|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אנשי הנדל"ן של השבוע

מוטי פלד ניצח את אבי גינדי

בית המשפט דחה את עתירתה של חברת גינדי נגד זכייתה של קבוצת רכישה במכרז לרכישת המגרש היקר ביותר במדינה במקרה דומה, דחה בית המשפט העליון עתירה של דמרי נגד קבוצות רכישה גינדי קיבלה רמז מהשופט וביטלה את העתירה, אבל הסיפור כנראה לא נגמר
15/07/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
פלד. נשק המחץ

זה היה השבוע שבו התקבלה ההחלטה הדרמטית ביותר אולי בשנה האחרונה הנוגעת לעסקת נדל"ן גדולה. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר קובי ורדי, דחה את עתירתה של גינדי החזקות, שביקשה לפסול מכירת מגרש בשרונה, תל אביב, לחברת מינהל מגורים. לו קיבל השופט את העתירה, הייתה גינדי רוכשת את המגרש, ב-976 מיליון שקל ועוד מיסים. היות שהעתירה נדחתה, נשאר המגרש בבעלות מינהל מגורים, שתשלם עליו עוד יותר, 1.06 מיליארד שקל ומיסים.

זה היה מאבק ללא פשרות, על עסקת-השיא של מגרש במדינת ישראל. מצד אחד עמדה חברת גינדי החזקות הוותיקה והמנוסה, בראשות אבי גינדי, שכבר בנתה אלפי דירות באזורי הביקוש. מהצד השני עמדו שלושה יזמים חדשים יחסית, בראשות מוטי פלד, שעד היום יש להם רק עסקה גדולה אחת, בניית כ-1,000 דירות בחריש, רחוק מהמרכז. פלד וחבריו גברו על אבי גינדי ושותפיו לחברה. זה נשמע כמעט כמו ניצחון דוד על גוליית. מינהל מגורים אירגנה בתוך מספר חודשים קבוצת רכישה בת 420 איש, שהגישה את ההצעה.

לאמיתו של דבר, למעשה מדובר בכ-300 איש, מאחר שרבים מ-420 מגישי ההצעות הם בעל ואשתו, הורים וילדים וכדומה. רבים מחברי הקבוצה הגיעו בשיטת "חבר מביא חבר", או על-ידי המשווק יאיר קולה שגייס אותם. כמה מהשמות ידועים מאוד. ביניהם, נפתלי צדר מבעלי קבוצת אמפא, איש העסקים רן גוטפריד (חברות אפריל וניו-פארם), הקבלן יחזקאל בלס, התעשיין צבי מאיר, כמה חברות גדולות לתיווך נכסים, עו"ד טל בננסון, שתי בנותיו של השמאי המוביל ירון ספקטור ואחרים.

בחצי שעה מכרו מגרש במיליארד שקל

ב-21 במרס ב-13:30 התכנסה ועדת המכרזים של רמ"י וקיימה את המכרז בשני שלבים - תחילה מכרז רגיל, ואחר כך בהליך התמחרות בין שתי ההצעות הגבוהות, קבוצת הרכישה מול גינדי. הקבוצה הציעה 1.06 מיליארד שקל. גינדי החזקות, לעומתה, הציעה כ-85 מיליון שקל פחות, 976 מיליון שקל. לכאורה, המצב פשוט, כי כללי המכרזים קובעים שבעל ההצעה הגבוהה הוא הזוכה. ואכן, ב-16:30, בתום ישיבה שנמשכה 30 דקות, קבעה ועדת המכרזים שקבוצת הרכישה היא הזוכה.

המגרש מממן את מחיר למשתכן

ראשי רמ"י חייכו בסיפוק, כי הערכת השמאי הייתה ששווי המגרש רק 681 מיליון שקל. כך, בחצי שעה, הרוויחה הרשות 380 מיליון שקל יותר משציפתה! מכירת מגרש יקר כזה מאפשרת לרשות למכור כמה וכמה מגרשים בזול במסגרת "מחיר למשתכן".

