|   15:07:40
דלג
  אתר זווית  
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
תוצאות המחקר הראו שאפילו בערים שנחשבות לבעלות רמות זיהום גבוה – לונדון למשל – יתרונות הפעילות הגופנית עולים כמעט בכל רמה של פעילות על הסיכונים [צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis]

פעילות בזיהום גבוה

מחקר חדש טוען שהתרומה של ביצוע פעילות גופנית לבריאות היא גבוהה יותר מהנזק, גם באזורים שבהם זיהום האוויר גבוה יחסית
06/06/2016  |   אתר זווית   |   כתבות   |   זווית   |   תגובות
   רשימות קודמות
  התחזית המדאיגה של הבית הלבן
  הים עולה מהר משחשבנו
  שמש, גלים וחול מזוהם
  הילדים של שינוי האקלים
  סלט ללא תרופות, בבקשה

איך אני יכול לשמור על הבריאות במהלך שגרת היומיום הקדחתנית? זו שאלה שרבים מאתנו ודאי שואלים את עצמנו. אורח החיים שלנו, שכולל בין היתר חשיפה רבה לאמצעי התקשורת השונים שבהם מתפרסמות מדי יום המלצות בריאותיות רבות ולפעמים סותרות (ממקורות שונים ולאו-דווקא מוסמכים), מקשה עלינו להגיע למסקנות ברורות לגבי מה באמת מועיל לנו ומה מזיק. הקושי להחליט מה מכל ההמלצות באמת כדאי ליישם גורם לנו במקרים רבים פשוט לוותר ולהמשיך בשגרה הלא-כל-כך בריאה שלנו.

אחת הדילמות שעלולות להיווצר בין המומלץ היא ביצוע פעילות הגופנית. אמנם, אין כל ספק שלפעילות גופנית סדירה יש אינספור יתרונות בריאותיים, לגוף וגם לנפש, אך מה קורה כאשר הפעילות מתבצעת באזורים עירוניים שבהם זיהום האוויר מתחבורה ומתעשיה הוא גבוה יחסית? האם שאיפת אוויר מזוהם בחומרים ובחלקיקים שונים לריאות גורמת לנזק שעולה על התועלת שגופנו מפיק מביצוע הפעילות הספורטיבית?

לדווש או לא לדווש?

אחד התירוצים העיקריים של רובנו להשתמטות מביצוע פעילות גופנית הוא חוסר בזמן פנוי. לכן, בשנים האחרונות אחת העצות האהובות על רופאים, יועצי בריאות וכושר ואתרים פופולריים הוא לשלב אותה בפעילויות היומיומית שלנו: לטפס במדרגות במקום במעלית, ללכת לעבודה ברגל או לרכוב למשרד על אופניים במקום לנסוע באוטובוס או ברכב הפרטי.

במחקר שנערך באוניברסיטת קיימברידג׳ באנגליה בדקו החוקרים האם הנזק לבריאות עולה על התועלת שהגוף מקבל מביצוע הפעילות הגופנית כאשר אנו הולכים ברגל או מדוושים באופניים בערים שבהן זיהום האוויר גבוה במקום להתנייד ברכבים ממונעים (Active travel - התניידות פעילה).

כדי לבדוק זאת, השתמשו החוקרים בסימולציה ממוחשבת שבה הם בחנו את הסיכונים ואת התועלות הבריאותיות שאנו מקבלים בעת ביצוע פעילות גופנית בדרגות עוצמה ומשך משתנות, ובסביבה של זיהום אוויר בדרגות שונות (כמות חלקיקים נשימים במיקרונים למטר מעוקב - PM2.5) - זאת בהתאם לרמת הזיהום בערים שונות ברחבי העולם.

תוצאות המחקר הראו שאפילו בערים שנחשבות לבעלות רמות זיהום גבוה - לונדון למשל - יתרונות הפעילות הגופנית עולים כמעט בכל רמה של פעילות על הסיכונים. למעשה, החוקרים מצאו שעל-פי נתוני זיהום האוויר שמופיעים בבסיס הנתונים של ארגון הבריאות העולמי, רק באחוז אחד מהערים בעולם מתחילים הסיכונים לעלות על התועלות המתקבלות מהפעילות - וגם זה רק לאחר דיווש מתמיד על אופניים - במשך כחצי שעה בכל יום.

