|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הכפר יטא היה בעבר הכפר היהודי יוטה

ביטא נחשפה מערת קבורה מהתקופה הרומית המאוחרת ובתוכה 6 גלוסקמאות, והארכיאולוג נ. אביגד קבע שהן היו שייכות ליהודים ותאריכן המאה ה-2 לס'. בצפון העיירה יטא, ברג'ם א-דיר, גילה משה כוכבי מצד מהתקופה הרומית בראש גבעה מוקפת חומה. מהפינה הדרומית-מערבית של המצד נחשף קיר טרסת אבן ונתגלה בו פתח, ממנו יורדות מדרגות למקווה טוהרה חצוב בסלע
11/06/2016  |   רבקה שפק ליסק   |   מאמרים   |   תגובות
צה"ל בכניסה ליטא [צילום: וויסאם הסלמאון/פלאש 90]

האם תושבי הכפר הפלשתינים הם יהודים?

הכפר הפלשתיני יטא שוכן בדרום הר חברון, 9 ק"מ דרומית לחברון. מספר תושביו מגיע לכ-45,000.

האתר של יטא / יוטה היה מיושב מהתקופה הכלכוליתית.

בתקופת הברונזה המאוחרת - תקופת ההתנחלות (המאה ה- 13 לפנה"ס)

בספר יהושע מסופר על חלוקת הארץ לשבטי ישראל. שבט יהודה קיבל את אזור הר חברון, אך יוטה (שמה המקראי של יטא) ניתנה לשבט לוי, כאחת מערי הלווים. בספר יהושע כ"א, 9 - 13 נכתב:"ויתנו ממטה בני יהודה וממטה בני שמעון את הערים האלהאשר יקרא אתהן בשם. ויהי לבני אהרון ממשפחת הקהתי מבינ לוי ... ויתנו להם ...ואת יוטה ואת מגרשיה".

תקופת הברזל: תקופת הבית הראשון (1000 - 587 לפנה"ס)

בתקופת הברזל היה יישוב יהודי באזור. דוד מצא באזור זה מקלט כאשר ברח משאול המלך. היישובים בדרום הר חברון, כולל יטה, כרמל, זיף ועוד... התקיימו לאורך תקופת הבית הראשון. האזור נכבש ונהרס ע"י נבוכדנצר מלך בבל ותושביו הוגלו בבלה (587 לפנה"ס ). לאחר שהאזור נינטש השתלטו עליו האדומים, כפי שמתברר מאוסטרקונים שנתגלו בתל ערד וגם מספר עובדיה.

התקופה הפרסית (538 - 333 לפנה"ס)

סביר להניח שהאדומים המשיכו להתגורר באזור. אך אין כל מידע.

התקופה ההלניסטית (333 - 63 לפנה"ס)

לא ידוע מתי התחדשה ההתישבות היהודית באזור, אבל, האזור חזר להיות יהודי
בימי הבית השני.

התקופה הרומית: תקופת המשנה (63 לפנה"ס - 324 לס')

בתקופה הרומית היו באזור יישובים יהודיים: יטא (יוטה), סמוע (אשתמוע), סוסיא, כרמל, ועוד... תושבי האזור היו פעילים במרד הגדול (66 - 70 לס'). האזור נכבש בעת המרד הגדול ע"י הצבא הרומי ונהרס, אבל, היישובים שבו ונושבו והתאוששו.

תושביהם היהודים של כפרי הר חברון שבו ומרדו בשלטון הרומי ולקחו חלק במרד בר-כוכבא (132 - 135 לס'). הצבא הרומי שב וכבש את האזור והרס את יישוביו. גם לאחר מרד זה, לקראת סוף המאה ה-2 לס', חזרה ההתיישבות היהודית להר חברון, אם כי לא ברור אם המתיישבים הם צאצאי המורדים. באתר נתגלו מטבעות מהתקופה הרומית. היישובים באזור התאוששו ושגשגו במאה ה-4. יוטה הייתה אחת מהיישובים הללו.

ביטא נחשפה מערת קבורה מהתקופה הרומית המאוחרת ובתוכה 6 גלוסקמאות, והארכיאולוג נ. אביגד קבע שהן היו שייכות ליהודים ותאריכן המאה ה-2 לס'.

בצפון העיירה יטא, ברג'ם א-דיר, גילה משה כוכבי מצד מהתקופה הרומית בראש גבעה מוקפת חומה. מהפינה הדרומית-מערבית של המצד נחשף קיר טרסת אבן ונתגלה בו פתח, ממנו יורדות מדרגות למקווה טוהרה חצוב בסלע. המקווה הוא מהתקופה הרומית המאוחרת (135 - 324 לס') או הביזאנטית (234 - 640 ).