אבי גינדי ובני משפחתו, בעלי החברה, היו רחוקים מלחייך. הם היו מאוכזבים. לכן, ניסו כמעט בכל דרך אפשרית להביא לפסילת ההצעה הזוכה. החברה טענה שוב ושוב, שבהליכי המכרז נפלו פגמים רבים, הפוסלים את ההחלטה. ב-5 באפריל, פנתה גינדי בכתב בעניין זה להנהלת רשות מקרקעי ישראל, ולא נענתה. ב-17 באפריל שלחה מכתב למ"מ מנהל הרשות עו"ד עדיאל שמרון (שהשבוע מונה למנכ"ל) ולא נענתה. אז פנתה גינדי ב-1 במאי לבית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים. התאריך חשוב, כי הוא חורג לכאורה מהזמן שבו מותר על-פי התקנות להגיש עתירות. גינדי הסבירה במפורט מדוע השתהתה, ועוד נחזור לכך. העתירה הוגשה נגד רשות מקרקעי ישראל ונגד קבוצת הרכישה.

לגופו של עניין, אומרת גינדי כי בהצעת קבוצת הרכישה נפלו פגעים טכניים שונים. למשל, רשימת חברי הקבוצה לא הוגשה בצורה המתאימה, יש פגמים בפרוטוקולים של החברות שהשתתפו בקבוצת הרכישה, ספק אם קבוצת רכישה יכולה לזכות במכרז כזה, ועוד. החברה אמרה כי אכן מדובר בפגמים טכניים, אך ההצטברות שלהם מביאה לכך שיש לפסול את ההצעה.

שילמו או לא שילמו?

בנוסף, היו לחברת גינדי שני נימוקים חזקים לכאורה נגד העסקה עם קבוצת הרכישה. ראשית, הקבוצה כוללת אזרחים זרים לא מעטים, ועל-פי חוק מקרקעי ישראל אסור למכור להם נכסים של המדינה ללא היתר מיוחד. שנית, קבוצת הרכישה לא שילמה במועד את התשלומים הראשונים בעד הקרקע.

בית המשפט ביקש מקבוצת הרכישה - ויחד איתה מרשות מקרקעי ישראל – להגיב. התגובה אומרת ומפרטת כי אין ולא היו פגמים טכניים בהצעה. רשימות חברי הקבוצה נכתבו ומולאו כדין, אין פגמים בפרוטוקולים, ואין ספק שקבוצת רכישה יכולה לזכות במכרזים כאלו, וכבר היו דברים מעולם לא פעם ולא פעמיים בשנים האחרונות במכרזי רמ"י.

בעניין התשלומים שהיו או לא היו, הייתה לקבוצה תשובה ברורה. היא הציגה מסמכים, המורים כי עד היום שילמה לרמ"י ולחברת הפיתוח כ-280 מיליון שקל. המימון הגיע בעיקר מבנק דיסקונט. בנוסף, חברי הקבוצה שילמו לאוצר המדינה כ-73 מיליון שקל מס רכישה.

מה בקשר לאזרחי החוץ הנמצאים ברשימה?

מוטי פלד: "החוק איננו אוסר על אזרחים זרים להגיש הצעות במכרזים. החוק קובע, כי כאשר יגיע מועד החתימה על החוזה, יהיה על הרשות לשקול ולבדוק כל מקרה וכל אזרח זר. הזמן עוד לא הגיע". בדיקת News1 מגלה, כי ברשימת חברי קבוצת הרכישה נמצאים רק 8 חברים בעלי דרכון זר, רובם מארה"ב ומצרפת, וחלקם מתגוררים ממילא בישראל. המגיע הגדול ביותר, בעל 4.25% בקבוצה, הוא אוליגרך יוצא רוסיה בפעיל בתחום התקשורת, המתגורר בישראל ויש לו אזרחות ישראלית.

קבוצת הרכישה חזרה וקבעה, כי הבקשה של גינדי לבית המשפט הוגשה לאחר הזמן הנקוב בתקנות, כלומר בשיהוי, ולכן דינה להיפסל.

מוטי פלד וחבריו אומרים עוד: "יש לשים לכך שאבי גינדי לא ביקש סעד זמני ולא ביקש צו מניעה נגד המשך הליכי המכירה של המגרש היקר. זה מראה, לכאורה, שגם לו ידוע שמצבו חלש.


