|   15:07:40
דלג
דביר מור פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הגאון מבלפור

איך נתניהו עובד ועבור מה? מדוע הרצוג התפתה לחבור לממשלת אחדות? מה התועלת לנתניהו ממהלך שכזה?
19/05/2016  |     |   מאמרים   |   תגובות
יצחק הרצוג, בנימין נתניהו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

"קח ראש הממשלה את תיק החוץ שלך ותן אותו למישהו מחברי מפלגתך" -(ח"כ יצחק הרצוג, ראש האופוזיציה ומפלגת העבודה).

כנראה שלאחר עשרים שנים מעת שנכנס לראשונה לבית ראש הממשלה ושמתוכן כיהן כעשור, ניתן בוודאות להבין שהעקרונות המרכזיים של בנימין נתניהו, לא ממש בנויים מאידיאולוגיה וערכים ברורים.
גם לא מדאגה אמיתית למדינת ישראל.

לא ברור אם מישהו יופתע, שביום שנתניהו לא יפסיק לכהן כראש ממשלה הוא גם יעזוב את הארץ. כן ברור שיש אצלו זיקה לא מעטה למחנה הימין, אך נתניהו יותר מנצל את תומכיו של המחנה מאשר מזוהה עימם.

למעשה נראה על פנים שנתניהו סימן כמטרה את התפקיד החשוב והמשפיע ביותר במדינת ישראל, עוד לפני שבכלל נחשב כאופציה אפשרית. כל מי שחוקר לעומק ומנתח את דפוס התנהלותו הפוליטית של נתניהו, יכול להגיע למסקנה אחת ברורה - ראש הממשלה אכן עובד קשה, כל זאת על-מנת לשמור על מעמדו כראש ממשלה.

המנגנונים המאפשרים את שלטון החוק בצורה די סבירה, האינטרסים הגלובלים והמשותפים עם מדינות ידידותיות (כמו זכות הווטו של ארה"ב במועצת הביטחון של האו"ם והסיוע הביטחוני), הקונסטלציות של ממשלות רחבות ומגוונות (בסיעות מרכז-שמאל) ככל שניתן ושהיו בשנים האחרונות בישראל עזרו לו לא מעט.

אבל הם לא עזרו לו רק בלשמר את תפקידו, הם עזרו לו בין היתר גם לא ליצור כל כך הרבה נזק עקב אופיו כמנהיג אישי להבדיל מחברתי.

לפני שנבחר לראשות הממשלה ברוב זעום של אחוז אחד, לא הציג נתניהו ניסיון מיניסטריאלי מלבד היותו שגריר ישראל באו"ם וסגן שר החוץ. למעשה נתניהו היה חסר ניסיון בניהול תהליכיים ביטחוניים או מדיניים בסדר הגודל של הקודמים לו. מה שכן, הוא רק ביקר אותם והציג מדוע הם לא נכונים. פתרונות, אין לו.

למעשה עד עצם היום הזה, אין לנתניהו שום פתרון ריאלי, שום חזון עתידי, שום תקווה, שום הישג גדול כלשהו שעליו הוא חתום מלבד ביסוס פוליטי כראש ממשלת ישראל, לא צבאי, לא מדיני, לא אזרחי, כלום.

מה שיש לנתניהו כן להציע - הן רק סיסמאות המשתרבבות בנאומים רטוריים שמסבירים כמה העם היהודי, הוא הקורבן, כמה הוא הנרדף, כמה הוא הסובל, שאינו יכול ואינו בטוח כעם להציג במדינתו שום יוזמה מדינית ואחראית כלפי עצמו והסובבים לו. רק התבצרות, רק הצגת כוחניות, בלי שום שיח.

