|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

צו תשע"ו

הקנקן ומה שיש בו

אסתר הייתה נביאה וידעה שבכל דור עם ישראל יהיה זקוק לתזכורת שמאחורי ההסתר נמצא הגילוי, ואת התזכורת הזאת הוא ימצא בסיפור שלה
24/03/2016  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

שורות אלו (לפחות ההתחלה) נכתבות בפורים ולכן ננסה להתייחס למשמעותו של החג בהשלכה לימינו. כידוע, המצווה העיקרית של חג הפורים היא קריאת המגילה. לא תחפושות ולא קפצונים. שמה של המגילה הוא מגילת אסתר, ולכאורה הרי מגילה זה מלשון גילוי בעוד אסתר זה מלשון הסתרה, היפך הגילוי, מה הרעיון? הגמרא מספרת (מגילה ז/א): שלחה להם אסתר לחכמים "קבעוני לדורות" (ביקשה שיכניסו את הסיפור שלה לכתבי הקודש) שלחו לה "קנאה את מעוררת עלינו לבין האומות" (אולי חששו שמא הסיפור של המגילה יספק רעיונות לאיזה צורר עתידי) שלחה להם "כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס" כך שמי שיחפש רעיונות יוכל למצוא אותם בקלות.

חד-פעמי או מחזורי?

אבל עדיין לא השתכנעו. כי הכלל הוא שבכתבי הקודש נכללו רק טקסטים שהמסר שלהם הוא נצחי, לא אירועים אקראיים, חד-פעמיים כמו הרעיון המטורף של המן העמלקי. אסתר טענה שהסיפור הזה אומנם מטורף אבל לגמרי לא חד-פעמי, שעם ישראל עוד יפגוש את צאצאי עמלק הרבה פעמים וכדאי שיהיה בפניהם הסיפור המעודד הזה, שממנו ילמדו כי לא עזב ה' את עמו. אם כך, אם מדובר בתקדים ולא בסתם מטורף חד-פעמי, צריך למצוא לכך רמז בכתבי הקודש המוקדמים יותר, ומשם דווקא לומדים שאין צורך באיזכור נוסף של עמלק: שלחו לה (משלי כב) "הֲלֹא כָתַבְתִּי לְךָ שָׁלִישִׁים בְּמֹעֵצוֹת וָדָעַת. שָׁלִישִׁים ולא רבעים". הכוונה למצוות מחיית עמלק הנזכרת בתורה פעמיים ועוד פעם בספר שמואל.

כמה תזכורות צריך?

אלא שהחכמים טרחו ועיינו שוב: עד שמצאו לו מקרא כתוב בתורה (שמות יז) [יד] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר... ...כִּי-מָחֹה אֶמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק... כְּתֹב זֹאת, מה שכתוב כאן ובמשנה תורה; זִכָּרוֹן, מה שכתוב בנביאים; בַּסֵּפֶר, מה שכתוב במגילה. ובסך-הכל שלושה איזכורים כנ"ל. הוויכוח הזה שבין אסתר לחכמים נבע מנקודות מוצא שונות; אסתר הייתה נביאה וידעה שבכל דור עם ישראל יהיה זקוק לתזכורת שמאחורי ההסתר נמצא הגילוי, ואת התזכורת הזאת הוא ימצא בסיפור שלה. החכמים לא היו זקוקים לתזכורת הזאת, הם הרי חיו במודעות הנכונה בלי קשר לסיפור כזה או אחר וגם לא חשבו שעם ישראל יזדקק לתזכורת הזאת. בסוף הודו לדבריה והיום אנחנו יודעים עד כמה אסתר צדקה.

נס בתחפושת של טבע

אסתר ידעה מה שידעו גם החכמים, שהנס אירע בזכות אחדות ישראל, שכולם שמרו על דבקות בבורא יתברך, אחדות שאותה הוביל מרדכי היהודי. צריכים לזכור שסיפור המגילה, אותה מגילה שקריאתה נמשכת כמחצית השעה, אותו סיפור מתפרס על פני כעשר שנים. לא כל כך פשוט לזהות שהיה פה נס. זה לא כמו קריעת ים סוף או מכת בכורות, זה סיפור שמדבר לכאורה על תככים פוליטיים, כאלה שהיו ואולי עדיין ישנם במערכות שלטוניות. בלשון החסידות, זהו נס שאינו שובר את הטבע אלא הוא מלובש בטבע, כך שקל מאוד לטעון שמדובר במקריות. ובדיוק את זה רצתה אסתר ללמד אותנו, שאין מקריות, שכל מה שקורה בעולם וגם איתנו, קורה בהשגחה פרטית מדויקת וקפדנית.

פיזור או אחדות?

