|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

אסון קטלני ידוע מראש

כך נראית הדרך לתחנת הרכבת בפ"ת

בנייה לא חוקית שמניבה ארנונה שמנה לעיריית פתח תקוה, מונעת מעשרות אלפי תושבים להגיע לתחנת הרכבת בעיר העירייה: "זה היה כך עוד לפני שראש העיר הנוכחי נבחר"
29/06/2016  |     |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001134423
הדרך המסוכנת לתחנה [צילום: תמר מצפי/באדיבות גלובס]

עידן יוסף
בקרוב: גשר להולכי רגל לרכבת סגולה

"הבעיה המרכזית שלנו היא תחבורה", אמר בדצמבר שעבר איציק ברוורמן, ראש עיריית פתח תקוה, בראיון ל"גלובס". מאז, ראש העיר שב וזועם ש"פוקקים לו את העיר" בשכונות מגורים, כי הממשלה לא מספקת לתושבים פתרונות תחבורה.

ראש העיר כנראה לא יודע, אבל לפתח תקוה יש פתרון פעיל ויעיל לתחבורה המונית: שתי תחנות רכבת (קרית אריה וסגולה), שבהן עוצרת רכבת 3 פעמים בשעה בכל יום, משש בבוקר ועד אחרי חצות. רכבת זו מובילה במהירות ובלי החלפות למרכז תל אביב ולמרכזי תעסוקה בראשל"צ, ביבנה ובאשדוד, ומגיעה עד באר שבע, ומהכיוון השני - להוד השרון ולכפר וסבא, בואכה רעננה (שהתחנה בה תיפתח תוך שנה).

אלא שרק קומץ מהתושבים והעובדים בסביבת התחנות משתמש בהן, כי מי שרוצה להגיע לתחנת סגולה למשל, צריך לסכן את חייו. סביבות התחנה לא הוכשרו להולכי רגל, גם לא לרוכבים, ולמעשה מתאימות רק למי שמגיע במכונית הפרטית.

תחנת הרכבת תוכננה כשהיא פונה רק לצד אחד, הצפוני, ולא לצד העיר, הפוך מכל היגיון תכנוני, ומשעריה נפלט הנוסע הישר למגרש חניה נטול מדרכות.

סמוך לתחנת הרכבת יש שתי תחנות אוטובוס, בהן אוטובוסים העוברים רק אחת לשעה בשעות העומס, ושעתיים בשעות השפל. מסלולם נמשך בין שעה ל-45 דקות (מרחקים של קילומטרים בודדים) ואינם מגיעים לכל המקומות בעיר.

אחת מתחנות האוטובוסים ממוקמת לצד מנועי מזגנים של מבנה מסחרי, המפריחים אוויר חם ומייצרים רעש בלתי נסבל. על צל כמובן שאין מה לדבר. בדרך לתחנה אין מדרכה. על מה שהייתה פעם מדרכה, השתלטה גדר של פארק שעשועים.

ברור לפיכך מדוע נוסעים כמעט ולא משתמשים בתחנות אלה, והרוב המוחלט הולך לתחנת אוטובוס הנמצאת במרחק יותר מחצי קילומטר, על כביש 40, שם עוצרים בתכיפות רבה קווי אוטובוס שונים. הדרך לתחנת האוטובוס היא סכנת נפשות. מדובר בכביש דו כיווני בלי מדרכה ובעצמו צר וחסר שוליים, שמכוניות נוסעות עליו במהירות לשני הכיוונים ובקצהו עיקול מסוכן שגבולותיו שיחים קוצניים, המסתירים את שדה הראייה לנהג.

ארנונה שמנה מעבירות בנייה

האזור שסביב לתחנת סגולה מוגדר כשטח פתוח, דבר שיכול להקל על פיתוח פתרון גישה זמני שיציל את נפשות ההולכים לתחנת הרכבת.

דא עקא, ב-20 השנה האחרונות פלשו לשטח שמצפון למסילה יזמים, ובנו עליו מבנים המושכרים כיום למסחר תאגידי - רשתות כלי בית ואופנה. לדברי צבי שוב, עורך דין המייצג בעלי קרקעות באזור, ובהן גם כאלה שבהן בנייה בלתי חוקית, הכול החל בהיתרים לשימושים חורגים שהנפיקה העירייה בעבר לבעלי הקרקע, על בסיס תקווה לאישור תוכניות בינוי שלא קיבלו תוקף.

בינתיים, הבנייה קיימת, הגם שאינה חוקית, מניבה בכל חודש ארנונה נאה לעירייה.

