|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

להתמודד עם טרור מבלי ליפול במלכודתו

הפיגועים האחרונים בפריז ובבריסל מאיצים את התהליך שבו אירופה מתלבטת בין שמירה קנאית על חירויות הפרט השונות לבין ההחלטה למגר את בסיסי הטרור של האיסלאם הפונדמנטליסטי באירופה בפועל המאבק הזה יצריך פיקוח הדוק יותר על מוסדות הדת באירופה, מעקב צמוד יותר אחר ארגוני צדקה למיניהם ועיבוי מערכי האבטחה במתקני השירות הציבורי למיניהם
29/03/2016  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
נוסעים מפונים מנמל התעופה בבריסל לאחר שני פיצוצים עזים שאירעו בטרמינל המרכזי, 22 במרס 2016 [צילום: AP/Michel Euler]

   רשימות קודמות
  שיח זכויות כאסטרטגיה פלשתינית
  6 חודשים למתקפת טרור הבודדים - המשך יבוא
  מפגן תמיכה בדרכו של רוחאני
  ישראל והאיחוד האירופי - משבר כנורמה ביחסים
  הממסד, הפופוליסטים והמשמעות לישראל

מתקפת הטרור בבריסל הרעידה שוב את אמות הספים של תושבי המדינה המותקפת ושידרה גלי זעזוע לעבר אירופה כולה. הקשר בין ההתקפה בבריסל להתקפה בפריס בנובמבר 2015 ניכר כבר עתה. מהעדויות הראשוניות הנובעות מהחקירה וממעצר של חשודים הקשורים לשתי הפרשיות ברור שמדובר ברשת טרור אחת.

חשובה מכך היא העובדה, כי פיגועי הטרור הללו הוצאו לפועל בהנחיית המדינה האיסלאמית בסוריה באמצעות היחידה לפיגועי טרור בינלאומי שלה. זו שיגרה את חברי הרשת המרכזיים שאומנו והוכשרו על ידה לבצע בשמה ומטעמה טרור באירופה. בכך הוכיחה המדינה האיסלאמית, למי שעוד היה לו ספק, כי הקאדר הרחב של מתנדבים מערביים שגדשו את סוריה בשנים האחרונות, נועד לא רק לשמש כבשר תותחים המייצר מתאבדים בעירק ובסוריה או להפיץ תעמולה, אלא הוכשר באופן מתוכנן על-מנת להוציא לפועל מבצעי טרור במערב על-פי הצורך והאפשרויות. זאת, כחלק מאסטרטגיית המערכה הבינלאומית שלה. מאחר שמדובר בכמה אלפי מתנדבים מערביים, במספרים הנעים על-פי הערכות שונות בין 5,000 ל-7,000, ניתן להניח, כי מבין אלה יימצאו לא מעטים שיתנדבו לבצע טרור וחלקם אף עלולים להצליח במזימתם.

תובנה זו שהייתה קרוב לוודאי נחלת רבים בקרב שירותי המודיעין במערב, לא חלחלה לתודעת מנהיגי המדינות, או למצער, לא הניעה אותם לנקוט בצעדים מעשיים שיספיקו לקדם מבעוד מועד ובאופן יעיל את פני הרעה. אולי הדבר נבע ממשאלת לב כי האיום לא יתממש על בסיס ההנחה השגויה שגרסה, כי המדינה האיסלאמית מתמקדת בעיקר בביסוס נוכחותה במזרח התיכון ולכן תימנע מאימוץ אסטרטגיית הטרור הבינלאומי שיוחסה בעבר לאל-קאעידה. הפיגועים בצרפת ובבלגיה לצד מספר ניסיונות פיגוע אחרים שהתרחשו בשנה האחרונה במערב אירופה צריכים לדחוף את מנהיגי היבשת לנקוט במדיניות מעשית, כדי לקדם את פני הרעה הצפויה עוד בטרם יתרחשו התקפות נוספות. מדיניות כזו מחייבת מתן עדיפות גבוהה להיערכות ארגונית ובין-ארגונית, מגובה בהקצאת משאבים ואמצעים מספיקים, בהכשרת כוח אדם מקצועי מיומן ובמתן גיבוי לגורמי המודיעין, השיטור והאכיפה כדי שאלה יוכלו להתמודד ביעילות מול נחשול האיומים הצפוי שניצב בפניהם.

