|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת הממחים
מעוניינים לשדרג את הבית אבל חסר לכם הון עצמי? בואו לשמוע מה יש למשכנתה הפוכה להציע עבורכם!
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?

שישה בשישי

עלות-תועלת

בכל היבט של חיינו אנו עושים חישוב של עלות-תועלת, ומתברר שגם בחיי הכלל יש מקום לבצע אותו. הבעיה היא, שלא תמיד זה אכן מתבצע. הנה כמה דוגמאות
08/07/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   תגובות
כמה משלמים ומה מקבלים [צילום: AP]


אבטחה וטרור
צפיפות יתר קטלנית [צילום: AP]

אחרי פיגועים במקומות הומי אדם, עולה השאלה האם ניתן היה לאבטח אותם טוב יותר. כך היה אחרי הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע, אחרי הפיגוע בנמל התעופה של בריסל ואחרי הפיגוע בנמל התעופה של איסטנבול - אם להזכיר רק דוגמאות אחדות. התשובה היא, שהכל אפשרי - אבל המחיר יהיה כבד מדי, גם מבחינת עלות האבטחה וגם ובעיקר מבחינת המשמעויות הכלכליות והיום-יומיות.

כדי להבין את הדברים, נלך אחורה לפיגועי ההתאבדות באוטובוסים בשנות ה-90. תיאורטית ניתן היה להציב מאבטח בכל אוטובוס ולבדוק כל נוסע, אבל ברור שזה היה תוקע לחלוטין את התנועה ועולה מאות מיליונים. אם בלונדון היו מתחילים לבדוק את הנכנסים לתחנות של הרכבת התחתית אחרי הפיגועים שם, העיר הייתה נעצרת תוך שעה. הטרור היה משיג כך את מטרתו בלי לעשות דבר: לשתק את החיים הנורמליים. וכאשר מדובר במקומות כמו תחנות מרכזיות או נמלי תעופה - עלול הבידוק ליצור צפיפות שתהיה יעד חלומי למחבלים מתאבדים. זה בדיוק מה שאירע בשבוע שעבר באיסטנבול.

חשוב לזכור, שהאבטחה בשטח היא מעגל ההגנה האחרון, ולמען האמת - גם הפחות יעיל מכולם. המאבק בטרור מתחיל הרבה קודם, באיתור המנהיגים, בחשיפת המחבלים ובמציאת הסדנאות. מול דאעש המלחמה צריכה ללכת עוד שלב אחורה, נגד האידיאולוגיה הרצחנית שלו שמושכת כל כך הרבה צעירים מהמזרח התיכון ומאירופה. גם מבחינת עלות-תועלת, אלו הן הזירות הכדאיות ביותר.

הבנקים
מחיר האסדרה גבוה מדי

יצא לי לבלות קצת בשני בנקים בשבועות האחרונים ולשוחח עם כמה פקידים, אשר אמרו את אותו הדבר: הרגולציה הורגת אותנו. אחת מהן סיפרה, שעבודתה היא לגייס לקוחות - אבל באותו יום היא לא הביאה אפילו לקוח אחד, כי היה צריך לערוך איזושהי ביקורת במענה לדרישות בנק ישראל. זהו הביטוי בשטח למה שאמר לי חבר שפרש לאחרונה מתפקיד בכיר במערכת הבנקאית: 75% מזמנו הוקדשו לציות לדרישות הרגולציה.

שלא יהיה ספק: חשוב ביותר לפקח על הבנקים, המחזיקים את הכסף של כולנו כפרטים ושל המדינה ככלל. אפשר לקטר על הרגולציה מהיום ועד מחרתיים, אבל עובדה שבישראל לא היו שערוריות כמו הסאב פריים וקריסות כמו של ליהמן ברדרס. זה אומר שהרגולציה משיגה את מטרתה המרכזית: שמירה על יציבות הבנקים.

