|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

האם יש שר אוצר בירושלים (חלק ג')

הישראלים הם עם של יזמות, יצירתיות, אינדבידואליזם, קוצר-רוח, תחרות לשם תחרות; עם שהטוב מאוד הוא אצלו האויב העקרי של הטוב. להבדלים בסיסיים אלה בין התכונות הדרושות לניהול ולפעילות במסגרות מנוהלות, ניתן לשייך את "הסטארט-אפיזם" יוצא הדופן של הישראלים. אבל גם את החולשות והליקויים שאנו מוצאים ברוב ענפי המשק
28/04/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
השפעה של פוליטיזציה על הניהול במקום רציונליזציה [צילום: AP]

   רפי לאופרט
האם יש שר אוצר בירושלים (חלק ב')

   רפי לאופרט
האם יש שר אוצר בירושלים (חלק א')

אולי קצת רציונליזציה בניהול ובניהול העסקי

ישראל בדרך כלל אינה מצטיינת בניהול בכלל ובניהול עסקי בפרט. ניהול הוא תהליך מובנה, שיטתי, רציונלי, סיסטמטי, קבוצתי ועקבי - תכונות שלגבי ישראלים רבים הן קושי בלתי-עביר. ניהול בהגדרתו הוא יצירת והפעלת עבודת צוות לשם ביצוע משימה מורכבת, רבת-שלבים ולעיתים גם מבוזרת מאוד. ניהול מכוון למקד מאמצים ומשאבים במשימה מוגדרת היטב, בכדי לבצעה באופן יעיל במסגרת של הגדרות תפוקה, מחיר ומשך זמן מתוכננים. תפקיד המנהל הוא ליצור סביבת עבודה שבה כל אחד מהעובדים יודע מה מקומו בשרשרת הביצוע, מה תפקידו בה, מהן הציפיות ממנו ועל מה ימדדו ויוערכו ביצויו.

הישראלים הם עם של יזמות, יצירתיות, אינדבידואליזם, קוצר-רוח, תחרות לשם תחרות; עם שהטוב מאוד הוא אצלו האויב העקרי של הטוב. להבדלים בסיסיים אלה בין התכונות הדרושות לניהול ולפעילות במסגרות מנוהלות, ניתן לשייך את "הסטארט-אפיזם" יוצא הדופן של הישראלים. אבל גם את החולשות והליקויים שאנו מוצאים ברוב ענפי המשק - פרטיים או ציבוריים וממשלתיים. (אבל על הסטארט-אפיזם הישראלי בהזדמנות אחרת).

חלק מניהול תיקים קשור ביצירת מתודולוגיות, שיטות ותהליכים מובנים יעילים למשימה שעל הפרק. תשתיות אלה ושימוש קפדני בהן, הם חלק ותנאי לכך שתושגנה התוצאות הרצויות. השיקולים העסקיים המנחים בחינות-כדאיות של פעילות עסקית, מושתתים על הנחות-עבודה שבהתקיימן יש סיכוי שתושגנה המטרות הרצויות, וכאשר הן קורסות או משתנות בצורה קיצונית מדי, לעיתים קרובות מדי או באופן פתאומי מידי, מכשילות הן ומשבשות את התכנון ומונעות השגת היעדים.

בחברות שלא למטרות רווח, חלים בעקרון אותם כללים, אולם התוצאות - גם כאשר הן מושגות וגם כאשר הן אינן מושגות - נמדדות בנזקים, בזבוז משאבים, פגיעה באוכלוסייה או סיכון המשק הלאומי והציבורי.

