|   15:07:40
דלג
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

שרת המשפטים אינה יועצת משפטית לממשלה

ככל שדעתה של איילת שקד מעניינת, הרי דעה זו מעניינת, כדעה פרטית, העובדה שהיא משמשת, כיום, בתפקיד שרת המשפטים, אינה מעלה ואינה מורידה, דבר וחצי דבר, אינה נותנת כל תוקף משפטי או מחייב לאמירותיה, כשרת משפטים, שהינה פוליטיקאית מן השורה
20/04/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
איילת שקד. פוליטיקאית מן השורה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הודעתה הפומבית של שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, בתוכנית הבוקר של העיתונאי, קלמן ליבסקינד, ברדיו גלי ישראל (יום ג', 19.4.16), לפיה צה"ל עבר על הוראות חוק השיפוט הצבאי, בכך שהוא ניהל תחקיר, שעה שהתקיימה חקירת מצ"ח בעניינו של החייל, אלאור עזריה, שהתפרסם בכינוי: "החייל היורה מחברון", אינה יותר מאשר אמירה בעלמא, בכל הכבוד הראוי ואינה מחייבת איש - מלבד איילת שקד עצמה.

למי שאינו זוכר/זוכרת, נזכיר שאיילת שקד לא למדה, מעולם לימודי משפטים סדורים ומסודרים, בשום פקולטה או מכללה למשפטית שהיא בארץ ובעולם - ואין לה השכלה משפטית של בוגרת אוניברסיטה ופקולטה למשפטים או של מכללת משפטים, בארץ או בעולם. למי ששכח/שכחה, נזכיר עוד, כי איילת שקד הינה בוגרת הפקולטה להנדסת חשמל ומדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב - ועבדה לפרנסתה, בין השאר, לא כעורכת-דין מן השורה, אלא כמהנדסת מחשבים וכמנהלת שיווק מוצר. לכן, ככל שדעתה של איילת שקד מעניינת, הרי דעה זו מעניינת, כדעה פרטית, העובדה שהיא משמשת, כיום, בתפקיד שרת המשפטים, אינה מעלה ואינה מורידה, דבר וחצי דבר, אינה נותנת כל תוקף משפטי או מחייב לאמירותיה, כשרת משפטים, שהינה פוליטיקאית מן השורה, דוגמת כל פוליטיקאי ופוליטיקאית אחרת, בישראל.

כפי ששר האנרגיה, אינו חייב להיות מהנדס נפט וכפי ששר הבריאות, אינו מצופה להיות רופא, כך גם שרת המשפטים, אינה חייבת להיות ואינה מצופה לעסוק, לפרנסתה, בעריכת-דין או להיות בת-השכלה משפטית, סדורה ומסודרת. לכן, מן הראוי ששרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, תותיר התבטאויות מקצועיות, בענייני משרדה ליועץ המשפטי של משרדה, ככל שמדובר בעניינים משפטיים שוטפים, הנוגעים לניהול משרד המשטים, או תותיר התבטאויות כלליות וכוללניות, דוגמת זו המתייחסת לפרשת "החייל היורה מחברון", למי שמוסמך ותפקידו לעסוק בכך, כאשר כוונת הדברים הינה, ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.

לא רבים יודעים ולא רבים זוכרים, כי היו בנמצא שתי וועדות אגרנט - אשר הראשונה שבהן - "וועדת אגרנט הראשונה" - הוקמה בעקבות מחלוקת שנתגלעה בין היועץ המשפטי לממשלה דאז, גדעון האוזנר, המנוח, לבין שר המשפטים, בשעתו, שופט בית משפט העליון, לשעבר, חיים הרמן כהן, המנוח, בדבר סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה ומידת כפיפותו, אם בכלל, של היועץ המשפטי לממשלה לשר המשפטים.

חיים הרמן כהן, המנוח, בתפקידו כשר המשפטים של מדינת ישראל, סבר - בשעתו - כי היועץ המשפטי לממשלה, דאז, גדעון האוזנר, המנוח, כפוף לו, חייב למלא אחר הוראותיו, אם לא ימלא הוא אחר הוראותיו, הרי הוא זכאי לפטרו - על אתר - בהיותו מי שמפר משמעת והוראות התקשי"ר כעובד מדינה, לכל דבר ועניין. מנגד, סבר היועץ המשפטי לממשלה דאז, גדעון האוזנר, המנוח, כי הוא אינו כפוף לאיש - למעט לממשלת ישראל, שמינתה אותו כיועצה המשפטי - כאשר גם במצב דברים זה, אין ממשלת ישראל, זכאית ורשאית להתערב בשיקול הדעת שלו, לחלוטין.