לצד זאת, חשוב ביותר לאפשר לבנקים לעבוד וליטול סיכונים. בלי זה, הם לא יוכלו להעמיד את המימון החיוני לכולנו: במשיכת יתר, בהלוואות פרטיות, באשראי עסקי, במשכנתאות. אם הבנקים ימשיכו להקדיש את רוב זמנם לביקורות ולטופסולוגיה, פשוט לא יישאר להם זמן לבצע את תפקידם המרכזי: לנהל כספים. יש לי תחושה, שבבדיקת העלות-תועלת של אסדרת הבנקים, המחיר מבחינה לאומית ומשקית הוא כבר גבוה מדי.

תביעות סרק
אמרו לך מילה לא יפה? תתבע [צילום: AP]

יהיה מעניין לבדוק פעם בצורה אמפירית כמה תביעות סרק אזרחיות מוגשות לבתי המשפט. אני מתכוון לתביעות שעל פניהן לא מגלות עילה, שסותרות פסיקה ואפילו חקיקה, שעוסקות בזוטי דברים וכך הלאה. הרושם המאוד-לא-מדעי שלי הוא, שמדובר ברבבות תביעות בשנה.

הטרנד החדש בתחום הזה: תביעות לשון הרע. אמרו לך מילה לא יפה? תתבע. קראו לך בשם גנאי? תתבע. השכן צעק עליך בחדר המדרגות? תתבע. עמיתי יצחק דנון מספר לי כמעט מדי יום על תביעות הזויות כאלו, הנובעות בעיקר מעודף של עורכי דין גרועים וחסרי פרנסה, החושבים שחוק לשון הרע הוא בוננזה. הם לא מבינים את החוק, לא מכירים את הפסיקה, לא מתחשבים בהגנות - אלא ישר יורים.

למה זה קורה? כי כמעט אין בכך סיכון. ההוצאות הנפסקות נגד תובעי סרק אינן ריאליות ובדרך כלל אפילו לא מתקרבות לכך, שלא לדבר על ההימנעות המוחלטת מפסיקת הוצאות לדוגמה והוצאות לטובת אוצר המדינה. כל עוד בחשבון עלות-תועלת לתובעים כמעט ואין מה להפסיד ולעורכי הדין בכלל אין מה להפסיד - בתי המשפט ימשיכו להיות מוצפים בתביעות זבל, שימנעו מהם למלא כראוי את תפקידם בטיפול בתביעות של ממש.

דוד גולן
מה הוא אומר ללקוחות [צילום: יח"צ]

למרות שתכננתי שהשבוע הטור יעסוק בתופעות ולא באנשים, אני לא יכול להימנע מלגעת בעו"ד דוד גולן. כבר יצא לכתוב על הערעורים שהוא מגיש ללא הרף לבית המשפט העליון בתיקי תעבורה, למרות שברור לחלוטין שהסיכוי שהם יתקבלו שואף לאפס, כי מדובר בתיקים שגרתיים לגמרי שאינם מצדיקים דיון בגלגול שלישי.

אז למה אני חוזר אליו? משום שהשבוע כנראה קבע גולן שיא: בית המשפט העליון זרק אותו מכל המדרגות שלוש פעמים בתוך יום אחד. היה זה ב-4.7.16, כאשר השופט אורי שהם פרסם שלוש החלטות בהן דחה בקשתו של גולן לערער על פסקי דין של המחוזי בעקבות פסקי דין של בתי המשפט לתעבורה.

מה שהכי מסקרן אותי בעסק הזה, הוא איזה תחשיב של עלות-תועלת גולן מוכר ללקוחותיו. מה הוא מספר להם על סיכויי הערעור לפני שהוא משכנע אותם לאפשר לו להגיש אותו, ומן הסתם - תמורת תשלום נאות. אני יכול רק לתת עצה כללית ללקוחותיהם של עורכי דין: תבדקו היטב מה מוכרים לכם, והאם לא גורמים לכם להוצאות מיותרות ולעוגמת נפש מיותרת עוד יותר.

