|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הסיוע הצבאי האמריקני לישראל

מאז נוסדה, היה קיומה של ישראל מאוים על-ידי כוחות גדולים ועשירים. הסיוע האמריקני נועד לאזן פער זה, לחזק את ישראל ומכאן גם למתן את חששותיה
24/05/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות בארה''ב   |   תגובות
נתח גדול [צילום: AP/Victor R. Caivano]

לאחרונה קראנו לא מעט מאמרים, "תגובות", ו"התייחסויות" המבקשות להשפיע על הדיון המתנהל בין ישראל לארה"ב על גודלו, הרכבו וכללי ניצולו של הסיוע הצבאי. מעט מאוד שמעתי וקראתי בדיונים אלה התייחסות לשאלה המטרידה אמריקנים לא מעטים - כמה, ועד מתי. כיום עומדת הבקשה הישראלית על כ-40 מיליארד דולר ל-10 שנים, בהשוואה ל-30 מיליארד דולר בעשור החולף של הסיוע. השאלות מתגברות בארה"ב כאשר המצב הכלכלי נעשה קשה יותר, או כאשר גישת הממשל לישראל ביקורתית יותר ואוהדת פחות, דוגמת ממשל אובמה.

אני מקווה ומניח ששאלה זו נשאלה גם בפורומים ישראלים, בטרם הגישה ישראל את בקשותיה החדשות לממשל. השאלה פותחת שני ערוצי דיון: א. האם ועד כמה להתחשב בדעת אזרחים אמריקנים הסבורים שארה"ב "מחלקת" יותר מדי כסף למדינות מסוימות ובכללן ישראל; ב. לאור השינויים במצבה הכלכלי והאסטרטגי של ישראל ובמפת האיומים, האם צריך להמשיך בקבלת סיוע צבאי אמריקני במתכונת הקיימת, או לשנותה וכיצד.

מאז נוסדה, היה קיומה של ישראל מאוים על-ידי כוחות גדולים ועשירים. הסיוע האמריקני נועד לאזן פער זה, לחזק את ישראל ומכאן גם למתן את חששותיה. בדור הראשון והשני היה בכך הגיון בריא וגם צדק מעשי רב, שאיפשר למדינה הצעירה להקצות את משאביה המצומצמים לפיתוח פנימי. אולם, במתן סיוע לישראל מתמרנים הממשלים האמריקנים בין שני שיקולים מרכזיים: שמירת העליונות הישראלית כמפתח למניעת מלחמה באזור וכמנוף פוליטי על ישראל; ומכירת ציוד צבאי למדינות העשירות דוגמת סעודיה והמפרציות, במטרה: לספק עבודה לתעשיות הביטחון בארה"ב, לתרום למאזן התשלומים האמריקני הסובל באופן כרוני מגרעון עצום ולקיים נוכחות והשפעה פוליטית ואסטרטגית באזורנו. בהסכם הגרעין עם אירן, תרם ממשל אובמה תרומה משמעותית להרעת המאזן האסטרטגי בין ישראל לאויביה; ואם כך, עשויה להשאל בישראל השאלה, מדוע לא "למשוך מהם" כל מה שאפשר?

אין ספק שמערכת הביטחון הישראלית תצליח להוציא ("לבזבז", בלשון העם) כל סכום שינתן לה 1. אם נהמר, נוכל לומר בסיכוי טעות נמוך מאוד, שאין זה משנה מה יהיה סכום הסיוע שתקבל ישראל מארה"ב, עדיין יחסר כסף למערכת הביטחון. מהשערה זו נגזרות שתי שאלות נוספות: ראשית, מה תעשה ישראל אם וכאשר תחליט ארה"ב משיקולים כלכליים פנימיים לצמצם את כלל היקף סיוע החוץ שלה, ובכלל זה גם הסיוע לישראל? שנית, האם צריכה ישראל להמתין עד שהדבר ינחת עליה כגזרה, או מוטב שתערך לכך מראש, בתהליכים מודרגים ומתוכננים, ותוכיח בין היתר בגרות לאומית של מדינה ריבונית.

