|   15:07:40
  משה גולדבלט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פוליטיקה במבחנה

הדחת יעלון שחררה את נתניהו בטווח הקצר מלחצים בתוך הקואליציה של אלו שסלדו מדרכו של יעלון ואלו שרצו לחסל אותו לקראת המאבק העתידי על הנהגת הליכוד
26/05/2016  |   משה גולדבלט   |   מאמרים   |   תגובות
ליברמן. ניצול ציני [צילום: AP/Ariel Schalit, File]

עוין לראש הממשלה
בעיה במינוי ליברמן אינה בכך שהתמנה אזרח לתפקיד שר הביטחון. הבעיה היא שהתמנה לתפקיד השני בחשיבותו פוליטיקאי מושחת ושאפתני, העוין לראש הממשלה והעלול לפעול נגדו באופן לעומתי ומתוחכם על-מנת לבסס את מעמדו הפוליטי.

חבר אמר לי, לפני שנים, שאם אני רוצה ללמוד פוליטיקה נטו, דהיינו, כיצד מתבצעת פעילות פוליטית טהורה שאינה מופרעת על-ידי ערכים, עקרונות והשקפת עולם, כדאי שאתבונן היטב במפלגה הליברלית שפעלה במסגרת הליכוד. שם אמר תוכל לראות פוליטיקה המתבצעת בתנאי מעבדה.

לא ניסיתי ללמוד אז איך מתבצעת פוליטיקה במבחנה, אולם ההתרחשויות בימים האחרונים סיפקו לי הזדמנות חוזרת ורשימה זו היא התיימרות צנועה שלי לפרש את מהלך האירועים. אחר שקראתי את הפרשנויות המלומדות של אלו שמשלמים להם על-מנת לפרש, סברתי שאוכל לנסות לתרום משהו בחינם.

דיברו הרבה על ערכים או היעדרם, השקפת עולם מול אילוצים פוליטיים וכיו"ב. דיבורים אלו רווחו הן בליכוד והן במחנה הציוני. קיים שבר ערכי ותרבותי אמיתי בחברה הישראלית שעלול לגרום אף לחורבנה. רבים מבני השבט שלי אינם מבינים מה הם עושים כאן והאם לא מוטב לחפש לצאצאיהם מקום אחר, אולם אין לכרוך משבר זה עם ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות.

אפשר להסביר את מה שמתרחש בזירה הפוליטית, תוך בחינת השיקולים הפוליטיים המעשיים של הצדדים המעורבים. ראוי לבחון כל צד ולנתח את האינטרסים שלו ועד כמה מהלכיו שירתו אינטרסים אלו.

גורם מרסן

נתחיל במטרתו של ראש הממשלה. אין ספק שנתניהו חותר ובצדק פוליטי להרחבת בסיס הקואליציה. היה עליו לנסות לעשות זאת גם ללא הבטחתו לכחלון וזאת מאחר שקשה לתפקד בקואליציה של 61 חברי כנסת- קשה אבל לא בלתי אפשרי. אמת שקשה לתפקד במצב בו כל ח"כ שיש לו תביעה יכול לשתק את המכונה הממשלתית. מאידך-גיסא, העובדה שכל צעד של ח"כ יחיד יכול לגרום לתוצאה קשה מהווה גם גורם מרסן. במילים אחרות אפשר היה להמשיך כך עוד פרק זמן גם ללא הרחבת הממשלה.

יש גם לזכור כי גם כשפותרים בעיית ח"כ סרבן בודד עדיין מצב בו מפלגה החברה בקואליציה יכולה לגרום להפלת הממשלה בעצם פרישתה הוא מצב בעייתי. כיום כל אחת מהמפלגות יכולה להפיל לבדה את הממשלה למעט מפלגת "ישראל ביתנו".

מפלגתו של ליברמן הייתה מלכתחילה היעד המועדף לצירוף, לאו-דווקא משום קרבה אידיאולוגית כפי שנטען [זו אינה חשובה מאחר שנתניהו מוכן גם לצרף את המחנה הציוני] ובוודאי שלא בשל "הידידות החמה" שבין ליברמן לנתניהו, אלא משום שהמחיר שצריך היה נתניהו לשלם למפלגה זו היה הנמוך יותר וכרוך בפחות תזוזה במערכת.

