|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
מנהרת חמאס שנחשפה במהלך מבצע 'צוק איתן', יולי 2014 [צילום: דו"צ/פלאש 90]
לקחי העבר, יעדי העתיד

שאלת המכה המקדימה על מנהרות החמאס

על ישראל לקבוע, כי הבנה שיש מנהרות שחצו את קו הגבול לישראל ושחמאס מתכונן לפעול מהן תחייב מכה מקדימה. אם בעקבות מתקפה כזו תהיה הסלמה לעימות מלא - עליו להיות קצר ורב-עוצמה, מבוסס על תכלית אסטרטגית ברורה ובעלת אופק לשינוי משמעותי במאזן הכוחות ובדינמיקה שבין הצדדים - בשונה מכל הסבבים הקודמים. כל בחירה אחרת תביא אותנו לנהל את אותו דיון במהלך 2016, לאחר עוד עימות מול חמאס ברצועת עזה
09/02/2016  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
מבחינת ישראל, אי-רצונה בהסלמה מונע טיפול גלוי בהתעצמות חמאס, ומדיניותה מתאפיינת בפסיביות כפויה הנגזרת מהקושי לאכוף אי-שימוש באספקה שמוכנסת לעזה, ובפרט חומרי בנייה - הגם שבסבירות גבוהה אספקה זו מנוצלת למטרות התעצמות צבאית

   רשימות קודמות
  פיגועי התאבדות ברחבי העולם - 2015
  מימן או לא, קוריאה הצפונית בניסוי מס' 4
  סבב נוסף בעימות האירני-סעודי
  האם יש (סוף-סוף) סיכוי לשלום בסוריה?
  ספינה על פני ים שאיננו

עבור ישראל, השאלה, היא לא רק כיצד לפעול מול המנהרות שחופר חמאס, אלא כיצד ייראה העימות שיפרוץ לאחר הפעולה. סבבי הלחימה החוזרים נגד חמאס ברצועת עזה מאז 2009 לא השיגו את היעדים האסטרטגיים הנחוצים: השגת הרתעה ארוכת טווח, פגיעה קשה בחמאס והחלשתו והטלת מגבלות חמורות על התעצמותו הצבאית. אין זו הפתעה שחמאס, המכין את עצמו בימים אלו לעימות הבא עם ישראל, משקיע מאמץ מרוכז בחפירת מנהרות. מערכת "צוק איתן" הוכיחה לו שהמנהרות ההתקפיות, שנחפרו מתחת לגבול הרצועה, היו כמעט הכלי האסטרטגי היחיד, שבאמצעותו זכה בהישג משמעותי. מרבית ה"הפתעות" והמאמצים הצבאיים האחרים של חמאס - רקטות ארוכות טווח, כטב"מים וקומנדו ימי - נחלו כישלון חרוץ. המנהרות הוכחו ככלי צבאי בעל יכולת פגיעה קשה בישראל - נוסף להרג חיילים על-ידי אנשי חמאס שיצאו מהמנהרות, דבר קיומן יצר תבהלה בחבל ארץ נרחב. על-רקע זה נגררה ישראל למהלך קרקעי מוגבל, ולעימות בן 50 יום שהסתיים ללא הסדרה, הכוללת את פירוז הרצועה.

את היחסים בין הצדדים מאפיין בעת הנוכחית חוסר רצון הדדי להיגרר לסבב עימות נוסף. מבחינת ישראל, אי-רצונה בהסלמה מונע טיפול גלוי בהתעצמות חמאס, ומדיניותה מתאפיינת בפסיביות כפויה הנגזרת מהקושי לאכוף אי-שימוש באספקה שמוכנסת לעזה, ובפרט חומרי בנייה - הגם שבסבירות גבוהה אספקה זו מנוצלת למטרות התעצמות צבאית. אמנם, הצהרתו הפומבית של אסמאעיל הנייה על אודות חפירת המנהרות וחששות האזרחים בעוטף עזה עוררו את הדיון באיום הזה, אך יש להבין כי אין מדובר במצב חדש, אלא באתגר שמובן לעומקו על-ידי הדרג הצבאי והדרג המדיני בישראל. מכיוון שכך, חשוב שהדיון בשאלת התגובה הישראלית יהיה שקול ויתייחס גם לאפשרות הכמעט ודאית של ההסלמה הצבאית שתבוא בעקבותיה וליעדיו של הסבב הבא, ולא רק למשמעויותיה של תגובה מיידית.