כדאי לזכור, כי אין זה המפגש הראשון בעידן המודרני של אירופה עם גל טרור המכה בעריה. בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים היו אלה ארגוני הטרור הפלשתינים והמערב אירופיים ואחריהם טרוריסטים שיעים-לבנונים בהנחיית אירן, שפגעו בעריה, ובכלל זה בשדות התעופה שלה ובתעבורה האווירית. אחריהם הגיעו פעילי אל-קאעידה ושותפיהם, שתכננו וביצעו פעולות טרור ראוותניות בעשור הראשון של שנות האלפיים בעקבות הצלחת מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית. המערכה הבינלאומית נגד הטרור של אל-קאעידה ושותפיו הצליחה למנוע את מרבית ניסיונות הטרור, זאת עד עלייתה של המדינה האיסלאמית הניצבת כיום בראש 'מחנה' הג'יהאד העולמי. למרות שהמדינה האיסלאמית הינה ישות טרור השולטת בטריטוריה רחבה, שלרשותה עומדים אמצעים כלכליים וכוח אדם רבים מאלה שעמדו לרשות אל-קאעידה ושותפיו, יש לניסיון, ולידע שנצברו בלחימה נגד הג'יהאד העולמי בראשות אל-קאעידה כדי לסייע בהתמודדות גם עם האתגר שהמדינה האיסלאמית מציבה, תוך התאמת אסטרטגיית הפעולה נגדה לשיטותיה ולתנאים שבהם היא פועלת.

הפיגועים האחרונים בפריז ובריסל מאיצים את התהליך שבו אירופה מתלבטת בין שמירה קנאית על חרויות הפרט השונות לבין ההחלטה למגר את בסיסי הטרור של האיסלאם הפונדמנטליסטי באירופה. בפועל המאבק הזה יצריך פיקוח הדוק יותר על מוסדות הדת באירופה, מעקב צמוד יותר אחר ארגוני צדקה למיניהם ועיבוי מערכי האבטחה במתקני השירות הציבורי למיניהם, כמו בשירותי התעופה והתעבורה האחרים. האפקט המצטבר של הדיווחים על אכזריות המדינה האיסלאמית, ההרס והחורבן שהיא זורעת ופעולות הטרור בערים אירופיות מרכזיות, מגבירים את הנכונות של הציבור באירופה לקבל פגיעה ולו חלקית בעקרונות שהיו עד כה מקודשים. ההסדרים האחרונים בין טורקיה והאיחוד האירופי, שפירושם ניסיון לנעול את שערי אירופה בפני הפליטים הנסים מסוריה וזירות אחרות של מלחמות אזרחים במזרח התיכון ובצפון אפריקה, מצביעים על שינוי מהותי ביחס של אירופה למתח שבין זכויות הפרט לבין ביטחונו של הפרט. מאחר שאת ההגבלות צריך יהיה לעגן במערכת חקיקה רלוונטית, צפויה מערכה פוליטית ציבורית בין תומכי הגישה הליברלית לתומכי הגישה השמרנית באיחוד האירופי וגם עניין זה יצטרף לגורמים נוספים המאיימים לפלג את האיחוד.

כדי למנוע הידרדרות מוחלטת ביחסים שבין רוב אוכלוסיית מערב אירופה לבין קרוב ל-50 מיליון המוסלמים החיים בקרבה, על המנהיגות האירופית להצהיר ולשכנע את האוכלוסייה ואת המנהיגים המבקשים לחיות בשלום ולהשתלב במערכת האירופית, כי מאבק בטרור אין פירושו מאבק נגד האיסלאם. בגישה חיובית ומשתפת עשוי רוב הציבור המוסלמי באירופה להוות חלק מהמערכה נגד הטרור הסלפי-ג'יהאדיסטי וצריך להקפיד שלא להפוך אותו לחלק מהבעיה.

ברור שאסור לשחק לידי המדינה האיסלאמית. מעבר לרצונה לפגוע במערב, לזעזע את תחושת הביטחון של אזרחיו ולהרתיע את מנהיגיו מלהמשיך ולתקוף אותה בסוריה בעירק ובלוב נועדו מתקפות הטרור, שבוצעו ביוזמתה ליצור פרובוקציה ולגרום לחיכוך אלים בין האירופים לבין קהילות מוסלמים גדולות, המתגוררות במערב. מטרה זו באה לידי ביטוי בנאומו האחרון של מנהיגה אבו באכר אל-בגדדי, אשר תפיסתו מבססת את בניית המדינה האיסלאמית על הגירתם (הג'רה) של עשרות ומאות אלפי מוסלמים אליה מכל קצווי העולם, ולכן הוא רואה בעיניים כלות את נהירתם של מאות אלפי מוסלמים ממנה אל אירופה ומצא לנכון לשגר לעברם אזהרה מפני נפילתם בשבי האשליה, כי במערב יקבלו אותם בזרועות פתוחות כשווי זכויות וכשווי ערך. הצהרות כדוגמת זו של המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ נגד המוסלמים, או תגובות חריפות ופעילות חסרת אבחנה נגד המוסלמים באירופה כחלק ממערכת הצעדים נגד הטרור עלולות לשרת את מטרותיו של אל-בגדדי.

