|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

סודוקו במיסוי

אזהרה: לפניכם רשימה מייגעת ומשמימה במיוחד (וגם מהלכת אימים) - בנושא שיש לו השלכות על כל ישראלי, הלא הוא הפנסיה. רשות המיסים "הצליחה" להביא לעולם מוצר שאיש אינו יכול להבין, ואשר מזמין תאונות מס רבות מספור
03/05/2016  |   נדב הכהן   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP]

סעיף 9א. לפקודת מס הכנסה משול לסודוקו, בדרגת קושי בינונית ומעלה, שיש לו השלכות מרחיקות לכת על כל יחיד, תושב ישראל, שמקבל (או שיקבל) קיצבה, כהגדרתה באותו סעיף. וזאת יש לדעת: כל מקבל קיצבה זכאי לקבל פטור ממס בגין חלק מהקיצבה (ולעיתים אף במלוא סכום הקיצבה), בכפוף לתנאים שנקבעו.

סקירה תמציתית של הוראות הסעיף עלולה להכשיל את הקוראים, ולכן החלטנו, במקרה חריג זה, להביא להלן את עיקרן ככתבן וכלשונן (כמעט).


שלב ראשון: הגדרות הסעיף


  • "קיצבה" - קיצבה המשתלמת מאת מעביד, או המשתלמת מאת קופת גמל וכן קיצבה המשתלמת על-פי ביטוח מפני אובדן כושר עבודה, כהגדרתו בפסקה (3א) להגדרה "הכנסה מיגיעה אישית" שבסעיף 1 לפקודה והכל למעט קיצבת שארים כהגדרתה בסעיף 9(6ו) לפקודה.

    "קיצבה מוכרת" - חלק מקיצבה המשולמת על-ידי קופת גמל לקיצבה שאינה קרן ותיקה, הנובע מתשלומים פטורים;

    "תשלומים פטורים" - כל אחד מאלה:

    1. סכומים ששולמו לקופת גמל לקיצבה -

    (א) על-ידי מעבידיו של עובד, בעבור העובד, על חשבון מרכיב תגמולי המעביד, העולים על השיעור להפקדה כשהוא מוכפל במשכורתו של העובד או בסכום התקרה, לפי הנמוך;

    (ב) על-ידי העובד על חשבון מרכיב תגמולי העובד, העולים על השיעור המרבי להפקדה של מרכיב תגמולי העובד לפי סעיף 22 לחוק הפיקוח על קופות גמל, כשהוא מוכפל במשכורתו של העובד או בשכר הממוצע במשק לחודש, לפי הנמוך;

    בפיסקה זו - "השכר הממוצע במשק", "השיעור להפקדה", "משכורת" ו"סכום התקרה" - כהגדרתם בסעיף 3(ה3) לפקודה. "מרכיב תגמולי העובד", ו"מרכיב תגמולי המעביד" - כמשמעותם לפי סעיף 21 לחוק הפיקוח על קופות גמל;

    2. כספים שהועברו לחשבון חדש כאמור בסעיף 23(א)(2א) או (2ב) לחוק הפיקוח על קופות הגמל;

    3. סכומים ששילם יחיד בעד עצמו לקופת גמל לקיצבה, בלא תשלום מקביל מטעם מעביד, ושהיחיד אינו זכאי בשלהם לזיכוי לפי סעיף 45א או לניכוי לפי סעיף 47 לפקודה.

    "קיצבה מזכה" - סך כל הקצבאות שמקבל אדם, למעט קיצבה מוכרת;

    "תקרת הקיצבה המזכה" - 8,380 שקלים חדשים (נכון לשנת המס 2016).

    "גיל הזכאות" - גיל הפרישה או הגיל שבו החל יחיד לקבל קיצבה מזכה, כולה או חלקה, לפי המאוחר;

    "גיל פרישה" - כהגדרתו בסעיף 1 לפקודה; ואולם לעניין סעיף זה יראו אדם כאילו הגיע לגיל פרישה אף אם הוא פרש פרישה פרישה מוקדמת בשל נכות יציבה בדרגה של 75% או יותר, שנקבעה על-פי אחד החוקים המפורטים בסעיף 9(5)(א) לפקודה או על-פי תקנות שהותקנו מכוח סעיף 9(5)(ב) לפקודה.