התקופה הביזאנטית (324 - 640 לס')

יישובי דרום הר חברון שגשגו בין המאה ה- 4 למאה ה-6. ההיסטוריון אוסביוס, אב כנסייה מקיסריה שחי במאה ה- 4 לס', מנה בספרו "האונומסטיקון", 7 יישובים שנכללו בתחום חבל הארץ הנקרא "דרומא". דרומא הוא האזור הכולל את ההרים והגבעות מדרום לחברון. השם היה בשימוש מהמאה ה- 2 לס' עד המאה ה- 9 לס'. אלה היו כפרים יהודיים וביניהם יוטה. אוסביוס כתב על יוטה שהוא היה "כפר גדול של יהודים".

הסקרים הארכיאולוגיים המוקדמים ביותר נעשו במאה ה- 19 ע"י ויקטור גרן והסקר הבריטי.

ב-1895 נתגלתה במקום כתובת והופיע בה הפסוק:"זה השער לה' צדיקים יבואו בו". הפסוק נלקח מספר תהילים קי"ח, ולדברי התושבים הכתובת נלקחה מחורבת אל-ברמיל-כרמל המקראית. ליד הכתובת נמצא צלב מלטה ומשערים שהכתובת הועברה מהאתר של כרמל ושובצה בכנסייה.

החוקר דורון שר אבי הביא סברה בשמם של החוקרים מאדר ודינור שבשלב מסוים בתקופה הביזאנטית חיו ביוטה גם נוצרים.

הארכיאולוג צבי אילן ערך ב-1968 סקר בכפר וגילה בחלק הדרומי- מזרחי של הכפר שרידי מבנה ציבורי שזוהה על ידו כבית כנסת. בין שרידי המבנה נמצאה אבן בצורת קונכיה שהייתה כנראה משובצת במשקוף הכניסה לבית הכנסת.

הארכיאולוג דוד עמית הצטרף לסקר והפעילות הארכיאולוגית באתר נמשכה ב-1988 ובין שרידי בית הכנסת נתגלה משקוף ועליו חרוטה מנורת שבעת הקנים. מנורת שבעת הקנים נחרטה על אבן גיר. באחד המבנים בכפר נתגלו אבני גזית שנלקחו מבניין בית הכנסת. בכפר נתגלו שרידים ארכיאולוגים נוספים מבנין בית הכנסת: עמודים, חלקי כרכוב ומשקוף. כמו-כן, נתגלו מטבעות מהתקופה הביזאנטית.

ב-1994 ערך הארכיאולוג יובל ברוך חפירת הצלה בכפר וחשף מבנה מאבני גזית שהשתמר לגובה 6 מטרים. כמו-כן, הוא מצא במיבנים ובמערות של הכפר אבנים מימבנים עתיקים שהיו משולבים בקירות הבתים.

מקווה הטוהרה שנחשף ע"י מ.כוכבי בצפון העיירה יטא הוא אולי מהתקופה הביזאנטית.

התקופה הערבית-מוסלמית (640 - 1099)

מ.כוכבי סבור שמקווה הטוהרה שהתגלה בצפון העיירה יטא היה עדיין בשימוש בתקופה הערבית-מוסלמית. הוא הגיע למסקנה זו משום שגילה קטעי תיקון של שכבות הטיח של המקווה. אם השערתו של מ.כוכבי נכונה, היה עדיין יישוב יהודי ביוטה בתקופה הערבית- מוסלמית.

בתקופה הערבית-מוסלמית הייתה בעיר חברון שכונה יהודית שתושביה עסקו בתעשיית הזכוכית.

בעקבות הכיבוש הערבי-מוסלמי במאה ה-7 לס' החלו שבטים ערביים-נוודים לחדור לאזור עם עדריהם.

קיימת הערכה שבמאה ה-9 לס' נעלמו הכפרים היהודיים בדרום הר-חברון וביניהם יוטה. במקום התיישבו מוסלמים ואת מקום בתי הכנסת תפשו מסגדים. כנראה, שיהודי הכפרים ברחו.

ממחקר שערך יצחק בן צבי, נשיאה השני של ישראל, הוא מצא ששרידי 10 השבטים היהודיים שברחו מחצי האי ערב, התיישבו ביריחו, במאה ה- 7 לס', כלומר, בתקופה הערבית- מוסלמית. באותם הימים עדיין הייתה קהילה יהודית ביריחו. היא התקיימה עד המאה ה- 10 לס'. לדעת יוסף ברסלבסקי, מיריחו נדדו חלקים מצאצאי השבטים לאזור הר חברון, אזור כרמל, מעון, זיף ויטא.