והרי בחיצוניות, המצב בעם היה היפך האחדות. שעל כן טוען המן באזני אחשוורוש (אסתר ג, ח): ...יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ (כך שפגיעה בהם לא תיצור שממה בשום מקום) וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם (הם לא נטמעים באוכלוסייה המארחת, שומרים על יחוד תרבותי) וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים (מעדיפים את חוקי התורה שלהם על פני חוקי המלך, ועל כן) וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם. מה שהמן לא ידע זה שהפיזור של עם ישראל היה חיצוני בלבד, כי בפנימיות הם היו לגמרי מאוחדים, כמו שהוא עצמו אומר: יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד, וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם. אומנם מפוזרים מבחינה גאוגרפית אבל לגמרי מאוחדים מבחינה רוחנית. אסתר הורתה למרדכי לעורר בעם את האחדות הזאת והאחדות חוללה את הנס.

האחדות תביא את הגאולה

חשוב לזכור שתחושת האחדות מתחילה אצל כל אחד ואחת מאתנו בלב פנימה, ומהנקודה הפנימית שבלב, במעגלים מתרחבים עד שמגיעים לאחדות של כלל ישראל. כך נהג מרדכי שלקח על עצמו את כל האחריות ובעקבותיו נהגה כך גם אסתר. וזה מה שמורה לנו פרשת השבוע (ויקרא ז): [יא] וְזֹאת תּוֹרַת, זֶבַח הַשְּׁלָמִים, אֲשֶׁר יַקְרִיב, לַה'. [יב] אִם עַל-תּוֹדָה, יַקְרִיבֶנּוּ... יהודי חש שנעשה לו נס פרטי והוא מודה לה', מביא קרבן תודה. אומרת לו התורה שבקרבן הזה עליו לשתף כמה שיותר יהודים. אומנם התודה היא לה', אבל ממנה אוכלים גם הכהנים וגם כל יהודי שאפשר להזמין אותו למסיבת ההודיה. בכך מעמיקה תחושת האחדות בין יהודים וזה מה שיביא את הגאולה האמיתית והשלמה.

תאריך:  24/03/2016   |   עודכן:  25/03/2016
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקנקן ומה שיש בו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
25/03/16 12:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאת מנחם רהט
24/03/2016  |  מנחם רהט  |   מאמרים
תיאור חי למצב הדור והתקופה הקודרת ההיא, בה נתחייבנו לראשונה לכליה, השמדה מוחלטת, של העם היהודי, בכל העולם, מתגלה במגילת אסתר. אנו חייבים להבין מי הם אלה, ואיזה הם, אשר בסיבתם נגזרה עלינו גזירה נוראה זו. אלה הם אותם אנשים ונשים, אשר היו והינם מוכנים לחתום על "כתב ויתור" של נאמנותם לעמם ולארצם, למולדתם. הם אלה אשר 'שוברים שתיקה', מחדשים קרן ועמותה, מכריזים 'שלום עכשיו', חושבים שרק הם 'בצלם', ולהם שתולים תומכים ותורמים, אפילו מקרב 'רבנים למען זכויות אדם', וגם שרים וחברי כנסת, עמוסים עוז וזמן צהוב, החושבים עצמם ל'מחנה ציוני', חדורים 'מרץ' כמו 'החתרן הבלתי נלאה', הנהנים מאז ומתמיד מסעודתו של אותו נשיא ומלך כסיל ורשע, שבכל דור ודור. והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם.
24/03/2016  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בשולי הכותרות: מה לומדים מהסיפור בגמרא על רבה ורבי זירא? שיעור בתזונה נכונה חילונים בעד שבת - לזכרו של הסופר אהרן מגד ולקינוח בדיחה ברוח פורים
24/03/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
המדינה הפלשתינית שתקום תהיה מפוצלת גאוגרפית ופוליטית בין החמאס לפתח. הסכסוך לא יסתיים. בעיית הפליטים לא תיפתר. הם ימשיכו לתבוע את "זכות השיבה". המדינה המפוצלת והמבודדת תתקשה להתקיים כלכלית. התביעות מישראל לסייע יתגברו. היציבות והביטחון הצפוי לא יתממשו. הסכסוך יתפרץ מחדש על-רקע פוליטי, דתי וכלכלי. המדינה הפלשתינית תעלה דרישות חדשות. למרות כביכול "הסכם השלום" ישראל תואשם בכישלון המדינה הפלשתינית שאינה מסוגלת להתקיים.
24/03/2016  |  מתי דוד  |   מאמרים
אין גבול לפוליטיקה הקטנה. אין גבול לציניות, למילים ריקות מתוכן. כמה נלעג כמה נפסד! אל מול מתקפת הטרור בבלגיה מוצאים זמן כמה ממנהיגי ישראל לגזור עוד קופון ציבורי, עוד כמה קולות תמיכה בקרב העם. אל מול מראות הזוועה, במקום להתבטא בצורה עניינית, שוב משתמשים ברטוריקה בזויה, שקרית, מתלהמת, בשם הביטחון, כמובן.
24/03/2016  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il