|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
אנחנו, בני האדם המיוסרים, יכולים לחוות אושר ודעת שהמלאכים אינם יכולים

יש אושר אינסוף קראט

מאמר תגובה ל"מוזיקת הטרנס של ארגוב" מאת חגית כהן
26/06/2016  |     |   כתבות   |   תגובות
זקוקות לעילוי נשמה
במקורות שלנו יש עדויות לעצב של מעלה. ראשית, כל הנשמות עצמן, בעלייתן, עובדות תחנות שבהן, כפי שכתבה חגית, הן זקוקות מאוד לעילוי נשמה כדי לשאת את מה שהן מתחילות לתפוס על-אודות עצמן ועל-אודות העולם

מוזיקת הטרנס של ארגוב
חגית כהן
האם סשה ארגוב זרע באחד משיריו רמז למתחולל בעולם הבא? האזנה ל'אוניית הסתיו'
לרשימה המלאה

   רשימות קודמות
  זהות מעֵבֶר לפוסט-מודרניות
  מה החלום הזה (חלק ג')
  מה החלום הזה (חלק ב')
  מה החלום הזה (חלק א')

עלי להחזיק טובה כפולה ומכופלת לחגית כהן על רשימתה "מוזיקת הטרנס של ארגוב", המוקדשת לשירו 'אוניית הסתיו'.

ראשית על עצם הרשימה, על הנקודות הנכונות והרגישות שבה.

שנית על שהיא הפגישה אותי מחדש עם סשה ארגוב, שאיתו זכיתי לעבוד אי-אז כמעבד מוסיקלי של שיריו. ובייחוד בהצגות שלמות שהיו בנויות על שיריו: 'נסיעה מדומה - שירי לאה גולדברג', ו'חגיגת קיץ' לאלתרמן בתיאטרון הקאמרי. ארגוב האיש היה דומה לשיריו - נפש אצילה ורוח עשירה וענווה גם יחד. הוא ליטש הרבה כל שיר, אבל נהג להגיד שאסור לעבוד יותר מדי על שיר, אחרת מרגישים את ריח הזיעה.

רשימתה של חגית כהן הפגישה אותי מחדש לא רק עם ארגוב בכלל, אלא גם ובמיוחד עם שירו 'אוניית הסתיו', אשר כמעט נשכח ממני. אכן, ואלס המסתיר מתחת למתיקותו הרבה כאב. לדעתי שיר זה שייך לסוג 'השמלה הסגולה' ("הבוקר יבוא, הבוקר יבוא, אנחנו לא נישן את כל הלילה לפניו... - כשאנחנו נצא ביחד"), הווה אומר: שניהם ואלסים מתוקים לכאורה, אבל מותחים - בייחוד 'השמלה הסגולה' - את אפשרויות השירה והביטוי כמעט אל מעבר לקצה האפשרי.


אבל עיקר רשימתה של חגית כהן מוקדש - דרך שירו של ארגוב - לעניין לא-טריוויאלי-כלל, והוא: האם יש באיזשהו מקום - אולי בעולם הבא? - אושר טהור? או שגם שם הוא מעורב בנימים של איום ועצב?

נושא כזה, בעידן האינטרנטי, מתבקש לעטוף בשכבה עבה של ציניות-מגן. ראשית, הדור הזה למד לחשוד בכל הבטחה ובכל תקווה. שנית, האינטרנט מגיע לתפוצת אינסוף, ומי יודע אל מי יגיע ואילו תגובות יעורר. אבל ירכתי News1 נראים כמקום נסתר למדי מן העין, כך שאולי אפשר לומר כאן כמה מילים של תמימוּת.

בעבורנו, שוכני בתי חומר, הבשורה - אשר משהו ממנה מעבירה המוזיקה ברגעיה הנעלים - היא שאכן יש במציאות אושר טהור, כ"ד קראט כלשונה של חגית, או כ"ד אלף קראט, או אינסוף קראט.

בעניין זה אין לי טוב מעדותו של אריה ווּדקה, אסיר ציון, שהיה נתון תחת ניסיונות לשבירת רוחו בצינוק של הקג"ב הרוסי. תא אפל וקר ("ארון מתים קטן מבטון", בלשונו), רצפה קפואה, מרק דלוח פעם ביומיים, סיר שופכין מצחין בפינה. מצב רוחו הלך וקדר, מחשבות אובדניות התחילו לטרוד אותו, אבל אז קרה משהו:
(מתוך 'זיכרונה של ארץ חורגת')

זו הייתה קרן אור אלוהית, דרישת שלום קטנה מן הנצח. וזה רק קורט ממה שקרה לאיוב, מופת הייסורים האנושיים. מה גרם למהפך בדעתו של איוב המיוסר, לאחר שבמשך כל הספר העלה טענות חריפות נגד הבורא הכל-יכול המתעלל בו, באדם חסר הישע?

