|   15:07:40
דלג
  מרים נאור  
נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מימין לשמאל: יורם כהן, איילת שקד, ראובן ריבלין, השופט אבי לוי ומרים נאור, היום [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

כניעת שופט לאיומים היא הטיית משפט

דברי נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור בטקס השבעת שופטים ורשמים חדשים במשכן נשיאי ישראל [ד' בשבט תשע"ו, 14.01.2016]
14/01/2016  |   מרים נאור   |   נאומים   |   תגובות
שיח ציבורי אלים
בשיח הציבורי היום מדובר, לצערי, לא אחת על שיח אלים של איומים, השמצות והסתה. שיח אלים זה מופנה לא רק כנגד שופטים, הוא מופנה גם כנגד נבחרי הציבור, כנגד שרים, כנגד נשיא המדינה, כנגד פקידי ממשל, כנגד אזרחים מן השורה. אנו נתקלים, כאמור, בעוצמה חדשה של הכפשות אישיות של שופטים, ואף באיומים על שופטים ועל בני משפחותיהם.

נאור יוצאת להגנת קפאח
איתמר לוין
דוחה את הביקורת החריפה על שופט המחוזי בתל אביב בעניינו של עבריין מין: "אין לקבל הטחת טענות הנעשית מבלי לקרוא את גזר הדין והנמקותיו ומבלי להתמודד עימן"
לרשימה המלאה

כבוד נשיא המדינה, שרת המשפטים, חברי הוועדה לבחירת שופטים, מנהל בתי המשפט, שופטות ושופטים מכהנים, השופטות והשופטים המצהירים אמונים ובני משפחותיהם, קהל נכבד.

טקס ההשבעה היום הוא יום חג לכולנו - לכם, למשפחותיכם, למערכת המשפט. היום אתם מצטרפים למשפחת שופטי ישראל. כשופטים תהיו חשופים לעתים לביקורת. מהר מאוד תלמדו לדעת כי הביקורת נמתחת על זיכויים בפלילים, ועל הרשעות בפלילים. על השתת עונשים חמורים מדי, ועל השתת עונשים קלים מדי. על קבלתן של עתירות, ועל דחייתן של עתירות אחרות. על קבלת תביעות, ועל דחיית תביעות. ועוד ועוד.

הביקורת, כשלעצמה, היא רצויה וחשובה, טבעית ומובנת. הביקורת היא טבעית, משום שבכל פסק דין, בכל החלטה, יש צד "מנצח" וצד "מפסיד". פסקי הדין אינם ניתנים בחלל הריק. הם משפיעים על חייהם של המתדיינים; הם משפיעים - מי יותר מי פחות - על הציבור בכללותו. הביקורת היא חשובה משום שהיא ביסוד חופש הביטוי, המוכר בשיטתנו כ"ציפור נפשה של הדמוקרטיה". היא חשובה משום שאין שופט - אין אדם - שהוא חף מטעויות. הזדמן לי בעבר לכתוב כשאישרתי במקרה מסוים לקיים משפט חוזר כי מערכת המשפט מכירה בכך ש"אין היא חסינה מטעויות".

ובלשונו של השופט מ' לנדוי: "עשיית הדין תלויה [...] בסופו של דבר בהערכת הראיות על-ידי שופטים בשר ודם, השואפים אל קביעת האמת לאמיתה, בלי להגיע תמיד אל חקר האמת עד תומה".

אכן, הביקורת עשויה להצביע על טעות ולחשוף נקודות תורפה. על כן יש לברך על הביקורת ולהיות פתוחים אליה. עלינו להיות נכונים להקשיב לביקורת בנפש חפצה. אולם ביקורת צריכה להיות ראויה ועניינית. ביקורת צריכה להיעשות בהתאם לכללי השיח הדמוקרטי, הן מבחינת סגנונה והן מבחינת תוכנה.

גם הביקורת נתונה לביקורת, לא רק פסקי הדין מושא הביקורת. ביקורת ראויה היא ביקורת שעניינה מחלוקת עם ההנמקה שבפסק הדין, ולא ביקורת שמוטחת מבלי לקרוא אף לא פסיק מן ההנמקה.

ביקורת ראויה צריכה להיות מבוססת על נתונים עובדתיים, על הכרת פסק הדין מושא הביקורת. היא צריכה להביא בחשבון את מכלול השיקולים החברתיים הערכיים הרלוונטיים. יש להבחין בין ביקורת עניינית ראויה, לבין דברי הסתה ואיומים במסווה של ביקורת - אותם אין לקבל. ביקורת שאינה מבוססת, שנעשית בלשון משתלחת ובלתי מרוסנת, אינה ביקורת ראויה.

אנו עדים היום, למרבה הצער, לתופעות של השמצות אישיות, "שיימינג", של שופטים. לא פעם, אלו אינן נובעות ממחלוקת עם ההנמקה שביסוד פסק הדין - ואף אינן מגובות בעובדות - אלא מתבססות על הוצאת דברים מהקשרם. לעתים קרובות מתבססת הביקורת לא על מה שנאמר בפסק הדין עצמו אלא על מה שנכתב אודות האמור כביכול בפסק הדין, גם אם הדברים אינם משקפים את מה שבאמת נאמר.

