|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בבִּיצה צומחים הנרקיסים

האם האניגמה שהעמידה לפנינו מפצחת את עצמה משיר לשיר שהיא כותבת, אולי מתוך רצון לא מודע כל כך להיות מפוצחת, ברורה ובהירה, ידועה ומוכרת? להיות גאה ובלתי נסתרת?
11/02/2016  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות

בבִצה הרדודה והטובענית צומחים הנרקיסים ולא בערוגות הפרחים. כאילו חמל אלוהים על המקום הדלוח ההוא ופיצה אותו בפריחה מעונגת כל כך. ואולי כך הם החיים למי שמיטיב לחוש אותם דוגמת כרמית רינצלר אברהמי, ששואפת להוציא את הנרקיסים מסביבתם הדלוחה ועושה להביע זאת בספר שיריה החדש, "נרקיס באגם".

האניגמה הזאת שיצר בורא הפרחים על אזור פריחתו היפהפייה של הנרקיס נמשכת, כאשר באה המשוררת, עוטפת את עצמה באניגמטיות משלה ואומרת:

אִם תָּבוֹר בְּתֶבֶן, אִם תַּחְקֹּר בַּיֵּשׁ
אֶת מַעֲמַקַי אִישׁ לֹא יְגַלֶּה לְעוֹלָם.
כָּל טֶפַח מַעֲטֶה טְפָחַיִם,
כָּל חֹפֶן עוֹטֶה חָפְנַים.

(מתוך "אם תבור בתבן", עמ' 18)

אודה, ניסיתי שלא לקחת על עצמי את ההחלטה ממי היא מסתירה כל כך את עצמה וממי היא בורחת, אך היא עושה זאת בעקביות לאורך הספר, בשירים שחוברים לקבוצה - ואני חש כי היא מסתתרת מעיני ההוא, שהוא גם ההוא הכללי שהיא עומדת מולו, ומול העולם, ומול האור, ומול היומיום שאינה רוצה לחשוף את מערומי נפשה בפניו - ואם הוא אכן האיש שלידה והדברים מתרכזים בו, אזי שמא אינה רוצה לחשוף את מערומי גופה שאולי חיבלו בו השנים. זאת בנוסף למה שמתחולל בתוכה ועושה את מה שעושה לרוחה, ואת האופן שהיא רואה במראת עיניה את עצמה. ולמען הסר ספק היא כאילו באה כדי לחזק את התזה הזאת וכותבת:

אֲנִי בּוֹרַחַת
מִמְּךָ אֶל
תּוֹךְ צְפוּנוֹת לְבָבִי,
אֶל חֹם נַפְשִׁי
חוֹמֶקֶת,
נִמְלֶטֶת
מְאוֹר עֵינֵיךָ
מִקּוֹלְךָ הַמַּזְכִּיר
לִי פַּעֲמוֹנֵי
עָבָר רָחוֹק
אֲשֶׁר נִדְחַק.

(מִתּוֹךְ "נִמְלֶטֶת", עֲמ' 9)

נראה אפוא שחיברה אותם אהבה גדולה, אהבה שציירה לפניה עולם זוהֵר והניחה לה למצוא בה תחושות של חדווה ושל גוונים בהירים ונעימים. והיה אור גם בעיניו של מי שאהבה, של אותו מי שנטעה בו תקווה גדולה לעתיד זוגי ורוד ומלא אהבה. מה מצא אותה, את הכותבת לכאורה, שהשתנו בה הדברים עד כדי כך שהם גורמים לה להימלט מעיני האיש שאהבה? האם כיזבה כל כך, הכאיבה כל כך, ציערה כל כך? האם ברוב אהבתה אליו היא שואפת להרחיק עצמה ממנו, לפחות מבחוץ? כי יש בה עכשיו זרמים שגורמים לה להסתתר ממושא אהבתה - שהם אותה השפעה ישירה של הסתכלותה שלה על עצמה.

כָּל חַיַּי
בָּכִיתִי עָלֶיךָ,
כָּל חַיַּי אֶבְכֶּה,
עַל שֶׁלֹּא הִצְלַחְתָּ
לְהַגְשִׁים אֶת
חֲלוֹמוֹתֶיךָ
בִּנְהִי זָעִיר
שֶׁל קִיּוּם
מִינִימָלִי שֶׁל
טוֹב, שֶׁל
בֶּכִי רָטֹב
הַמַּבִּיעַ חִיּוּךְ
מִתְגַנֵּב, גָּנוּב
וְשִׂמְחַת חַיִּים
שֶׁאָבְדָה לְךָ.