המחיר הפוליטי ששולם הוא שני שרים לעומת שבעה שרים שהיה צריך לשלם מחנה הציוני ובהתאמה סגני שרים וראשי וועדות ופקידים בכירים. משמעות הדברים היא פגיעה פחותה בחברי הליכוד המשוועים לתפקידים ומניעת פגיעה באלו שקיבלו תפקיד ועלולים היו לאבדו, כמו זאב אלקין וציפי חוטובלי.

משבר פנימי

הוויתור על משרד הביטחון משמעותי, מבחינה פוליטית, בעיקר בזמני משבר. בעת משבר גם רלוונטית יותר התאמת המועמד לתפקיד. אין ספק שאלמלא פרצה מלחמת לבנון השנייה לאיש לא היו השגות נוספות על התאמת עמיר פרץ לתפקיד.

הדחת יעלון שחררה את נתניהו בטווח הקצר מלחצים בתוך הקואליציה של אלו שסלדו מדרכו של יעלון ואלו שרצו לחסל אותו לקראת המאבק העתידי על הנהגת הליכוד. העובדה שיעלון היה ונותר נטע זר בליכוד הפכה את הוויתור עליו ועל משרד הביטחון לפחות קריטי מבחינת הליכוד. מעבר לוויתור זה הוויתורים האחרים הם די זניחים מבחינה פוליטית. אשר על כן בטווח הקצר, והדגש הוא על הטווח הקצר, המחיר ששולם תמורת הרחבת בסיס הקואליציה נראה סביר ואפילו די נמוך.

מעבר לסוגיית המחיר ששולם לליברמן ברור היה שגם מבחינת ניהול מו"מ קל הרבה יותר לנהלו עם מפלגה שבה רק אחד קובע מאשר לנהלו עם מפלגה כמו המחנה הציוני שבה אף אחד בעצם לא קובע. במחנה הציוני כניסה לממשלה תמיד כרוכה במשבר פנימי ובתסיסה פנימית. זה קרה אפילו כאשר היה צורך טבעי להצטרף למפלגת מרכז כמו קדימה לאחר בחירות 2006 על-מנת להקים ממשלה.

הפיצול הפנימי במפלגת העבודה והיעדר סמכות ממשית ליו"ר המפלגה, המועד להדחה בכל עת, גורמים לכך שקבוצות אינטרסים שונות מושכות לכיוונים אחרים ולעולם לא מושגת הכרעה אמתית. אין זה מקרי שמאז 1992 עמדו בראש הליכוד שני אישים ובראש מפלגת העבודה שמונה.

פגיעה חמורה

מה קרה במחנה הציוני? היו"ר הרצוג ותומכיו רצו ולדעתי עדיין שואפים לחבור לממשלה על-מנת לבסס את מעמדם במפלגה גם בעתיד. אין חולק ששלי יחימוביץ' מאוד רצתה את משרד הכלכלה ואפילו לגרסת הרצוג התחננה ממש לקבל את התפקיד. אני מניח שהרצוג לא הבטיח לה דבר משום שלא סבר שצריך להפקיד עמדת כוח כזו בידי היריבה הראשית שלו. סביר שלו הייתה ניתנת לה התחייבות ממשית בכתב לקבל את משרד הכלכלה היינו שומעים ממנה זמירות אחרות בזמן המו"מ.

אחזור לנקודה העיקרית, כניסה לממשלה של המחנה הציוני משמעה היה גם אפשרות לחיסול פוליטי של אלו שאינם נמנים על מחנה היו"ר הרצוג ואינם נהנים מהמהלך. זו הסיבה שבקבוצה זו בערה התשוקה לסכל כניסה לממשלה, מטעמים אידיאולוגיים כמובן. לעומת זו כישלון המו"מ טורף את הקלפים מחדש. כשאין משרדי ממשלה, אין טובות הנאה לחלק ואין סיבה להמשיך ולתמוך ביו"ר המפלגה.

איני מתייחס כאן לשאלה אמתית וחשובה שעליה אין לי עדיין מענה סופי. האם ניהל נתניהו את המו"מ עם המחנה הציוני "ביושר", או שמא היה זה תרגיל על-מנת להניע את ליברמן להצטרף? אני נכון להניח שהמו"מ עם הרצוג נוהל ברצינות ואם כך הדבר הרי זו הוכחה נוספת לתזה שהסוגיות האידיאולוגיות בהקשר הזה הן חסרות חשיבות.