"לשמע אוזן שמעתיך, ועתה עיני ראתך. על כן אמאס וניחמתי, על עפר ואפר".

כלומר: עד עכשיו רק שמעתי עליך, אלוהים, כנרטיב של דתיים. כעת הענקת לי התגלות, הופעת אליי; וזה משנה את הכל. אני עדיין נשאר בעפר ובאפר, אבל הפרספקטיבה החדשה משנה את הכל. הייסורים מפסיקים לתפוס מקום.


אבל: מה בכל זאת מקומו של העולם החומרי והמיוסר הזה? למה אנחנו כאן? וכלשון השיר (שיר הפתיחה-והסיום של הצגת 'הדיבוק' ב"הבימה"): על שום מה יורדת הנשמה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא?

ובכן, אפשר לומר שאולי בזה החסד. משום שעוצמת האושר ודעת-הטוב מתגברות דווקא פרופורציונלית להיעדרו. וכפי שאומר המהר"ל מפראג (בתחילת ספרו 'נצח ישראל'): "אין הדבר נודע אלא מהופכו, ומוסכם כי ידיעת ההפכים היא אחד".

וכמו שעונה שיר הפתיחה של 'הדיבוק': "ירידה זו, צורך עלייה היא".
ומהי העלייה?
ההודים רואים באלוהות שלושה יסודות: הוויה, דעת ואושר (Sat, Chit, Ananda). אנו היהודים מוסיפים לזה עוד בחינות-עומק, כמו חסד, גבורה, תפארת, הוד, מלכות. אך די ברשימה ההודית כדי לוודא עד כמה מצבנו 'כאן' הפוך לגמרי. לעומת ההוויה הנצחית - אנו כאן בחידלון ומוות. לעומת הדעת - אנו בבורות ובטיפשות. לעומת האושר - בייסורים. ובכן, מי יכול לדעת את פלא ה-sat-chit-ananda? - רק היצור ההופכי-לגמרי, יצור החומר, בן התמותה החשוך והסובל. המלאכים הם כל כך חלק מההוויה הזו של אושר-דעת, שאין להם בזה תפיסה מובחנת. על אחת כמה וכמה אם מוסיפים ל-sat-chit-ananda גם את החסד, הגבורה, התפארת, הנצח, ההוד והמלכות. מי יכול לתפוש את זה?

ובכן, אנו יורדים למצבנו כאן כדי להכשיר אופֶן-דעת שאין למלאכים, והוא אותו ה"אני" המסכן שלנו.

מה אמרנו עד עכשיו? שיש אושר אינסוף קראט, אבל אינסופיותו קשורה דווקא בייסורים כאן. בעולם האמת, יסודות העצב והאופל נשמרים אמנם, כפי שכתבה חגית, אבל דווקא כיסוד וכבסיס לאושר משמעותי עוד יותר.


אם כך, יש אושר עליון... אבל יש במקורות שלנו גם עדויות לעצב של מעלה. ראשית, כל הנשמות עצמן, בעלייתן, עובדות תחנות שבהן, כפי שכתבה חגית, הן זקוקות מאוד לעילוי נשמה כדי לשאת את מה שהן מתחילות לתפוס על אודות עצמן ועל אודות העולם.

גבוה יותר, גם המלאכים בוכים על המצב כאן, כמו שכתוב בישעיהו: "הן אראל(י)ם צעקו חוצה, מלאכי מרום מר יבכיון".

גבוה יותר, צער השכינה: דווקא השכינה, המכירה ופועלת בשליחות השלמות העליונה, דווקא ורק היא יכולה לדעת - ולשאת - את צער העולם.