(מתוך "כל חיי", עמ' 14)

והנה היא מגיעה: ההאשמה העצמית הגדולה. היא באה אולי כרגיל לצד החמלה שהיא חשה על זה שגרמה לו, לפחות לדעתה האישית, את כל אלה. זה שלדעתה נגזלו ממנו בעטיה ימים של אור ותחושות של שמחה. כי בצערה היא כותבת דברים שלא היא גרמה להם, שלא היא זו שיכולה לגרום להם אלא אותו בורא ציני למדי, שיודע לברוא אגמים זוהרים, כשם שהוא יודע לברוא ביצות דלוחות ודווקא שם להפריח נרקיסים, ואלה אינם אלא כאותם נסיכים יפיפיים שהחמיצו בלידתם את ארמון מלכותם והם זוהרים תוך היותם כואבים על צמיחת עצמם באותה בִּיצה שהפכה בהכרח להיות ממלכתם.

ולמה אני מרחיב בעניין הנרקיסים? כי אני שואל אם היא רואה עצמה כמו אותם נרקיסים הלכודים בתוך בִּיצה נפשית, אבל משתוקקת לזהור למענו - אלא שכאשר שהיא מביטה לתוך המראה ומצפה לראות נרקיסה היא רואה רק את בבואתה כפי שזו נראית בעיניה? האם האניגמה שהעמידה לפנינו מפצחת את עצמה משיר לשיר שהיא כותבת, אולי מתוך רצון לא מודע כל כך להיות מפוצחת, ברורה ובהירה, ידועה ומוכרת? להיות גאה ובלתי נסתרת?

לְשָׁוְא תִּשְׁתַּקֵּף לָהּ בבואתי
בְּמַרְאַת הַיּוֹם וְהֶעָתִיד,
אֲנִי כְּמוֹ בְּעַלְמָא
מְנַסַּחַת אֶת הַמִּלִּים,

(מתוך "עטרת ראשי", עמ' 24)

כך היא חשה ופונה אליו במין אמירה שלעתיד לבוא:

כְּשֶׁתֵּאָסֵף אֶת דִּמְעוֹתַי
ואָנִי, עָדִין אֵיתָנָה בְּדַעְתִּי.
אַל תִּבְכֶּה אִישׁ יָקָר שֶׁלִּי,
אֲנִי חֲזָקָה לֶאֱחֹז בְּחַיִּים
בְּכָל עֲצַמְתֶּם וְיָפִים.

רוֹאָה אָנֹכִי, כֵּן רוֹאָה
הִנְנִי אֶת יֹפִי הָאֲגַמִּים,
אֶת צְהֹב וִיְרֹק הַפְּרִיחָה
עַל זוֹ הָאֲדָמָה...
אַל תִּבְכֶּה, אָנָּא מִמְּךָ,
אַל תִּבְכֶּה.

(מתוך "אל תבכה", עמ' 27)

אומר שבין השירים האלה שזורים גם שירים שונים: שירים שמוקדשים לאחרים, שירים שהם אמירה פוליטית, כמו גם שירים וקטעים לאם האהובה ולבית שגדלה בו. אלא שאני נאחז בשירים האישיים כל כך, באלה שנוברים בעזרת ידיה שלה בנשמתה ומגיעים אלינו הישר משם ומותירים אותנו תוהים, עושים אותנו כמי שמצותתים לה באותה רשות שהיא העניקה לנו עם פרסום ספרה, ובאופן בו כתבה אותו. נראה שזה מביא לה הקלה, מעתיק אבן מעל לבה, מאפשר לה לשאוף אל מעופה של ציפור. כך היא רוצה להיות בנפשה, כמוה כאותה ציפור הדואה על הרוח ומצחקקת צחוק בלתי נראה מעונג מעופה.

רוּחַ לַצִּפּוֹר
שֶׁהָיְתָה לִי אֶרֶץ דְּרוֹר,
רוּחַ שְׁטוּת
הֲסָרָה בְּבָקְרוֹ שֶׁל יוֹם
כְּשֶׁצַפְרִירֵי אוֹר
נוֹשְׁקִים לְשִׁמְשַׁת הַחַלּוֹן,
כַּדּוּרִים שֶׁל בְּדֹלַח
מוּעָפִים גָּבוֹהַּ
בָּאֹפֶק,
יֶלֶד קָט מַפְרִיחַ בָּלוֹן.

(מתוך "רוח לצפור", עמ' 61)

צפרירים נושקים את הזגוגית בחלון. אור נשפך והעולם נראה כאותו ציור שנמרח בצבעי פסטל. שיר פנימי שנעור בה עם בוקר בהקיצה מתוך שינה חסרת חלומות ונעימה. תיאור שהוא תקווה ורודה ואידילית שאינה בת קיימא. איזו תשוקה של הנפש, אדם שרוצה לצאת מתוך עצמו, שמקווה לעתים כי מציאות חייו אינה אלא חלום שהוא צפוי להקיץ ממנו.