פלד: "חברת גינדי נעזרה בתקשורת והפיצה ידיעות רבות המראות שלכאורה לא נוכל לעמוד בעסקה. אנחנו נוכיח לכולם שנבנה את המגדלים".

נשק המחץ: פסק דין נגד דמרי

"נשק המחץ" של מוטי פלד וחברי קבוצת הרכישה היה פסק דין טרי של בית המשפט העליון, לפני ארבעה שבועות בלבד. ומעשה שהיה כך היה: בנובמבר אשתקד זכו קבוצות רכישה בנות 578 חברים בארבעה מכרזים של רשות מקרקעי ישראל, לרכישת מגרשים בכרמי גת, השכונה החדשה של קריית גת. חברתו של יגאל דמרי, שהפסידה במכרזים ביקשה מבית המשפט המחוזי בבאר שבע לפסול את הזכיות. הנימוקים שלו דומים לאלו של גינדי – פגמים טכניים. ב-19 בינואר דחה בית המשפט המחוזי את העתירה.

מיכאל דמרי לא אמר נואש, ופנה לבית המשפט העליון. ב-15 ביוני דחו פה אחד השופטות דפנה ברק-ארז, אסתר חיות וענת ברון את העתירה. הן קבעו חד-משמעית, שגם אם נפלו פגמים טכניים בהצעות, אין בהם כדי לפסול את הזכייה. זאת ועוד, התביעה שהגיש דמרי בבית המשפט בבאר שבע הוגשה ששה ימים אחרי האמור בתקנות, כלומר יש בה שיהוי.

החלטת בית המשפט העליון, הדומה במובנים רבים למאבק בין גינדי ופלד, משמיטה לכאורה את הקרקע מהעתירה של גינדי. השופט ורדי ניתח את הנושא וקבע שאין פגמים מהותיים בהצעת קבוצת הרכישה. לבסוף העיר, בדיון שנערך השבוע, כי בשבועות האחרונים בדק מדי בוקר את הדוא"ל שלו, כדי לראות אולי ביטלה גינדי את העתירה. גינדי לא ביטלה.

השופט הכריז על הפסקה. הרמז שלו היה ברור. נציג גינדי, עו"ד יוסף בנקל, התקשר לאבי גינדי וסיפר על המצב. גינדי הורה לו לבטל את העתירה. בנקל לא רצה בכך, אבל חזקה עליו מצוות חברת גינדי. הוא חזר לבית המשפט והודיע על ביטול העתירה. הוא ביקש, לפחות, לא לחייב בהוצאות. השופט העיף בו מבט ודחה את הבקשה. גינדי תשלם 50 אלף שקל לקבוצת הרכישה, ועוד 50 אלף לרמ"י.

"בסוף עוד יבואו אלינו"

מיד לאחר הזכייה פורסם, שבדיקה של השמאי ירון ספקטור גילתה, שההכנסות ממכירת הדירות, המשרדים והחנויות יהיו רק 1.9 מיליארד שקל, ולא 2.15 מיליארד כפי שכתוב בתוכנית העסקית של מוטי פלד. ההוצאות, מצד שני, קבע, יהיו גבוהות ב-100 מיליון שקל מהתחזית. לכן צפוי פער של 350 מיליון שקל. לפני שלושה שבועות נערכה פגישה בין מינהל מגורים לבין קבוצת הרכישה. סוכם, שחברי הקבוצה יוסיפו במידת הצורך עד 10% - כך מקובל בענף זה. הם הפער יהיה גדול יותר, יקחו אותו בעלי מינהל מגורים – פלד, יאיר מוראט ושלמה ונטורה – על עצמם.

האם המאבק בין אבי גינדי למוטי פלד הסתיים? לא. מקור מקורב לגינדי אמר (יום ו', 15.7.16) ל-News1: "לא נגיש ערעור לבית המשפט העליון, כי אין לנו סיכוי ממשי לזכות בו, ביחוד לאור פסק דין דמרי. אבל אנחנו עדיין מאמינים, שקבוצת הרכישה ומינהל מגורים יתקשו מאוד לגייס את הכספים הדרושים לבניית המגדלים, בהשקעה של יותר מ-2 מיליארד שקל. יש לנו הרגשה שהעסקה עוד תיתקל בקשיים. בסוף עוד יבואו אלינו ויבקשו שנקנה את המגרש!".

