|   15:07:40
דלג
  דביר מור  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כגודל ההצהרות

האם תנועת חמאס עושה סימנים של רגרסיה ואיבוד שליטה? או שהאיתותים מעזה, בכל זאת מצביעים על הסלמה נוספת בקרוב מול ישראל?
12/01/2016  |   דביר מור   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

"אנחנו בונים כוח שיפתיע את העולם, וזאת כדי לשחרר את ירושלים, מסגד אל-אקצה, וכל פלשתין, עזה היא נכס אסטרטגי לעם הפלשתיני. חמאס לא תאפשר לכבות את האינתיפאדה נגד הכיבוש הישראלי, ולא תסכים לפחות מפלשתין מהים עד הנהר" (איסמעיל הנייה מנהיג חמאס עזה, בהצהרה נכונה לתאריך 7 לינואר 2016).

במהלך ההפיכה במצרים (2013), והפלת שלטון 'האחים המוסלמים', תנועת חמאס, שהחלה למעשה כסניף הפלשתיני של 'האחים המוסלמים', נהגה לשלוח מחבלים דרך מנהרות ההברחה של רצועת עזה לסיני, ואלה ביצעו פעולות טרור ולוחמת גרילה נגד הצבא המצרי. התוצאות עבור חמאס לא היו מוצלחות וזאת בלשון המעטה, בנוסף לפעולות הסיכול של צבא מצרים, בהן נעצרו ונהרגו בחצי האי סיני עשרות מפעילי התנועה הפלשתינית דתית, נוצר מצב בו השלטון המצרי בראשות הגנרל שנבחר לנשיא - עבד אל פאתח א-סיסי, נמצא עוין לתנועה.

כמעט ולא עולה בעיה מצרית מלבד אולי בעית המדינה האיסלאמית (דאעש), שבה השם 'חמאס' לא עולה. כך למעשה הפכה התנועה העזתית, ליעד המצריך סיכול מצד השלטון המצרי, וכך גם למעשה חופף האינטרס הביטחוני מקהיר עם חלק מהאינטרסים הביטחוניים של ישראל.

מיקומה הגאוגרפי של מצרים, יוצר תפקיד חשוב ועיקרי מבחינה אסטרטגית מול עזה. המעבר היחידי של עזה לעולם שעובר דרך מעבר רפיח ושנמצא בשליטת המצרים. כמו-כן, השליטה של מצרים על ציר פילדלפי שמתחתיו נחפרו לא מעט מנהרות יוצרת בעיה חמורה עבור חמאס, כיוון שהמנהרות מהוות חלק מהבסיס הקיומי של עזה ושלטון תנועת חמאס כבסיס לוגיסטי לטרור הגי'האד.

חימום היחסים
פעילות טרור [צילום: AP/ Manu Brabo]

מצרים נפגעה מפעילות הטרור הזו בצורה המזיקה משמעותית לתיירות בסיני ולמקור הכנסה חשוב ממטבע חוץ, עם הפסדים של מעל 10 מיליארד דולרים בשנה
▪ ▪ ▪

הסכסוך המורכב של השלטון המצרי בראשות א-סיסי עם חמאס, הוא עמוק וארוך מאוד.

כאמור חמאס היא תנועת בת של 'האחים המוסלמים' שלאחר ההפיכה והדחת מוחמד מורסי מהשלטון, הוכרזה כארגון טרור והוצאה מחוץ לחוק. פעילי הטרור של חמאס, פעלו עוד מתקופת שלטונו של הנשיא מובארק והיוו מטרד לתיירות המצרית בסיני כאשר הוציאו פיגועים בטאבה, בשארם א-שייח' ובד'הב בעיקר כנגד מטרות של מטיילים ישראלים וריכוזי צבא ומשטר מצריים. האינטרס של חמאס בפעולות אלו, היה ליצור מגמה שמאפשרת בסופה הקמה של אמירות איסלאמית בחצי האי סיני.

