|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

50 שנה לפטירתה של אשת הרדיו רות שפירא

רות שפירא הייתה מראשוני קריינות הרדיו בארץ. קריינית אהודה ומוערכת שאלפי מאזינים "גדלו" בשנות ה-40 וה-50 על קולה ותוכניותיה. במלאת 50 שנה לפטירתה נערך בירושלים אירוע לזכרה - סיפורה של הקריינית המיתולוגית
17/04/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
רות שפירא עם ילדיה נוני וניבי 1958 [צילום: באדיבות המשפחה]

חתונת רות שפירא ושמעיה סמילנסקי אוגוסט 1944 [צילום: באדיבות המשפחה]

לא מכבר מלאו 50 שנה לפטירתה של אשת הרדיו המיתולוגית רות שפירא סמילן ז"ל, מראשונות קריינות הרדיו בארץ, ומי שהגישה עוד במסגרת "קול ירושלים" את התוכנית "פינת הנוער", ובתחילת שנות החמישים -את התוכנית הפופולרית "שירים כבקשתך". תוכנית זו שודרה מידי שבת בצהריים, וריתקה אליה מאזינים רבים בישוב דאז. אלפי מאזינים בשנות ה-40 וה-50 "גדלו" על קולה המיוחד והמרשים. במהלך השנים הדריכה קריינים רבים בראשית דרכם ברדיו כמו: משה חובב, ראומה אלדר, אריה אורגד, יורם רונן ורבים אחרים.

רות נפטרה בשנת 1965 ממחלת הסרטן, והיא בת 43 בלבד, מותירה אחריה את בעלה שמעיה סמילן (סמילנסקי), שהיה איש משרד החוץ, ושני ילדים. אבל כבד ירד על מכריה ומאזיניה הרבים עם היוודע דבר מותה של הקריינית האהובה והמוערכת.

לציון 50 שנה למותה נערך (31.10.15) בבית הארחה שעל יד הכנסייה הסקוטית בירושלים אירוע לזכרה בהשתתפות בני משפחתה ומעט אנשי רדיו בהווה ובעבר. בִּתהּ, ניבי גומל סמילן, שהייתה ממארגני האירוע יחד עם אחיינה, אסף סמילן ובתה, מיכל בלנק גומל, אמרה כי מטרת ההתכנסות היא להעלות את זכרה של אִמהּ, רות שפירא, ולהכיר לבני המשפחה ובמיוחד לנכדים ולנינים את סבתא, וסבתא רבתא שלהם שלא זכו להכירה.

באירוע הושמעו, הקלטות מתוכניותיה, מוזיקה קלאסית שאהבה לנגן ולהאזין לה ושירים שאהבה לשדר. איזי מן, חוקר והיסטוריון קול ישראל, סיפר על הווי השידור בתחנת הרדיו בראשיתה, וסקר פעילותה של רות שפירא ברדיו. בסרטון שהוקרן צפו הנוכחים בראיון שקיים איזי מן עם הקריינית מרים גולן, מוותיקות הרדיו, שסיפרה על זיכרונותיה מרות שפירא. "היה לה ניצוץ של ילדות הייתה שובבה לא במובן הרגיל אלא בדמות במה שהיא הקרינה. ציבור המאזנים חש בזה בקולה ובסגנון הגשתה ומאד אהב אותה. היא הייתה זריזה במחשבה, בתנועה תמיד חשת שאתה חייב לרדוף אחריה", סיפרה מרים גולן.

אריה אורגד, איש הרדיו והטלוויזיה לשעבר, סיפר על היכרותו עם רות שפירא עוד מתקופת השתתפותו כנער בפינת הילדים והנוער ברדיו. אורגד סיפר, כי רות הייתה מדריכה ב"אולפן הילדים" בו הוקלטו תסכיתים בהשתתפות ילדים ובני נוער. במאי האולפנים היה "יקה" בשם אלף ארי וולף, וזה לא הצטיין במיוחד בידיעת השפה העברית. רות הופקדה על כך שהילדים ידברו בעברית נכונה והקפידה על כך מאד. במקרה והילדים טעו מהרה לתקן, להסביר ולתת להם טיפים כיצד נכון וראוי להגות ולומר המילים.