לבחור נכון את המסלול

האם אפשר להסיק מהמחקר שאפשר ללכת, לרוץ ולדווש ברחבי העיר בלי חשש ששאיפת אוויר מזוהם בעת הפעילות תזיק לגופנו? ״בשאלה זו - כמו בהרבה שאלות אחרות של מה נכון מבחינה בריאותית - אין שחור ולבן״, אומר ד״ר חגי לוין, ראש המסלול לבריאות וסביבה בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה ומזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור. ״יש כאן סוג של פרדוקס שניתן לראות גם במקרים אחרים: צריכה של פירות וירקות היא טובה לבריאות, אבל צריכה של חומרי הדברה בתוך הפירות והירקות היא לא טובה - זה כמובן לא אומר שלא כדאי לאכול פירות וירקות. כך גם לגבי פעילות גופנית וזיהום אוויר: ברור לחלוטין שהיתרונות של פעילות גופנית הם רבים וחשובים, ומנגד שזיהום האוויר גורם לנזק בריאותי מסוים. הפתרון הוא למצוא את האיזון שבין הדברים ולבצע בחירות מושכלות".

"רצוי לבחור שלא לצאת לריצה בימים שבהם יש התרעות מפני זיהום אוויר כבד במיוחד, למשל, או לא לרוץ במסלול שעובר בסמוך לכביש סואן", מדגים לוין. "כפרטים - ברירת המחדל שלנו צריכה להיות הבחירה הבריאותית: לעסוק בפעילות גופנית ולאכול הרבה פירות וירקות. כחברה - אנו צריכים ליצור את התנאים שיבטיחו את הבטיחות של הבחירות הללו ויעודדו בחירות בריאותן״.

״הנתונים שעולים מהמחקר הנוכחי הם אומנם מעודדים, אך חשוב להסתכל עליהם בערבון מוגבל ברמת ההחלטה האישית על ביצוע פעילות גופנית באזורים עירוניים״, מוסיף לוין. ״זאת משום שהם אינם בוחנים את הנתונים ברמת הפרט והחשיפה האישית שלו לזיהום, אלא בודקים את השפעת הזיהום ברמה האזורית בלבד. כשמתמקדים בהשפעת הזיהום ברמת החשיפה האישית זה תלוי בכל כך הרבה פקטורים אישיים - גיל, מין, נתונים פיזיים ורקע של מחלות שונות - עד שקשה מאוד לכמת את הנתונים לכדי מודל אחד. ההשפעה תלויה גם בכמה החשיפה לזיהום היא ישירה: כשאתה הולך ליד לכביש סואן רמת החשיפה שלך לזיהום שונה מאשר כשאתה הולך בפארק שאין בו כלי רכב, וגם זה דבר שלא נמדד במחקר הבריטי, שכאמור מבוסס רק על מודלים״.

מתאמנים ומזהמים

בעוד שלקחת את הבריאות שלנו לידיים ולבצע בחירות מושכלות זה בהחלט חשוב, יש דברים שאפשר לעשות גם ברמה העירונית כדי להפחית את רמת החשיפה של הפרט לזיהום אוויר, ולקדם פעילות גופנית בריאה. משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט הוציאו לפני כמה שנים חוברת מידע בשם "המדריך לעיר פעילה ובריאה", שמנסה לתת לתושבים במרכזים עירוניים כלים מתאימים לביצוע פעילות גופנית אחראית.

״חשוב שאנשים יהיו פעילים גם במרכזי הערים״, מחזק לוין את הדברים, ״ויש פתרונות ברמת התכנון העירוני שיכולים לסייע לנו לעשות זאת נכון: תכנון נתיבים להולכי רגל ולרוכבים כך שלא יהיו צמודים לכבישים ראשיים, יצירת שדרה של צמחייה בין הכביש למדרכה כדי שזו תוכל לספח במידת מה את זיהום האוויר הישיר מכלי הרכב - ועוד״.

״זו סוגיה מהותית לא רק ברמת הפרט, אלא ברמת החברה״, מסכם לוין. ״איך אנחנו מייצרים תנאים שמאפשרים פעילות גופנית בתוך העיר? כך, למשל, אני חושב שהמצב הזה שכדי להתאמן אנשים נוסעים ברכב למכון כושר מרוחק, עולים במעלית, נכנסים לחדר ממוזג ורצים על הליכון הוא מצב נורא משונה. למה לא לייצר מצב שכל אחד יוכל לעשות את הפעילות הגופנית במסגרת השגרה היומיומית ובסביבה הטבעית? למה צריך להגיע למצב שאנחנו עושים את הפעילות הגופנית שלנו בסביבה מלאכותית וגם מוסיפים בדרך הזו לזיהום הסביבתי? זה מעגל קסמים שאפשר לעצור - ככל שאנשים יבחרו יותר בהליכה ובאופניים, יהיו פחות כלי רכב ממונעים על הכביש - ובהתאם גם פחות זיהום אוויר״.