לא עם עם מכלול הגורמים שיכולים יחד בעבודה אחראית ונכונה מערכתית, ולא עם הגורמים שיכולים לקבע ולשמר את המדינה היחידה שיש לנו כמדינה דמוקרטית וציונית. נתניהו כאמור מציג אם במודע או לא וכנראה שבמודע, פלטפורמה המבוססת על דפוסי המנהיג האישי. כלומר כל עבודתו, התעסקותו ורשמיו מונעים מרווח אישי כפוליטיקאי.

נכון שאי-אפשר להאשים אותו על כך, אי-אפשר גם לבוא אליו בטענות על חתירתו לסדרי עדיפויות אלו שמשמרים את מעמדו.
כפוליטיקאי, בנימין נתניהו הוא פרפורמר מצויין וטקטיקן עם קבלות. אישיות שיודעת למכור עצמה, מתמודד עם כל בעיה שאמורה להשפיע על מעמדו הציבורי ותו לא.

לא היה עדיין ראש ממשלה בישראל שפנה לציבור במדינה בדרך שעוקפת את התקשורת הישראלית המסורתית כמוהו, לא היה ראש ממשלה בישראל שכל כך הרבה פעמים רץ להתראיין בתקשורת הזרה, וסירב להתראיין בתקשורת המקומית כמוהו.

בעצם ישנה משנה אידיאולוגית אחת שלה נתניהו נאמן תמיד, והיא הרווח הפרטי. כאישיות מובנת של כלכלן ניאו- ליברל, לשם הוא תמיד חותר, מכוון וגם מצליח באופן פדורקסלי לגמד ולשלול לרוב תפיסות שליליות במרחב הציבורי לגביו. נתניהו הוא אשף. הוא אשף נאומים, אשף סיסמאות. הוא יודע היטב לשכנע לא מעט אנשים, שגורלה של מדינת ישראל כרוך בגורלו.

זאת אומנות. אומנות שנתניהו עצמו, למד והתאמן עליה שנים לפני תחילת כהונותיו כראש ממשלה.

בכדי להבין את משנתו הציבורית של נתניהו, צריך להבין איך הוא עובד בצורה אידיאולוגית ? נתניהו הרי היה שר האוצר בממשלת שרון, הוא זה שהגה את ההפרטות הגדולות באותה תקופה בטענה שכלכלת ישראל היא אדם רזה, הנושא עליו איש שמן וכי בעקבות כך, חייבים לקצץ בסקטור הציבורי המנופח.

הוא זה שקיצץ בקיצבאות הילדים והאימהות החד-הוריות בטענה שמי שצועדת (ויקי כנפו ואימהות חד-הוריות נוספות בצעדת מחאה) ממצפה רמון לירושלים, יכולה לצאת לעבודה במשרה מלאה.

הוא זה ששלל על הסף, תקצובים קואליציוניים של ממשלות רחבות.
נתניהו גילה את הפוטנציאל הגלום לאחר מותו של אריאל שרון לכבוש את משרת ראש הממשלה מחדש, והבין את הדרישות הפרגמטיות שיש לבצע במידה ומעוניינים להגיע ליעד על חשבון המשנה האידיאולוגית והערכית.

המפלגות החרדיות שידועות בגישתן למשנה הסוציאליסטית הטוענת לסבסוד ממשלתי של קצבאות ילדים ומימון ישיבות, הן חלק אינטגרלי מהדרישות ולשם כך הפכו גם לשותפים טבעיים בממשלות נתניהו.

אבל לא רק בזה מדובר, כל מה שעלול לשבש את שמירת כסאו מבחינה פוליטית כמו עימות ישיר מצידו מול ההסתדרות, או מדיניות המנוגדת לשותפיו במחנה הימין. רק שכל מה ששומר על מעמדו גם עולה בכסף ציבורי, המון כסף ציבורי.

כל עוד אין הסכם מדיני, כסף למפעל ההתנחלויות צריך ? צריך.
בכדי לשמור ולנהל קואליציה בריאה וממושמעת, כספים בהעברה קואליציונית צריך? צריך.

