|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הדרך לבית הלבן

הממסד, הפופוליסטים והמשמעות לישראל

בזמנים של פער מפלגתי מתמשך בגישות כלפי ישראל, הצורך לאזן בין פוליטיקה אליטיסטית לפופוליסטית בולט במיוחד בקרב הדמוקרטים. ישראל בת מזל שהגיבור הפופוליסט של הבחירות האלה הוא ברני סנדרס, שאינו שותף לעוינות כלפיה, כפי שסביר שחשים רבים מתומכיו. אולם, בשנים הקרובות, אפשר שישראל ותומכיה לא יהיו ברי מזל
16/02/2016  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
דונלד טראמפ. מוביל? [צילום: AP/Paul Sancya]

טראמפ טשטש את הקווים לגבי השאלה האם יהודים - ומתוך כך ישראל - הם חלק מהמאבק נגד האיסלאם, או שהם אליטות שאינן משתייכות למעמד הפועלים הלבן, שאת תמיכתו טראמפ מטפח. מדובר בניסוח המוכר היטב ליהדות החרדה מכך בתפוצות: פופוליזם שגולש לכדי טינה (או חיפוש שעיר לעזאזל) בדמות היהודים או המדינה היהודית

   רשימות קודמות
  כיוונים להיחלצות מ'המבוכה האסטרטגית'
  שאלת המכה המקדימה על מנהרות החמאס
  פיגועי התאבדות ברחבי העולם - 2015
  מימן או לא, קוריאה הצפונית בניסוי מס' 4
  סבב נוסף בעימות האירני-סעודי

עונת הפריימריז בקמפיין לנשיאות ארצות הברית כבר החלה, והיא נושאת עמה בשוליה כמה לקחים גם לישראל. ביום שני ה-1 בפברואר, התכנסו דמוקרטים ורפובליקנים באסיפות עם באיווה כדי לדרג את התמיכה במתמודדים במדינה שבאופן מסורתי פותחת את המרוץ. בשתי המפלגות, התוצאות לא הניבו אינדיקציות חד-משמעיות לאופן שבו עתיד המרוץ להתפתח. הילרי קלינטון אומנם ניצחה טכנית, אך היה זה רחוק מההובלה הבולטת ממנה נהנתה אך שבועות ספורים קודם כן. מאידך-גיסא, יריבה הסנטור ברני סנדרס מוורמונט נכשל בניסיון לנצח במדינה שבה ברק אובמה קנה את שמו בקמפיין של 2008. גם ניצחונו של הסנטור הרפובליקני טד קרוז מטקסס היה שינוי ממה שהסקרים וכותרות התקשורת הכריזו במשך שבועות, כשקבעו שדונלד טראמפ הוא המוביל.

עבור הדמוקרטים והרפובליקנים גם יחד, דומה שהמרוץ מתעצב לכדי תחרות בין הממסד לבין פופוליסטים שמורדים בו. בצד הדמוקרטי, זכתה המועמדת הממסדית קלינטון באיווה בפער זעום מאין כמותו על פני סנדרס. קלינטון - האישה הראשונה שהפכה לסנטורית ולמזכירת המדינה - נכנסה למרוץ כחביבת הממסד, עם יתרונות משמעותיים מבחינת היותה מוכרת, נתמכת וזוכה לתרומות. סנדרס בן ה-74, יליד ברוקלין ויהודי במוצאו שמכנה עצמו "סוציאליסט דמוקרטי", אינו הפרופיל הטיפוסי של מועמד נשיאותי, אולם הוא מתחבר לדמוקרטים בשטח בזכות הביקורת הרמה שהוא משמיע נגד מה שהוא מכנה שליטת "מעמד המיליארדרים" על מוסדות כלכליים ופוליטיים מרכזיים בארצות הברית. המסר הפופוליסטי סייע לסנדרס באיווה, וצפוי לתת לו דחיפה נוספת גם בשבוע הבא בניו המפשייר. אולם בהמשך הקמפיין נע לעבר מדינות הדרום, שם מצביעים שאינם לבנים מרכיבים את הנתח הגדול יותר של האלקטורט הדמוקרטי. בקרב מצביעים אלה הילרי קלינטון חזקה יותר, וסנדרס ייאלץ להזדרז ולייצר תמיכה שתגרום למנהיגים אפרו-אמריקנים להזדהות עם סדר היום שלו, אם ירצה להישאר בתמונת התחרות. למרות שלא יודה בכך, סנדרס יפיק תועלת מחשיפות נוספות על קלינטון והשימוש שעשתה בשרת דוא"ל פרטי לצורכי עבודתה.