    "מכפיל ההמרה להון" - 180, או מכפיל אחר שקבע שר האוצר בצו, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת.



שלב שני: הוראות אופרטיביות


עד כאן עסקינן בהגדרות, ולהלן ההוראות, שאמורות להיות אופרטיביות.

  • 1. קיצבה מזכה שמקבל יחיד שהגיע לגיל פרישה, תהיה פטורה ממס עד לסכום שלא יעלה על 67% מתקרת הקיצבה המזכה (החל משנת 2025; עד אז ינתן פטור בשיעורים נמוכים יותר, מ-43.5%, בשנת 2012 ועד ל-52%, בשנת 2020).

    2. הקיצבה המוכרת שמקבל אחד מאלה פטורה ממס: (1) יחיד שמלאו לו 60 שנים; (2) יחיד שפרש פרישה מוקדמת כאמור בפסקה (2) להגדרה "גיל פרישה".

    3. על-אף האמור לעיל, נישום הזכאי לפטור ממס בגין קיצבה מזכה שקיבל גם מענקים פטורים, לא יעלה סכום הפטור לגביו על יתרת ההון הפטורה, כשהיא מעודכנת ומחולקת במכפיל ההמרה להון.

    לעניין זה: "יתרת ההון הפטורה" - הסכום המתקבל מהפחתת הסכום האמור בפסקת משנה (ב) להלן מהסכום האמור בפיסקת משנה (א) -

    (א) סכום השווה ל-67% מתקרת הקיצבה המזכה כשהוא מוכפל במכפיל ההמרה להון;

    (ב) המענקים הפטורים כשהם צמודים למדד מהיום שבו התקבלו עד יום 1 בינואר בשנה שבה חל גיל הזכאות, ומוכפלים במקדם; לעניין זה, "מקדם" - סכום השווה ל-35% מתקרת הקיצבה המזכה כשהוא מוכפל במכפיל ההמרה להון ומחולק בסכום המתקבל מהכפלת הסכום הפטור המרבי לכל שנת עבודה כאמור בסעיף 9(7א)(א)(2) לפקודה ב-32;

    "מענקים פטורים" - סכום המענקים הפטורים לפי סעיף 9(7א)(א) לפקודה שקיבל יחיד בעד שנות עבודתו שקדמו לגיל הזכאות, ולא יותר מ-32 שנות עבודה, ולמעט אלה:

    (א) מענקים שקיבל יחיד שחלה עליו פסקה (2) להגדרה "גיל פרישה".

    (ב) מענק נוסף לקיצבה ששולם - (1) לפי סעיף 15 לחוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות) [נוסח משולב], התשמ"ה-1985; (2) לשוטר או לסוהר לפי סעיף 22 לחוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970, בכפוף לסעיף 77 לחוק האמור; (3)לעובד שירותי הביטחון, לפי סעיף 63ב לחוק שירות המדינה (גמלאות [נוסח משולב], התש"ל-1970.



ויש גם היוון ויורשים


הוראות נוספות שנכללו בסעיף מתייחסות להיוון הקצבאות, ואלו הן:

  • 1. סכום שקיבל יחיד עקב היוון קצבאות - פטור ממס, עד לסכום כולל שלא יעלה על 67% (החל משנת 2025; עד אז יחושב הפטור בשיעורים נמוכים יותר) ממכפלת תקרת הקיצבה המזכה במכפיל ההמרה להון, ואם קיבל היחיד מענקים פטורים - עד ליתרת ההון הפטורה, ובלבד שהיחיד הגיש לפקיד השומה בקשה לקבלת פטור על סכום מהוון לפי פיסקה זו, בטופס שקבע המנהל, לא יאוחר מתום 90 ימים מהיום שבו ניתן לו לראשונה פטור ממס בשל קיצבה מזכה לפי סעיף זה.

    2. ניתן פטור ממס לפי פיסקה (1), יופחת סכום הפטור בשל קיצבה מזכה בסכום השווה לסכום הפטור לפי פיסקה (1) כשהוא מחולק במכפיל ההמרה להון.