כל מה שצריך לשמר את מעמדו וגם לממן את הנזקים לכך, גם אם צריך לחתום על מתווה הגז בצורה של סעיף חרום, יעשה גם יעשה.
יצחק הרצוג לעומת נתניהו, הוא סיפור שונה לגמרי. אבל עדיין פוליטי-עסקני, פשוט מהעבר השני של המתרס. כלומר מביטחון מלא בצעדים טקטיים שנעשים לשמירת המעמד השלטוני, לחוסר ביטחון מוחלט וצעדים חסרי תוכן וחסרי כריזמה אופוזיציונית.

העניין אצל הרצוג הוא די פשוט. מאחורי הרצוג, עומד מחנה שמשפיע על החלטותיו ועתידו הפוליטי לא מעט. את ההשפעה הזו ניתן למצוא בתמיכת ההסתדרות והיו"ר שלה, אבי ניסנקורן, בקבוצות הלחץ של חכי"ם ואנשי שלטון מוניציפיאלי מסוימים המעוניינים ליטול חלק בהרכבה של הממשלה בישראל או להיות קרובים לה.

גם כאן, האידיאולוגיה פחות חשובה, הערכים הפוליטיים פחות מעניינים, העיקר להיות חלק מהצלחת השלטונית. לגבי ההסתדרות אגב, בצורה מסוימת ובהתאם לנסיבות אופיה של מדיניות הממשלה עוד ניתן להבין, גם אם הדעה חלוקה מכיוון שכך ההסתדרות עוד מצליחה להשיג הישגים כלשהם מפרגמטיות של ממשלה שבבסיסה כבר שנים, ניאו-ליברלית.

אך מבעלי האינטרס האחרים, זהו בפרוש מטרה להשגת יעדים אישיים.
לא בכדי הרצוג ושותפיו הפוליטיים הגיעו למסקנה ברורה, עמידה איתנה מול שיטת שימור השלטון של נתניהו אינה משרתת אותם.
העניין של ממשלת אחדות, קורץ למי שלא היה כל כך הרבה זמן שר, או למי שמקורב להרצוג ואף פעם לא היה שר עם סיכוי שכזה.
מפתה, מאוד מפתה.

כהונת שר, לשכה, רכב, סגן, פקידים, שדרוג השכר. למה לא? לעזאזל האידיאולוגיה, לעזאזל לשבת באופוזיציה ולנסות לבנות כל כך הרבה זמן אלטרנטיבה אמיתית.

נכון. זה מייאש, זה לעתים כפויי טובה, ויותר מכך זה לא משרת בד"כ פוליטית -רווחית בטווח המיידי. כל אלו אכן נכונים, בעיקר אם את/ה פוליטיקאי/ת עם פנקס חשבוניות. עסקן/ית שאיבד/ה את הנכונות להנהיג ולהיות בעל/ת השראה ציבורית אמיתית.

בין אם תיתכן ממשלת אחדות או לא, נתניהו כבר שם בכיס עוד רווח פוליטי ממשי. הוא מבסס את שלטונו על הדרך באופן בלעדי ובכך מעקר את מה שישאר מתנועת העבודה כאלטרנטיבה לשלטון בצורה של ממשלת אחדות חסרת תזמון ועיתוי ראוי.

ובמידה מסוימת שבה אין ממשלת אחדות אבל היו דיונים להיתכנותה, הוא מנטרל ומעקר את הביקורות של ראש האופוזיציה כלפיו במידה ואלו יצוצו בעתיד. על הדרך גם ניתן להדיח, כל מי שמנסה להיות ערכי ואידיאולוגי. כל מי שמנסה לחזק את הדמוקרטיה, ולהתריע מפני תהליכים לא ראויים.

כל מי שאינו משרת אותו פוליטית, ומגבה את שימור שלטונו.
גאונות לשמה, הרווחים לראש הממשלה, ההפסד הגדול למדינת ישראל.