מצרים נפגעה מפעילות הטרור הזו בצורה המזיקה משמעותית לתיירות בסיני ולמקור הכנסה חשוב ממטבע חוץ, עם הפסדים של מעל 10 מיליארד דולרים בשנה. אמירות שכזו, למעשה, הייתה יכולה לאפשר מעבר מוגבר ויעיל וללא סיכולים של העברת טילים, ונשק מגוון אשר נשלח מאירן דרך סודן ומגיע לסיני.

כאשר התגברו פעולות הטרור עוד בתקופת מובארק, ניסו בשלטון המצרי להביא לסתימת המנהרות אך ללא הצלחה. כאשר עלה מוחמד מורסי מ'האחים המוסלמים' לשלטון, באופן טבעי התחממו היחסים עם חמאס, נערכו פגישות עם מנהיגי התנועה בקהיר והוגבלה פעילות הצבא המצרי בסיני כנגד פעולות הטרור, מה שאפשר לחמאס להתארגן ולהתחמש בטילים ואמל"ח לקראת העימות מול ישראל שהיה בקיץ 2014 ("צוק איתן").

כאמור, לאחר ההפיכה והדחת מורסי, המגמה התפכה לחלוטין. נוסף על כל התרחיש הגיאו פוליטי מול מצרים, קיים איום אסטרטגי עבור חמאס והוא פעילי המדינה האיסלאמית (דאעש) בסיני. אומנם מבחינת טרור השלטון המצרי הנוכחי הוא אויב משותף, אך המטרה האידיאולוגית הסופית שונה בתכליתה. דאעש נלחמים בכל מה שאינו מקדם את מהות הח'ליפות האיסלאמית, הם אינם מכירים במוסלמים עם מטרה שונה כשותפי גורל, אלא אויב נוסף שיש להכפיפו או להשמידו ולכן תנועת חמאס למעשה "נופלת כאן בין הכסאות".

מפעל משגשג
מסחר משגשג דרך המנהרות [צילום: AP]

מפעל המנהרות, הכניס לשלטון חמאס בעזה מעל 200 מיליון דולרים בשנה
▪ ▪ ▪

לאחר מבצע צוק איתן והתבססות משטרו הנשיאותי של א-סיסי במצרים, הרגישו תושבי עזה היטב את חבירתה של מצרים לישראל כנגד חמאס. המבצע הנרחב לחסימת המנהרות בגבול רפיח עם סיני, יצר מפלה כלכלית רחבה עבור "שוק התעסוקה" העזתי. הצבא המצרי הציף בהזרמת מי ים לא מעט מהמנהרות ששימשו לא רק להברחת נשק ותחמושת, אלא נוסף על כך היוו כמעין נמל יציאה של עזה לעולם.

המנהרות העסיקו אלפי עזתים, מאנשי בנייה, פקידים, מבריחים, וסוחרים גדולים וקטנים. מפעל המנהרות, הכניס לשלטון חמאס בעזה מעל 200 מיליון דולרים בשנה, כאשר מעבר רפיח נסגר ונפתח על-פי החלטה של השלטון המצרי, המסחר במנהרות שגשג. כשחלה מגמה שמשביתה את פעילותן של המנהרות, רצועת עזה נותקה מהתלות בכלכלת מצרים והפכה להיות תלויה בישראל בצורה מוחלטת. בערך כחצי שנה לאחר מבצע צוק איתן, או השם שנתן חמאס למבצע "אל-עסף אל-מאכול" - "הקש האכול", עדיין היו מחלוקות בין חמאס לפתח שעיקבו את תהליך השיקום של הרצועה. לאחר מכן, חל תהליך שיקום מואץ בעיקר עקב מעבר סחורות מישראל כחלק מסיוע הומניטרי לתושבי עזה.