שני המשקים, העסקי והממשלתי-ציבורי, מושפעים מהחלטות ניהוליות של מנהלים ברמות שונות, ומיכולתם להביא את ציבור הכפופים להם, ליישם החלטות אלה באופן יעיל. החלטות נכונות, כאשר הן מיושמות בהצלחה, מביאות במשק העסקי לרווח הרצוי או לרווח גבוה יותר, ובמשק הממשלתי-ציבורי, להשלמת ביצועם של פרויקטים או תהליכים בזמן קצוב ובהשקעות מוגדרות היטב. ברור שתכנון לקוי אינו מניב תוצאות חיוביות. תכנון לקוי הוא בראש וראשונה כשל ניהולי; תכנון הוא ראשה של השרשרת כולה. כללי העסקת עובדים ותיגמולם, בשני המגזרים המשקיים, מכוונים למתן תמורה עבור תוצאה חיובית ברת-מדידה, כאשר לכל "שחקן" במערכת, תפקיד שבמסגרתו נמדדות התרומות האישיות שלו לתפקוד המערכתי הכולל. ניתוק כללֵי התגמול מן התוצאות, הוא כשל סיסטמי יסודי, מן הכשלים החמורים ביותר והשכיחים ביותר במשק הישראלי.

רוב גורמי הכשל נובעים מקשר והשפעה ישירים או עקיפים של פוליטיזציה על הניהול במקום רציונליזציה. את הקשרים הגורדים הללו צריך לנתק בכדי להביא לשיפור משמעותי במשק. אם לאיכות הניהול אין משקל מכריע בתגמול העובדים בכל הרמות, המשק ימשיך לדשדש ולפגר בכושר התחרות שלו אחרי משקים אחרים. משק מפגר אינו יכול לשלם שכר בר-תחרות, ואם ישלם שכר כזה, תמיד יבוא שכר הבכירים ובעלי הקשרים על חשבון העובדים בדרגים הנמוכים יותר.

מי שמופקדים על רמתו ואיכותו של המשק הלאומי - כל המגזרים - חייבים להרתם ליצירת שינוי מנטלי באופן בו בנוי ומתפקד המשק; אין לכך דבר וחצי דבר עם התאגדויות עובדים, אבל יש לכך קשר מכריע לשאלה מי מנהל את מי.

להלן מספר שינויים חיוניים על-מנת להכניס יותר רציונליזציה למשק הישראלי, כתנאי לשתי התפתחויות: א. מעבר מסטטוס של רק או כמעט-רק מדינת סטארט-אפ, למדינת "פולו-אפ" (Follow Up); מדינה מתועשת בטכנולוגיה גבוהה. ב. שימור והגדלת הצמיחה; שיפור חלוקת העושר הלאומי לסגירת פערי השכר בין רבדי האוכלוסייה ותשלום שכר תואם ליוקר המחיה (חייבים לשים לב לכך שיוקר המחיה גדל והולך, לא בהתאמה עם "משטר צריכת מוצרים ושירותים" של הציבור).

רק חברות עסקיות (חברות למטרות רווח) - בבעלות ממשלתית, פרטית או ציבורית, יהיו רשאיות לחלק בונוסים או דיבידנדים.

  • חברה מפסידה לא תשלם בונוסים למנהליה ולא תחלק דיבידנדים.

  • לא תהיינה הטבות בכסף או שווה-כסף משום סוג אחר נוסף לשכר הנומינלי המשולם לעובדים בכל הרמות; "התנאים הנלווים" הקיימים כיום, יוגדרו כחלק מהשכר וימוסו בהתאם. אם תהיה כתוצאה מכך פגיעה בהכנסותיהם המוצהרות השוטפות של עובדים בחברה -ארגון- היא תפוצה ע"י העלאה חד-פעמית בשכר הברוטו, באופן שהנטו לא יפגע1.

  • בונוסים ודיבידנדים יחולקו אך ורק מהרווח הנקי (אחרי מס); רווח שיושקע בחברה לא ימוסה.

  • בונוסים ודיבידנדים יהיו חייבים במס הכנסה בהתאם למדרגות המס שבתוקף.

  • חברה שתחרוג מכללים אלה, תיקנס ע"י המדינה בשני מסלולים: א. תחויב להחזיר את סכומי החריגה מהונה העצמי או מרווחים עתידיים. ב. תיקנס חד-פעמית בסכום השווה לסכום החריגה. עד 20% מהקנס יגבו כהיטל אישי על המנהלים הבכירים שאישרו את ההחלטות על החריגה.

  • בחברות שלא למטרות רווח, יקבעו קריטריונים ברורים וקבועים להערכת הישגים יוצאים מן הכלל, המצדיקים מענק, שיבוא במקום הבונוס.