ועם ההשתפכות הזאת של הנשמה, עם ההתקפלות הזאת של הלב, איך אפשר לסיים בלי לחזור יחד עמה לבית אבא. הן בדם הלב נכתבו שיריה. כי בשונה ממה שהבאתי עד כה מתוך הספר, ומבלי להיתפס לתחושת האהבה שלה ומעוצם תחושותיה, איך אפשר לסיים את הרשימה בלי אחד הקטעים הנוסטלגיים האהובים עליה בוודאי, המנחמים על-אף הכול. הן אל הזיכרון הזה אנו נַסים גם כעבור הרבה שנים, כאשר קשה עלינו יומנו. אלה הם קטעים מעטים וקצרים הכתובים על ידה בפרוזה לירית, או שמא זו שירה בפרוזה, והם פולשים כאן ושם בין דפי הספר כאשר דמויות הוריה האהובים מול עיניה וריחות ביתם, שהיה פעם ביתה, עולים באפה:

בְּטֶנֶא יָרֹק, בְּפֵרוֹת יְקָרִים, לְזֵכֶר אֶרֶץ הַתְּמָרִים וְהַסִּילַן, שָׁם הוֹתִירָה אִמָּא שֶׁבָּאָה מִיַּהֲדוּת בָּבֶל אֶת כָּל הָרֵיחוֹת, הַנִּיחוֹחוֹת שֶׁל הַזִנְגּוּלָה, שָׁקַרְדָנָה... עוּגִיּוֹת לֶקַח הַפִּצּוּחִים הַטּוֹבִים הִנְצִיחַ אַבָּא לְזֵכֶר אִיסְטַנְבּוּל וּמַכְרִיז בְּשִׁיר טוּרְקִית "אִיסְטַנְבּוּל, איסטנבול!" הַיּוֹם הִתְיַתַּמְנוּ מֵהַיָּמִים הַמַּקְסִימִים שֶׁרַק הַזִּכְרוֹנוֹת יֵשׁ בָּהֶן לִגְרֹם לְ"זוֹלְגּוֹת הַדְּמָעוֹת מֵעַצְמָן" וּלְשִׁיר שִׁיר יָשָׁן נוֹשָׁן שֶׁהָיָה, פַּעַם בֵּית אַבָּא שָׁם רָחוֹק בַּמּוֹשָׁב. (מתוך "טו בשבט", עמ'31)

בואי ועלי בשומת טובה, בואי הרוח ונשבי על פניה. בואי השמש ושפכי עליה אור, בואי ציפור ותני לה לרגע את כנפייך, הניחי לה לאבד את הכבִידה ולדאות. כאב הוא כאב אך כאבה של משוררת גדול יותר, מועקתה עמוקה יותר. אז בוא אוהב וחבק היטב, הזדכך עמה ועשה אותה נרקיס, היה לה האגם. אילו יכולה כך להיות.
(כרמית רינצלר אברהמי: "נרקיס באגם", הוצאת "פיוטית" 2016, 67 עמודים).

תאריך:  11/02/2016   |   עודכן:  11/02/2016
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בבִּיצה צומחים הנרקיסים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
11/02/16 20:47
2
יוסף כהן אלרן
15/02/16 12:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סיפור "רצח נערי לח"י" ברעננה התרחש בנובמבר 1947. התקופה היא שלהי שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל. ב-1942 נלכד בדירת מסתור בדרום תל אביב מפקד לח"י יאיר שטרן ונרצח בדם קר על-ידי הבריטים. הבריטים הצליחו לעצור את רוב המפקדים של ארגון לח"י. כמה ממפקדי לח"י הסגירו עצמם לידי הבריטים. הארגון נקלע לנקודת שפל. מי שהמשיך את פעילות מחתרת לח"י היה יהושע כהן שהסתתר בפרדסי רעננה. יצחק שמיר שהצליח לברוח ממחנה המעצר מזרע, החל בשיקום לח"י. לח"י המשיך בפעילות. בין השאר שכר בית בודד נטוש ששכן בלבד פרדס בגבול רעננה הרצליה ליד שכונת שביב כיום, בו התאמנו ולמדו נערי לח"י להתאמן בנשק. את הבית כינו "בית הקורסים". היה זה בית בלוקים לא מטויח. בבית רק חדר אחד היה מרוצף. בשאר החדרים הייתה ריצפת אדמה. שם גם היה ה"סליק" - המחבוא של נשק.
11/02/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
"נשים שרות חוה" הוא מופע מוזיקלי מרגש ומענג, המתבסס על שיריה של חוה אלברשטיין והעולה בבית צבי ברמת גן. שבע שחקניות-זמרות ברוכות כישרון, מצליחות להפיח רוח מוזיקלית חדשה בשירים המוכרים והערב הופך קסום ומיוחד, ראוי לתשואות.
11/02/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
הדברים שאמר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ב-10 בפברואר לעיתון "וושינגטון פוסט" משקפים את תהליך ההתפכחות של ממשל אובמה מההסתמכות על רוסיה ואירן בדבר מציאת הסדר מדיני למלחמת האזרחים בסוריה.
11/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
למי אין סידורים לעשות בתל אביב?
10/02/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
שירותי הדואר הקלאסיים והמודרניים היו מאז ומתמיד חלק מרכזי בהתפתחות הכלכלית שלנו, וכמובן גם במישור החברתי והתרבותי. כיצד אפשר ללא המילה הכתובה, המכתב, התקשורת בין בני אדם?
10/02/2016  |  הרצל חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il