בארגז הכלים הנוכחי של ישראל אין אמצעים להרתיע את חמאס מלהמשיך בבניין כוחו, לרבות חפירת מנהרות. פעולות לשיקום הרצועה עשויות להשפיע על נכונותו להתעמת צבאית עם ישראל בטווח הזמן הקצר, אך לא לגרום לו לזנוח את שאיפותיו הצבאיות בטווח הבינוני והארוך. לפיכך, הסוגיה המרכזית הניצבת לפתחם של מקבלי ההחלטות בישראל, היא מהו הקו האדום, שחצייתו על-ידי חמאס תחייב פעולה צבאית יזומה נגד המנהרות. נראה, כי קו זה צריך להיות איתור מנהרות החוצות בוודאות את הגבול, ודאות או הערכה בסבירות גבוהה שבחמאס יש החלטה לפתוח בפעולות צבאיות נגד ישראל בטווח הזמן המיידי.

בזכות מודיעין איכותי

רוח התקופה, קרי אי-הסובלנות בזירה הבינלאומית ליוזמות התקפיות וכן השתנות הסביבה האסטרטגית והיות האויב במקרים רבים מעורב באוכלוסייה אזרחית, הקטינו את היכולת ליישם מתקפת מנע ומכה מקדימה כאחת, וכן את האפקטיביות שלהן. לראיה, בשנים האחרונות מתקיים דיון, גם ציבורי, על נחיצותן של מתקפות מנע נגד יכולות צבאיות שבונה חיזבאללה בלבנון, אשר גלום בהן איום חמור בהרבה מזה שבמנהרות חמאס, ועד כה טרם התקבלה החלטה לפעול נגד מערכים אלו


במציאות כזו, שבה המצב המתהווה נתפס כבלתי-נסבל, ישראל נהגה בעבר לשקול מתקפת מנע, או מכה מקדימה. מתקפת מנע, היא יוזמה לפעולה נגד בניין כוח אסטרטגי של האויב - ללא מידע קונקרטי מקדים על עיתוים של הפעלת האיום ומימושו על-ידי האויב. מכה מקדימה גם היא תקיפה לפני תקיפה מצד האויב, אך היא מתבצעת כאשר יש ודאות לגבי כוונתו להפעיל כוח בעיתוי קרוב. מתקפת מנע ומכה מקדימה מוכרות היטב בתפיסת הביטחון של מדינת ישראל, החל במבצע סיני ב-1956 (מלחמת מנע), מבצע "מוקד" ב-1967 (מכה מקדימה), דרך תקיפת הכור בעירק ב-1981 ועד התקיפה המיוחסת לה את המתקן הגרעיני בסוריה ב-2007 (מתקפות מנע).

אולם, רוח התקופה, קרי אי-הסובלנות בזירה הבינלאומית ליוזמות התקפיות וכן השתנות הסביבה האסטרטגית והיות האויב במקרים רבים מעורב באוכלוסייה אזרחית, הקטינו את היכולת ליישם מתקפת מנע ומכה מקדימה כאחת, וכן את האפקטיביות שלהן. לראיה, בשנים האחרונות מתקיים דיון, גם ציבורי, על נחיצותן של מתקפות מנע נגד יכולות צבאיות שבונה חיזבאללה בלבנון, אשר גלום בהן איום חמור בהרבה מזה שבמנהרות חמאס, ועד כה טרם התקבלה החלטה לפעול נגד מערכים אלו. האם מול חמאס ההיגיון שונה? גורם קריטי, שיוכל לסייע בקבלת החלטה שכזו, הוא קיומו של מודיעין איכותי. היעדר מודיעין מדויק באשר למיקומן של המנהרות הופך את הסוגיה לתיאורטית ויוצר מצב שבו הדרך היחידה עבור ישראל לטפל באיום היא לכבוש את הרצועה ולפגוע אנושות בשלטון חמאס, אם כי תוך נטילת סיכון של ביקורת בינלאומית ופגיעה נרחבת באזרחים. מהלך רחב זה, המחזיר אותנו לשלוט בעזה, איננו מומלץ. לעומת זאת, תמונת מודיעין מהימנה מייצרת מספר חלופות.

