|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

קיטורים, הם קיטורים, הם קיטורים

תפקידו של ביה"ס בכלל ושל התיכון בפרט, הוא להכשיר את התלמידים להיות אזרחים מועילים בחברה הבוגרת לכשיסיימו את לימודיהם ויצטרפו אליה מבחינה זו, ההכשרה כוללת ידע רלוונטי ודפוסי התנהגות תואמי-התרבות המקומית והתרבות האוניברסלית
14/06/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
מכשלה לעתיד [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

צרכי השוק
במחקרי וסקרי שוק מודרניים יש אינדיקציות לכך שהיחס ללימודים אקדמיים עתיד להשתנות, מפני שהלימודים דהיום מכוונים לענות על צרכי האקדמיה ולא על צרכי השוק.

נתקלתי היום במאמר בעיתון ידיעות אחרונות 1, ששם לעצמו למטרה להציף את "אי שביעות הרצון של הנוער", מדרישת שר החינוך ללמוד בתיכון מתמטיקה ברמה גבוהה ככל האפשר. ראשית, עולה מן הדברים שגיאה בסיסית שנובעת מאי-הבנת הכוונה הכפולה של משרד החינוך בקמפיין המדרבן ללמוד מתמטיקה. שנית, כאשר מקדמים נושא או ממליצים עליו, אין פרוש הדבר שאסור או יש להמנע מעיסוק בנושאים אחרים. שלישית, מה שאינו מוגדר כחובה איננו חובה; רביעית, לא חכם לדחות הצעה טובה רק מפני שיש בה מידה גדולה יותר של קושי או מידה פחותה של נוחיות.

תפקידו של ביה"ס בכלל ושל התיכון בפרט, הוא להכשיר את התלמידים להיות אזרחים מועילים בחברה הבוגרת לכשיסיימו את לימודיהם ויצטרפו אליה. מבחינה זו, ההכשרה כוללת ידע רלוונטי ודפוסי התנהגות תואמי-התרבות המקומית והתרבות האוניברסלית. מציאת עבודה מעניינת ומפרנסת בכבוד והישרדות בה היא יסוד מוסד לביסוס החיים הבוגרים. אינדיקציות רבות מראות ששוק העבודה יעבור שינויים ותהפוכות רבים בדור הבא, ועוד יותר מכך בדור שלאחריו. אף אחד אינו יודע בדיוק ובוודאות אילו שינויים יהיו חריפים ועמוקים יותר וייתרו נושאים שלמדנו בנעורנו. נסיון עבר משני הדורות האחרונים ולקחי השנים האחרונות במיוחד מלמדים לפחות שני דברים חשובים בהקשר זה: הטכנולוגיה המתקדמת לא רק שאינה עומדת להעלם, אלא שהיא עוד תלך ותעמיק את משקלה בחיינו היום-יומיים ובחיינו המקצועיים כאחד. כמו-כן, כל הדיסציפלינות הטכנולוגיות עושות שימוש משמעותי במתמטיקה וביישומיה.

לפיכך, במה שנוגע להשתלבות פרודוקטיבית בשוק העבודה העתידי, ולהבנת תהליכי יסוד רבים וחשובים של "עולם המחר" שבו יתפקדו תלמידי התיכון דהיום, לימוד מתמטיקה יעמיק לשרתם היטב בעתיד, אם לא בכל החומר הנלמד אזי בחלקים חשובים ממנו. ככל שיצליחו לעקוב טוב יותר אחר ההתפתחויות ולהבינן, כך יקל עליהם לשרוד, להסתגל, להשתלב וליצור הבנה טובה יותר עם ילדיהם ועם סביבתם.

שכר ותנאי שירות

אילו היה הדבר תלוי בי, הייתי מלמד נושאים אלה ושיקולים אלה גם בבית הספר, משום שאי הכרתם או אי-הבנת חשיבותם היא מכשלה לבוגרים של העתיד. בתום לימודי התיכון יצטרכו הבוגרים לבחור מקצוע. אם השיקול בבחירת מקצוע יהיה מה "קשה" ומה "קל", חזקה עליהם שתהיינה להם סיבות טובות להצטער בבגרותם המאוחרת יותר. חשוב שכאשר יבואו לבחור מקצוע, השאלה עד כמה המתמטיקה דומיננטית בו לא תהיה גורם ההחלטה המרכזי שלהם; גורמי ההחלטה המרכזיים חייבים להיות: טווח הקיום הצפוי לדיסציפלינה, הביקוש למקצוע בשוק - משום שביקוש קובע שכר ותנאי שירות - היכולות האישיות והעניין בנושא, אך לא בהכרח בסדר זה.