סכום סמלי
ממשלם המיסים למדינה אחרת

חוב חיצוני
במצב כלכלי ירוד ולנוכח החוב החיצוני העצום של ארה"ב, קצב צמיחה נמוך יחסית וציפיות של הציבור האמריקני להעלאת רמת החיים ופתרון בעיות חברתיות קשות - כל השתדלנויות, לא תועלנה תועלת רבה.

רמת הסמך של התמיכה המבטיחה את הסיוע מפני שינויים משמעותיים, יורדת בעיקר בהשפעת המפלגה הדמוקרטית, ואנחנו נראה מגמה זו מתגברת בנושאים נוספים רבים
▪ ▪ ▪

כיום מאורגן הסיוע האמריקני לישראל כתמיכה של האחות הגדולה ובת-הברית האסטרטגית, מתוך סימפתיה, התחשבות וסמל-קירבה לא פחות מאשר מהכרה בצורך אמיתי. ככל שישראל מתבגרת ומתפתחת וארה"ב משתנה ומתכנסת אל בעיותיה שלה, נחלש מרכיב הסימפתיה ונותר על-כנו גורם השותפות האסטרטגית. בממשל האמריקני הנוכחי, נוכחנו שהשותפות האסטרטגית כבר איננה מובנת מאליה ואינה בטוחה יותר מהסימפתיה. ממשל אמריקני אחד, במשך שתי קדנציות רצופות, הצליח להרחיק את ארה"ב מישראל כמעט שנות-דור. עדיין לא כל ארה"ב היא מקשה אחת אבל חלקים לא מבוטלים בה מזדהים עם מגמה זו. פרקליטי השטן יטענו בוודאי שמדיניות ישראל עצמה ("ממשלת הימין", ליתר דיוק) הביאה שינוי זה על עצמה; אני כופר בכך 2. טענה מהותית יותר ובמפגיע בלתי קשורה לישראל דווקא, היא שארה"ב נעה לעבר מדיניות לאומית שתצמצם את הפילנתרופיה הבינלאומית האמריקנית ותגדיר סידרי-עדיפיות חדשים למנת-הפילנתרופיה שתותיר בתקציבה לאחר השינויים הצפויים במדיניות החוץ שלה.

ניתן להאבק במגמות אלה - למתן מעט את קצב התרחשותן ולהאבק על קבלת נתח גדול יותר מהיתרות שתשארנה בתקציב סיוע החוץ האמריקני. אולם, במצב כלכלי ירוד ולנוכח החוב החיצוני העצום של ארה"ב, קצב צמיחה נמוך יחסית וציפיות של הציבור האמריקני להעלאת רמת החיים ופתרון בעיות חברתיות קשות (כגון: הסדרי פנסיה, בריאות, תמיכה בשכבות קשות-יום וצורך להשקיע סכומי עתק בחידוש ושיקום תשתיות לאומיות בהיקף רחב מאוד) - כל השתדלנויות, לא תועלנה תועלת רבה 3. על ישראל להתחיל להתרגל למחשבה זו ולהערך בהתאם.

שיקול נוסף שראוי להכלל בדיון זה, הוא המשמעות של הסיוע לארה"ב ולישראל. עבור ארה"ב הסכום איננו גדול ואיננו משמעותי במיוחד, אבל הוא סימלי. הוא משקף כסף שעובר ממשלם המיסים האמריקני לשירות אזרחֵי מדינה אחרת. "כאב הלב" קיים תמיד, והמידה בה הוא מציק ודוחף לפעולה, היא פונקציה ישירה של הסימפתיה ופונקציה הפוכה של חסרון-הכיס. מעניין לשים לב, שהמשתנה התלוי, במקרה זה הנכונות להקצות סיוע, עדיין פועל במיתאם חיובי עם יחסי ישראל והמפלגות הגדולות. אולם, אם בעבר היה כמעט זהה לגבי שתיהן, כיום הולך ונוצר פער, כשהמתאם עם המפלגה הדמוקרטית נחלש בקצב גדול בהרבה מאשר עם המפלגה הרפובליקנית. כלומר, רמת הסמך של התמיכה המבטיחה את הסיוע מפני שינויים משמעותיים, יורדת בעיקר בהשפעת המפלגה הדמוקרטית, ואנחנו נראה מגמה זו מתגברת בנושאים נוספים רבים.