תחרות תלת-ראשית

לנרטיב שמעמיד 'ממסד נגד פופוליסטים' יש ביטוי גם בצד של הרפובליקנים. כאן כרזת הפופוליזם מונפת מזה חודשים על-ידי דונלד טראמפ. אולם היזם המיליארדר וכוכב תוכניות הריאלטי נכשל לעמוד בציפיות בהצבעה באיווה, ועורר בכך את השאלה האם הבלון הפוליטי שלו על סף פיצוץ. במקומו היה זה טד קרוז, שמרן קיצוני עם תמיכה חזקה בקרב הנוצרים האוונגליסטים, שזכה בקולות הבוחרים של איווה. המסר של קרוז פחות פופוליסטי באופיו מאשר המסר של טראמפ, אולם עדיין מציב אתגר בפני הממסד הרפובליקני, שבשל סיבות אידיאולוגיות ואישיות גם יחד מתעב את קרוז. המועמד המוביל מבחינת הממסד הוא הסנטור מרקו רוביו מפלורידה. מנהיגי הרפובליקנים מאמינים כי בזכות היותו פנים צעירות וממוצא לטיני, רוביו יכול להרחיב את גורם המשיכה של המפלגה ובמקביל להציע מנהיגות אמינה ושקולה. כפי שהדברים נראים עכשיו המרוץ מתפתח לתחרות תלת-ראשית: רוביו (נציג הממסד) נגד קרוז (השמרן הקיצוני) וטראמפ (הפופוליסט).

העוצמה של הפופוליזם המורד הוא הסיפור המרכזי כרגע בקמפיין הנשיאותי, והיבט זה רלוונטי לאסטרטגיה של ישראל בדיפלומטיה הציבורית שהיא מנהלת בארה"ב. פופוליסטים מהימין ומהשמאל גם יחד שואבים כוח מהסטגנציה העיקשת של ההכנסה הממוצעת באמריקה, שלא גדלה במשך שלושים שנה. בקרב פרשנים אמריקנים מכל הקשת הפוליטית שוררת הסכמה שהמערכת הכלכלית של המדינה כשלה כשמדובר במעמד הביניים. טראמפ רואה את הפתרון במלחמה בהגירה הלא חוקית ובהקשחת עסקות סחר, סנדרס רואה את הפתרון בשינוי מדיניות המס ובמתן השכלה גבוהה חינם, אך שניהם מסכימים על שורש הבעיה: אליטות שלטובתן האישית ניצלו עשרות מיליונים מבני מעמד הביניים באמריקה.

הפופוליזם האמריקני

הוויכוח הוא ביסודו ויכוח פנימי, אולם יכולות להיות לו השפעות לא צפויות על מדיניות החוץ האמריקנית. טראמפ מותח קו בין הטיפול הרופס של האליטות הפוליטיות בהגירה הלא חוקית, לבין אי-יכולתן לשאת ולתת על עסקות סחר וחולשתן לקרוא תיגר על אויבים מבחוץ. הגיון זה הוביל אותו לעלות מדרגה ברטוריקה שלו אחרי מתקפות הטרור בפריז ובסן ברנרדינו, לקרוא "לפוצץ לעזאזל את דאעש" ולאסור כניסה של מבקרים מוסלמים. עבור טראמפ, פופוליזם מוביל למדיניות חוץ תקיפה יותר, לפחות מבחינה רטורית.

