|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הזיות של דמוקרטים מדומים

טיפוח קונצנזוס-מושגי איננו צומח על העצים חייבים לשתול אותו בלבבות ולטפח אותו בהתמדה בכדי שיתקיים
08/02/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
מהי דמוקרטיה [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]

מי שעוקב אחרי פרסומים ומאמרים העוסקים בדמוקרטיה - "מצבה של הדמוקרטיה", "הכיוון אליו הולכת הדמוקרטיה", או "עתיד הדמוקרטיה" ועוד - מגלה עד מהרה שאין מדובר בשיח של אנשים מודאגים אלא בשיח של חירשים או שוטים. חירשים, משום שהם אינם שומעים את זולתם ורק מדקלמים את מישנותיהם, אותן שיננו וציטטו באדיקות רבה שנים ארוכות, מבלי הקדישו מחשבה לשאלה מהי דמוקרטיה בכלל ומהי דמוקרטיה ישראלית. האם כל הדמוקרטיות זהות וכמה שותפים אמיתיים יש להם בהשקפתם על הדמוקרטיה. שוטים, מפני שהשאלה הקודמת כלל לא עברה את מבחן השכל הישר אצלם. לדידם דמוקרטיה היא כל מה שנכתב בתקשורת או נאמר בטלוויזיה על דמוקרטיה ואין נפקא מינה מיהו האומר ומדוע.

"דימדומי הדמוקרטיה" הוא אחד הביטויים השכיחים בפי מיואשי הדור. אלה שהבינו פתאום שבינם לבין רבים אחרים פעורה תהום של אי-הבנה או אי-הסכמה לגבי ההגדרה הבסיסית של דמוקרטיה. הללו עדיין אינם מבינים שלא מדובר במציאות חדשה, אלא בהתפכחות נקודתית שלהם מאשליית אחדות הדעות ו"השותפות הרחבה".

שיח "דימדומי הדמוקרטיה" היא דרך מתריסה לומר לסביבה שאתה מאוכזב מאוד מהגילוי שלא הכל חושבים כמוך.

פתאום מתברר להוגי הדעות הברוכים שלנו, שהם אורים ותומים "על-תנאי". מותר להם לשנות דעות ועמדות, אבל אסור להם להניח ששינוי כזה בהכרח מחייב גם אחרים. טיפוח קונצנזוס-מושגי איננו צומח על העצים. חייבים לשתול אותו בלבבות ולטפח אותו בהתמדה בכדי שיתקיים; זהו תהליך חינוכי רצוף ומתמשך. חייבים לבחון בהתמדה, בקפידה וברגישות עד כמה הנבט הזה אכן צומח ומה גבולות הקיום שלו בצוותא עם פרשנויות אחרות או פרשנות של אחרים לאותו מושג עצמו. אחד האבחנות החשובות היא מי קובע את הפרשנות בישראל - ציבור האזרחים שלה, או ייבוא אידאות זרות באמצעות סוכני תרבות לדבר מצווה או לדבר עבירה.

להשיג הכרעה
בני פלוגתא [צילום: יונתו זינדל/פלאש 90]

עמדות יוצרות אינטרסים ואינטרסים מגבשים עמדות ודעות מטות-דרך.

החשיבה והשיח הולידו פעולה או פעולות שבהן צד אחד מבקש לשנות וצד אחר מבקש לשמר את הקיים או לשנות אחרת
▪ ▪ ▪

המבחן העיקרי מגיע כאשר מנסים לגזור מהתאוריה או מן ההגדרה הבסיסית פעילות מעשית. מרבית האנשים אינם רגישים לניסוחים זהירים וקדקדקנים של מילים ומשפטים, אבל מבינים או חשים מהר מאוד, מתי הפירוש היישומי של מושג שגור הופך למכשול אמיתי על דרכם. מתי הוא עובר את גבול הסובלנות המשלימה עד גבול מסוים עם דו-פרצופיות או נסיון הונאה מכוון והופך לחתרנות, לפגיעה בעיקר, לנסיון לקעקע את מה שיקר לליבם.

טיבה של אבולוציה הוא שפערים בין פרשנויות של מושגים וערכיים משותפים מתפתחים בה בהדרגה ודרוש פרק זמן ממושך למדי עד שהפער הופך לבלתי קביל, או במקרה קיצוני יותר לבלתי נסבל. טיבן של מהפכנות או אנרכיה הוא שתהליכי הבידול, הקריעה וההינתקות מתרחשים בהן בקצב מהיר. לכן, ואופיים המפלג, המכעיס והמחולל ריאקציה, מתבהר מהר למדי ובהתאם גם מחולל תגובות חריפות יותר ולעיתים גם בלתי-צפויות.