סיוע מותנה
טרמפ. לא טיפוסי [צילום: AP/Charles Rex Arbogast]

תלות בסיוע
לתכנן מדיניות שבה ישראל מצמצמת ביוזמתה את התלות בסיוע האמריקני על כל חולשותיו ומגבלותיו, וממקסמת את ניצולו על-ידי גישה שפועלת בשני ערוצים משלימים.

דונלד טראמפ, שסיכוייו להיות הנשיא הבא של ארה"ב גדלים והולכים, איננו רפובליקני טיפוסי, לא באישיותו ולא בקשריו עם הממסד המפלגתי
▪ ▪ ▪

סיוע אמריקני היה תמיד סיוע מותנה. לסיוע צורפו דרישות, הגבלות ו"פיצויים מדיניים", שהיה על ישראל "לשלם" בעבור קבלת הסיוע. להערכתי, מציאות זו בעקרון לא תשתנה. ככל שישראל תקבל סיוע גדול יותר, יגדל היקף הדרישה ל"פיצוי הולם" בעבור הרצון הטוב האמריקני; וככל שהסימפתיה תקטן, תחריף הדרישה האמריקנית מישראל לעמוד בהתחיבויותיה. בראייה הריאל-פוליטית האמריקנית, הסיוע יותר יעיל ככל שהוא קטן וקשיח יותר וה"פיצוי" עבורו גדול או משמעותי יותר. לסימפתיה תפקיד חשוב גם כאן, אלא שהפעם היא משמשת משתנה מתווך - מגבירה או ממזערת את היקף הפיצוי הנדרש ואת תקיפות הדרישות למימושו.

אם נוסיף לכך את אפקט הבחירות בארה"ב, חייבים לקחת בחשבון שדונלד טראמפ, שסיכוייו להיות הנשיא הבא של ארה"ב גדלים והולכים, איננו רפובליקני טיפוסי, לא באישיותו ולא בקשריו עם הממסד המפלגתי. מאחר שהוא מדבר על שיפור מהיר בכלכלה האמריקנית והחזרת עבודות "משתלמות" למשק המקומי בארה"ב, סביר להניח שגם מנת סימפתיה לא מבוטלת לישראל, לא תניב אצלו את אותן תוצאות להן התרגלנו בעבר, למשל בממשל בוש הבן.

בפני ישראל עומדות, אפוא, שתי אפשרויות: א. להתעלם מכל האמור לעיל, לקבל מה שניתן לקבל כיום, ובמידה ויחולו שינויים בהיקף הכספי או בתנאים המצורפים לסיוע להיאבק בהם כ"כאשר נגיע לגשר". זו הייתה תמיד מדיניות רעה, והיא רעה שבעתיים עכשיו, לנוכח נזילות המצב, ומידת הקשיחות 4 שיש לישראל בכדי להתמודד עם שינויים משמעותיים ובלתי צפויים. ב. לתכנן מדיניות שבה ישראל מצמצמת ביוזמתה את התלות בסיוע האמריקני על כל חולשותיו ומגבלותיו, וממקסמת את ניצולו על-ידי גישה שפועלת בשני ערוצים משלימים: ערוץ אחד - עוסק בתכנון ארוך טווח של צימצום המרכיב הקבוע של הסיוע (למשל: 5% לשנה, כ-200 מיליון דולר), ובתמורה ממנף קניות גומלין וסטארטאפיזם לקידום תעשיות ישראליות להגדלת נתחן במשק הלאומי וכמקור להכנסות הממשלה. ערוץ שני - עוסק בזיהוי פעילויות אמריקניות שניתן לנצלן אד-הוק כחלופה לסיוע הכספי, למשל: "עסקת-חליפין" בתמורה להסכם עם אירן, "עסקת-חליפין" בתמורה לאספקות חימוש מסיביות למדינות שבפוטנציה הן עדיין אויבות לישראל, "עסקת-חליפין" אסטרטגית מסוג מחסני החרום האמריקנים המוצבים בישראל, כשכמות הציוד וכללי השימוש בו מידיים ונוחים מינהלית לישראל. לכל אחד "מסלים" אלה מוצמדת "סקלת" שיקלול יחסי ועל פיה נבנה הפיצוי הביטחוני הכולל החדש. 5