כמו-כן ידועה מערכת היחסים של חמאס עם שלטונות קטאר וטורקיה, שסייעו בהיקפים נרחבים ביותר לשיקום הרצועה, כמו העברת מיליוני דולרים לבנייה ושיפוצים.

עם זאת, דעת הציבור העזתי חלוקה אם כי עדיין ציבור לא קטן נתון למרות שלטון חמאס, וחלק לא קטן עדיין שומר אמונים גם לדרכה של התנועה הדתית. דעת המיעוט, שלעתים עושה רושם כאילו מתרחבת, היא שחמאס באופן כללי מעדיף לדאוג לפעיליו מאשר לתושבי עזה. לטענתם, חמאס עסוק בשיקום גדודי "עז-אדין אלקאסם" (הזרוע הצבאית של חמאס), וגייס מאות תושבים לעזור להם בשיקום המנהרות, בהתאם לכך הם מעוניינים להגיע מוכנים לסיבוב הלוחמה הבא מול ישראל.

שיקום יכולות לחימה
מפגין כישורים [צילום: עיאד טאיה/פלאש 90]

כביש שנסלל על-ידי חמאס ליד גבול הרצועה אמור היה לשמש בתכנון כאמצעי למתקפת פתע כנגד ישראל
▪ ▪ ▪

בצל טענות שהתחילו כחלק מאינטרס של חמאס לאחר המבצע ל'תאהדיה' (תקופת רגיעה), החלו עבודות השיקום גם של מפעל המנהרות, כמובן גם הכלכליות וגם ההתקפיות. כבר יותר משנה לאחר המבצע, וכבר נראה ברור לחלוטין שחמאס הצליח לשקם חלק נכבד מהמנהרות שנהרסו על-ידי צה"ל והצבא המצרי. כמן כן על-פי הערכות המודיעין של ישראל, חמאס מציג יחידת קומנדו מאומנת היטב שמחזיקה באמל"ח מהמתקדמים ביותר.

על-פי עדות מחקירת שב"כ מאוגוסט 2015 של עציר ביטחוני מרפיח, אשר ששימש כמחבל חמאס ולקח חלק בחפירת מנהרות, כביש שנסלל על-ידי חמאס ליד גבול הרצועה אמור היה לשמש בתכנון כאמצעי למתקפת פתע כנגד ישראל, זאת על-ידי כלי רכב רבים שיסעו במהירות לעבר הגבול למטרות תקיפה.

הברכות הלא מעטות שמגיעות מבכירי חמאס על ביצוע פיגועי הדקירה, הדריסה והירי בשטחי ישראל ואיו"ש של מחבלים יחידים, מגיע בצורה הניתנת להבנה כתמיכה חד-משמעית בטרור הפלשתיני ולהסלמת המצב במקום להביא לרגיעה.

על-פי כל התרחישים, בתנועת חמאס עושים מאמצים רבים לשיקום יכולות הלוחמה שלהם ואף בצורה חסרת תקדים. כחלק מהמאמץ לשיקום תשתיות הטרור, חמאס גייס יותר מ-15,000 נערים בגילאים של 15 עד 17 זאת על-פי פרסום התנועה, שעוברים הכשרה ללוחמה, לחטיפות חיילים, תרגילי תקיפה ממנהרות ושיעורי איסלאם באופן אינדוקטרינטיבי. נוסף על כך, המהלך נועד לגיוס רחב היקף על-מנת למלא את השורות שהצטמצמו מאבידות המבצע, ולהגביר את התמיכה בקרב תושבי עזה לנוכח קשיי היום החברתיים-כלכליים וגם הביטחוניים ברצועה.

כמו-כן, לאחרונה נוספו איומים מבכירי התנועה על הכוונה לחדש את פיגועי ההתאבדות על-ידי מחבלים שיגיעו מהגדה המערבית (יהודה ושומרון) שהונחו לבצע פיגועי התאבדות בעומק השטח הישראלי ושכוללים מחבלים ללא עבר בפעילות טרור, כך שהשב"כ יתקשה לנטרל את אותם מחבלים.

