בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
המודל של דיוויד פרקינס בכיתת הלימוד
|
על המורה להשתמש בשיטות לימוד מגוונות כדי לסייע לתלמידים להבין את החומר וליישם אותו גם מחוץ לכיתה, משמע בחייהם הפרטיים
|
שיטות לימוד מגוונות [צילום: איסאם נאסר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
כמות חומר שעל המורה ללמד תלמיד יכולה להיות מורכבת מכמות גדולה של ספרים ומאמרים. אותה כמות צפויה להיות גדושה בנתונים רבים עד מאוד. כמות הנתונים שתהיה על אחריות המורה ללמד בשיעור תוכל להגיע עד לרמה שבה התלמיד לא יזכור את כל החומר כראוי, וגם אם יזכור אזי הוא "יחזיק" את החומר בראשו רק עד לאחר הבחינה. אם כך יקרה, ברגע שיניח את עפרונו, ימסור את בחינתו ויגלה על ציונו כ"עובר" כל החומר ישכח לו מהראש. אי לכך, על המורה להשתמש בשיטות לימוד מגוונות כדי לסייע לתלמידים להבין את החומר וליישם אותו גם מחוץ לכיתה, משמע בחייהם הפרטיים. דיוויד פרקינס דיבר על שלושה עקרונות יסוד ב"עולם הלמידה" של תלמידים בכיתה: 1. חיבור - כלומר, לשאול עם מה הלמידה של המורה מתחברת אליו? תלמיד מגיע לכיתה עם ידע מוקדם, ידע אשר הוא מכיר וידע אשר מעצב את תפיסת עולמו. בדיוק כמו שתיאוריות מדעיות מהוות "ספרי חוקים" לא רשמיים לענפי מחקר מדעיים שונים, כך קונספציות מסוימות מעצבות ראיית עולם של כל אדם על-ידי כך שהם קובעות מה נכון ומה לא, וכפי שטענות מחקר מקבלות סימוכין מתיאוריות כך נתונים שונים הנקלטים ע"י התלמיד מקבלים פרשנות מהקונספציות שלו. 2. הארכה - איך המורה מצליח להרחיב את החשיבה שלהם? כפי שתיאוריה מדעית יכולה להשתנות כאשר היא נחשפת לנתונים אמפיריים חדשים אשר הוכחו בניסויים, כך גם קונספציה של תלמיד יכולה להתרחב כאשר הוא נחשף לנתונים חדשים ולפיסות מידע חדשות. 3. איתגור - איך המורה מצליח לאתגר את הקונספציות השגויות שלהם (או את הידע המוקדם)? לעיתים קרובות, הכנסת נתונים החדשים לקונספציה הקיימת, משנים אותה מהיסוד. היות שהנתונים זרים לתלמיד, הוא לא חשב אף פעם לקחת אותם לשיקולו בבניית הקונספציה, לפיכך הם עלולים לשנותה לקונספציה אחרת.
|
|
שאלות במקום תשובות [צילום: AP/Christopher Berkey]
|
|
|
|
השלב השלישי הוא להציע להם פתרונות משלו לשאלה המבוססים על התיאוריות השונות בחומר הלימוד. | |
|
|
|
השלב הראשון ביצירת דיון פורה הוא הפיכת הידע לשאלות ● במקום להתחיל ללמד את כמות נתונים הגדולה שיש בידי המורה, הוא שואל את התלמידים שאלה רלוונטית לתחום
|
▪ ▪ ▪ |
ניהול דיון על המושא בכיתה מאפשר למורה לערב סטודנטים בחומר הלימוד, ויותר חשוב מכך, לגרום להם להביו איך חומר הלימוד המסובך ממבט ראשון בא לידי ביטוי בחייהם הפרטיים. הבנה מסוג זה יכולה גם להישאר בזיכרונם של התלמידים וגם תעזור להם לשפר את חייהם בעזרת הידע שלמדו. השלב הראשון ביצירת דיון פורה הוא הפיכת הידע לשאלות. במקום להתחיל ללמד את כמות נתונים הגדולה שיש בידי המורה, הוא שואל את התלמידים שאלה רלוונטית לתחום. כך למשל, בלימוד קורס מקצועי כמו ניהול ידע בארגונים, אחד העקרונות הכי חשוב של ניהול ידע ארגוני הוא שיתוף הידע בין עובדים. ולכן, המורה יכול לפנות אל הכיתה בשאלה - האם הייתם משתפים את הידע המקצועי שלכם עם עובדים אחרים? השלב השני הוא ניהול הדיון. המאפיין של שלב זה הוא לשמוע בסבלנות את הדעות השונות (גם אם הן נוגדות את הדעה האישית של המורה) ולעודד מספר גדול ככל האפשר של תלמידים להביע את דעותיהם, לנמקם, להדגימם מחייהם האישיים ולבססם. רצוי גם לכתוב את העמדות השונות על הלוח. הקשבה לדעות השונות היא בעלת חשיבות גדולה בגלל שהדיון הזה גם מציג בפני המורה את הקונספציות הקיימות בראשם של התלמידים. כך למשל, כתשובה לשאלה - האם הייתם משתפים את הידע המקצועי שלכם עם עובדים אחרים, חלק מהתלמידים יוכלו לענות כי לא היו חולקים את הידע המקצועי שלהם מכיוון שמשמעות הפעולה הזו היא ויתור על הייחודיות המקצועית של העובד, וחלק מהתלמידים יוכלו לענות כי היו חולקים את הידע המקצועי שלהם מכיוון שברצונם להתקדם לתפקידים אחרים והקידום אפשרי רק כאשר הארגון מוצא מחליף מתאים לתפקיד שלך וחלק יוכלו לענות כי היו חולקים את הידע המקצועי שלהם אבל היו שומרים פיסות מידע שונות לעצמם. לאחר שהמורה שומע את כל הדעות, השלב השלישי הוא להציע להם פתרונות משלו לשאלה המבוססים על התיאוריות השונות בחומר הלימוד. השלב הזה למעשה משיג שתי תוצאות: הראשונה היא אתגור הקונספציות השגויות בראשם של התלמידים, והשנייה היא לתת לתלמידים יכולת הבנה כיצד התיאוריות הרלוונטיות מחומר הלימוד רלוונטי לחייהם האישיים בכלל ובמקום העבודה בפרט. לסיכום, חשוב להבהיר כי המטרה של לימוד היא לא רק ללמד חומר כפי שהוא, אלא להביא להבנה כיצד החומר הא לידי ביטוי בחיים מחוץ לכיתה. לכן לפי דעתי, הדרך היעילה ביותר ליישם את המודל של פרקינס היא אימוץ שיטות לימוד אשר מעודדות השתתפות של התלמידים בלימוד החומר. השיטה של ניהול דיון תאפשר לתלמידים להבין כיצד חומר הלימוד יכול לעזור להם להבין את העולם שבו הם חיים מחוץ לכיתת הלימוד על כל היבטיו.