אם תפעל ישראל נכון, כלומר: לצד הרעיונת הקודמים גם תחליף את הסיוע בערבויות פיננסיות בתנאי ריבית נוחים, שיאפשרו השקעות תומכות צמיחה; תגיע להסכם המגן עליה מפני חרמות וסנקציות כלכליות מסוגים שונים; תמסה לפחות 25% מהשווקים האפורים-שחורים שלה; תטפל ביד קשה במעלימי המס הגדולים ותפעל לשינוי מבני במשק שיעביר אותו ממשק עתיר עבודה למשק עתיר הון וידע -עשוי עניין הסיוע הצבאי להיות אפיזודה חולפת בעוד 15 או 20 שנים. בשיקלול הכולל אל לנו לשכוח את העלייה לישראל. בשנת 2015 עלו לארץ 36,000 איש. זו, לפחות בחלקה, עליה איכותית וניתן להגדילה בשנים הקרובות. עליה איכותית, כזכור מהעלייה מחבר המדינות בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת, היא מנוע צמיחה מהמעלה הראשונה, בתנאי שממקסמים את התועלת ממנה.

מהיום למחר
כרת ממשל אמריקני בנזקו של ההסכם עם אירן לביטחון הלאומי הישראלי, להערכתי, חשובה בעיני ראש הממשלה יותר מגודלו הנומינלי של הסיוע
▪ ▪ ▪

עמדתי היא שיש להעדיף בברור את האפשרות השנייה דלעיל, דווקא מפני שיש בה דרגות-חופש רבות יותר, היא מנקרת פחות את העיניים ועשויה לתרום לביטחון הלאומי הכולל של ישראל יותר מאשר סיוע כספי מוגדל בעין. עם זאת, למרות שאפשרות זו מורכבת יותר ליישום והפעלה, היא מוכיחה לא רק "רצון אמריקני טוב" אלא גם שכל ישר ו"רצון ישראלי טוב" לא פחות. ישראל חייבת לעבור תהליכי התבגרות בתחומים רבים ושונים ובכללם דרך הטיפול במימון הוצאות הביטחון הלאומי. הוצאות אלה יגדלו בשנים הבאות בין היתר בשל ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות, חילופי ציוד מהירים, עלויות אחזקה ועלויות שחיקה והתישנות. אינני מאמין שישראל תוכל להמשיך ולהשליך יהבה על סיוע כספי ישיר ממעצמות זרות, שהולך וגדל נומינלית, ולשמור בה בעת על ריבונותה. סיוע כזה, כפי שאנו רואים גם כיום, הוא תמיד מותנה, מוגבל בתועלתו וכמעט לא מוגבל בנזקיו. מאידך-גיסא, גודלו של תקציב הביטחון שגם הוא צפוי לתפוח, מחייב למנפו לתועלת לאומית כוללת בכל דרך אפשרית.