במקרה אחד, והדברים ודאי מוכרים לכם, בעקבות גזר דין שניתן בבית המשפט המחוזי לגבי עבירת מין, הוכפש שמו של שופט באינטרנט ובדפוס תוך שנקראו קריאות לפטר את חברי ההרכב בעקבות גזר הדין ונעשה שימוש בשמות גנאי שלא אחזור עליהם כאן.

איני מביעה, כמובן, כל עמדה על גזר הדין עצמו. ההליך אינו חלוט, ואם יוגש ערעור - איני מביעה כל עמדה בשאלה אם העונש שהוטל ראוי. אבל אני כן מבקשת להביע, בהזדמנות זו, עמדה נחרצת כנגד ההשמצות האישיות המופנות כלפי שופטים בישראל וכנגד קריאה לפטר שופט בגין עונש שגזר.

בישראל אין מפטרים שופט בשל הכרעה שיפוטית שנתן, אפילו נמצא שהיא שגויה. זהו חלק מהעצמאות השיפוטית, שהיא תנאי בל יעבור לתפקודם של בתי המשפט ומרכיב מרכזי בכל משטר דמוקרטי. אם שופט שגה בפסיקתו - ניתן לערער עליה. ניתן כאמור גם למתוח עליה ביקורת עניינית.

אכן, ביקורת עניינית המבקרת את ההנמקות שביסוד גזר הדין היא ראויה, אך אין לקבל הטחת טענות הנעשית מבלי לקרוא את גזר הדין והנמקותיו ומבלי להתמודד עמן. כך, למשל, באותו עניין שהזכרתי נטען במספר כתבות כי על העבריין שהורשע לא הוטל כל עונש מאסר בפועל, אף שריצה עובר למתן גזר הדין חצי שנת מעצר.

ניתן, כמובן, להביע עמדה שאין די בחצי שנת מעצר שנראה כחלק מתקופת המאסר שאחריה עבודות שירות, אך כתיבה הטוענת כי לא הוטל כל עונש מאסר בפועל אינה משקפת הדברים לאשורם. גם ביקורת על כך שבית המשפט התעלם מעבירות שנמחקו במסגרת הסדר הטיעון אינה במקומה. אסור לשופט לתת עונש על עבירה שלא הייתה הרשעה בגינה, והדברים ברורים. אין לקבל הוצאת דברים מהקשרם, וודאי שאין לקבל שימוש בשפה בוטה שאינה ראויה לדפוס. זוהי אינה ביקורת ראויה.

ביקורת ומחלוקת עניינית - ראויות הן. אולם הסתה, איומים והשתלחות בלתי מרוסנת אינם בגדר ביקורת ראויה, ועשויים אף להוות עבירה פלילית.

בשיח הציבורי היום מדובר, לצערי, לא אחת על שיח אלים של איומים, השמצות והסתה. שיח אלים זה מופנה לא רק כנגד שופטים, הוא מופנה גם כנגד נבחרי הציבור, כנגד שרים, כנגד נשיא המדינה, כנגד פקידי ממשל, כנגד אזרחים מן השורה. אנו נתקלים, כאמור, בעוצמה חדשה של הכפשות אישיות של שופטים, ואף באיומים על שופטים ועל בני משפחותיהם.

אנו, במערכת המשפט, פועלים כשצריך לאבטחת שופטים מאוימים באמצעות משמר בתי המשפט; אנו מערבים במידת הצורך את משטרת ישראל. אנו פועלים גם בדרכים נוספות. לאחרונה הושלמה עבודת מטה מקיפה בהנהלת בתי המשפט במסגרתה נבחנו בעזרת אנשי מקצוע דרכי התמודדות שונות עם ההשמצות ברשתות החברתיות בפרט והשימוש הפוגעני באינטרנט בכלל. מנהל בתי המשפט מינה ממונָה בלשכה המשפטית של הנהלת בתי המשפט, שתפקידה לרכז את הטיפול המערכתי בנושא בתיאום עם גורמים נוספים, בתוך המערכת ומחוצה לה. לצערי יש לה לא מעט עבודה.

שרת המשפטים הקימה ועדה בראשות השופטת (בדימ') ארבל, שמטרתה לגבש אמצעים להגנה על הציבור הרחב ועל נושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים ומפני "בריונות" באינטרנט, וגם לפועלה אנו ממתינים.

בצד ההגנה שמנסה מערכת המשפט לפרוש על השופטים - הביקורת, יהא סגנונה אשר יהא, היא חלק מעבודתנו השיפוטית. כפי שנוהג לומר הנשיא (בדימ') אהרן ברק: "כשאנו יושבים לדין אנו עומדים לדין".

עם הצטרפותכם למשפחת שופטי ישראל אני מבקשת להדגיש בפניכם דברים ששופטי ישראל שמעו ממני בעבר בפורומים שונים. לשופטים אין אופציה להיות מושפעים מהאיומים ומההכפשות שהם נחלת חלקם. כניעה לאיומים היא הטיית משפט. היא עיוות דין. היום הצהרתם אמונים למדינת ישראל ולחוקיה.