במחקרי וסקרי שוק מודרניים יש אינדיקציות לכך שהיחס ללימודים אקדמיים עתיד להשתנות, מפני שהלימודים דהיום מכוונים לענות על צרכי האקדמיה ולא על צרכי השוק. צרכי השוק יקבלו בעתיד משקל כבד יותר בתוכניות הלימודים בגלל השלכותיהם על הכלכלה ועל רמת השכר של עובדים - שכירים, עצמאיים ויזמים. קצב ההתישנות של תוכניות הלימודים מצדיק לימוד ברמה גבוהה יחסית, שמעניקה לחומר הנלמד "אורך חיים רלוונטי" ממושך יותר בעולם המעשה. בעולם העתיד, לימוד מתמיד היא דרך חיים בכל מקרה. על כן, לידע יסוד מותאם לעתיד שנלמד כיום, חשיבות רבה. ידע לא יבוא במקום פיתוח האישיות אלא בנוסף לו. כל פרט יצטרך להחליט אם מרכז הכובד בפיתוח יכולותיו יהיה בנושא נלמד-נרכש או בפיתוח כשרון טבעי. ההחלטה תוליך למציאת השילוב האישי שלו. ידע או כישור נלמדים, ברוב המכריע של המקרים אינם מזיקים; במקרה הגרוע אין בהם תועלת מוכחת. אי-החלטה, גם היא החלטה. בבחירת התמהיל יש חשש לא מבוטל לטעויות שיפוט, אולם טעות איננה בהכרח סוף הדרך; היא קושי. המתמטיקה היא אוניברסלית, ולכן תהיה, באופן זה או אחר, חלק כמעט מכל הדיסציפלינות הנלמדות גם בעתיד, אלא אם יחליט הפרט באופן חריג על סדר עדיפות אישי שונה, בקשירת קשור בצורה מושכלת ואופטימלית את פיתוחן של היכולות האישיות הנלמדות עם נושאים שבהם יש לו עניין מיוחד או יתרון יחסי בולט.

למרות ואולי גם בגלל מה שנאמר לעיל, אין מניעה שתלמידים יפתחו נטיות אישיות לאמנות, למיומנויות שונות או לעיסוקים מגוונים. תחומי הנטיות האישיות, והאיזון דה-פקטו בין השאיפות לחובות יעצב את סדר העדיפויות האישי שבו ישקיע הנוער המתבגר את עיקר מאמציו. מה שבא "דרך הבטן" אינו דורש הכנה עמוקה, אך לפעמים דורש גם דורש רכישת מיומנות יישום. מה שבא "דרך הראש" מחייב שיקול דעת, מפני שבגיל זה הניסיון האישי עדיין איננו מספיק.

גיל הנעורים

הצורך בבחירה ובהחלטות מסוג זה היה קיים גם בעבר, ולמרות שישנם, בוודאי, בין בני הנוער, כאלה הסבורים שהם "מיוחדים" או "יוצאי דופן", מנסיוני האישי אני מעיד שהם טועים. כבן גילם הייתי פעיל מאוד בתנועת נוער, בגדנ"ע אוויר, בקבוצת כדורגל מקומית, בחוג שחמט, בטיולים, מסעות, קורסים, מחנות עבודה, תחרויות, ו"בפוליטיקה השכונתית והחברתית של גיל ההתבגרות". אין צורך להבהל; גיל הנעורים וההתבגרות הוא הזמן המיטבי לכל אלה; בגיל מבוגר יותר יש תמיד פחות זמן וקשיים גדולים יותר.

המובאות והציטוטים מפי תלמידים הנזכרים במאמר יוצרים רושם הפוך לכוונת הדוברים וכותבת המאמר; הם מחזקים את הטיעון המייחס "לבריחה" ממתמטיקה בכלל ומ"חמש יחידות" בפרט, עצלות, רתיעה מאתגרים, חולשת אופי וטמינת הראש בחול מעשה בת-יענה. בין השיטין גם עולה סרבנות טיפוסית ו"דווקאיזם", המצטרפים כיום לעיתים קרובות, כרפלקס מותנה, לפירוש המוטעה שנותנים תלמידים, ולפעמים גם הוריהם, לזכויות התלמידים. בטיעוני התלמידים אני מוצא גם מידה של חוסר ביטחון עצמי, חוסר סבלנות ויומרה מופרזת, וכן, גם פינוק נטו.