    3. על-אף הוראות סעיף 121 לפקודה, על סכום שהתקבל עקב היוון קיצבה מוכרת, אשר אינו פטור ממס על פיסקה (1), יוטל מס רק בשל מרכיב הרווח היחסי, בשיעור של 15%; לעניין זה - "מרכיב הרווח היחסי" - הסכום המתקבל מחלוקת הסכום האמור בפיסקת משנה (א) להלן בסכום האמור בפיסקת משנה (ב): (א) הסכום שהתקבל עקב היוון קיצבה מוכרת, כשהוא מוכפל בהפרש החיובי שבין היתרה הצבורה לבין התשלומים הפטורים; (ב) היתרה הצבורה; "היתרה הצבורה" - הכספים שנצברו לזכותו של יחיד בחשבונות בקופת גמל לקיצבה שאינה קרן ותיקה, עד למועד חישוב רווחי הקופה שקדם לגיל הזכאות של היחיד, והנובעים מתשלומים פטורים.

    4. יחיד שמשך סכומים מקופת גמל כהיוון קיצבה שמקורה במרכיב הפיצויים, שהופקדו בלא מרכיב תגמולי המעביד, יראו אותו כמי שחזר בו מכוונתו להשאיר את הכספים למטרת קיצבה, ויחולו הוראות סעיף 9(7א)(ז) לפקודה.


גם היורשים הפוטנציאליים לא נשכחו, ולהלן ההוראות הרלוונטיות לגביהם:

  • 1. יחיד שנפטר לאחר שמלאו לו 75 שנים וטרם החל לקבל קיצבה מוכרת, יראו אותו כמי שהיוון את הקיצבה המוכרת ערב פטירתו.

    2. על-אף האמור בפיסקה (1), תשלומים פטורים שהיו בקופת הגמל של היחיד בעת שנפטור (בפיסקה זו - תשלומים פטורים בעת הפטירה) וכן ריבית ורווחים הנובעים מהם, שהועברו לקופת גמל לקיצבה של מוטב כהגדרתו בחוק הפיקוח על קופות גמל (בסעיף קטן זה - מוטב) לשם משיכתם כקיצבה מוכרת, יהיו פטורים ממס אם נמשכו כקיצבה, ואולם אם ביקש המוטב להוונם יראו לעניין זה כתשלומים פטורים רק את התשלומים הפטורים בעת הפטירה.

    3. יחיד שנפטר לאחר שהתחיל לקבל קיצבה מוכרת מקופת גמל לקיצבה והובטח לו מספר מזערי של תשלומי קיצבה שישולם לו, ולאחר פטירתו - למוטביו, יראו ביתרת התשלומים המשולמים למוטביו כקיצבה או כקיצבת שארים, לפי העניין, ואולם אם ביקש המוטב להוון את יתרת התשלומים יחולו הוראות ההיוון דלעיל. לעניין סעיף זה, יראו כתשלומים פטורים כספים שהועברו לחשבון חדש בקופת גמל לקיצבה על שם בן זוג לשעבר על-פי הוראות סעיף 9(17א') לפקודה והיו תשלומים פטורים בידי העמית בקופת הגמל שממנה הועברו.


בכך מיצינו, פחות או יותר, את הוראות סעיף 9א. לפקודה (מעודכנות לתחילת שנת 2016).

נקנח בפסקה מתוך הוראת הביצוע 7/2000 מ-1.6.2000, שמעידה על חוש ההומור המשובח בו נתברכו בכירי רשות המיסים: "קופת הגמל לקיצבה אינה רשאית שלא לנכות מס במקור בגין קיצבה מוכרת, אלא אם הוכח לה, על-ידי המעביד או העמית, שהתשלומים שהועברו אליה הינם בגדר 'תשלומים פטורים', דהיינו סכומים ששולמו על-ידי העובד.

"יצוין כי בהעדר דיווח כאמור של המעביד לקופת הגמל, רשאי העובד עצמו להמציא את המידע הנחוץ לקופת הגמל (תלושי משכורת וט' 106). אנו שבים ומדגישים כי בהעדר פירוט מלא, כמבוקש לעיל, ובמיוחד בדבר מיסוי חלק הפקדות המעביד שהופקד לאותה קופת גמל (בהתאם להוראות סעיף 3(ה3), לא תוכל קופת הגמל להתייחס לסכומים כאל 'תשלומים פטורים' המהווים בסיס לחישוב קיצבה מוכרת".