החלופה הראשונה עבור ישראל, היא טיפול נקודתי במנהרות אשר חוצות גדר וחפורות לתוך שטחה. במקרה זה על הפעולה להיות מצומצמת וממוקדת במנהרות החוצות, נתמכת מודיעין מדויק ומגובה במסרים לחמאס שזהו צעד מניעתי וכי אין הוא מבטא כוונה להסלמה. החלופה השנייה, היא טיפול מערכתי, הכולל את כל המנהרות בטווח של 4-3 ק"מ מהגדר - עד פאתי השטח העירוני ברצועה. זהו מתווה רחב יותר, אם כי גם הוא מתוחם בהיקפו, המבוסס על דפוס הפעולה הקרקעית של צה"ל ב"צוק איתן". החלופה השנייה, ובמידה פחותה יותר החלופה הראשונה, טומנות בחובן היתכנות גבוהה להסלמה ולהתפרצותו של סבב לחימה רחב היקף נוסף.

לכן, לא מומלץ לישראל לאמצן ועדיף לה לבחור בחלופה שלישית, שעיקרה הבלגה, פיתוח מענה טכנולוגי ושיפור המודיעין תוך כוונה להאריך את תקופת השקט ככל שניתן. כמובן, אם תפותח ותיושם טכנולוגיה לאיתור ו/או חסימת מנהרות יהיה קל יותר לאמץ את חלופת ההבלגה ובניית המוכנות לעימות הבא. טכנולוגיה כזו תעניק לישראל את מרחב הנשימה הדרוש לה, כדי להכין תוכנית פעולה מול חמאס בידיעה כי המנהרות לא יהיו עוד קלף אסטרטגי מפתיע כפי שהן כיום - כמו שמערכת "כיפת ברזל" הוכיחה בסבבי הלחימה האחרונים שיש לה ערך אסטרטגי חשוב ביותר על שום יכולתה לנטרל כמעט לחלוטין את איום הירי תלול המסלול, ברוב האזורים בישראל. יש להניח, כי כיפת ברזל "תת-קרקעית" תשנה עבור ישראל את מצב הפתיחה שלה בעימות הבא.

מסיבה זו ראוי למצוא במהירות פתרונות תקצוב, שיאפשרו ליישם את הטכנולוגיות המבטיחות איתור מדויק של מנהרות. אולם, כל עוד פתרון כזה אינו בשל, אזי ככל שתגבר הוודאות לפרוץ עימות בעתיד הקרוב, כך יהיה צורך לטפל בעדיפות ובעוצמה בסוגיית המנהרות - גם דרך מכה מקדימה.

הפתרון האופטימלי לישראל

החלופות שפורטו אומנם נבדלות ביחסן לשאלת מתקפת המנע או שאלת המכה המקדימה, אך הנחת יסוד אחת משותפת לכולן: העימות הבא, במוקדם או במאוחר, ייכפה עלינו על-ידי חמאס. לכן, ככלל אצבע יש להעדיף את אופציית המכה המקדימה. מכאן, השאלה הראשונה שצריכה להישאל, שבראייה אסטרטגית חשובה יותר משאלת המנהרות, היא מה תכליתו של עימות עתידי ומה מידת המוכנות של ישראל אליו. עצם קיומו של המאזן האסטרטגי הנוכחי בין ישראל לחמאס הוא כשל שמקורו בהיעדר תכלית אסטרטגית נכונה לעימותי העבר. אופן התנהלות המערכה ב"צוק איתן" לא חתר לשינוי המציאות בין הצדדים ביום שאחרי, ואכן, ישראל וחמאס נותרו למעשה ב"תיקו אסטרטגי א-סימטרי", שלא הבטיח שינוי מהותי במצב שקדם ליציאה למערכה. סיבוב נוסף לפי אותם כללי משחק - אינו מומלץ, שכן הוא יגבה מחיר יקר משני הצדדים ללא תוצאות חיוביות לביטחון ישראל בטווח הרחוק.

לכן, בטרם יציאה למערכה כלשהי, על ישראל לברר עם עצמה את השאלות הבסיסיות ביותר ביחס למטרות שלשמן היא פועלת, ומה מידת היתכנותן: כיצד ניתן לפגוע אנושות בזרוע הצבאית של חמאס עד כדי הכתבת תנאי סיום טובים יותר? מה הדרך למנוע מחמאס התעצמות עתידית? האם שמירת החמאס ככתובת האחראית בעזה היא אינטרס ישראלי, או שנכון להשתחרר מהנחה זאת ואף לחתור לסיום שלטון החמאס בעזה?