תאריך:  19/05/2016   |   עודכן:  19/05/2016
דביר מור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגאון מבלפור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון אמיר
22/05/16 10:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - הרימו להנחתה, טרם התאוששו, שיעור בביולוגיה ורוע-לב שבת שלום
19/05/2016  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
על-רקע הוויכוח הציבורי הסוער למדי שהתנהל לאחרונה סביב נושאים ותכנים שבהם התבטאו קצינים בכירים בצה"ל באורח שנוי במחלוקת, טוב עשה הרמטכ"ל שמינה ועדה מטכ"לית, בראשות אלוף, לבדיקת הנושא. שוב הסתבר שאסור להשאיר את הנושא פרוץ לשיקול דעתו הפרטי של כל לובש מדים בנפרד, תהיה דרגתו אשר תהיה. ריבוי מקרים של "החלקה מילולית על קליפת בננה" ע"י קצינים בדרג הבכיר ביותר בצבא, בצורה שמעוררת מחלוקות חברתיות חוזרות ונשנות, מעידה כי משהו השתבש בשיח בין צה"ל לבין חלקים נרחבים בציבור. אפשר שאלו שינויים בציפיות הציבור מהצבא, ויתכן גם שזהו טישטוש מרחב ההפרדה שבין קצינים במדים לבין קצינים בדימוס ובמילואים, שאינם בשירות פעיל אלא "רק" אזרחים מן השורה.
19/05/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
נושא המאמר הוא דבריו של בוגי יעלון בפני הקצונה הבכירה של צה"ל בשלהי יום העצמאות. הדברים נכתבו לפני שנודע על הרעיון המחריד למנות את ליברמן לשר הביטחון, אבל כוחם יפה גם כך, ותחילה סיפור קצר מנבכי הזיכרון העמומים. באביב 1975 נערכו בירושלים שיחות עם שר החוץ האמריקני, קיסינג'ר, על הסכם ההפרדה השני עם מצרים. אותו זמן נהרגו כמה אזרחים ע"י אחד מהארגונים הפלשתינים. מיד נבחרו כמה יעדים של אותו ארגון להפצצה מהאוויר. הרמטכ"ל, מוטה גור, אישר, ודומני שגם שר הביטחון, פרס. היה צריך אישור של ראש הממשלה, רבין. ואז נשלחו לירושלים שני קצינים לא בכירים להשיג את האישור: אני כנציג המודיעין וקצין טייס ממבצעים חיל-האוויר. הדעה במטכ"ל הייתה שרבין לא יאשר בגלל נוכחות קיסינג'ר בירושלים. באנו ללשכת ראש הממשלה, רבין יצא מהישיבה ונכנסנו עמו לחדרו. פרסנו בפניו את הצילומים וכל המידע.הוא נעץ בנו מבט והפטיר משהו כמו: "הדם עלה לכם שם במטכ"ל?", וקם ללכת. קצת בהיסוס העזתי ואמרתי לו בערך כך: "אולי, אבל דם של יהודים נשפך.אז אם לא עכשיו, אז לפחות אחרי שקיסינג'ר יעזוב?"
19/05/2016  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
אביגדור ליברמן התחיל כתקווה גדולה של הפוליטיקה הישראלית, צמח מלמטה, עלה במדרגות התפקידים, היה מנכל משרד ראש הממשלה והקים את ישראל ביתנו, כשהוא בונה את כוחו על האוכלוסייה שבאה מרוסיה או ברה"מ.
19/05/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
חגיגת מועדון לקוחות של סופרפארם, הפכה להיות כבר חלק מהחיים בישראל. סופרפארם עורכת חגיגה שכזו אחת לחודשיים ובמקום כ-9 שבועות מכירות בחודשיים היא משנה את לוח השנה לשווה ערך של כ-10 שבועות בחודשיים.
19/05/2016  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il