פגשנו תושבי פתח תקוה אמיצים, ששמים נפשם בכפם והולכים לתחנת הרכבת, כי הצורך להתפרנס גבר על הפחד להיפגע ממכונית בדרך. למי שגר בעיר ועובד ביבנה, או גר באשדוד ועובד באזור התעשיה סגולה, אין ברירה. הכביש אינו מואר, כך שהסכנה הגדולה ביום, נהפכת לסכנת מוות כשיורד הערב.

השכונות הסמוכות לתחנה מתאפיינות בעיקר באוכלוסייה ענייה, שאין ביכולתה להחזיק במכונית. הרכבת היא אמצעי חיוני שיכול להגדיל משמעותית את הזדמנויות התעסוקה, לקרב אותם למשרות מכניסות וזמינות בכל הארץ. אבל כדי להגיע לרכבת, הם צריכים לנסוע באוטובוס 40 דקות (מרחק שני קילומטר), ולסכן את חייהם בדרכם מהתחנה שלו, לתחנה שלה.

פתרון אחר: זול, טוב ומהיר יותר

המצב המזעזע זועק להתערבות ראש העיר. התקשרנו לעיריית פ"ת, ביקשנו שיתאמו פגישה מהירה וסיור בשטח. דובר העירייה אמר לנו: "ראש העיר מכיר את הבעיה. זה המצב עוד לפני שמונה לתפקיד".

ברוורמן, שנבחר לראשות העיר לפני כמעט 3 שנים, בחר לשלוח תגובה שמטילה את האחריות למצב על רכבת ישראל, נתיבי ישראל ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ש"הגישה והחניה מוחכרים על ידה לגורמים פרטיים".

העובדות הן כדלקמן: תוכנית שיזמה עיריית פתח תקוה בשנות ה-90, וכללה שינוי ייעוד השטח החקלאי למסחר ודרכי גישה אל תחנת הרכבת, תואמה עם רשות הנמלים והרכבות והופקדה בוועדה המחוזית, נגנזה ב-2007. בינתיים, התמלא השטח שמצפון למסילה בבנייה בלתי חוקית לרוב, המשיאה ארנונה יפה לעיריית פתח תקוה (מסגרת בעמוד קודם).

ברכבת ישראל טוענים כי "יש יסוד סביר להניח שבמשך השנים נמנעה העירייה מקידום תוכנית במקום בכדי להימנע מתשלום פיצויי הפקעה והעדיפה שרכבת ישראל תישא בעלויות".

הרכבת אינה הבעלים של הקרקע שאותה יש להכשיר כדי שתושבי פתח תקוה יוכלו להגיע בבטחה לרכבת.

בין הטחת האשמות אחת לשנייה, התחיל בימים אלה תכנון פתרון מסורבל שיעלה למשלם המיסים 13 מיליון שקל (כהתחלה): רמפה שעליה יתבקשו נוסעי הרכבת לטפס כדי להגיע לכביש 40 העובר כגשר מעל פסי הרכבת. שם, על הכביש המהיר, אחרי שטיפסו, הם יעמדו שוב ויחכו לאוטובוס שיסיע אותם שני קילומטרים במשך שעה.

קשה לומר שזה פתרון טוב.

אין תירוץ הוגן למצב

בתצלום האוויר המעודכן שהכינה לבקשת "גלובס" חברת אופק צילומי אוויר, שתחום התמחותה ניתוח מצולם של סביבות אורבניות, רואים את תחנת סגולה (נקודה כחולה בתצ"א). כל המבנים של אזור המשרדים "סגולה", נמצאים בטווח שבין חצי קילומטר ועד קצת יותר מקילומטר וחצי מהתחנה.

שכונות רבות נמצאות במרחק שבין קילומטר לשניים. אפשר לראות שדה שפרוש בין התחנה לאזור התעסוקה ולסביבה בנויה המחברת לעיר. הקו המקווקו בצבע תכלת מייצג שביל באורך 300 מטר, שיכול לעבור בשדה פתוח בבעלות רמ"י.

ראש עיר אמיץ היה יוזם מיד, בלי שהות, סלילת שביל כזה ומשתף פעולה עם הרכבת שתפתח את התחנה גם בכיוונו. ברוורמן יכול לשאול את דב צור, ראש עיריית ראשל"צ, על מהלך שנקט כדי להבטיח גישה מתחנת הרכבת משה דיין באזור התעסוקה בעיר.

"העירייה רוצה מסחר ופנאי, והוועדה המחוזית רוצה לצמצם את היקפי הבנייה", אומר עו"ד שוב. אך עד שמחלוקת זו תוסדר, אין לראש העיר כל מניעה לפתח לתחנת הרכבת דרכי גישה בשבילי רכיבה והליכה באזורים הפתוחים, ומדרכות נוחות ובטוחות באזורים הבנויים.