לסיכום - בסל השיקולים הנוכחי אל מול רצועת עזה, הפתרון האופטימלי עבור ישראל הוא מציאת פתרון טכנולוגי נגד איום המנהרות ההתקפיות, שיאפשר לדחות את העימות הבלתי-נמנע עם חמאס ולהגיע אליו מעמדה יותר טובה לכשיפרוץ. אולם, אי-הבשלתו של פתרון כזה יוצר דילמה בנקודת הזמן הנוכחית לגבי אופן הפעולה הרצוי. על ישראל לקבוע כי הבנה שיש מנהרות שחצו את קו הגבול לישראל ושחמאס מתכונן לפעול מהן תחייב מכה מקדימה. אם בעקבות מתקפה כזו תהיה הסלמה לעימות מלא - עליו להיות קצר ורב-עוצמה, מבוסס על תכלית אסטרטגית ברורה ובעלת אופק לשינוי משמעותי במאזן הכוחות ובדינמיקה שבין הצדדים - בשונה מכל הסבבים הקודמים. כל בחירה אחרת תביא אותנו לנהל את אותו דיון במהלך 2016, לאחר עוד עימות מול חמאס ברצועת עזה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 794 (8.2.16)
הכותב הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  09/02/2016   |   עודכן:  09/02/2016
עמוס ידלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שאלת המכה המקדימה על מנהרות החמאס
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קובי השם הזה תפוס
9/02/16 14:45
 
מוטי הקרייתי
9/02/16 18:50
2
עוד גאון צהלי
9/02/16 14:55
3
באום
9/02/16 15:16
4
דניאל143
9/02/16 18:20
5
דודו511
9/02/16 18:28
6
-
9/02/16 19:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
החודשים האחרונים מספרים לנו סיפור חדש. תזזית אחזה בראשי הרשימה המאוחדת. פעילותם בחודשים האחרונים מגיעה לשיאים חדשים של פעילות מתרוצצת בעולם כולו וגם ברשות הפלשתינית.
09/02/2016  |  מרדכי ליפמן  |   מאמרים
לאט-לאט מתפוגגים הדימויים הרשמיים של האינתיפאדה הזאת, למשל שהיא "גל טרור", כביכול כוח טבע בלתי מאורגן ובלתי נשלט, "טרור של יחידים". גם כ-"אינתיפאדה של סכינים
09/02/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
"וְכִי-יִהְיֶה בְּאִיש חֵטְא מִשְׁפָּט-מָוֶת וְהוּמַת וְתָלִיתָ אוֹתוֹ עַל הָעֵץ. לֹא-תָּלִין נִבְלָתוֹ עַל-הָעֵץ כִּי-קָבוֹר תִּקְבְּרֶנוּ בַּיּוֹם הַהוּא, כִּי קִלְלַת אֱלֹהִים תָּלוּי, וְלֹא תְּטַמֵּא אֶת-אַדְמָתְךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נוֹתֵן לְךָ נַחֲלָה (פרשת "כי תצא", ספר דברים, פר' כ"א, פס' 21-23).
09/02/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מחבלת פלשתינית ניסתה לבצע הבוקר (יום ג', 9.2.16) פיגוע בשער שכם שבמזרח ירושלים. לא היו נפגעים והמחבלת נוטרלה על-ידי הכוחות במקום והועברה לחקירת כוחות הביטחון.
09/02/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
עימות בין היועצת המשפטית של ועדת חוקה חוק ומשפט, עו"ד סיגל קוגוט, לבין נציג השב"כ בדיון (יום ב', 8.2.16) על הצעת החוק המסמיכה את שר הביטחון לחלט רכוש של חשודים בעבירות על ביטחון המדינה.
08/02/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
פיגועי התאבדות ברחבי העולם - 2015  /  דריה שיטרית, עינב יוגב, יורם שוייצר
מימן או לא, קוריאה הצפונית בניסוי מס' 4  /  אפרים אסכולאי, אמילי לנדאו
סבב נוסף בעימות האירני-סעודי  /  עמוס ידלין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il