והכי גבוה - הקדוש ברוך הוא בוכה: "ואם לא תשמעוה - במסתרים תבכה נפשי מפני גֵוָה". כך אמר רב שמואל בר איניא משמיה דרב: מקום יש לו להקב"ה ומסתרים שמו... (ושם הוא בוכה). ומי איכא בכיה קמיה הקב"ה (והאם יש בכייה לפני הקב"ה? והלא אמר) והאמר רב פפא: אין עציבות לפני הקב"ה, שנאמר (דברי הימים א טז, כז): "הוד והדר לפניו, עוז וחדוה במקומו!" - לא קשיא: הא בבתי גואי, הא בבתי בראי. (לא קשה: זה, הבכייה - בחדרים הפנימיים, וזה (העוז והחדווה) בחדרים החיצוניים".

כלומר, האושר והשמחה הטהורים שדיברנו עליהם - הם כלפי חוץ דווקא, כנראה כלפי המלאכים והעולמות העליונים. אבל במסתרים, במעמקים, יש עדיין בכייה, כל זמן שמצבו של העולם הוא כזה.


נראה שמבחינתנו, בעולם הזה, צריכה להישמר איזושהי היגיינה בסיסית. והיא: ראשית כל להפנים - הייתי אומר: לפנות מקום - לאושר. לא קל. דורש היפוך פנימי לא קטן. אבל יודעי דבר, יודעי הנסתר, אומרים לנו שהוא המצב הטבעי של הנשמה. אפילו האומללות היא רק חומר הגלם של האושר.

רק אחרי כן מותר להזכיר את העצב-של-מעלה. הוא קיים, ללא ספק - שיקוף של מצבנו אנו. הקדוש-ברוך-הוא אינו טובל בעדניו, אדיש למצבנו. אכפת לו. דווקא מתוך הנצח, הדעת והאושר האינסופיים הוא מסוגל לדעת להצטער בכל סוגי הצער, שאין אנו עצמנו יכולים אפילו להתקרב לשאת אותם.

אבל הבסיס והיסוד לנחמה הרוחנית שלנו אינו הצער, שיש לו נטייה לשמור על עצמו וליצור מין סיפוק פרוורטי מעצם ההשתקעות בו, אלא דווקא האושר, שהצער הוא רק תמונת-הראי שלו.


רק הערה אחת נוספת לגבי מה שכתב חגית כהן, שהמוזיקה "חותמת את התהומות", איני יודע היכן במדרש תנחומא נמצא הביטוי שהקב"ה "חתם את התהום בשמו", ומזה היא הרחיבה שגם המוזיקה היא "חותמת תהומות". הייתי רוצה לצרף את המקור המובהק לזה, והוא בתלמוד בבלי, מסכת סוכות, דף נג, עמוד א:
  • בשעה שכרה דוד שיתין קפא תהומא ובעא למשטפא עלמא... כתב שם אחספא ושדי לתהומא ונחית תהומא שיתסר אלפי גרמידי. כי חזי דנחית טובא אמר כמה דמידלי טפי מירטב עלמא. אמר חמש עשרה מעלות ואסקיה חמיסר אלפי גרמידי ואוקמיה באלפי גרמידי" (תלמוד בבלי מסכת סוכה, דף נג עמוד א)


בשעה שחפר דוד יסודות למקדש, עלה התהום ורצה לשטוף את העולם... כתב דוד שם השם על חרס, וזרק לתהום, וירדה התהום שישה עשר אלף אמות. כאשר ראה דוד שירדה התהום יותר מדי, אמר: ככל שהתהום גבוהה יותר כך העולם מתלחלח. אמר חמישה-עשר שירי המעלות והעלה את התהום חמישה-עשר אלף אמות והעמיד אותו באלף אמות".

העולם כולו בנוי על-פי תהום ("והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום"); לכן המִקדש, המקַדש את העולם, בנוי על-פי התהום. התהום רוצה לשטוף אותו ואת העולם כולו. רק השם הקדוש יכול להוריד את התהום בחזרה למעמקים ו"לחתום אותה", לכבוש אותה, שם. אבל בצורה כזאת נעשה הקיום כולו יבש וחסר טעם. ואילו השיר, המוזיקה, הוא שיר-המעלות; הוא מעלה את התהום עד קרוב לפני השטח, אל פני-שטח התודעה, מבלי להישטף במימיה.

כי יש משורר אנושי, היודע את הצער ואף ממתיק אותו על-ידי עצם הביטוי; ויש משורר אלוהי - דוד, משורר התהלים.

המשורר האנושי עלול לטבוע במי התהומות שהוא מעלה. ואילו המשורר האלוהי קרוב אל מקור כל התהומות, יוצר אור ובורא חושך, ולכן הוא יכול להגיע עד קצווי העצב, עד עינות הלילה, ולא ישטפוהו; כי יישאר קשור למקור הצער, שהוא מקום השמחה.