שאלה נוספת מתייחסת למידת השפעתם של אירועי הטרור על מערכת היחסים בין אירופה לישראל. זו מצויה כבר שנים בצל הביקורת הכבדה של מוסדות האיחוד האירופי על מדיניות ישראל מול הפלשתינים ובמיוחד בסוגיית ההתנחלויות. על-אף האפשרות שתגדל ההבנה באירופה ליד הקשה שנוקטת ישראל מול מבצעי פיגועים בישראל וסביבתם המשפחתית הקרובה, אין להניח שהבנה זו תתורגם ליתר הבנה למדיניות ישראל בשטחים. נהפוך הוא, אירופה תשתמש בהחרפת הביקורת על ישראל כאמצעי להפיס את דעת הקהל המוסלמית במדינות השונות, חברות האיחוד האירופי. וכך, אנו עלולים לחזות בפרדוכס של הגברת שיתוף הפעולה בין ישראל והאיחוד האירופי במיגור הטרור מול מתח גובר ביניהם על-רקע תמיכה אירופית ביוזמות כמו זו של צרפת להתניע מהלכים מדינים בין ישראל והפלשתינים.

המאבק כנגד הטרור שמקורותיו אידיאולוגיים-איסלאמיים וההצלחה בו הם כמובן אינטרס ישראלי, אך חשוב גם שישראל לא תציב את עצמה, ובוודאי לא ברמה ההצהרתית, בחזית מאבק זה. יש לישראל יכולות מוכחות בנושא הלוחמה בטרור וכאשר תתבקש, עליה להיות מוכנה לסייע. הצהרות רשמיות ובוודאי כאלו של ביקורת והתנשאות לא יועילו לא למדינות שבהן אירעו הפיגועים וגם לא לישראל.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 808 (24.3.16)
יורם שוייצר הוא חוקר בכיר, ראש תוכנית המחקר טרור ולוחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי.

ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.
תאריך:  29/03/2016   |   עודכן:  29/03/2016
יורם שוייצר, עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להתמודד עם טרור מבלי ליפול במלכודתו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסעודה משדרות
30/03/16 03:28
2
ישראל עם רם
30/03/16 08:25
3
נובל
1/04/16 06:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל הישראלים מכירים את השליט הפרסי ממגילת אסתר הקרוי "אחשוורוש". אך לא כל הישראלים יודעים כי על-פי היסטוריונים, השליט הפרסי ממגילת אסתר והשליט הפרסי הקרוי "זרקזיס", מהסרט "300" (המספר את סיפור קרב תרמיפולאי) ומהסרט ההמשך "300: עליית האימפריה" (המספר את סיפור קרב סלמיס) - הם אותו אחד!
29/03/2016  |  דניאל גלילי  |   כתבות
מדף דגני הבוקר ברשת המזון, הוא אחד המדפים הפעילים והריווחים ביותר. הרשתות ממקמות תחום זה במקום בולט ופעיל, או בכניסה לחנות או ליד אזור הירקות ואו ליד מקרר החלב, שם התנועה פעילה ויום יומית.
29/03/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
חלפה שנה מאז עזב אותנו המשורר והמתרגם אריה קומיי. לפני שנה ב-25 במרס הלך לעולמו, ומבחר כתביו נותר כמצבת נצח, כסיפור שאינו חדל לספר.
29/03/2016  |  הרצל חקק  |   כתבות
לא נהיר, כשנוטלים את הספר ליד, אם זה ספר ראשון של כותב צעיר או שמא ספר יחיד של מי שמסכם שנות חיים. אך זה היינו הך והמבחן הוא מבחן הספר. יותר מאשר מהו הסיפור שבו, המבחן האמתי הוא איך זה מובא לנו, ואם יש בו ריחות ומשבים שאוחזים בקורא מעבר לדפים הראשונים. אבל זאת אמירה שלא באה להעיד לכאן או לכאן על הספר שבידי.
29/03/2016  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
השופט: דב פולוק, בית משפט השלום בירושלים
29/03/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il