משהתברר לבני הפלוגתא שהם אכן בני-פלוגתא, כלומר: החשיבה והשיח הולידו פעולה או פעולות שבהן צד אחד מבקש לשנות וצד אחר מבקש לשמר את הקיים או לשנות אחרת, ניצבות בפניהם שתי דרכי פעולה: א. עצירה, הידברות, קביעת מנגנון - דמוקרטי - להכרעה במחלוקת אם לא יושבה באמצעות שיח פתוח והכרעה מוסכמת. ב. היתממות, סחבת, גיוס תמיכה של כל צד בעמדותיו מבית ומבחוץ ונסיונות באמצעים מגוונים - פוליטיים (מניפולציות), כלכליים (חרמות), כוחניים (שלטון הרחוב), או שילובים של כל אלה - כולם בלתי דמוקרטיים במהותם - בכדי להשיג הכרעה לטובת עמדתם ודרכם.

עמדות יוצרות אינטרסים ואינטרסים מגבשים עמדות ודעות מטות-דרך. כך היה מעולם וככל שניתן להעריך, כך יהיה גם בעתיד. בכדי לנהל שינויים כאלה בדרך שיטתית ותרבותית, "הומצא" המנגנון הדמוקרטי. נזילות הדעות והעמדות, מחייבת לחזור ולבחון את רצון הציבור מפעם לפעם. כל בחינה עשויה להביא לשינוי ברצון המצרפי של כלל הציבור או של רובו, באשר לדרך הפתרון המועדפת. קבלת השיטה הדמוקרטית, פירושה הסכמה לקבל את ההכרעה הדמוקרטית ולהשלים עימה, כל עוד לא שונתה על-ידי מנגנון דמוקרטי מוסכם. דמוקרטיה תקינה משכילה להגדיר את הנוהל באמצעותו מתקבלת ההכרעה המחייבת, כך שאין בו מידה מופרזת של עריצות הרוב או המיעוט. אולם אין מנוס מהרשאת מידה מוגבלת של עריצות הרוב, ככל שהנושאים העולים להכרעה נוגעים להתנהלות החברתית; שונה הדבר במידה כזו או אחרת לגבי היחיד.

פרשנות לקויה
שיטת ממשל הוגנת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

אנו חייבים להגיע להבנה ציבורית רחבה של היסודות הבסיסיים של דמוקרטיה ישראלית מקורית, כי רק דמוקרטיה כזו תתאים לנו כמדינה יהודית ודמוקרטית יחידה בעולם.

המבחן היסודי לשותפות הוא שכל השותפים בעלי זכות הכרעה (הצבעה) שווה ובעלי אחריות שווה לציות להכרעות הדמוקרטיות
▪ ▪ ▪

רוב מכריע של חילוקי הדעות המפלגים את הציבור הישראלי כיום, מקורם באי-הבנה נכונה של המושג דמוקרטיה והאופן בו הוא אמור להיות מיושם בחיי החברה והמדינה. רבים, בעיקר בשמאל האליטיסטי סבורים שדמוקרטיה טובה כל עוד היא משרתת אותם ואת מטרותיהם. לדידם היא מתחילה להתמוטט כאשר היא אינה פועלת באופן שמתלכד עם ציפיותיהם. במציאות מקבלת אי-שביעות הרצון שלהם פרשנויות מן הסוג השכיח של: אני נאמן למדינה, אם אני מקבל ממנה משאבים במידה שאני חושב שמגיע לי. אינני חייב בנאנמנות, אם המדינה חושבת אחרת ממני. אני משרת בצבא אם המדינה מבצעת מדיניות התואמת את השקפת עולמי. אם היא מנהלת מדיניות שונה, אהיה סרבן וכו', וכו'.

אין דמוקרטיה של נוחיות: אתה שותף מלא או אתה מחוץ למעגלי ההסכמה וההשפעה - זו הדמוקרטיה האמיתית. החיים המדינתיים מושתתים על אמנה חברתית שיש בה כללים ברורים של "קח" ו"תן". בדמוקרטיה - שהיא בניגוד למה שסבורים רבים, היא צורת ממשל ודרך לקבלת החלטות - המבחן היסודי לשותפות הוא שכל השותפים בעלי זכות הכרעה (הצבעה) שווה ובעלי אחריות שווה לציות להכרעות הדמוקרטיות.

עיוות חמור ביותר שמכניסה לחיינו הציבוריים הפרשנות הבלתי סבירה שמעניק השמאל למושג "דמוקרטיה", הוא שתיתכן דמוקרטיה שבה מופקעת הריבונות מן העם, שבה קבלת ההחלטות בנושאי היסוד היא נחלתם של "יחידי-סגולה" נישאים מעם בדמותם של שופטים, עיתונאים או בעלי ממון ושהציבור הוא רק תפאורת-רקע לביטויי חוכמתם היתרה; במילים אחרות: הציבור משרת נאמן ונרצע של רצונותיהם, גחמותיהם והאינטרסים הסקטוריאליים שלהם. עיוות שני, חמור לא פחות, הוא שדמוקרטיה היא מנגנון הגנה ל"עריצות המיעוט". בכדי שתקיים ייעוד (מוזר) זה, יש לנטרל את כושר ההחלטה של הריבון ולהעמידו בצילן של רשויות נאנמנות לעמדות המיעוט "השליט" דה-פקטו.