איזי מן אומר: רות שפירא למעשה יצרה קו חדש ברדיו היא הייתה קריינית שמדברת במגע אישי אל המאזינים ולא רק מקריינת בצורה יבשה וסטירילית כפי שבמשך שנים היה נהוג ברדיו. רות הייתה אולי הראשונה שהטביעה את מושג הגשה האישית ונהגה לפתוח את תוכניתה במילים: "שלום ילדים כאן רותי המדברת אלכם (בחטף פתח) לימים ירשו סגנון הגשה אישית זו, מגישות הרדיו אסתר סופר ונילי המאיר ("שלום ילדים כאן נילי") בהתייחסו לתוכנית "שירים כבקשתך" שהגישה רות שפירא בשבת בצהריים בה קראה גלויות ד"שים ששלחו מאזינים מכל רחבי הארץ והשמיעה שירים עבריים של אותה תקופה, סיפר איזי מן, כי התוכנית הייתה כה פופולרית עד כי אנשים שלא היה ברשותם מקלט רדיו היו עומדים מתחת למרפסות בתים ומאזינים לתוכנית. בעלי מקלטי הרדיו הוציאו את המקלטים למרפסות כדי שהעומדים או היושבים מתחת יוכלו להאזין לתוכנית. התוכנית "שירים כבקשתך" בהגשת רות שפירא(או בקיצור "כבקשתך") הייתה פופולרית במיוחד בקרב ילדים ובני נוער וילד או נער שקראו את שמו בתוכנית הרגיש "סלב" וחשוב לתקופה לא קצרה.

בִּתהּ של רות שפירא ניבי גומל סמילן מורה ומרצה ללשון וכן ללאדינו באקדמיה שהייתה בת תשע וחצי כאשר אימה נפטרה מספרת על אימה:" אימא הייתה אישה מאוד נאה תמיד עסוקה, הרבה שעות מחוץ לבית, מידי פעם נסעה לחו"ל לייצג את המדינה בשליחות "קול ישראל". מהבחינה הזאת הקדימה את זמנה שכן לא היה אז מקובל שלאשה יש קריירה והיא עומדת בפני עצמה". מוסיפה ניבי: אימא הייתה אוהבת הזמר העברי וניסתה לקדם אותו בתוכניותיה.הייתה לה אוזן מוזיקלית וכשרון מוזיקאלי שירשה מאביה וכן כשרון לשפות. ידעה שפות רבות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, הולנדית ועוד. את כשרונה המוזיקאלי הורישה לבנה אמנון ("נוני") סמילן ז"ל שהיה מוזיקאי. "נוני" היה בן כ-13 כאשר אימו נפטרה. בשנות ה-90 נוני נפטר פתע והוא בשנות ה-40 לחיו.

בהתייחסה לחית ולעין הגרוניות שאפיינה את קריינותה של אימה רות שפירא, מגלה ניבי גומל סמילן, כי אימה סיגלה את ה-ח' וה-ע הגרוניות לצורך הקריינות בלבד ובחיי היום יום לא דיברה כך.
אגב פרט מעניין ופיקאנטי משהו: ביתה של ניבי גומל סמילן, רות סמילן הנקראת על שם רות שפירא, נולדה אף היא כמו סבתה רות שפירא בבית חולים בצפת.

תולדות חייה

רות נולדה ב-17 ביולי 1922 בבית החולים בצפת להוריה, חיה ויהודה, אנשי העלייה השלישית שעלו ארצה מרוסיה בשלהי 1920, נישאו ב-1921 והתגוררו בטבריה. חיה לבית משפחת רוזנברג שהייתה רופאת שיניים עבדה בטבריה כרופאת שיניים, ויהודה שהיה מהנדס, הועסק בפרויקטים הנדסיים מטעם ממשלת המנדט.

ב-14 בפברואר 1926 נולדה לרות אחות קטנה, ציפורה, המכונה ציפיתה בפי בני המשפחה. לימים תיקרא ציפורה שר ותהיה מורה ומחנכת.

ב-1929 עברה המשפחה לירושלים בעקבות עבודתו של אב המשפחה יהודה שפירא. תחילה התגוררה המשפחה בתלפיות, ורות למדה בבית הספר היסודי "למל". כעבור כ-3 שנים עברה המשפחה להתגורר ברח' אבן שפרוט 14 בשכונת מגורים קואופרטיבית (שיתופית) המכונה "מעונות עובדים א'" שאב המשפחה, יהודה שפירא, שהיה מהנדס ויזם נדל"ן נמנה עם עוד כמה שותפים על מייסדיה. רות למדה בגימנסיה העברית ברחביה.