  • לכל רמה במדרג יהיו הגדרות משלה. כל הכללים יהיו מפורטים וגלויים לכל וצמודים להגדרות התפקיד/משימה שממלא העובד. לא תהיינה יותר מארבע רמות מדרג בכל ארגון אורגני.

  • ינוסחו מחדש כללי הבעלות והשליטה בארגונים עסקיים, כך שימנע מבנה פירמידלי של יותר משלוש רמות היררכיה.
הנהלות נבחרות של גופים ממשלתיים או ציבוריים, לא תכהנה ברציפות למעלה משתי קדנציות עוקבות של 5 שנים כל אחת באותה חברה.

לאחר הפסקה של קדנציה שלימה אחת, יוכלו לחזור ולשרת באותה חברה.

  • לא ימונו מנהלים בכירים לחברות ממשלתיות וציבוריות ללא מכרז ציבורי פתוח. מקרים חריגים יאושרו ע"י נציבות המדינה, או מבקר חיצוני.

  • במכרז יפורטו כל הדרישות ממועמדים לתפקיד ובכלל זה דרישות-סף מחייבות לתפקיד. בכל מקרה שוועדת המינוי מחליטה להעדיף מועמד שאינו עונה על כל הדרישות, ובמיוחד על דרישות הסף, תפרט ועדת המינויים את נימוקיה להחלטה ותפרסם זאת לאחר שנועצה בדרג המאשר את ההחלטה באופן סופי.

ריסון אובססיית מיקסום הרווח

  • משרד האוצר בשיתוף עם משרד המסחר והתעשיה והתאחדות התעשיינים והסוחרים יקבעו כללים ל"תמחור-גג" של מוצרים ושירותים. הכללים יהיו גנריים ויתיחסו לעלויות הייצור השיווק והמכירה (שיוגדרו בכללים). תמחור-הגג יקח בחשבון את הנתונים המקובלים לאותם מוצרים במדינות ה-OECD.

  • כעקרון, המדינה תעדיף ניהול עסקי המבוסס על הגדלת נתחי-השוק וצימצום שרשרות האספקה והשיווק, כבסיס להגדלת הרווח הגולמי על פני העלאת שעורי הרווח.

  • הענות היצרנים והסוחרים לכללים הנ"ל, תהווה שיקול במדיניות החשיפה של מוצרים מייצור מקומי לייבוא מתחרה מחו"ל.

הדברים מובאים כאן כרעיונות בלבד ובצורה שילדית. אחת הנקודות שבוודאי תהיה שנויה במחלוקת היא הצורך לבחון מחדש את "מיקסום הרווח" כיעד אולטימטיבי של הפעילות העסקית.

ספירלת המחירים - קרחון הרסני

תחקר לעומק תופעת "ספירלת המחירים"2, לאור השלכותיה העצומות על הפעילות המשקית, על חלוקת העושר הלאומי ועל יצירת פערי שכר בלתי-סבירים במשק הפרטי והציבורי.

ככל שהמשק מתקדם ומתפתח לעבר טכנולוגיות ומוצרים "אקזוטיים" יותר, למשל בתחום הביולוגיה המולקולרית והרפואה, בתחום אבטחת המידע או בתחום הרובוטיקה, מתיקרים הציוד והאמצעים ופחות ופחות אנשים יכולים ליהנות מהם. שכר העבודה, למעט בשני העשירונים הגבוהים בקרוב, אף פעם אינו עולה באותו קצב כמחיר מוצרי הטכנולוגיה העילית והשירותים הבסיסיים, כגון רפואה, ביטוח, ייעוץ משפטי וכו'.