במחלוקת העקרונית שנפלה ונתגלעה בין שר המשפטים דאז, חיים הרמן כהן, המנוח, לבין היועץ המשפטי לממשלה דאז, גדעון האוזנר, המנוח, פסקה והחליטה "וועדת אגרנט הראשונה", שנתקוננה - לצורך כך, במיוחד - וישבה להחליט ולהכריע בסוגיה זו, בראשותו של נשיא בית משפט העליון, ד"ר שמעון אגרנט.

לאחר ששקלה ודנה בסוגית סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, מכל היבטיה ורבדיה, החליטה "וועדת אגרנט הראשונה", כי היועץ המשפטי לממשלה, אינו כפוף לשר המשפטים, אלא הוא כפוף לממשלת ישראל, בלבד. עם זאת, החליטה "וועדת אגרנט הראשונה" - בפרסום מסקנותיה - כי ממשלת ישראל אינה רשאית ואינה זכאית להתערב בשיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, שהינו שיקול דעת עצמאי וסוברני, לכל דבר ועניין שהוא. "וועדת אגרנט הראשונה" החליטה עוד, כי אם אין נוחה דעתה של ממשלת ישראל, בהתנהגותו והתנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה, הרי פתוחה בפניה דרך אחת - ואחת בלבד - לפטר אותו מתפקידו וממשרתו כיועץ משפטי לממשלה, אולם אין היא רשאית להכתיב לו שיקול דעתו והתנהלותו השוטפת כיועצה המשפטי הצמוד.

ברוח דברים זו, נהגה ממשלת ישראל, בפרשה הידוע כ"פרשת אוטובוס 300". לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, דאז, פרופ' יצחק זמיר, לא ראה עין בעין עם ממשלת ישראל, בכל הקשור להתנהלות הנכונה לדעתו הוא ב"פרשת אוטובוס 300" ומשלא היה הוא נכון, לקבל על עצמו הנחיותיה של ממשלת ישראל בעניין זה, פיטר ראש ממשלה ישראל דאז, שמעון פרס, פרופ' יצחק זמיר, מתפקידו כיועץ משפטי לממשלה. ממשלת ישראל מינתה, תחת יצחק זמיר, יועץ משפטי אחר לממשלה, הלא הוא שופט בית משפט המחוזי, לשעבר, בתל אביב-יפו, מיכאל (מיקי) בן יאיר, שכיהן כיועץ משפטי לממשלה, תחת היועץ המשפטי שהודח מתפקידו, בידי ממשלת ישראל.

לכן, ככל שמעמדה של שרת המשפטים, הינו מעמד חשוב - וככל שח"כ איילת שקד הינה פוליטיקאית בכירה במפלגת "הבית היהודי", כבעלת השפעה במפלגה זו - הרי דעותיה הפרטיות, אינן מעניינות איש, בכל הכבוד הראוי ובוודאי שאין לתת להם משקל, מיוחד, בשל העובדה שמי שמביעה אותן, הינה שרת משפטים בישראל.

בכלל, מן הרצוי הוא, שפוליטיקאים לא יתבטאו, לחלוטין, בעניינים המקצועיים של משרדיהם ויותירו התבטאויות מקצועיות אלה, לאנשי המקצוע שמונו לצורך כך במשרדיהם, כאשר שעה שמדובר בעניינים משפטיים, הרי לצורך כך קיימים יועצים משפטיים לכל משרד ומשרד ממשלתי, מתייחס לעניינים פרטניים, כמו-גם לצורך כך מינתה ממשלת ישראל - במיוחד - יועץ משפטי לממשלה, כדי שיביע - הוא ולא אף אחד משרי ממשלת ישראל - דעתו בעניינים משפטיים כלליים וכוללניים, הקשורים למדיניותה של מדינת ישראל.

ככל שנמהר ונבער "חמץ" מיותר זה, מהבית ונדע לסחור סחרים ולסייג סייגים, בין פעילות פוליטית של פוליטיקאי לבין פעילות מקצועית של אותו פוליטיקאי או פוליטיקאית, בתחומי משרדיהם המקצועיים, כן ייטב לנו וכן ייטב למערכת הפוליטית בישראל, בה אין מצופה מפוליטיקאי להיות איש מקצוע ובה מצופה שאיש המקצוע לא יהיה פוליטיקאי, מניעת בלבול שכזה, רק תואיל ותאפשר "להכשיר" מערכת הממשל בשיראל, לצרכי בשילות תקינה, שדבר וחצי דבר אין לה עם מקצועיות ומקצענות המסורה לאנשי המקצוע - ולאנשי המקצוע בלבד!