אולם פופוליזם אמריקני בדרך כלל לא נטה לכיוון הזה. בעתיד, ייתכן שהאליטות יצטרכו להסביר במונחים ברורים יותר כיצד, למשל, המעורבות האמריקנית במזרח התיכון אמורה לתרום להכנסות מעמד הביניים. פופוליזם יכול להוביל לאמריקה שהיא פחות מעורבת מעבר לים, ולתחושה שהמושג המופשט לרוב של "אינטרסים לאומיים" הנמצאים בסכנה עקב הסתבכויות במדינות זרות, מקבל עליונות לא מוצדקת על פני הצרכים הישירים יותר של "בניית האומה בבית". עם הזמן, פופוליזם יכול להתפתח לכיוון זה. ובמילים מפורשות יותר, הפופוליזם פחות צפוי מהפוליטיקה של האליטות, שנוטה להמשכיות וליציבות בגישה. בעשורים האחרונים, הפוליטיקה של האליטות התאגדה סביב תמיכה בקשר ההדוק בין ישראל לארצות הברית. עבור ישראל ותומכיה, זהו הישג נכבד. פופוליזם יכול להיות מפלג יותר. בקרב דמוקרטים, פופוליזם יכול להתחבר עם מה שהוא כבר כיום שחיקה בתמיכה בישראל. אי-נחת מישראל וטינה לאליטות יכולים לחבור יחדיו לכדי נרטיב בסגנון 'דויד וגוליית', ולפיו מעשי עוול מצד ישראל זוכים לתמיכת האליטות הפוליטיות באמריקה. ראוי לציין שסנדרס לא נקט בגישה זו, לפחות לא בצורה קיצונית. עדיין, הסיכון לטווח הארוך עומד בעינו.

יחסינו לאן?

בצד הרפובליקני, מגמה פופוליסטית זו כבר צצה בהופעה של דונלד טראמפ בפני הקואליציה הרפובליקנית היהודית, כשאמר לנוכחים שכנראה הם לא יתמכו בו משום ש"אני לא רוצה את הכסף שלכם". טראמפ טשטש את הקווים לגבי השאלה האם יהודים - ומתוך כך ישראל - הם חלק מהמאבק נגד האיסלאם, או שהם אליטות שאינן משתייכות למעמד הפועלים הלבן, שאת תמיכתו טראמפ מטפח. מדובר בניסוח המוכר היטב ליהדות החרדה מכך בתפוצות: פופוליזם שגולש לכדי טינה (או חיפוש שעיר לעזאזל) בדמות היהודים או המדינה היהודית. באמריקה שלאחר מלחמת העולם השנייה, תפיסה כזו אומנם כשלה פעם אחר פעם, אך האפשרות עדיין קיימת, כמו גם הסיכון שטראמפ הבלתי צפוי עשוי לפנות למהלכים דרסטיים ובלתי צפויים שיהיו לרעת ישראל.

עבור ישראל ותומכיה, האופציה הטובה ביותר היא להשקיע את החיוניות הידועה שלה בפוליטיקה האמריקנית, ולבנות גשרים עם נושאי הנס הפופוליסטי מבלי לפגוע בקשרים עם הממסד. זהו האיזון העדין שראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה להשיג כאשר הסכים בדצמבר להיפגש עם טראמפ במהלך ביקורו המתוכנן של זה בישראל, וניתן רק לשער שהוקל לנתניהו כאשר טראמפ ביטל וחסך לו את הצורך לבחור בין המועמד לממסד. נתניהו וישראל כולה צריכים לשמור על הקשרים עם כל הממסד והמחנות הפופוליסטים.

בזמנים של פער מפלגתי מתמשך בגישות כלפי ישראל, הצורך לאזן בין פוליטיקה אליטיסטית לפופוליסטית בולט במיוחד בקרב הדמוקרטים. ישראל בת מזל שהגיבור הפופוליסט של הבחירות האלה הוא ברני סנדרס, שאינו שותף לעוינות כלפיה כפי שרבים מתומכיו ככל הנראה חשים. בשנים הקרובות, אפשר שישראל ותומכיה לא יהיו כה בני מזל. בעתיד, ייתכן שפופוליסט דמוקרטי או אפילו רפובליקני ינסו לשחוט את הפרה הקדושה שנקראת יחסי ארצות הברית וישראל, כחלק מהניסיון להשתלט על כל עדר הפרות הקדושות של האליטות. עם הזמן, דבר זה עלול לשחוק את התמיכה הציבורית האמריקנית בישראל ולפגוע במרקם היחסים המיוחדים.