עבירות בנייה
לפגוע בכדאיות [צילום: גילי יערי, פלאש 90]

אחת מהצעות החוק החשובות ביותר של השנים האחרונות פורסמה בשבוע שעבר, ודומני שחוץ מאשר ב-News1 - לא זכיתם לקרוא אותה בשום מקום. אני מתכוון להצעה למאבק בבנייה הבלתי-חוקית, שהמילים "מכת מדינה" כבר שחוקות מרוב שימוש לגביה. זו לא רק בעיה של גזל קרקעות ציבור, של בנייה מסוכנת ושל פגיעה בשטחים פתוחים; זו תעשיה שלמה של עבריינות וצפצוף על החוק, הפועלת בשיטת כל דאלים גבר.

הקו החשוב ביותר של ההצעה, מבית מדרשו של המשנה ליועץ המשפטי, ארז קמיניץ, היא פגיעה קשה בכיסיהם של העבריינים. בנייה בלתי חוקית היא עבריינות כלכלית, שמאחוריה מניעים של רווח. לכן, העונש החשוב ביותר הוא זה שיהפוך את היוצרות בבחינת העלות-תועלת של העבירות. את עיני תפס במיוחד הסעיף שיאפשר לבתי המשפט להטיל על העבריינים, בנוסף למאסרים וקנסות רגילים, גם קנס בגובה כפליים הרווח הכלכלי שיצרה להם הבנייה הזאת.

נותר רק לקוות, שהחוק הזה יעבור במהירות ובעיקר שבתי המשפט יפעלו על פיו. כיום, רבים מן השופטים נוהגים ברחמנות יתרה, אפילו שערורייתית, ונותנים לעבריינים עוד ועוד ארכות להסדיר בדיעבד את עבירותיהם - וזאת הן בניגוד להיגיון והן בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון. ביום בו עברייני הבנייה יידעו שהתענוג יעלה להם מאות אלפי שקלים במזומן, העבריינות הזאת תפתח בצורה דרמטית.

חיי מותרות
מחשבה בזמן טיול בגנים המרשימים

מחשבה שעולה בדעתי בכל פעם שאני מבקר בארמון פאר באירופה, וכך היה גם השבוע כאשר הילכתי בגנים המרשימים של ארמוןHerrenhausen בהנובר ובמסדרונות ארמון המלוכה באמסטרדם. קל מאוד לומר, שהפאר בארמונות הללו הוא ביטוי חיצוני מוחץ לאופן בו השליטים ניצלו את ההמונים, נטלו את כספם והשתמשו בו לחיי מותרות עוצרי נשימה. אלא שיש גם צד שני למטבע. בבניית הארמונות הללו ובאחזקתם הועסקו במישרין מאות ואלפי אנשים. הספקים של הבנייה והתחזוקה העסיקו גם הם מאות ואלפי אנשים. אז האם בחשבון של עלות-תועלת, הפסדם של ההמונים לא יצא בשכרם?

זו איננה רק מחשבה היסטורית. יש לה השלכות אקטואליות ברורות. כאשר מיליונר יוצא למסע בזבוזים, הוא מעביר את כספו מכיסו לכיסיהם של מי שאת מוצריהם ושירותיהם הוא רוכש. מי שעורך בר-מצוה או חתונה בעלות של מיליונים, משלם אותם לגן האירועים ולשירותי ההסעדה ולמלצרים ולצלמים ולרבים אחרים. טייקון שקונה מטוס פרטי, נותן פרנסה למאות עובדים בחברות המייצרות את המטוס וחלקיו. גם כאן, חשבון של עלות-תועלת מלמד שרבים-רבים יוצאים נשכרים.

שיהיה ברור: אני מתנגד לגאוותנות ואני חושב שעדיף לחלק כסף במישרין לנזקקים. אבל בהינתן המצב האוביקטיבי בו זה לא קורה, כדאי לשים לב לכך שהתמונה אינה חד-ממדית, ושלא צריך לתלות כל מי שיש לו כסף רק בגלל שהוא מעז לבזבז אותו.