הכותב הוא ד"ר למוזיקולוגיה ולפילוסופיה ומלחין. כתב ספרים בנושא היהדות ויחסה לתרבות בת זמננו, ובהם: 'שיחות פנים', 'אור שבעת הימים' (על מעמד האישה), 'יודע נגן', 'ארץ ושמיים', 'ספר הקניון'
תאריך:  26/06/2016   |   עודכן:  27/06/2016
דניאל שליט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשוררת פנינה פרנקל מנגישה אותנו עם דמויות מציאותיות לחלוטין אשר סבורים משום מה כי להם יש חיי נצח ואינם מעלים בדמיון, כי הם עלולים ללכת ולא לשוב
26/06/2016  |  אדלינה קליין  |   כתבות
בשנות הארבעים היו שני גלי התיישבות בנגב, שלושת המצפים בשנת 1943 ו-י"א הנקודות בשנת 1946 כל נקודה כזו חויבה על-פי החוק המנדטורי למנות מוכתר בשכר, שתפקידו היה לפקח על ההתיישבות מבחינת השלטון הצבאי בנגב המתיישבים הטילו עליו לעמוד בקשר עם השכנים הבדואים לשמור על השדות והרכוש ולסייע לש"י בהבאת ידיעות ולקק"ל ברכישות הקרקע נביא כאן כמה סיפורים שידגימו את הדילמות שעמדו בפני המוכתר הצעיר בעת מילוי תפקידו
26/06/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
השבוע (יום ד', 22.6.16) נפלה כצפוי הצעת החוק של יש עתיד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, שביקשה להעביר את הסמכויות בעניין משר התחבורה לרשות המקומית. הסיעות הדתיות התייצבו בהרכב מלא, למעט סיעת ש"ס - שרק שלושה מבין שבעת חברי הכנסת שלה התייצבו להצבעה. אבל שלא יהיה לכם ספק בכנות כוונותיה של ש"ס - השר אריה דרעי מוביל את המאבק בהפרת הסטטוס-קוו בכל הקשור להפעלת תחבורה עירונית בשבת במספר רשויות מקומיות. דרעי היה זה שיזם השבוע ישיבה בעניין ביחד עם השר יעקב ליצמן וח״כ משה גפני מיהדות התורה, ולדברי גורם במפלגת דגל התורה, היה המיליטנטי ביותר.
25/06/2016  |  עידן יוסף  |   כתבות
רו"ח חן ברדיצ'ב, יחד עם בא-כוחו, עו"ד שלום גולדבלט, ובשיתוף עם עו"ד בועז בן-צור, בוזזים את קופת הפירוק לנכסיו של פרדי רובינסון - המתנהלת בפועל בחסות בית המשפט במתכונת של הקפאת הליכים. שלושתם פועלים, וביודעין, באופן הנוגד את החוק ואת החלטות בית המשפט, ומוצאים ו/או מתחייבים על הוצאות כספיות עתידיות, וזאת על-אף האיסורים הקבועים בחוק, וזאת תוך הונאה והטעיית בית המשפט והנושים.
25/06/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
פגישתי הראשונה עם מרדכי קלמן (מוטי) זיסר הייתה לפני כ-35 שנה, כסופר הארץ לענייני נדל"ן. הוא ביקש להיפגש עמי, כדי לספר על הקמת עמנואל – העיר החרדית הראשונה ביהודה ושומרון. ראיתי לפני בחור בן 26, גבוה, חובש כיפה שחורה, מדבר על עסקים ונדל"ן, ומפסיק לעתים את דבריו כדי לומר הלכה או לצטט פסוק, הקשורים בנושא. שילוב זה היה אופיני לו כל חייו. זיסר יצר אז שותפות עם איש העסקים האנגלי זלמן מרגוליס, נצר למשפחת הרב והפוסק המפורסם אפרים מרגליות. שניהם הקימו את עמנואל, כאשר פינחס ארנרייך, בן דודו של מרגוליס, מייצג את המשקיע האנגלי. כך הוא התחיל. עלה עד לפסגת הנדל"ן, וממנה נפל.
24/06/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שכבר מעל לחצי שנה שכחו השרים בממשלת ישראל את המחויבות הגדולה שיש לנו כעם יהודי למימוש המצווה של פדיון שבויים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il