ההכרה כי אין על השופט מרות זולת מרותו של הדין וכי יש שיקולים שאין לשקול אותם, עושה את הכרעתנו - באופן פרדוקסלי, לפשוטה. היא חלק מהכשרתו של שופט מיומו הראשון על כס השיפוט. ההכרה שאין לשופט אופציה להיכנע להסתה או להכפשות היא נחלתו של כל ציבור השופטים - אליו אתם מצטרפים היום.

חברי, השופטות והשופטים החדשים, הרשמות והרשמים החדשים, והשופטות והשופטים המקודמים במדרגות השיפוט - קבלו נא איחולי הצלחה חמים. הצלחתכם - הצלחתה של מערכת המשפט כולה.

ולבני המשפחות הנרגשים הניצבים כאן עמכם תודה לכם שאתם משאילים לנו את השופטת או השופט להרבה שעות ביממה, לאורך שנים. עמידתכם האיתנה וגם תמיכתכם במצבים שאינם קלים היא מקור כוח ליקירכם השופט.

תאריך:  14/01/2016   |   עודכן:  14/01/2016
מרים נאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כניעת שופט לאיומים היא הטיית משפט
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלץ חבובה
14/01/16 23:01
 
כבה האור
15/01/16 02:34
2
אהוד פרלסמן
15/01/16 01:30
3
גזלנים נמאסתם
15/01/16 02:05
4
לשלום הציבור
15/01/16 07:53
5
שופטת המטה משפט
15/01/16 08:16
6
דניאל143
15/01/16 10:34
7
דניאל143
15/01/16 10:46
8
צורי
15/01/16 15:43
9
ישע
15/01/16 16:05
10
פשקובסקי
15/01/16 19:59
11
מיכל מירושלים
16/01/16 15:40
 
אהרון שחר
16/01/16 18:32
12
דברי קהלת החכם
18/01/16 13:06
13
ארליך פינחס
20/01/16 01:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"הצטרפותה של הצוללת החדשה 'אח"י רהב' לזרוע הים, ולמערך הכוחות המבצעי שלה, מהווה נדבך נוסף בעוצמתנו. 'אח"י רהב', ואחותה 'אח"י תנין', לצד שלוש הצוללות הנוספות, יאפשרו לזרוע הים להמשיך ולפעול בשילוב כוחות עם שאר יחידות ומערכי צה"ל כדי לסכל את כוונות הזדון של אויבינו לשבש את חיינו. זרוע הים מסייעת למערכת הביטחון ולצה"ל לא רק להעניק הגנה מרבית לאזרחי המדינה, אלא גם אוחזת ביכולות התקפיות המאפשרות לפעול בכל מקום שנבחר, לאורך חופיה של ישראל ואף הרחק מהם.
12/01/2016  |  משה יעלון  |   נאומים
אנחנו שומעים השכם והערב תחזיות קודרות על שוק ההון. על כך שהשוק מתייבש. שאין הנפקות. שהיקפי המסחר נמוכים. שמדינת ישראל מאבדת את חברות ההיטק שלה. שהטייקונים אשמים. וכמובן, הרגולציה חונקת.
30/12/2015  |  שמואל האוזר  |   נאומים
תודה אדוני/גברתי יושב/ת הראש, שרות ושרים, חברותי וחבריי חברי הכנסת, וחשובים מכל, במחילה, אזרחי ישראל.
29/12/2015  |  אמיר אוחנה  |   נאומים
תודה לך אנדרי, ותודה לכם בעצם מארחי האכסניה, כאן במקום הזה בנאות חובב וגם בנגב, ראשי הרשויות חבריי. וכאן נמצאים גם ראשי תעשיה וארגונים כלכליים חשובים. וכמובן ידידיי, שרגא ברוש, אני שמח לראות אותך, אנחנו עובדים יחד בתעשיה, כפי שאמרת. ואני מבקש במיוחד להודות במעמד הזה לשני אנשים שבלעדיהם לא היינו יכולים לדחוף את הדבר הזה קדימה - אני דוחף, אבל מישהו צריך גם לפלס את הדרך, והאחד הוא ידידי יובל שטייניץ, שר האנרגיה, שמיניתי אותו למען המטרה הזאת, יש עוד שתי מטרות אבל על זה נדבר בהזדמנות אחרת, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר - יחד עבדו כצוות מחץ, מחץ כדי להתגבר על המכשולים. אני רוצה להודות לך, יובל, על הפעולה החשובה שלך. אני רוצה גם להודות בנוסף לך אלי, גם למשפטנים שעזרו במקרה הזה, אני אומר זה דבר מדהים, עזרו במקרה הזה עזרה של ממש, וגם צוות אנשי המקצוע במשרדים השונים עשו עבודה מאוד חשובה למען חזון משולש.
17/12/2015  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
משפחה יקרה: דורית, ישי, נדב, נועה; חברות וחברים, שותפים לדרך;
07/12/2015  |  זהבה גלאון  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il