לסיכום, משרד החינוך איננו מתעמר בנוער, והנוער אינו צריך להציב עצמו כאופוזיציה למשרד. ברמת הפרט יעשה כל אחד את חשבונו, ובל ישכח להוסיף לחשבון זה את העובדה שלכל בחירה יש יתרונות וחסרונות; אבל זו תהיה הבחירה שלו. מבחינת המשרד קיים תמיד גם השיקול הלאומי - צרכי המשק. עדיף לאין ערוך שהמשק הישראלי יתבסס על מומחים מקומיים מאשר על מומחים מיובאים. חוסנה של מדינה נגזר גם מחוסנה הכלכלי, הטכנולוגי והאנושי. מבחינה זו עושה משרד החינוך את המוטל עליו, וגם אם יש בין בני הנוער מי שהדבר "לא סימפטי" לו, כאן לא הוא קובע.

הערות

1. "יחידות עילית", פיגי שטרן, ידיעות אחרונות מוסף 24 שעות, 24.5.16, עמ' 4.

תאריך:  14/06/2016   |   עודכן:  14/06/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיטורים, הם קיטורים, הם קיטורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים האחרונים התבשרנו על מהלך שיווקי של אסם, בו היא יוצאת בסדרה של כ-10 מוצרים מובילים באריזות גדולות ובהנחות של כ-30%.
14/06/2016  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
הטרור הדע"שי לא יכניע את העולם. העולם יוכל לו. אולי לא מחר. אולי לאחר יותר מדי ימים של זוב דם חינם. המפלצת שלו, של הטרור היהיר הזה, היא העולם כולו, אולם הוא יגלה עם הזמן, כי ה'מפלצת' הזאת אי-אפשר לה, בהגדרה, להיכנע לנושכיה, כי אין זולתה, כי גם נושכיה הם בתוך העולם. הטרור הזה, בהציבו מטרה גדולה לאין ערוך ממנו, טועה. הוא זורה אימה. אבל אין תכלית לאימה הזאת זולתי האימה עצמה. הוא לא זורה אימה כדי להשליט עצמו על תבל ומלואה, אלא כדי להכות תבל ומלואה על חטאיה כתבל ומלואה, וזה בלתי אפשרי. הוא לובש בגדי שרד של מלכות דתית, אולם אין מצווה ממצוות הדת שאין הוא עובר עליהן כי גם את הדתות כולל את הדת של עצמו על נאמניה, מבקש הטרור הזה להשמיד. הוא מאחז עיניים כאילו הוא שלוחם של שמים. הוא לא. הוא המציא לו שטן ושם בפיו פסוקי אמונה וגאולה ומלכות משיחית והוא עובד אותו כאחוז אמוק ובוגד גם בו כי כשם שאין לו אלוהים כך גם אין לו שטן.
14/06/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
שוב חזרו הקריאות הבכייניות על כך שהמחבלים הצליחו לבצע את זממם מאחר שניצלו פרצות בגדר ההפרדה וחדרו בעדה, והאשמות הרגילות שאבוי לא הקפנו את עצמנו במספיק גדרות. והראייה ב-יטא בהר חברון אין גדר והרוצחים הגיעו משם.
14/06/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
האקדמיה מונתה על-ידי ממשלת ישראל לעדכן את השפה העברית. זה המנדט שניתן לה ולשם כך נבחרו, כך נראה, יודעי השפה שיוכלו לעדכן אותה. אז איך יצאה מתחת ידם מלה מופרעת, שאין לה שורש בעברית - ראשה?
14/06/2016  |  יאיר דקל  |   מאמרים
"אם הערבים ינסו לעשות פוגרום, לא אטיל עליהם את האחריות לכך. האחריות לכך תחול על אלה שמדיניותם מפתה או יתרה מזו: מכריחה בעלי תפיסה פרימיטיבית להאמין שיתייחסו בסלחנות למעשים אלה, ולא עוד, אף שיתקבלו ברצון... ועל כן יכולים אותם אנשים הטוענים כי הסכם שלום עם הערבים הוא: 'תנאי בל יעבור של הציונות' - לוותר כבר היום על ציון" ('קיר הברזל', ז'בוטינסקי)!
14/06/2016  |  נאוה קורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il