רווח הוא "העמסה" נשלטת ע"י היצרנים והמפיצים והוא מרכיב בהוצאות הייצור בשלבים "המוקדמים" יותר של התמחור3. רגולציה גם בתחום זה עשויה לסייע בהנגשת מוצרים ושירותים לציבור רחב יותר. קשה ויקר לנטר את מרכיב הרווח "הסביר" בשלבים המוקדמים של התמחור, מחוסר נתונים זמינים והעדר מומחיות תחלופית לזו של היצרן בידי הגופים המבקרים. מאידך-גיסא, ניתן למסות רווח מופרז בדיעבד בשלב מיסוי הרווחים דה-פקטו. כך או כך, מדיניות מיסוי הרווח חייבת להיות זהירה, עניינית ויציבה בכדי לאפשר תכנון עסקי ריאלי ובר-קיימא. מדיניות מיסוי הרווח גם משתלבת היטב בעקרונות הנ"ל הנוגעים לרציונליזציה של התמורה, בונוסים ומענקים לעובדים.

דרושה רציונליזציה של הגלובליזציה4

גלובליזציה מתבצעת בשני מסלולים יסודיים: א. הוצאת עבודות עתירות ידיים עובדות למדינות שכוח העבודה האנושי בהן זול. ב. ייבוא עובדים זרים למשק המקומי, במטרה להעסיקו בשכר מופחת לצד עובדים ישראלים יקרים יותר. המציאות השנייה כרוכה גם בבעיות חברתיות ואחרות של הגירה זרה דה-פקטו, שמתפתחת לצד העסקת העובדים המיובאים. הנושא כולו מורכב ולא ארחיב בו הפעם. הבחירות לנשיאות בארה"ב כיום, ממחישות היטב את הפרובלמטיקה שגלובליזציה בלתי-אחראית עשויה ליצור, אפילו במדינה חזקה כלכלית כארה"ב. אין מועמד אחד לנשיאות שאינו נדרש להציג מדיניות ברורה לגבי השאלה של החזרת נפחי עבודה במיליארדים רבים של דולרים למשק האמריקני, בגלל האבטלה שיצרה בו הגלובליזציה. חלק מהמשק הישראלי נמצא באותו מצב כמו המשק האמריקני (בעיקר התעשיות עתירות הידע וההשקעות הפיננסיות), וחלק אחר מתקרב לכך, וכדאי ללמוד ולהשכיל מנסיונם.

הגלובליזציה נראית בשלבים ראשונים של מעבר משק לאומי מרמה תעשייתית-טכנולוגית לרמה של תעשיה עתירת-ידע, כפיתוי מבטיח טובות, אולם הופכת עד מהרה לבעיה קשה, משום שהיא גורמת לבריחת-ידע (בדומה לתהליך ייצוא הסטארט-אפיזציה), "לבריחת" מקומות עבודה או לגורם מנוון של המשך ההתפתחות לעבר משק מתקדם5.

מדינת-ישראל חייבת לחתור לאלה: א. לשמר בבית את הידע המפותח כאן ולמנף אותו לעבר שלבים נוספים בהתפתחות. ב. לפתח תעשיות מתקדמות בישראל, בעיקר בתחומים בהם יש לה יתרונות יחסיים מובהקים (תקשוב, ביולוגיה ורפואה, חקלאות, סייבר, אנרגיות נקיות). ג. לשמר את ישראליותן של התעשיות המתקדמות ובכלל זה לפחות 65% מעבודות הפיתוח וכ-40% מעבודות הייצור וההרכבה. זה שינוי פרדיגמטי ומשימה מורכבת וקריטית לשלושה משרדי ממשלה מרכזיים: אוצר, כלכלה וחינוך, וחייבת בברכת ותמיכת ראש הממשלה והממשלה כולה.

יש כיום סנוניות ראשונות לכמה מן המהלכים הנזכרים כאן, אבל זו טיפה בים. בעיקר חסרה האינטגרציה בין הפעילויות הקשורות ותלויות זו בזו. צוות עבודה בין-משרדי בכיר, הנו קריטי ליצירת האינטגרציה הדרושה ולהפעלתה במשולב. אם תפעל תוכנית כזו, היא תקדם גם עקרונות מוצהרים אחרים של מדיניות לאומית, שבינתיים מתנהלים בעצלתיים ודומה שבחוסר בולט של כיוון ועדיפויות; ובכלל זה: תחבורה, פנים, בינוי ושיכון, תשתיות ועוד.