ההיסטוריון בנימין זאב קדר קבע במחקרו "הישוב היהודי בארץ בתקופה הערבית", שבשנת 624 לס' גירש הנביא מוחמד את השבטים היהודיים מאזור יתריב (מדינה). בני שבט קינוקע ברחו לעבה"י המזרחי והתיישבו באדרעי.
כעבור שנתיים גורשו גם בני השבט נדיר והם התיישבו חלקם באדרעי וחלקם ביריחו. ב-630 גירש מוחמד את יהודי חיבר שבצפון- מערב חצי האי ערב. חלק מיהודי חיבר התיישבו ביריחו. קדר העריך שמספר המגורשים הגיע לאלפים. על-פי מקור ערבי מגורשי קינוקע מנו 750 גברים וכן נשים וילדים.


התקופה הצלבנית (1099 - 1260)

בריחת היהודים מחברון.

חסר מידע על מציאותם של יהודים באזור הר- חברון בתקופה הצלבנית. יצחק בן צבי, נשיאה השני של ישראל הירבה לשוטט באזור ולחקור את תושביו. ידוע שהוא ביקר באזור ב-1928, שנה לפני טבח היהודים בחברון ב-1929. הוא גילה שבעת הכיבוש הצלבני של העיר חברון, ברחו יהודי העיר והתפזרו בכפרי הסביבה. מאז אבד כל קשר עמם.

התקופה הממלוכית (1260 - 516)

אין מידע

התקופה העות'מאנית (1516 - 1918)

היהודי מחימר, אבי שבט המחאמרה ביטא הגיע ליטא בערך במחצית השנייה של המאה ה-18. ב-1928 ביקר יצחק בן צבי חברון ונפגש, באמצעות החכם י. מאני, תושב חברון, עם סופר הכפר יטא, שהיה אחראי מטעם ממשלת המנדט על רשימות תושבי הכפר. הוא צייד את בן צבי במכתב למוכתר של המחאמרה, השיח' אבן אערם, אך הפגישה התקיימה עם השומר ג'ברין בן עבד אל רחמן, מאנשי המחארמה.

ואלה הדברים שסיפר ג'ברין לבן צבי:

ג'ברין סיפר שאל הכפר יטא הגיע ( על-פי חישוב שערך בן צבי בעקבות סיפורו של ג'ברין) בערך במחצית השנייה של המאה ה- 18 יהודי בשם מחיבר. מוצאו היה מחיבר אשר בחצי האי ערב. הוא כבש את הכפר והתיישב בו. שבט המחמר, שבטו של היהודי מחימר, נמנה על אחד מ-10 השבטים היהודים ששרידיהם גורשו/ ברחו מאזור חיבר בחצי האי ערב, בשל מעשי הטבח שערך בהם הנביא מוחמד. ונקראו על שמו. מכאן השם מחאמרה. היהודי לקח לו אישה מהמקומיים ונולדו לו 2 בנים: עואד וסלאם. אנשי החמולות של עואד וסלאם התגוררו בשתי שכונות: עואד וצאציו התיישבו בשכונת הכפר העליונה
סלאם וצאצאיו התיישבו בשכונת הכפר התחתונה. בני בריתם של אנשי המחאמרה, בני חושייה, מהמקומיים, התגוררו בשכונה נפרדת.

התייר ויקטור גרן ביקר בכפר במאה ה- 19 אך לא מסר על מבנים עתיקים.

תקופת המנדט הבריטי (1918 - 1948)

במיפקד האוכלוסין שערכה ממשלת המנדט ב-1922 נמנו בכפר 3,179 תושבים, כולם מוסלמים. באותו מיפקד הוזכר שבט אנציראת שנדד בערבות יריחו. הם היו רועים ובן צבי מצא שהם היו משבט בני נצ'יר, אחד מ-10 השבטים היהודיים שברחו מחצי האי ערב. הסופר עמו שוחח יצחק בן צבי, אמר לו שחלק מבני יטא הם ממשפחות מחאמרה, והם מונים 1,200 נפש.

בכפר היו בתקופת המנדט 6 חמולות, ש- 2 מהן נחשבו לנימנות על שבט המחאמרה, אחת נחשבה לבת בריתם של אנשי המחאמרה, בני חושייה, ו-3 היו מצאצאי המקומיים ונקראו: חריזאת, שעבין ודעג'נה.