נראה על-פי כן, שתנועת חמאס מאותתים בכל כוחם על-מנת לשמור על צביונם השלטוני בעזה, אין הם מתיימרים לשמור על שקט וחתור להישגים מדיניים בצורה דיפלומטית מערבית, מכיוון ששקט שכזה אינו מחזק ומתחזק אותם מבחינה לאומנית-דתית.

כל עוד הם אינם מביאים לתוצאות ולהישגים משמעותיים עבור פעיליהם ותומכיהם בפרט, ועבור האוכלוסייה הפלשתינית בכלל, הם מוכנים להקריב בכל דרך על-מנת להשיג את מטרתם, ולמרות כל התרחישים הגיאו-פוליטיים שמסביב.

תאריך:  12/01/2016   |   עודכן:  12/01/2016
דביר מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כגודל ההצהרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמעד
12/01/16 11:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הכללה. לא קל להיות ערבי בישראל בימים אלה. הציבור הדתי או השמרני-ימני חש מפעם לפעם את נחת זרועה של ההכללה. כזכור, "כולנו" רצחנו את רבין ז"ל ו"כולנו" היינו בדומא. הציבור הערבי בישראל חווה זאת על בסיס קבוע. מה אכפת לנו, יאמרו חלקים בתוכנו. בהחלט אכפת; ערביי הארץ נשארים איתנו. מבעד לערפילי ההאשמות ההדדיות צריך לראות את העתיד המשותף. בשני הצדדים ישנם כאלה החולמים להיפטר מהצד השני. כל צד ומשיחו. בינתיים אנחנו חיים יחד, עם המורכבויות והדקויות.
11/01/2016  |  דרור אידר  |   מאמרים
לאחר כל האכזבות והכשלונות של היוזמות והוועידות לשלום, שהיו לאורך השנים, בניסיונות הבלתי פוסקים להגיע לפתרון לסיום הסכסוך הפלשתיני ישראלי, יצאו לאחרונה כמה ממנהיגי האופוזיציה (הרצוג, לבני, לפיד) ביוזמה מדינית חדשה.
10/01/2016  |  מתי דוד  |   מאמרים
לפני שלושה חודשים נטל חלאת האדם מוהנד שפיק מוחמד חלבי את סכינו ויצא לקיים את מצוות הקוראן הקדוש ונביאו מוחמד להרוג יהודים כופרים. הוא דקר למוות את הרב נחמיה לביא ואת החייל אהרון בנט. את אשתו של אהרון פצע קשות ואת תינוקם בן השנתיים פצע קל עד שחוסל על-ידי לוחמי מג"ב. לפני מספר ימים אישר בג"ץ את הריסת ביתו של הנבל וכך התבשר עם ישראל בשבוע שעבר כי נהרס ביתו של "המחבל".
10/01/2016  |  יעקב עמר  |   מאמרים
משטרת ישראל פתחה בחקירה (יום א', 10.1.16) בעקבות תחקיר 'עובדה' שחשף כי פעיל השמאל הקיצוני עזרא נאווי, ראש תאעיוש הפועל באזור חברון, מסגיר לידי הרשות הפלשתינים פלשתינים שמוכרים קרקעות ליהודים בידיעה שבכך הוא מוסר אותם לעינויים ולמוות.
10/01/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
כעת, לאחר שהמחבל, נשאת מלחם, חוסל על-ידי כוחות הביטחון והמשטרה, עדיין רוחפת ומרחפת, במלה כובדה, בחלל האוויר, השאלה הקשה והמתבקשת והיא - כיצד הצליח מחבל זה לשרוד למעלה משבוע ימים, במקום מחבוא, מבלי שיתגלה הוא על-ידי כוחות הביטחון והמשטרה, כאחת.
10/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il