הערות

1. ראה דוגמה לאבסורד הפוך שמרובים מאוד כמותו בישראל: "הבורסה במשבר, אבל שכר העובדים ממריא לשחקים", רועי ברגמן, ידיעות אחרונות –ממון, 20.4.16.

2. מושג זה כוונתו לתופעה שבה כל "דור" חדש של מוצרים מסוג נתון (למשל: טבלטים), יוצא לשוק במחירים גבוהים בהרבה ממחירי הדור הקודם, מחירים שאינם מוסברים באינפלציה זוחלת, שיפורים טכנולוגיים או מרכיבי ערך–מועיל אחרים. מרכיב אחר של "ספירלת המחירים" הוא שבניגוד לצפי שמחירים ירדו בשל השפעת ההתיעלות (עקומת לימוד וכ"ב), הם אינם יורדים בהתאם, ובמקום זאת "נסחפים" לעבר המחירים הגבוהים יותר של הדור החדש של מוצרים מאותה משפחה. התופעה מזכירה פעילות קרטלית בלתי מוצהרת, בכל ענף בנפרד.

3. מחיר המכירה כולל רכיבים נוספים.

4. "הגלובליזציה" במובנה הרחב כוללת תחומים נוספים שאינני דן בהם כאן. הגלובליזציה חלה גם על התעשיה וגם על השירותים (למשל, עובדים סיעודיים זרים, עובדי בניין או חקלאות וכ"ב).

5. משק עתיר ידע והשקעות הוניות, שמעסיק עובדים בעלי רמת השכלה גבוהה ומשלם להם שכר גבוה.

תאריך:  28/04/2016   |   עודכן:  28/04/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יש שר אוצר בירושלים (חלק ג')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאשר שמעתי את בוז'י הרצוג מתחרה עם אביגדור ליברמן על "להתחיל במלחמה עם החמאס", חשבתי על חוסר הנסיון הקרבי שלו, על אי-הבנתו באסטרטגיה מודרנית, ועל נחישותו בפוליטיקה שלא מתיישבת עם זו של שדה הקרב... ברור לכל, כי כל עימות עתידי עם החמאס יעלה לנו ביוקר רב כי הפעם נהיה חייבים לכבוש את כל רצועת עזה, כי זו האפשרות היחידה לסתום את כל המנהרות, לפרז את ה"רצועה" מטילים ומרגמות, ולעקור מתוכה את הטרוריסטים החמאסים.
28/04/2016  |  יהודה דרורי   |   מאמרים
לאחר פרשת החייל מחברון, צדיק שביצע את המצופה מכל חייל יהודי, סערו הרוחות. המדינאים והפוליטיקאים במדים התנפלו עליו על-מנת לרצות את שונאי ישראל מכל המינים תרתי משמע וכלבי התקיפה (ה"תקשורת הישראלית") שפכו שמן למדורה וליבו את המשטמה.
28/04/2016  |  בעז שפירא  |   מאמרים
ושוב: מוסלמים נגד יהודים בהר-הבית הורים מסיתים בבית ספר במזרח ירושלים האם העלאווים נוטשים את אסד? התלבטויות במערכה לשחרור מוסול חדש מדאעש: מרכז ייעוץ לזוגיות
28/04/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
משהו לא טוב קורה לגרמנים. אחרי שהסכימו להיחנק עם הפליטים המוסלמים - הם מבקשים עכשיו לעשות את הכל כדי להפטר מהם ולהקיא אותם מתוכם. יש בדעתם, למשל, לשלם בעין יפה לטורקיה, אם זו תיאות לקלוט אותם במקומה.
28/04/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"לא ייתכן שבכל מקום מכתירים שרים בממשלה שתקום ואיש לא סופר ולא מדבר על תיק החקלאות, החקלאות בקריסה ואם נבחרי העם לא יתעשתו ויפעלו על-פי קוויי מדיניות ברורים, היא תתפוגג ונהיה תלויים בחסדי הייבוא בלבד וללא גדר חיה בגבולות המדינה". (דובי אמיתי, נשיא התאחדות החקלאים בישראל).
27/04/2016  |  דביר מור   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il