית בחברה החרדית. לופוליאנסקי הוא בדיוק הצד השני - והמואר של החברה הישראלית החילונית. הוא אשכנזי שלא צמח בישיבות חרדיות אלא בישיבות דתיות לאומיות "מתונות" וש"התחרדותו" איננה קיצונית אלא יכולה לסייע לגורמים ה"נורמטיביים" להעביר חרדים ודתיים לצד החילוני או לצד ה"דתי לייט".

בעצם מסתבר שלופוליאנסקי מבצע את היפוכו של דבר ובשונה מהרב פינטו, במסגרת ה"גשר בין דתיים לחילוניים". הוא מעביר דתיים - ובמיוחד חרדים, מהצד החרדי של הגשר לצד החילוני של אותו גשר. לופוליאנסקי אינו מקרב ליהדות אנשי צמרת חילוניים אלא נוטע בהם את החיזוק כי הוא ושכמותו מצדיקים את התנהגותם האנטי דתית ואת מלחמתם בחרדים ובחרדיות. מערכת החסד שפיתח לופוליאנסקי - בארגון "יד שרה" שהקים, היא מערכת ממלכתית שמשרתת את מה שהממסד צריך, כמו סיוע בגיוס נשים חרדיות ל"שרות הלאומי", אותו פסלו גדולי ישראל בקום המדינה. לופוליאנסקי איננו מבוני מערכת חסד הממלאת את הכוללים באברכים ונותנת להם סיוע גשמי כדי להמשיך בעולם התורה, כפי שהרב פינטו עשה. לופוליאנסקי הוא זה שכרע לפני עסקנים ואילי הון חילוניים, ולא הם אלו שכרעו לפניו.

לופוליאנסקי מעולם לא נותר אדיש בקרב בין חילוניים לחרדים. תמיד הוא נחלץ לטובת ההסכלה החילונית על חשבון ישיבות וכוללים. לופוליאנסקי תמיד התגייס להכשיר חילולי קברים ותמך בארכיאולוגים נגד הרבנים. לופוליאנסקי היה גם ראש העיר הראשון בי"ם ששלח שוטרים - במישרין, לדכא את הפגנות השבת. השלטון החילוני תמיד האמין שעם עוד עשרים לופוליאנסקים כאלה הוא יצליח להוריד את הדמוגרפיה החרדית ולמנוע "התחרדות" מסוכנת - שאנשים כמו הרב פינטו מביאים לכך.

ולכן, כשעומדת השאלה עם מי להקל ועם מי להחמיר הרי שברור שצריך לעודד "אפליה מתקנת". אפליה כזו שתתקן את החברה החרדית - ממתחרדת ל"מתונה יותר". אפליה כזו שתסייע להמשיך להעביר מהיהדות החרדית אברכים לספסלי האוניברסיטה. אפליה כזו שתמסד את ה"שירות הלאומי" של חרדיות במסווה של "שרות בארגון חסד". ואפליה כזו שתעקור כל סממן יהודי ועממי משורות החסד ההיסטורי ותמסד אותו כ"ממלכתי", עם פיקוח במה, ובמיוחד במי לתמוך.

דרך אגב, לא שמעתי אפילו קול לחש מצד מר מכלוף דרעי על "שקופים יותר" ו"שקופים פחות" בעולם המשפט הישראלי, כאשר הרב פינטו נשלח למעצר ללא מידת רחמים כלשהי.

תאריך:  11/01/2016   |   עודכן:  11/01/2016
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אפליה מתקנת
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אדם לאדם
11/01/16 16:34
2
אדם לאדם
11/01/16 16:34
3
היהודי הניצחי
13/01/16 16:16
 
אליהו קאופמן
13/01/16 19:32
 
היהודי הניצחי
13/01/16 22:29
 
אליהו קאופמן
5/02/16 13:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת פינטו
מושג הנראות הוא אחד מאבות היסודות בתשתית לכל משטר, ולכל מסגרת שלטונית. אפילו משטרים עריצים, מדכאים ומושחתים דבקו בבסיסם בנראות נאותה ויכלו להכיל את עריצותם בתחילת דרכם בזכות הנראות. פרעה מלך מצרים, סמל לעריצות שלטונית, הבין בתחילת דרכו המשעבדת כלפי עם ישראל, שיוכל לכונן עריצות לפחות בתחילת דרכו, בתנאי לנראות נכונה. לכן יצא לעבוד בעצמו בחומר ובלבנים, עד שראה שהוכשרה השעה לגלות את פרצופו.
10/01/2016  |  דוד לימן  |   מאמרים
אמון הציבור במערכת המשפט בישראל הולך ונשחק. יותר ויותר אנשים קצו בהתנהלות המפוקפקת מצד גורמי אכיפת החוק - המשטרה, הפרקליטות, היועץ המשפטי לממשלה, וגם בהתנהלות הבעייתית של מערכת בתי המשפט, ובעיקר מצד בית המשפט העליון. אין מדובר רק בערבים ובחרדים קיצוניים, אלא גם באנשים משכילים מאוד, משפטנים ועורכי דין בכירים, אישי ציבור בכירים, עיתונאים ופרשנים בכלי תקשורת מובילים ועוד ועוד. ולא בכדי. פעמים רבות, רבות מדי, נראה כי גורמי אכיפה ומשפט משתמשים בכלים הנתונים בידיהם כאילו היו שבשבת ועושים דין סלקטיבי, ובהחלט נושאים פנים לנאשמים מיוחסים, מחמירים עם מי שסומנו מראש, ומבדילים בין דם לדם.
09/01/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
תראו מה שאלו את שרה נתניהו בחקירתה, ואיך קצין משטרה אנונימי ניסה לנצל את הפיגוע ברחוב דיזנגוף כדי לתקוף את המפכ"ל שהגיע מחוץ לשורות הארגון
08/01/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
פסק הדין של בית המשפט העליון בערעור שהגיש הרב יאשיהו פינטו, חוטא לאמת. וגם לא חכם. לא בגלל גזר הדין הסופי שנקבע - 12 חודשי מאסר בפועל בגין עבירת שוחד שבה הורשע הרב פינטו, על-פי הודאתו - על-אף מצבו הרפואי (החמור יותר מזה של אורי לופוליאנסקי), ולמרות הנסיבות המיוחדות שנודעו בתיק זה (פרשות השוחד בהן לקה תנ"צ אפרים ברכה), אלא במיוחד בשל התחמקות השופטים הנכבדים שדנו בערעור: יצחק עמית, צבי זילברטל ומני מזוז, מלדון לגופו של עניין במניעת חומרי החקירה, באופן זדוני, מהרב פינטו, ומשיבוש של הליכי המשפט. בכך "הכשירו" השופטים פעילות עבריינית מצד הפרקליטות, שאף כפתה עמדתה, לשם ביצוע זממה, על בא-כוחו של פינטו, עו"ד איל רוזובסקי.
05/01/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
פסק דינו של בית המשפט העליון בעניינו של הרב יאשיהו פינטו (יום ג', 5.1.16) הוא גם צפוי וגם מוצדק. צפוי - משום שהוא עולה בקנה אחד עם פסיקתו המושרשת היטב של בית המשפט העליון. מוצדק - משום שפינטו קיבל עונש קל מאוד ובוודאי שאין סיבה להקל עימו עוד יותר.
05/01/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בימים אלה, כנהוג בתקשורת בטרם בחירות, משאלי דעת הקהל עוסקים, כמובן, בשאלה: איזו מפלגה תזכה לרוב בפרלמנט בווסטמינסטר (הרובע בלונדון המארח את בנייני הפרלמנט).
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il