תאריך:  15/07/2016   |   עודכן:  15/07/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוטי פלד ניצח את אבי גינדי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביקורו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בישראל, לאחר תשע שנים שלא ביקר בהן שר חוץ מצרי בישראל, חשף טפח ממה שמתרחש מאחורי הקלעים בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות. לישראל יש ערוצים ישירים עם מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ והיא מבשלת עימן את כינוסה של ועידת שלום אזורית, שמאיימת להנחית את מכת המוות הסופית על היוזמה הצרפתית.
15/07/2016  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
ימים אחדים לפני המגה-פיגוע בעיר ניס, לא ניכרת בערים גדולות אחרות באירופה היערכות של ממש לאיום הטרור וגם: משהו על המחירים, האופניים בהולנד והנצחת השואה
15/07/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
היום ומחר, אנשים ייהנו לספר לאחרים את מה שאתם סיפרתם להם כסוד. נסו לחשוב על כך לפני שאתם נחשפים, גם בפני חברים. כדאי להיות זהירים בעיקר בנושאים פיננסיים פרטיים או סודות מקצועיים. היזהרו בימים הקרובים גם כשאתם נמצאים מול רשויות המס, או הנהלת הבנק, מאחר שקל להיות לא מובן, האדם שמולכם יפרש דברים שאמרתם בדרך שהוא רוצה לשמוע. המפגש בבין הוונוס והמרקורי ב-17.7-16.7 יעזור לפתור חוסר הבנה ולבנות מחדש תוכניות חברתיות.
15/07/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
לפני ימים מספר הדהימו אותי נכדיי. תוך כדי שיחה עם אחד מהם (בן 9) על דא ועל הא השתמשתי במילה אורנג'דה. הילד שעד אותו רגע היה לגמרי איתי פער זוג עיניים ונעץ בי מבט כאילו התחלתי לדבר סינית באותו רגע. עצרתי לרגע, וחשבתי שאולי חלילה נדבק ממני בשמיעה לקויה. אצלי זה מהשירות הצבאי כטנקיסט אבל אצלו? הרעש של משחקי מחשב אינו אמור לפגוע בחוש השמע. ליתר ביטחון חזרתי על המילה והפעם הוספתי שאלה? רוצה לשתות אורנג'דה? הוא, בדומה לרוב נכדי, אוהב לשתות מיץ תפוזים. הילד שוב הסתכל אלי ואמר: סבא, מה זה אורנג'דה? הואיל וחשבתי שמדוב ר בלקונה אישית ומקרית שלו קראתי להתוועדות עוד 4 נכדים נוספים. 4 נכדות מבוגרות קצת יותר ואחיו התאום. אתם יודעים מה זה אורנג'דה שאלתי. לתדהמתי התברר לי שמושג שהיה שגור בפיו של כל אחת ואחד מבני גילי זר לילדים צעירים.
14/07/2016  |  יורם דורי  |   כתבות
התפאורה המהודרת והמהממת ביופייה, המוקפדת על כל פרט ופרט שעל הבמה, מעליה ומצידה, אותה יצרה פרידה קלפהולץ-אברהמי, גונבת את ההצגה כבר מהרגע הראשון. ביתו של היינן, בעל הכרם והמפעל לייצור יינות שבדרך כלל מצויים ברחבי הקאנטרי של צרפת - מפעימים בהדרם ובדיוק בפרטי הריהוט. על הספה המסוגננת שרוע אבי המשפחה, מסייה וויניירון (יהויכין פרידלנדר, שמשחקו כובש עד כדי כך, עד שצער עמוק נגרם עם היעלמותו מהמחזה). האב משוחח עם כולן, נהנה מריקוד הבלט של מארי, מנגינתה ושירתה של ז'ודית, הכל באווירה נעימה וקולחת באצילות. כאשר לפתע הוא חש ברע, ובבת אחת נפטר משבץ לעיני רעייתו ובנותיו האוהבות אותו.
13/07/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il