|
|
|
הכותב הוא היסטוריוסוף, היסטוריון של הציונות, ועיתונאי. בגיל 15 הוכר כתלמיד מחונן, והחל ללמוד בגיל זה לתואר ראשון במדעי מדינה, עד שסיים אותו בגיל 19. נכון להיום, הוא כותב ספרים בתחום הפילוסופיה שבהם פועל לפיתוח מספר תיאוריות בתחום הפילוסופיה ספקולטיבית של ההיסטוריה.
|
|
תאריך:
|
08/02/2016
|
|
|
עודכן:
|
08/02/2016
|
|
דניאל גלילי
|
המודל של דיוויד פרקינס בכיתת הלימוד
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יוסי לוי
|
19/12/16 18:20
|
|
אוהדי הספורט הישישים שבינינו זוכרים את קפיצת השיא המדהימה של בוב בימון באולימפיאדת מקסיקו. בימון, שקפץ למרחק של 8.90 מטר, שבר את השיא הקודם של הקפיצה לרוחק בלא פחות מ-55 סנטימטר, כאשר מעולם לא נשבר השיא ביותר מ-15 סנטימטר (על-ידי ג'סי אוונס האגדי). על-פי ויקיפדיה, כתוצאה מקפיצתו המדהימה נטבע מונח חדש: "בימונסק", המתאר השג מדהים ובלתי צפוי.
|
|
|
בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת תקופת טרום הקמת ערוצי הטלוויזיה המסחריים היה כידוע ערוץ 1 של הטלוויזיה הישראלית (מלבד הטלוויזיה החינוכית) למעשה ערוץ שידור הטלוויזיה הישראלי היחיד בארץ וכתבי הערוץ היו דמויות ידועות ומוכרות כמעט בכל בית בישראל. די להזכיר שמות כמו חיים יבין, דן שילון, אריה אורגד, יעקב אחימאיר, שמעון טסלר, אליעזר יערי, עמוס ארבל, בני ליס, מיכה לימור, יגאל גורן, אורי גולדשטיין והרשימה עוד ארוכה ורבה. על חבורה מכובדת זו נמנה חיים פלטנר שהיה בשנים אלה כתב טלוויזיה בולט לענייני כלכלה ושוק ההון. פגשתיו לפני מספר שנים בכנס אילת לעיתונות ובספטמבר 2015 ראיתיו בהלוויתו של מוטי קירשנבאום במכמורת.
|
|
|
יום חמישי בערב, המקום הומה אנשים, אשר בעיקר מסתובבים. אין ספק מקום מושקע ובהחלט נוף חדש בשוק הקמעונאי בישראל. מגוון יפה של מוצרים, גם המחירים לא מופקעים (למעט החנייה) אז מדוע לא רואים שם בעלי חנויות עם פנים שמחות, למעט כמה אטרקציות בודדות?
|
|
|
המילה אסטרו = כוכבים ואילו לוגיה = תורה. לא ידוע בדיוק מניין הגיעה תורה זו ואולם אנו כיהודים יכולים לציין שהאסטרולוג הראשון היה אברהם אבינו. שהיה ידוע כ"חוזה בכוכבים". תורה זו עוזרת לנו להבין את עצמנו, לקבל את אופיינו ונותנת לנו הכוונה והנחייה לגבי מהי הדרך הנכונה בה עלינו לבחור. חשיבות הבחירה הנכונה בחיים ידועה לכל וגם בקבלה נאמר, כי במידה ובחרת נכון, הרי שאתה הנב.ח.ר ואם בחרת לא נכון הרי שהבחירה הופכת לח.ר.ב השלופה מעליך.
|
|
|
עמוס לוזון (55) הבעלים החדש של קבוצת דורי והחברה-הבת דורי בניה, כינס לפני ימים אחדים, אולי במוצאי שבת האחרון, את עשרות עובדי החברה, עלה על בימה קטנה והודיע להם מה תהיה המדיניות החדשה של החברה: "כאן לא משחקים. מי שלא מתכוון לתת מעצמו 200 אחוז - מוזמן להתפטר היום, או שבתוך שבועיים-שלושה ימצא את עצמו בחוץ".
|
|
|
|