היעדרם, בייחוד על-רקע היקף הבנייה הבלתי מוסדרת במקום, המניבה לעירייה ארנונה ומקבלת ממנה גיבוי במוסדות התכנון, הוא מחדל שקשה למצוא לו כיום תירוץ הוגן.

למרות הפוטנציאל העצום של תושבים ויוממים שהיו יכולים לנצל את הקרבה לתחנת סגולה, השימוש ברכבת דל ביותר: רק 1,000 נוסעים ביום בממוצע, בשנה החולפת, כך לפי נתוני רכבת ישראל.

המרחק קצר ממש: פחות מחצי קילומטר לאזור התעסוקה, קצת יותר מקילומטר לשכונות המגורים. בפריז, שרשת תחנות התחתית שלה נחשבת לצפופה בין ערי עולם, המרחק בין תחנה לתחנה הוא 600 מטר. במנהטן ובלונדון המרחק יהיה קילומטר ויותר. קילומטר הוא טווח הליכה מקובל בעולם, ואפשר לעבור אותו תוך דקות בודדות באופניים רגילים וחשמליים, ששימוש בהם שכיח ככלי יוממות ל"קילומטר האחרון".

פורסם במקור: אתר גלובס
תאריך:  29/06/2016   |   עודכן:  29/06/2016
מירב מורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך נראית הדרך לתחנת הרכבת בפ"ת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי--ס
29/06/16 07:38
 
ולאד
29/06/16 11:41
 
יוסי--ס
29/06/16 12:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
האם נהג אוטובוס שעבד במשך שנים באוטובוסים ישנים ורועשים יהיה זכאי להכרה כנפגע עבודה בגלל ליקויי שמיעה? שאלה ייחודית ובעייתית זו, שצריכה לעניין כמעט כל נהג אוטובוס, הוכרעה לאחרונה (12.5.16) בידי שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, אירית הרמל.
28/06/2016  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   מאמרים
שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, סבור (יום א', 26.6.16), כי קלושים הסיכויים לביטול המכרז לאספקת קרונות הרכבת הקלה בתל אביב. במכרז, שהיקפו 900 מיליון שקל, זכתה CNR הסינית והיא תספק 90 קרונות עם אופציה ל-30 נוספים.
27/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
מאז הונהג כרטיס הרב-קו בתחבורה הציבורית, מתקשים נוסעים לדעת מה הסכום הטעון בכרטיס, בעיקר באוטובוסים. הם חייבים להטעין את כרטיס הרב-קו אצל נהג האוטובוס או במוקדים מעטים שאינם זמינים בהכרח לציבור הרחב או באמצעות האינטרנט.
26/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
השבוע (יום ד', 22.6.16) נפלה כצפוי הצעת החוק של יש עתיד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, שביקשה להעביר את הסמכויות בעניין משר התחבורה לרשות המקומית. הסיעות הדתיות התייצבו בהרכב מלא, למעט סיעת ש"ס - שרק שלושה מבין שבעת חברי הכנסת שלה התייצבו להצבעה. אבל שלא יהיה לכם ספק בכנות כוונותיה של ש"ס - השר אריה דרעי מוביל את המאבק בהפרת הסטטוס-קוו בכל הקשור להפעלת תחבורה עירונית בשבת במספר רשויות מקומיות. דרעי היה זה שיזם השבוע ישיבה בעניין ביחד עם השר יעקב ליצמן וח״כ משה גפני מיהדות התורה, ולדברי גורם במפלגת דגל התורה, היה המיליטנטי ביותר.
25/06/2016  |  עידן יוסף  |   כתבות
ארבעה חברי כנסת מן הקואליציה ומן האופוזיציה יניחו בשבוע הקרוב על שולחן הכנסת הצעת חוק המבקשת לבטל את הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה. הארבעה - אלעזר שטרן (יש עתיד), רחל עזריה (כולנו) ומיקי זוהר (ליכוד) - מציעים לחוקק חוק שבת שיצמצם את חילולה במקומות מסוימים ויגביר את חילולה במקומות אחרים.
25/06/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
להבי: ת"א עדיין לא פקוקה ממש  /  עידן יוסף
התקציב לתחבורה - עשירית מבמדינות המתוקנות  /  עידן יוסף
סוף לאפליה: ערך צבור גם ברכבת  /  עידן יוסף
פרלמנט אגד בשלונסקי  /  מאיר חוטקובסקי
איך עושים תחבורה בשבת בישראל  /  רועי שוורץ תיכון
מנוולים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il