לעת עתה מדובר במצב היפותטי בלבד, ועל ישראל לברך על כך אך לא להישאר שאננה. המועמדים שעולים כיום על במות העימותים מאוחדים ללא יוצא מהכלל בתמיכתם בישראל. יש להמשיך במאמצים לבנות תמיכה ציבורית, שתשמור שבמות אלה יישארו ידידותיות לישראל גם בעתיד.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 793 (9.2.16)
ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.

אואן אלתרמן הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתמחה ביחסי ישראל -ארצות הברית.
תאריך:  16/02/2016   |   עודכן:  16/02/2016
עודד ערן, אואן אלתרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הממסד, הפופוליסטים והמשמעות לישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
הילרי קלינטון דואגת להדגיש בכל הזדמנות, שהנרי קיסנג'ר הוא אחד המנטורים שלה בניהול מדיניות החוץ. נכון, שהיה משהו מיוחד בעליה המטאורית של הנרי קיסנג'ר, מי שהתחיל את דרכו כטוראי צעיר בצבא האמריקני בשנת 1945, כשהוטל עליו להיות מושלה של העיר הגרמנית הכבושה קרפלד בגרמניה עד שהגיע לתפקיד מזכיר המדינה של ארה"ב בשנת 1972 וקבלת פרס נובל לשלום שנה לאחר מכן.
14/02/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
שני הזוכים הגדולים בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית שהתקיימו אתמול במדינת ניו המפשייר הם ברני סנדרס (המפלגה הדמוקרטית) ודונלד טראמפ (המפלגה הרפובליקנית).
10/02/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
חברי המפלגה הדמוקרטית וחברי המפלגה הרפובליקנית במדינת ניו המפשייר שבארצות הברית כבר החלו להצביע בבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית. בכל מה שנוגע למפלגה הדמוקרטית, מוביל המועמד הסוציאליסט ברני סנדרס על מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון וצפוי לנצח בבחירות בניו המפשייר.
09/02/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
הסנאטור טד קרוז הפתיע וניצח בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית במדינת אייווה. הוא קיבל 27.7% מקולות המצביעים באירוע הפריימריז הראשון בארצות הברית ועקף את איל ההון דונלד טראמפ שהוביל בסקרים אך קיבל רק 24.3% מן הקולות בזמן אמת. טראמפ מוביל בקצת יותר מאחוז אחד על מרקו רוביו שהגיע אל המקום השלישי.
02/02/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
היום (יום ב', 1.2.16) ייפתחו באופן רשמי הבחירות המקדימות במסגרת המרוץ לנשיאות ארצות הברית. מדינת אייווה אומנם אינה מדינה גדולה, אך לכ-250 אלף התושבים שלה יש יתרון בולט על תושבי המדינות האחרות בארצות הברית - הם הראשונים שמשתתפים בבחירות המקדימות והם אלה שיכולים להעניק מומנטום למי מהמועמדים של המפלגה הדמוקרטית ושל המפלגה הרפובליקנית.
01/02/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
כיוונים להיחלצות מ'המבוכה האסטרטגית'  /  אודי דקל, עומר עינב
שאלת המכה המקדימה על מנהרות החמאס  /  עמוס ידלין
פיגועי התאבדות ברחבי העולם - 2015  /  דריה שיטרית, עינב יוגב, יורם שוייצר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ממשלת נתניהו מובילה אותנו למציאות מכאיבה, כששורה ארוכה של מדינות באירופה ובאמריקה מגנות בחריפות רבה את מדיניותה של ישראל ואף נוקטות בימים אלו בשלל צעדים מעשיים הפוגעים בכלכלה של מד...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il