הסיבה שאני מוכן להניח שהמו"מ עם הרצוג נוהל בתום לב אינה נובעת ממתן אמון בנתניהו[חס ושלום], אלא מתוך הכרה ביתרון שיש לצירוף מפלגה גדולה המונע סחטנות מצד המפלגות הקטנות בקואליציה. אני מניח שעל-מנת לנטרל או להשתיק את בנט לדוגמה נתניהו היה מוכן לשלם מחיר די נכבד. צירוף המחנה הציוני היה מהווה פגיעה חמורה גם בגרעין הימני בתוך הליכוד ואין זה פלא שחברי גרעין זה הוליכו את המהלך הנגדי לצירוף ליברמן.

הישג מרשים

האינטרס של ליברמן? דומני שיותר משרצה ליברמן להיות שר ביטחון הוא הבין שקדנציה נוספת כשר חוץ תשחק את מעמדו הציבורי עוד יותר, למרות הסקרים. תהליך השקיעה ההדרגתית של מפלגתו לאורך זמן היה ברור וכך גם העתיד העגום לנוכח החקירות המשטרתיות נגד בכירי המפלגה. ליברמן הימר על כל הקופה ומשמעות הדברים התעקשות על הדבר היחיד שהיה באמת חשוב לו- משרד הביטחון.

זו הסיבה שאני כל כך חושש מליברמן במשרד הביטחון מעבר לכך שמדובר באדם מושחת העומד בראש מפלגה מושחתת. איני חושב שהאיש מחויב לאיזו הצהרה בריונית שלו מהעבר- הוא זקן מדי וציני מדי מכדי להתייחס ברצינות להצהרות שיצאו מפיו. אפילו התייצבותו המחרידה לצד החייל הרוצח אינה הדבר החשוב ביחס לעתיד. אני חושש יותר ממצב בו ליברמן ירגיש שללא הישג מרשים במיוחד בתפקידו כשר ביטחון הוא ייעלם מבחינה פוליטית. במצב כזה קיים חשש אמתי שנחזה בעימות אלים מיותר בעזה או בצפון או בפעולות ראווה אחרות.

בפרישתו של יעלון אבד לנתניהו שר ביטחון ששימש כמספר שניים לויאלי ושקול אשר לא התערבו אצלו בשיקולי הביטחון שיקולים זרים עקב אינטרסים פוליטיים אישיים שלו. איני סבור שיעלון ישוב להתמודד על הנהגת המדינה, אבל אני בהחלט סבור שקיים חשש שליברמן יעשה זאת תוך ניצול ציני של משרד הביטחון כמקפצה.

הבעיה במינוי ליברמן אינה בכך שהתמנה אזרח לתפקיד שר הביטחון. הבעיה היא שהתמנה לתפקיד השני בחשיבותו פוליטיקאי מושחת ושאפתני, העוין לראש הממשלה והעלול לפעול נגדו באופן לעומתי ומתוחכם על-מנת לבסס את מעמדו הפוליטי. אין אני מהסס לכנות את ליברמן מושחת מאחר שדי בכל מה שהתפרסם על התנהלותו הכספית על-מנת לבסס בקרב כל אדם סביר את המסקנה הזאת, אפילו נמנע יועץ משפטי חלוש להעמידו לדין.

גוף פוליטי חדש

צירוף ליברמן כטענתו הצודקת של בני בגין, פותר זמנית קושי אחד ועלול לגרום בהמשך לקשיים חמורים בהרבה. מדינאי אמתי חייב לחשוב מעבר לנוחות של החודשים הקרובים ולהבין שעבור נוחות כזו הוא עלול לשלם מחיר מופקע. מפני סכנה זו מזהירים את נתניהו [בנוסף לבני בגין] אהוד ברק מצד אחד ומשה ארנס מצד שני.

מה היו האלטרנטיבות הפוליטיות? לטעמי היו שלוש. האחת להמשיך בקואליציה מצומצמת, השנייה לשבור את החרם החרדי מבחינה פוליטית על צירוף "יש עתיד" לממשלה על-ידי הצבת עובדה נחרצת והשלישית היא קיום מו"מ גלוי ורציני עם המחנה הציוני. תמיד אגב קיימת גם האופציה של הליכה לבחירות חוזרות. נתניהו בחר בדרך הקצרה ויגלה כפי שטען בוגי יעלון בספרו שזו מתבררת פעמים רבות כדרך הארוכה והקשה מכולן.