בכל מקרה לא מדובר במהלך שיש לסיימו מהיום למחר. חוסר היכולת לסמוך כבעבר על ארה"ב, פועל בשני כיוונים: מצד אחד, מדרבן קבלת החלטות מזורזות מחשש לכרסום התועלת, ומצד שני, מעדיף לפזר חלק מאי-הוודאויות באשר לארה"ב ומדיניותה, בטרם יוכרע הנושא ל-10 שנים לפחות. ראש הממשלה איננו ממהר, ובצדק. הואיל וממשל אובמה אינו מכיר בהסכם עם אירן כפגיעה חמורה בביטחון הלאומי של ישראל, הוא גם אינו מוכן, במיוחד על-רקע חילוקי-הדעות המדיניים האחרים, ללכת לקראת ישראל בתחום הפיצוי באמצעות הגדלת הסיוע. הכרת ממשל אמריקני בנזקו של ההסכם עם אירן לביטחון הלאומי הישראלי, להערכתי, חשובה בעיני ראש הממשלה יותר מגודלו הנומינלי של הסיוע. סביר שיתקדם בנושא ההסכם עם הממשל, עם התבהרות התמונה הפוליטית בארה"ב. ייתכן מאוד גם שימצא בטראמפ, אם זה יבחר לנשיא, מי שישמח לבחון חלופה חדשה למבנה הסיוע לישראל, שאחד הערוצים בה הוא הקטנת הסיוע הכספי הנומינלי, פעולה המשתלבת היטב עם מדיניותו המוצהרת של טראמפ.

אם תחליט ישראל להתבגר, לצמצם בהדרגה את תלותה בגורמי חוץ ולפזר סיכונים, עדיין ישאר הסיוע הצבאי האמריקני מרכיב-מפתח בתקציב הביטחון, אבל מעמדו ומשקלו יצומצמו בהדרגה ויגבירו את חופש הפעולה והתמרון הישראלים בסוגיות שונות של הביטחון לאומי. "Beggars can't be choosers" אומר פתגם אמריקני ידוע, כדאי לזכור ולשנן זאת.

הערות

1. עקרון זה בתחום הביטחון הלאומי נוסח כבר באמצע המאה ה-20 על-ידי ק. נ. פרקינסון, ואף שנכתב בנוסח הומוריסטי הוא בעל ערך מעשי. "חוק פרקינסון" באחד הנוסחים שלו קובע שהוצאות הממשלה שואפות תמיד להדביק את גודל התקציב, ללא קשר למטרות המקוריות של ההוצאה. החוק מוכיח עצמו חדשים לבקרים בעיקר במערכות הניהוליות והכלכליות הממשלותיות הגדולות. (ראה: חוק פרקינסון, ק. נורתקוט פרקינסון, (תרגום מאנגלית: יוסף נדבה), 1957, כנרת, זמורה, ביתן, דביר).

2. אפשר להוכיח בנקל שגם בימי ממשלות שמאל, לרבות ממשלת רבין הראשונה, היו חיכוכים חריפים בין ישראל לארה"ב. כמו-כן, השינוי היה בלתי תלוי במדיניות ישראל, מפני שהוא לא התחולל רק ביחס אליה.

3. חרף היות הסיוע לישראל נתח קטנטן מהתקציב האמריקני. תחת אווירה של קיצוצים וצרכים מתגברים המושג "קטן" מאבד את משקלו היחסי וגדל בתודעה ממשקלו האבסולוטי.

4. במושג "קשיחות" כאן כאן אני מכוון לשמיכה הקצרה של התקציב בישראל לעומת הצרכים, בהיותה מדינה בעלת הוצאות ביטחון גדולות (שאינן תלויות בהאלה באיומים), מדינה קולטת עליה, מדינה בעלת מקדם צמיחה דמוגרפית גבוה יחסית ומדינה מוטת-ייצוא. שינויים פתאומיים אינם מותירים לישראל זמן הערכות והתגובות הן "מן המותן" ואד-הוק, תגובות לא יעילות בדרך כלל. 5 מבחינה מספרית מדובר בסיוע של כ-4.5 מיליארד דולר לשנה ומתנהל מו"מ שבו ישראל מבקשת הגדלה בכ-7% וארה"ב חותרת להקטנה של 3% עד 4%. ניואנסים אלה חסרי משמעות לגבי הנושא בכללותו. סיוע של 4.5 מיליארד דולר לשנה הוא בשנת 2015 כ-1.45% מהתל"ג של ישראל, העומד על כ-310 מיליארד דולר (כ-1.150 טריליון שקל)