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  06/06/2016   |   עודכן:  06/06/2016
מאיה פלח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ילידי השבוע - תקופת יום ההולדת מביאה אתכם לאחד השיאים של חייכם, בכך שאתם צריכים להחליט ואף לפעול בנוגע לסדרי עדיפויות חדשים בחייכם.
06/06/2016  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
מזה קרוב ל-25 שנים שמתקיימים יחסים דיפלומטיים וקשרי מסחר בין ישראל לאזרבייג'ן, ולאחרונה מבקשת המדינה המוסלמית, שיש בה רוב מוחלט של שיעים, לקרב אליה ישראלים במסגרת הרחבת פיתוחים תיירותיים ועסקיים מסיביים רשמים מסיור משלחת האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית באזרבייג'ן
06/06/2016  |  מאיר חוטקובסקי  |   כתבות
חג השבועות הבעל"ט הוא החג היחיד שאינו תלוי בתאריך, הוא חל תמיד ביום החמישים לספירת העומר. הוא גם שונה משאר המועדים שבכולם קובעת התורה את היום כמקרא קודש ולאחר מכן מציינת את הקורבנות המיוחדים לאותו מועד. כך למשל על חג המצות נאמר: "ובחמישה עשר יום לחודש הזה חג המצות לה'... ביום הראשון מקרא קודש יהיה לכם" (ויקרא כ"ג, ו'-ז'). כמו-כן לראש השנה (כ"ד-כ"ה), יום הכיפורים (כ"ז) וחג הסוכות (ל"ד-ל"ו), אך לא כן בחג השבועות שעליו נאמר: "וספרתם לכם ממחרת השבת... עד ממחרת השבת תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה... ביכורים לה'..." (ט"ו-כ"א). אין שום זכר למקרא קודש.
06/06/2016  |  חניאל פרבר  |   כתבות
מאז 2008, אחת לארבע שנים מקבל העולם דרישת שלום חמה מתעשיית הדפוס, העיצוב והמדיה, באמצעות תערוכת Drupa. אם בסיום התערוכה ב-2008 הייתה תחושה שזו שירת הברבור של התעשיה המפוארת הזו, בגלל השפעת האינטרנט והדיגיטל באופן כללי ועקב המיתון העולמי, הרי ש-Drupa 2016 מראה שהדיבורים האלה היו מוקדמים מדי. התערוכה, שמתקיימת בימים אלה בדיסלדורף שבגרמניה, שמה את הגולל סופית על נבואות הקבורה של הפרינט. הדפוס חי, נושם ונע בכיוונים קצת אחרים מבעבר, עם פזילה משמעותית לעולם הדיגיטל.
06/06/2016  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
על פניו, נראה שיש סתירה בין הפעילות הדיפלומטית הקדחתנית למדי, המתרחשת בזירה האזורית והבינלאומית לגבי חידוש התהליך המדיני לבין ההתפתחויות הפוליטיות הפנימיות בישראל. שר החוץ הצרפתי, ז'אן מארק אירו, ביקר במזרח התיכון כדי לקדם את היוזמה הצרפתית, המבקשת לכנס ועידה בינלאומית אשר תתניע מחדש את התהליך המדיני בין ישראל והפלשתינים; נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי, הציג יוזמה משלו לחידוש המשא-ומתן בין ישראל והפלשתינים ודווח כי בכוונתו לכנס פגישה משולשת בקהיר בינו לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס. נתניהו מצדו הצהיר בתגובה שהוא מוכן לחידוש השיחות הישירות עם הפלשתינים, ואילו עבאס הצהיר על תמיכתו ביוזמה הצרפתית וביוזמת א-סיסי. ראש ממשלת בריטניה לשעבר והשליח לשעבר של הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, מנסה לקדם יוזמה מדינית אזורית, המשתלבת עם יוזמת נשיא מצרים. ב-24 במאי מסר בלייר שאם ממשלת נתניהו תסכים להיכנס למשא-ומתן עם הפלשתינים על בסיס יוזמת השלום הערבית, מדינות ערב תהיינה מוכנות לבצע במקביל צעדים לנרמול היחסים עם ישראל. במקביל, בישראל נכשל הניסיון לצרף את סיעת המחנה הציוני לממשלה ובמקומה נכנסה לקואליציה "ישראל ביתנו", שמאז הבחירות מתחרה עם ראש הממשלה על הצגת עמדות ימין קיצוניות. שאלת המפתח היא האם שני הצדדים, ישראל והפלשתינים, יהיו מוכנים להיכנס לתהליך המדיני במתכונת שהשחקנים האזוריים והבינלאומיים מנסים לגבש, ובפרט האם ממשלת ישראל, בעלת הגוון הימני יותר בהרכבה החדש, תהיה מסוגלת לעשות זאת.
06/06/2016  |  שלמה ברום, ענת קורץ  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il