באשר ליעלון - חיילים ותיקים אינם מתים טען הגנרל דאגלס מקארתור, הם נמוגים ואינם. אני משער שזהו הגורל הצפוי ליעלון. למרות מעלותיו הרבות יעלון אינו סוחף המונים באישיותו, אינו חף משגיאות, ואינו נראה כאיש המתאים להקים גוף פוליטי חדש העשוי לכבוש את השלטון. לליכוד הוא אינו מתאים ודרכו לשם חסומה. איני רואה את לפיד, או את כחלון מפנים לו מקום בראש רשימותיהם. דומני שאם ברצונו של יעלון למלא תפקיד משמעותי בעתיד עליו להסכים לפעול כמספר שניים באחת מרשימות המרכז-ימין.

כאשר מובן שהיו לנתניהו אלטרנטיבות פוליטיות רציניות בולטת עוד יותר המופקרות של המהלך שנקט בהדחת יעלון ובמינוי ליברמן לתפקיד שר הביטחון. כעת נותר רק להתפלל שלא נשלם מחיר כבד מדי.

תאריך:  26/05/2016   |   עודכן:  26/05/2016
משה גולדבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקה במבחנה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
26/05/16 18:17
2
ה.א
27/05/16 02:24
 
אהוד פרלסמן
27/05/16 10:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטיולים של היום זה לא מה שהיה פעם. כבר כמורה, גיליתי שאין יותר לינה בשטח. מה שהיה אצלי בקצה עד כמעט הסיום של התקופה הזו, של אותה תקופה של שינה בשקי שינה. בזמני, נלקחנו לאכסניות נוער, ישנו במיטות קומתיים ואכלנו ארוחת ערב, שהזכירה יותר ארוחה צבאית בקורס ארוך ומשעמם. לאף אחד מאתנו, לא הייתה שאיפה גדולה להגיע מהר לאכסניה, כי ההבדל בינה לבין הליכה ארוכה בשטח ללא כל תכלית, היה מאוד קטן. בשניהם היה משעמם, חם ומלוכלך.
26/05/2016  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
מצאתי כתוב במגילה עתיקה שהולכת ומתפענחת בימים אלה, עדות או אגדה, מי יודע, על דברי ימיו של האדם הציני. כתובים בה דברים שאמר חכם אחד לבני עדתו שאמרו לו כי קשה להם להבין איך הגיעו ציניקנים לעולם הזה ולמה אם אין ניכר בהם שהם דיכאוניים, הם מרבים דיכאון סביבותם.
26/05/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בנשיאות חלוקת פרס ישראל הנערך מדי שנה בשנה ביום העצמאות, יש אישה אחת נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור. ראוי ונהוג כי מקבלי הפרס לוחצים את ידי חברי הנשיאות. ואכן הכל התנהל כשורה עד שהגיע תורו של הרב אלי סדן שהקים את המכינה הקדם צבאית דתית בני דוד, שסירב ללחוץ את ידיה של הגב' נאור, וכל זה כי הדת אינה מאפשרת לו זאת.
26/05/2016  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בעוד התקשורת ממשיכה להפגין דבקות בלתי נלאית במטרה "המקודשת" של הוקעת הממשלה והעומד בראשה, תוך שימוש מניפולטיבי בחצאי אמיתות ובעיוות מגמתי של המציאות, חלפה לה ב"דממת אלחוט" ומתחת לרדאר, התפתחות משמעותית פי כמה, והיא גוויעתו של גל הטרור שראשיתו אי-שם בחודש ספטמבר 2015.
26/05/2016  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
סטירת לחי מצלצלת, רעידת אדמה, אתגר חדש שכלל לא התכוננו אליו נחת עלינו בבת אחת. פתאום אנו מגלים כיצד בן/בת הזוג מאבדים את שיווי המשקל, היציבות מתערערת, ואנו מרגישים כיצד המערבולת מושכת אותנו בכוח למטה.
25/05/2016  |  הראלה ישי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il