5. המפתח הוא בראש וראשונה בצמיחה במשק. ב-2015 הייתה הצמיחה כ-2.3% מהתל"ג, וזו צמיחה נמוכה למדינה שקצב גידול האוכלוסייה בה היה 2.2%. ישראל חייבת, מכל הסיבות הכלכליות והחברתיות לשאוף להגיע במהירות להכפלת הצמיחה או קרוב לכך וכבר הוכיחה בעבר שהיא מסוגלת להשיג זאת במדיניות נכונה. צמיחה של 4% לשנה, תגדיל את התל"ג ב-5 שנים בכ-22% וב-10 שנים בכ-48%. כלומר: ב-2026 יהיה התל"ג כ-460 מיליארד דולר, וערך הסיוע כ-0.98% מהתל"ג. כלומר: תוכנית ל-15 עד 20 שנה מטילה על המשק הישראלי נטל שולי זניח מדי שנה, אבל מעצבת מערכת יחסים חדשה עם ארה"ב ומקטינה משמעותית תלות מסוגים שונים.

תאריך:  24/05/2016   |   עודכן:  24/05/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסיוע הצבאי האמריקני לישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה מיכאל
24/05/16 16:15
 
רפי לאופרט
25/05/16 08:16
2
ישע
1/06/16 08:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
איש אינו מאשר, אבל איש גם אינו מכחיש, את הידיעה שפרסם העיתון הבריטי החשוב "גארדיאן", ולפיה שלדון אדלסון יוזם ביקור של דונלד טראמפ בישראל עוד לפני ועידת המפלגה הרפובליקנית, הנפתחת ב-18 ביולי. המטרה ברורה: להביא לטראמפ עוד קולות יהודיים לקראת הקרב מול הילרי קלינטון ב-8 בנובמבר.
22/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
המתמודד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, צפוי להגיע לבקר בישראל בקיץ. על-פי דיווח בעיתון "גרדיאן" הבריטי, צפוי טראמפ להגיע לירושלים בחודש יולי, עוד לפני הוועידה הרפובליקנית.
21/05/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
לשם מה זקוק נתניהו להרצוג - ברור למדי; בין היתר להקלת העברת אישור התקציב החדש בכנסת, להקטנת סחטנות חברי הכנסת "הקשים" מן הליכוד ומהבית היהודי, במיוחד בנושא חידוש הבנייה באיו"ש, לשינוע לשום מקום של תהליך מראית-עין שיקל מהלחץ שמפעילים עליו האירופים, ולמניעת ביזבוז זמן במאבק מדיני למנוע או לצמצם אפשרות של "גחמה של הרגע האחרון" מצד אובמה באו"ם. שתי הנקודות האחרונות אינן חיוניות, אבל רצויות מאוד.
17/05/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
המיליארדר שלדון אדלסון, המקורב מאוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיע בסוף השבוע כי יתמוך בקמפיין של דונלד טראמפ הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית. על-פי ההערכה, צפוי אדלסון להשקיע בקמפיין של טראמפ יותר מ-100 מיליון הדולרים שהשקיע בקמפיין הבחירות של מיט רומני הרפובליקני בבחירות לנשיאות בשנת 2012.
14/05/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
הסנאטור הדמוקרטי ברני סנדרס ניצח בבחירות המקדימות של מפלגתו במדינת וירג'יניה המערבית. הוא קיבל 51% מן הקולות. בכך המשיך לצמצם במעט את הפער בינו לבין הילרי קלינטון, העושה את דרכה לקראת ההכרזה עליה כמועמדת המפלגה לבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר.
11/05/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי  
ג'ון קייסיק פרש מהמרוץ לנשיאות ארה"ב  /  איציק וולף
טראמפ ניצח באינדיאנה; קרוז פרש מהמרוץ  /  איציק וולף
"טראמפ רק רצה לקדם את עסקי המלונות"  /  איציק וולף
יום פקודה  /  אביתר בן-צדף
הארגומנט היחיד  /  יצחק מאיר
קלינטון תיבחר בגלל טראמפ  /  ראובן לייב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il