ב-1938 בהיותה בת 16 צורפה רות לקבוצת תלמידי תיכון מכיתתה שגויסה על-ידי עורכי "השעה העברית" בתחנת הרדיו המנדטורית "קול ירושלים" כדי לקרוא תסכיתי רדיו בתוכניות לנוער במסגרת שידורי השעה העברית. כך החלה הקריירה של רות ברדיו. בקבוצת הקריינים הצעירים היו שמואל כצנלסון (לימים שמואל תמיר שר וח"כ), לאה פורת וגרא בן ענת.

ב-1940 סיימה רות את לימודיה בגימנסיה במחזור כ'. באותה שנה הכירה את שמעיה סמילנסקי, בנו של הסופר ממייסדי תל אביב דוד סמילנסקי. שמעיה היה סטודנט תל אביבי שלמד באוניברסיטה העברית באותה עת, והתגורר בחדר שכור ברח' אברבנאל הסמוך לרח' אבן שפרוט.

רות החלה את לימודיה באוניברסיטה העברית במקרא ובפילוסופיה, ושמעיה התגייס לצבא הבריטי. לאחר חברות של ארבע שנים, ותוך כדי שירותו של שמעיה בצבא הבריטי נישאה רות לשמעיה ב-1 באוגוסט 1944 בירושלים במועדון הקצינים "מנורה".

ב-1944 הפכה רות לעובדת מן המניין ב"קול ירושלים", וקיבלה את הגשת התוכנית "שירים כבקשתך". היא המשיכה לשדר את תוכניות פינת הנוער, וקראה חדשות. הגשת תוכניות הנוער והתוכנית "שירים כבקשתך" הפכו את רות לקריינית מאוד פופולרית ואהודה. באותה תקופה הדריכה גם קריינים צעירים שהצטרפו ל"קול ישראל".

עם קום המדינה הפכה כידוע תחנת "קול ירושלים" ל"קול ישראל". בראשית מלחמת השחרור שידרה התחנה מ"בית החלוצות" שברחביה, כי אזור רח' מליסנדה (לימים הלני המלכה) שבו שכנו אולפני השידור היה ממש בעין הסערה של הקרבות. עם ההפוגה ירד צוות של שדרנים תל אביבה ורות ביניהם, והתחנה החלה לשדר באופן זמני מתל אביב.

לאחר מלחמת השחרור החל שמעיה לעבוד במשרד החוץ, שאף הוא שכן בתל אביב באותה עת, ורות ושמעיה התיישבו בתל אביב ברח' קרן קיימת 12 (לימים רח' בן-גוריון).

ב-14 באפריל 1952 נולד בבית החולים "הקריה" בתל אביב אמנון ז"ל שכונה בפי המשפחה "נוני". רות המשיכה בעבודה ב"קול ישראל" שבקריה בתל אביב. ב-1953 משרד החוץ עבר לירושלים, שמעיה עבר להתגורר במשך השבוע במעונות עובדים, והגיע הביתה לתל אביב בשבתות. ב-8 במרס 1956 נולדה ניבי.

כעבור שלושה חודשים יצאה המשפחה להאג שבהולנד לתפקידו הדיפלומטי הראשון של שמעיה בשירות החוץ. שם המשפחה "עוברת" או יותר נכון קוצר מסמילנסקי לסמילן, כדרישת שר החוץ, משה שרת, בימים ההם, ורות החלה לשמש כתבת של העיתונים "דבר", "דבר לילדים" ו"למרחב" וכן שימש כתבת "קול ישראל" בהולנד. היא התגייסה למשימות שהטילו עליה מטעם קול ישראל, כגון גיוס משתתפים מאיגודי שידור באירופה לחידון התנ"ך הבינלאומי שהתקיים ב-1958 לכבוד חג העשור למדינה. כשעברה המשפחה לשירות במילנו, המשיכה רות בכל העיסוקים הללו, ואף הוסיפה שיתוף פעולה עם רדיו איטליה, ייצגה את ישראל בתחרות התסכיתים הבינלאומית "פרס איטליה" וטיפחה קשרים עם איגודי שידור באירופה.

ב-1961 שבה רות עם משפחתה לארץ. המשפחה התגוררה ברח' רד"ק 30. רות מונתה למנהלת המחלקה לקשרי חוץ ולמנהלת שרות ההקלטות של קול ישראל. במהלך ארבע השנים שלאחר שובה מאיטליה עמדה בראש המחלקה לקשרי חוץ של קול ישראל, ארגנה את חידון התנ"ך הבינלאומי שהתקיים בדצמבר 1964, ייצגה שוב את קול ישראל בתחרות התסכיתים "פרס איטליה", ואף הגישה וערכה כפעם בפעם תוכניות בנושאי מוזיקה קלאסית ואופרה.