בכדי שנפסיק לבזבבז אנרגיות יקרות על דיוני סרק ונעצור את גלישת הדמוקרטיה לעבר מצב בו היא אינה מסוגלת לספק לחברה שיטת ממשל הוגנת ואפקטיבית מספיק בכדי שתוכל להתקיים חרף חסרונותיה - ואלה כידוע אינם מועטים - אנו חייבים להגיע להבנה ציבורית רחבה של היסודות הבסיסיים של דמוקרטיה ישראלית מקורית, כי רק דמוקרטיה כזו תתאים לנו כמדינה יהודית ודמוקרטית יחידה בעולם. את הבחינה הספציפית שלנו חייבים להתחיל מהיסודות הבסיסיים ביותר ולהמנע בכל מחיר מנסיון "להלביש" על מדינת ישראל חליפה זרה. ראשית, לא כל החליפות הזרות זהות ויש לבחור בקפידה מה ראוי ומה אינו ראוי. שנית, חליפה מלאכותית לא רק שאינה מתאימה לנו, היא גם נואלת משום שבאימוצה ללא ביקורת רצינית, אנו מתעלמים מהכשלים שהיא חוללה וממשיכה לחולל באירופה וכיום כבר גם בארה"ב.

משימתה החוקתית הראשונה במעלה של הכנסת כיום, היא לתקן את עיוותי הפרשנות הזרה שפלשו לליבת הדמוקרטיה הישראלית ולעגן תיקונים אלה בחוקי-יסוד עדכניים וחד-משמעיים. זאת בטרם יובילו העיוותים הנ"ל לערעור מעמדה של הדמוקרטיה בישראל, של הכנסת כמחוקקת ושל יתר מוסדות השלטון שלנו, שכבר כיום מתפקדים ברמה ירודה עקב חוסר הבהירות באשר לתפקידיהם וגבולות סמכויותיהם.

תאריך:  08/02/2016   |   עודכן:  08/02/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזיות של דמוקרטים מדומים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
8/02/16 14:53
2
באום
9/02/16 01:45
3
משה מיכאל
9/02/16 07:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין לקבל את אופנת ההכלמה ("שיימינג") או ההוקעה הציבורית של אדם כל עוד לא הוכחה אשמתו. עם זאת, מתן תווית "הכשר" לאדם שכזה בטרם נוקה מכל אשמה היא אות קלון לחברה.
08/02/2016  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בשבוע שעבר המליץ המרכז לבקרת מחלות לנשים פעילות מינית אשר אינן משתמשות באמצעי מניעה שלא לשתות אלכוהול. הסיבה לאזהרה זו נעוצה בכך שלפי הנתונים מחצית מההריונות בארצות-הברית אינם מתוכננים על-ידי בני-הזוג, וכתוצאה מכך נשים רבות אינן מודעות לכך שהן בהריון עד השבוע הרביעי או השישי להריונן.
08/02/2016  |  רועי אורן  |   מאמרים
הכירו את אחד מהכלים המדהימים שיש לגוגל: ה-Ngram Viewer. הכלי המופלא הזה מאפשר ליצור תצוגה גרפית של תדירות הופעת מילה/ביטוי במאגר הספרים הסרוקים של Google Books, החל מהמצאת הדפוס ועד שנת 2008.
08/02/2016  |  אלירם אלגרבלי  |   מאמרים
סוף-סוף, לאחר שנים רבות מאז חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, קם נשיא מצרי, עבד אלפתאח א-סיסי שמו, שהיחסים עם ישראל חשובים לו מאוד והוא רואה עין בעין עמה את הסכנה שמהווה שלטון חמאס ברצועת עזה לביטחונה של ישראל ולביטחון הלאומי המצרי.
08/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
החברים הלא מכובדים זחלקה, זועבי ורטס, החליטו על דעת עצמם לנסוע לרשות הפלשתינית ולהזדהות עם המחבלים שבצעו פיגוע בירושלים המזרחית. הם לא קיבלו על כך אישור, לא הביאו זאת לידיעת הגורמים המוסמכים, אלא דאגו לתקשורת שתלווה אותם במסעם הלא קדוש לרשות, תוך שהם עוקפים כל חוק אפשרי וכל התנהגות אתית כלשהי.
08/02/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il