הכותב הוא שותף במשרד רוז'נסקי-הליפי-מאירי.
תאריך:  03/05/2016   |   עודכן:  03/05/2016
רו"ח נדב הכהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סודוקו במיסוי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
והאזרחים מטומטמים
3/05/16 12:49
2
בנצי 25
3/05/16 14:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מפעם לפעם מזדמן לי לקרוא דברים שכותבים אנשים במחנה הפוליטי שאינני נמנה על חבריו או אוהדיו. פעמים נראים הדברים מנותקים מהמציאות ופעמים קוראים עליה תיגר. אין ספק, השמאל עדיין איננו מבין מה קרה לו ומה קורה. הוא עדיין חי בבועת האליטיזם המניעה רבים בתוכו לחשוב, שהשחיקות והחריקות המתרבות במעמדו ובעוצמתו הציבורית והפוליטית בישראל, הן תקלות שצריך לתקן ואפשר לתקן במעט מאמץ נוסף. מעטים מזהים תזוזה טקטונית ושינויים בלתי-הפיכים. המשלימים, בולעים רוק ומפנימים צורך להתפשר, ואלה שאינם מוכנים להתפשר, פורשים לברלין או לוס-אנג'לס, או קוראים להערך ל"מהפיכה הבאה".
02/05/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
לעכביש יש מקבילים רבים בין בני האנוש. החוטים הדקים שהוא מפריש וטווה אותם לרשת כדי לצוד את טרפו, היא ממש מלאכת מחשבת. עמותות וקרנות השמאל הן ממש שיקוף של העכביש. הן עובדות בחריצות, טוות את הרשת, ולוכדות. לעמותות ולקרנות שמות שונים: שלום עכשיו, בצלם, יש גבול, תעיוש ועוד, אלא שבסופו של דבר הם היינו הך ומצליחים להשפיע, ועוד איך. אפילו עם החייל אלאור אזריה הכול התחיל עם המצלמות של בצל"ם, עם הפחד של הרמטכ"ל מפניהם. שמה של העמותה לא ממש משנה שהרי כולן הן אותה גברת עם משנה אחת - לשווק לציבור את סחורת הדמוניזציה של מדינת היהודים בכוונה להביא לקיצה של ישראל. הם עושות זאת גם באופן גלוי ומוצהר וגם כמסקנה העולה מתיאורה של ישראל כישות ציו-נאצית. הם משרתות את התעמולה הערבית ביודעין, ולרובם של החברים בעמותות עבר קומוניסטי והווה טרוצקיסטי או סוציאליסטי-פרוגרסיבי - ביטוי יותר אופנתי היום, לאחר שהקומוניזם, הערצת סטלין והערצת ארץ הפרולטרים, שוב אינם תקינים היום.
02/05/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
אירוע סיכול הפח"ע בתל רומיידה ממחיש את הפסוק "סוף מעשה במחשבה תחילה" שנכון לכל מי שהיה ויש לו יד ורגל בקבלת החלטות קשורות.ההשפעה של הפרט על התוצאה והמציאות שמתהווה לתוצאה עלולה להיות מרחיקת לכת.
02/05/2016  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
לפני כמה ימים נפגש נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן עם ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס כדי לעדכן אותו בהתקדמות המשא-ומתן בין טורקיה לישראל על נרמול היחסים ביניהן.
02/05/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
החקלאים עוברים מאז הקמת המדינה מהפך שלם בחשיבותם ובמעמדם. מכובשי הארץ ברגליהם ובזעת אפם, מחלוצים כובשי השממה וקובעי הגבולות הם הפכו לשק החבטות של המדינה. בעבר לא היה ספק בחשיבותם למדינה, והם נתנו למדינה, הם קנו אדמה בכסף והעבירו אותה במתנה לקרן הקיימת, וברבות הימים למנהל מקרקעי ישראל.
02/05/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il