ב-1965אובחנה כחולה בסרטן, ואור ליום -15 בנובמבר 1965 נפטרה, והיא בת 43 בלבד. הלוויתה יצאה מבית החולים "אביחיל" במגרש הרוסים בירושלים. בשם עובדי קול ישראל ספד לה הפסנתרן והמלחין אריה זקס.

וכך דיווח עיתון מעריב יום לאחר הלוויתה: "קהל רב ובתוכו ראש העיר מר מרדכי מר מרדכי איש שלום ואנשי מוסדות השתתף בהלוויתה של רות שפירא סמילן, מוותיקי שירות הרדיו, שנפטרה בירושלים אחרי מחלה קשה בגיל 43. הקהל המגוון, שבלטו בו מלבד עובדי קול ישראל אנשי במה, ושבו נראו פרופ' יגאל ידין, פרופ' גרשום שולם, סופרים אמנים ועיתונאים שיקף את הפופולריות הרבה שלה זכתה המנוחה בחייה, ואת החוג הרחב של מכריה ואוהביה, שכולם ניצבו עתה לפני ארונה כלא מאמינים כי אכן איננה עוד! לא מעטים מבין אנשי הבימה אשר באו להיפרד ממנה גם מתל אביב ומחיפה התחילו את דרכם האמנותית בתסכיתי רדיו בעריכתה".

רחוב על שמה בבאר שבע

לא רבים יודעים כי בדרומה של העיר באר שבע נקרא רחוב על שמה של הקריינית רות שפירא: רחוב רות שפירא סמילן. ודאי רבים ישאלו ויתמהו מהו הקשר המיוחד של רות לבירת הנגב. אלא שלמען האמת לא היה, לרות ככל שידוע, קשר מיוחד לבאר שבע.

ההסבר הוא פשוט: ראש העיר באר שבע יצחק( איז'ו) רגר שכיהן כראש העיר בשנים 1989-1997 ובעברו היה איש רשות השידור החליט להנציח את ראשי השידור העברי וותיקי הרדיו בקריאת רחובות על שמם בעיר לזכרם והנצחתם. הם מונצחים ברחובות הסמוכים אחד ליד השני בשכונה הדרומית בבאר שבע סמוך לנחל בקע, וכך ניתן למצא מצטלב עם רחוב רות שפירא-סמילן, את רחוב משה חובב ובסמוך נמצאים רחובות בשם צבי וחמדה זינדר, לאה פורת, אפרים די-זהב, חנוך גיבתון, יעקב חזמה ועוד.

תאריך:  17/04/2016   |   עודכן:  17/04/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
50 שנה לפטירתה של אשת הרדיו רות שפירא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
וינטר הניה
19/04/16 07:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזל שור
17/04/2016  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
לקט קטעי ההומור שלהלן, של ארבע קבוצות חברתיות, ממחיש לא רק את השוני ביחס לפסח. הלקט לא רק מראה שדברים שנשמעים הומוריסטיים באזני קבוצה אחת נתקלים בחיוך רפה על-ידי אחרים בקבוצה חברתית אחרת, אלא הלקט משקף פערים חברתיים ותרבותיים במה שנוגע למורשת העם היהודי.
17/04/2016  |  תרצה הכטר  |   כתבות
לתפוס את רגעי ההשראה שאינם שבים בשנית אל נקודת ההתהוות, זאת מלאכת הציד הגדולה מכל אצל כל אמן ויוצר. המשורר שלמה גנאור בוחר לכתוב את האבסולוטי והאולטמטיבי. הנשען על תפיסה לוגית.
17/04/2016  |  אדלינה קליין  |   כתבות
רעיה המאיר כותבת שירה מילדותה ורק לקראת גיל שבעים העניקה לעצמה שי, הוצאת ספר שירה "בצל האלמוגן" (פיוטית, 2016). בוגרת הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית שמהם שלוש שנים תלמידה של לאה גולדברג. שנים רבות פעלה למען יהדות ברית המועצות וכעת פועלת למען השירה העברית.
17/04/2016  |  שושנה ויג  |   כתבות
במהלך הנקיונות לחג הפסח אנו מוצאים את עצמנו עומדים מול עשרות רבות של מוצרים שאין עליהם תווית 'כשר לפסח', ואין אנו יודעים אם מותר להשהותם בבית ולאוכלם אחר הפסח, או שחובה לבערם או לזורקם לאשפה.
17/04/2016  |  מרדכי וולנוב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il