תאריך:  08/07/2016   |   עודכן:  10/07/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עלות-תועלת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
8/07/16 18:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שרת המשפטים, איילת שקד, מחסלת למעשה את נציבות הביקורת על הפרקליטות. זו המסקנה העולה מניתוח שורה של פעולות שביצעה, וגם שלא ביצעה, בחודשים האחרונים.
08/07/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
איך היו נראים סמלי המדינה ערב קום המדינה לו התרבות המזרחית הייתה מקבלת ביטוי חזותי? שני דבורה סטודנטית לעיצוב תקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון יצרה תערוכה "עיצובים גנוזים, של סמלי המדינה המבוססים על תרבות, גרפיקה וטיפוגרפיה של יהדות המזרח.
07/07/2016  |  עידן יוסף  |   כתבות
האם מישהו מתעניין באירועי הנאציזם בגרמניה לפני שנים? דבריו של סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, עוררו סערה כאשר אמר דברים בנושא: "מפחיד לזהות בקרבנו תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 80-70 שנה". לכן היה לי עניין רב לקרוא את הספר "בגן חיות הטרף" מאת העיתונאי האמריקני אריק לארסון. הוא עוסק בדיוק בתקופה הזאת ומתאר את שגריר ארצות הברית בגרמניה בתקופה של עליית הנאצים לשלטון. התיאור מעניין וקולח כפי שראו אותו השגריר, ויליאם א. דוֹד, ובני משפחתו.
07/07/2016  |  יאיר דקל  |   כתבות
אם אתם בעיצומה של עסקת נדל"ן או מתכננים כזו, לא בטוח שכדאי לכם לצפות בהצגה החדשה "גלנגרי גלן רוס - מכונת הכסף" מאת דיוויד מאמט, שגרפה פרסי טוני ופוליצר והעולה בתיאטרון חיפה. מצד שני, אם אתם בעיצומה של עסקת נדל"ן או מתכננים כזו, ייתכן מאוד שדווקא כדאי מאוד שתחושו ואף רצוי שתצפו בה ושם, ודאי, תפגשו לצידכם, עוד כרישי נדל"ן מחייכים בהנאה. שכן, המדובר במחזה מריר-מתוק הלוקח אותנו לגיחה קצרה ואימתנית אל מאחורי הקלעים של עולם העסקות בנדל"ן וחושף כמה אמיתות או סודות מבפנים. לא בטוח שתאהבו אותם, אבל כדאי מאוד שתדעו את כל האפשרויות.
07/07/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
אולי לא שמתם לב לתופעה המתרחשת בעיר תל אביב: עיריית תל אביב-יפו מציבה במקומות שונים בעיר שלטי רחובות בגובה נמוך על גבי גדרות וחומות אבן חיצוניות המפרידות בין המדרכה והרחוב לשטח חצר הבניין. לרוב מדובר בשלטים המותקנים בגובה של 50 ס"מ-150 ס"מ מעל פני המדרכה.
07/07/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
ברק התפטר מכהונתו כשופט אד-הוק בבית המשפט הבינלאומי לצדק (JCJ) בהאג מסיבות אישיות-משפחתיות    מחמת היחס הנבזי והאנטישמי כלפי ישראל, אין צורך למנות מחליף לברק - נגרם מספיק נזק...
דן מרגלית
דן מרגלית
בנימין נתניהו רוצה לשבש משפט על-ידי הרכבת ועדת חקירה ממלכתית מעוותת, אנטי משפטית. הוא מפחד מהליך תקין של הרכבת ועדה ממלכתית, והוא יודע מדוע
יוסף אליעז
יוסף אליעז
עדיין נותרו כ-77 חטופים חיים בשבי ולצערנו הרב לא נראה שתהא עסקה של שחרורם עד שיחיא סינוואר, מוחמד דף ומרצחיהם יחושו את החרב על צווארם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il