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  20/04/2016   |   עודכן:  20/04/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שרת המשפטים אינה יועצת משפטית לממשלה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רפי לאופרט
20/04/16 16:38
2
ברקוביצי
20/04/16 20:10
3
בני בנקר
24/04/16 09:48
4
פאשיסט אדום
24/04/16 18:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החיים חולפים עלינו ממנת סם אחת למנת הסם שאחריה. בעבר המסוממים נאלצו לגנוב כדי לממן את הסמים להם נזקקו בקצב הולך וגובר. היום הסם ניתן בחינם - בטלוויזיה או במכשירים החכמים
19/04/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
התפטרותה הדרמטית של השופטת בדימוס, הילה גרסטל אתמול (יום ב) מתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות ומייצגי המדינה בערכאות, יותר משהיא מצביעה על חולשתה של גרסטל, לתפקיד באופן עצמאי ובלתי מופרע כנציבת הביקורת, מצביעה היא בצורה בוטה וצועקת אל חוץ על חוסר יכולתה של איילת שקד, לתפקד באופן עצמאי ושוטף - כשרת המשפטים ועל כך שמשהו רקוב ומהותי,תקוע, עמוק עמוק מבפנים - בכל הכבוד הראוי - בהדרת המשילות (הכוזבת) שמשדרת ממלכת דנמרק והמונע ממנה מלתפקד, באופן עצמאי ושוטף.
19/04/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
עד שלא התפוצצה עלינו הפרשה שניתן לכנות אותה, בשקט רב "פרשת ענבל אור וקבוצות הרכישה שלה", שמו, רבים וטובים, כספים בעסקות שזו, בציבוריות הישראלית ובכלי התקשורת לשם: "קבוצות רכישה". הסתבכותה הכלכלית והעסקית של ענבל אור, לאחרונה, כפי שמתבררים מתבררים, אט אט, בבית המשפט המחוזי, בתל אביב, בקשר לעסקיה הסובבים סביב נשוא "קבוצות הרכישה", שבהן היא מעורבת - מבלי להתייחס, פרטנית ודווקנית לענבל אור ועסקיה, ברשימה זו - מעוררת שאלה ההתייחסות וההגנה הרכושית, כמו-גם הקניינית, אם בכלל, למי שרכשו וגם/או למי המעורבים במיזמים, מסוג מיזמי "קבוצות רכישה".
18/04/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
החזן נתי ברעם, חזן בית הכנסת של בוורלי הילס (לשעבר ישראל הצעירה של צפון בוורלי הילס), אירח כמדי שנה את החזן הראשי של צה״ל, סא״ל שי אברמסון, עם מקהלת הרבנות הצבאית בניצוח אופיר סובול (בנו של הד״ר מרדכי סובול) בחגיגה מוזיקלית תחת הכותרת ״קונצרט גאלה למען ישראל״ (זה לא היה אירוע איסוף כספים מכל סוג שהוא, ובניגוד להרבה ארועים אחרים, כאן ניתן היה להשתתף בערב במחיר סמלי השווה לכל נפש).
17/04/2016  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
החלטתה של שופטת בית משפט המחוזי, בתל אביב-יפו (כב' השופטת, עינת רביד), לדחות בקשתם של יעל זאבי ובנה, יפתח פלמח זאבי, שהוגשה נגד שידורי קשת בע"מ, עמרי אסנהיים ושחר אלתרמן, למתן צו מניעה זמני, בטרם הגשת תביעה המורה לשלושתם להימנע מלפרסם במסגרת שידור התוכנית "עובדה", בערוץ 2, כתבה ובה - בין היתר - ראיונות ותכנים הנוגעים להטרדות מיניות שבוצעו, על-פי הנטען בכתבה, בשנים 1968-1972, על-ידי המנוח רחבעם זאבי (המכונה "גנדי"), בעת שהיה אלוף פיקוד המרכז, מתבססת על כך, כי למרות שיש בכתבה האמורה להיות משודרת, משום לשון הרע, כלשון סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע, שכן כתבה זו, הינה דבר שפרסומו עלול "לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו", הרי הפסיקה והחוק - כיום - אינם מאפשרים מניעה של פרסום כתבה שכזו, אלא בתנאים דווקניים, דוגמת חוסר עניין לציבור והוכחה, כי הגנת המפרסם, תהיה הגנת סרק, כאשר מקרה זה, אינו עומד בהם.
17/04/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il