לסיכום:

רק 2 חמולות מתוך 6 נימנות על שבט המחאמרה. כבר 2 בניו של היהודי מחימר היו בנים לאם לא יהודיה. צאצאי שבט המחאמרה לא שמרו על יהדותם ובשלב מסוים התאסלמו, מרצון או מאונס. לא ידוע מתי בדיוק אירעה ההתאסלמות, אבל ברור שהיא אירעה בתקופה העות'מאנית. סביר להניח, שכשם שהם לא שמרו על יהדותם, הם גם לא נמנעו מנשואים עם תושבי המקום. גם אם אבות אבותיהם העבירו לדור הבא מנהגים יהודיים, רובם נשכחו במשך הדורות, אך נשתמרו מספר מנהגים כמו מנהג המילה על-פי המינהג היהודי. כמו-כן, נשתמרו באחת המשפחות תפילין. השתמר גם מנהג הדלקת נרות קרוב למועד חג החנוכה. אבל, אם כי ל-2 חמולות יש שורשים יהודיים, לאחר כ-10 דורות של נשואים מעורבים והתאסלמות אין כל אפשרות לקבוע שהם יהודים. הם התבוללו בתושבים המקומיים.

פניתי לד"ר דוד עמית העוסק בחקר יישובי הר חברון ושאלתיו אם יש מחקרים חדשים השופכים אור על שבט המחאמרה. תשובתו הייתה: "איני מכיר מחקרים בנושא ועד כמה שידוע לי אין מקורות היסטוריים והשאלה נותרה ללא מענה של ממש. ההצעות השונות הן בגדר השערות ללא בסיס מוצק. התייחסות קצרה מופיעה בעבודת הדוקטור שלי, אך היא אינה תורמת לפיזור הערפל".

הערה שלי: בזה הנושא עדיין לא מוצה. אשתדל לחפש מקורות נוספים על הפרשה ולהביא לקוראים.

תאריך:  11/06/2016   |   עודכן:  11/06/2016
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכפר יטא היה בעבר הכפר היהודי יוטה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון וייס
11/06/16 21:24
 
רבקה שפק ליסק
12/06/16 10:41
2
אהוד פרלסמן
12/06/16 10:46
 
רבקה שפק ליסק
12/06/16 18:12
 
מדמוני אסף
13/06/16 22:57
3
דידייה
18/04/22 19:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי המסורת היהודית המקובלת מאז ומעולם, מציין חג השבועות את היום שבו ניתנה התורה לישראל. אך האם אכן במועד אכן ניתנה התורה? הבה נעקוב אחר האירועים המפורטים בתורה. אחרי שלושה ימי הכנות, העם ערוך למרגלות הר סיני. סיומן של ההכנות בפסוק "וירד משה אל העם ויאמר אליהם", ופסוק אחר כך: "וידבר אלוהים את כל הדברים האלה לאמר". ומהם אותם דברים? עשרת הדיברות. משמע, במעמד הר סיני ניתנו לעם רק עשרת הדיברות.
10/06/2016  |  ד"ר יואל רפל  |   מאמרים
קראתי בתדהמה את מאמרו של אלון חכמון בעיתון 'מעריב' מאתמול תחת הכותרת "מפכ"ל המשטרה מציג: כך נמנע מראשי הרשויות לעבור על החוק" (חכמון, 2016).
10/06/2016  |  ד"ר אבי ברוכמן  |   מאמרים
הנה מגיעים כבר לחג השבועות, זמן מתן תורתנו, וכהכנה ליום הגדול והקדוש קיבלנו ארבעה הרוגים במסגרת אינתיפדת היחידים הדועכת. שלא לדבר על מספר ההרוגים בתאונות דרכים ה' ישמור. כידוע, ההכנה הרשמית לקבלת התורה היא ספירת הימים מפסח עד שבועות, ספירת העומר. סופרים ימים וסופרים שבועות. כפי שהסברנו בעבר לא אחת, בכל שבוע אנחנו אמורים לתקן בנפשנו מידה אחת משבע המידות כהכנה לקבלת התורה. בשבוע האחרון לספירת העומר, שזה השבוע בו אירע הרצח, אנחנו אמורים לתקן את מידת המלכות. באופן פרטי זה אומר לבחון כיצד אנחנו יכולים להיטיב לזולתנו, לכפופים לנו בעיקר, ולהתאמץ להיטיב ככל יכולתנו. ומה זה אומר ברובד הציבורי?
10/06/2016  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ישראל שינתה את גישתה ליוזמת השלום הערבית מ-2002 וראש הממשלה נתניהו הודיע באחרונה כי יש בה "אלמנטים חיוביים" לקראת האפשרות של כינוס ועידה אזורית, על-פי היוזמה המצרית, כדי להניע את המשא-ומתן התקוע בין ישראל לפלשתינים.
10/06/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הספר כתוב מצוין ומתאר בצורה זורמת את האיש המיוחד הזה, את כישוריו, נחרצותו באהבת הארץ ותכונותיו הפיקודיות המרשימות
09/06/2016  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il