|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

שישה בשישי

הפוטש שלנו

בטורקיה ניסה הצבא לתפוס את השלטון ונכשל; אצלנו השתלטו הפקידים על המדינה ודחקו את רגלי הדרג הפוליטי - ואין פוצה פה ומצפצף. שורה של דוגמאות אקטואליות לצד כשלים קבועים מלמדים עד כמה המצב חמור
22/07/2016  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
שם הצבא, אצלנו הפקידים [צילום: AP Photo/Emrah Gurel]


הצעת חוק ההסדרה התשע"ב-2011 / הצעת חוק פרטית
הצעת חוק להסדרת מעמדם של בתים שנבנו ביהודה ובשומרון על קרקעות בבעלות פלשתינית פרטית, בעידוד המדינה ובתמיכתה.
תזכיר חוק בנק ישראל (תיקון)(הוועדה ליציבות פיננסית), התשע"ו-2016 / תזכיר חוק
תזכיר חוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית אשר תתריע מפני סכנה למשבר פיננסי מערכתי ותנחה כיצד לפעול

מנדלבליט וההסדרה
אמר ולא יסף [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

בניגוד להצהרותיו המוקדמות, הוא לא הציע לשרים דרך בה כן יוכלו להימנע מהריסת עמונה ודומותיה. בדיוק כמו שאוהבים בכירי הפרקליטות לדורותיהם, מנדלבליט הציב בפני הממשלה תמרור "אין כניסה" והלך לדרכו. האם גם מנדלבליט שכח שהוא יועץ משפטי ולא מחליט מדיני?

כאשר נכנס אביחי מנדלבליט לתפקידו כיועץ המשפטי לממשלה, הוא הצהיר שמשימתו היא לאפשר לדרג המדיני לבצע את מדיניותו במסגרת החוק. רק במקרים נדירים, הוסיף, צריך לומר שמשהו אינו חוקי – ואז חובתו של היועץ היא להמליץ בפני הנבחרים כיצד כן יוכלו ליישם את רצונם. מנדלבליט חזר על כך עוד מספר פעמים, והדברים בהחלט היו ערבים לאוזן. לא רק שהם נכונים בתכלית, אלא שהם גם היוו מהפכה של ממש בחשיבה. מנדלבליט גם עשה זאת, למשל כאשר העלה הצעת פשרה בנוגע לשימוש במקוואות לאחר שקבע, כי לא ניתן להגביל את השימוש בהן לטבילה על-פי ההלכה.

אולם במבחן הגדול הראשון שלו – דומה שמנדלבליט מיישר קו עם ההתנהגות הפסולה של קודמיו. השבוע הוא הודיע, שהצעת החוק להסדרת התנחלויות כמו עמונה איננה חוקתית ולא תעמוד במבחן בג"ץ. בסוגריים אעיר, שאינני מבין מדוע: מדובר שם על מתן פיצוי נדיב לתובעי הבעלות על הקרקעות; אם למדינה מותר להפקיע, מדוע שלא תוכל לכפות מכירה? אבל זה כאמור בסוגריים.

העיקר הוא, שמנדלבליט אמר זאת – ולא יסף. בניגוד להצהרותיו המוקדמות, הוא לא הציע לשרים דרך בה כן יוכלו להימנע מהריסת עמונה ודומותיה. בדיוק כמו שאוהבים בכירי הפרקליטות לדורותיהם, מנדלבליט הציב בפני הממשלה תמרור "אין כניסה" והלך לדרכו. האם גם מנדלבליט שכח שהוא יועץ משפטי ולא מחליט מדיני?

הפקידים והיציבות
תדווח, לא תקבל הנחיות [יונתן זינדל, פלאש 90]

כמה שעות אחרי דבריו אלו של מנדלבליט, פרסם משרד האוצר תזכיר חוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית. יהיו בה עשרה חברים, כולם פקידים בכירים, וההצעה מדגישה שאחד מיסודות עבודתה יהיה הימנעות מלחצים פוליטיים. הוועדה הזאת, בראשות נגיד בנק ישראל, תקבע האם יש סיכון פיננסי מערכתי ולמעשה תכפה את הדרכים לטפל בו. היא רק תדווח לראש הממשלה ולשר האוצר, לא תקבל מהם הנחיות. והכי יפה: אם המשבר יתרחש בכל זאת – מודגש שאין זה מתפקידה של הוועדה לטפל בו.

צריך לקרוא את התזכיר הזה כדי להאמין, אבל זה בדיוק מה שנאמר בו: הפקידים יקבלו את כל הסמכות בלי לשאת בשום אחריות. הם יעשו מה שירצו ומתי שירצו, אבל אם זה יתפקשש – הם יצעדו אחורה וישאירו לדרג המדיני את ההתמודדות עם המשבר, שאותו הם עצמם לא הצליחו למנוע. נותרה רק תקווה קלושה, שהשרים או חברי הכנסת יתקוממו ויבהירו: אנחנו הנבחרים, אנחנו נושאים באחריות ולכן אנחנו גם נחזיק את הסמכות. אבל, כאמור, זו תקווה קלושה בלבד.

משרד הביטחון וצה"ל
"לקוח עיקרי" [צילום: AP/אריאל שליט]

חיפשתי ושבתי וחיפשתי משהו שירמוז לכך שמשרד הביטחון בפרט והדרג המדיני בכלל נותנים את הפקודות וצה"ל מבצע אותן. לא מצאתי. חיפשתי ושבתי וחיפשתי משהו שירמוז לכך שמשרד הביטחון מבצע ביקורת על התנהלותו של צה"ל. לא מצאתי

לפני מספר שנים קראתי בתוכנית העבודה השנתית של משרד הביטחון, שהוא רואה את ייעודו העיקרי במתן מענה לצרכיו של צה"ל. במילים פשוטות: הדרג הצבאי דורש, הדרג המדיני מקיים. השבוע בדקתי האם הדברים עדיין בתוקף. התשובה היא: כן. אולי לא באותן מילים, אבל בהחלט באותה מנגינה.

"עיקר הפעילות של משרד הביטחון מתבצעת מול צה"ל כ'לקוח עיקרי'. הצבא מעלה דרישות מוגדרות המחייבות את משרד הביטחון להיענות לאתגרים במקצועיות רבה, תוך עמידה בלוחות זמנים בתנאים משתנים", אומר המשרד באתר שלו. ועוד: "על-פי חלוקת סמכויות העבודה בין הצבא ומשרד הביטחון, צה"ל אחראי לדרישות המבצעיות והטכניות ולהקצאת התקציב. לעומת זאת, משרד הביטחון עוסק בהיבטי הרכש, בהיבטים הכלכליים-מסחריים, בניהול המימון ובתשלומים וכן בתשתיות המדיניות, התעשייתיות והלוגיסטיות".

זה ברור כשמש: צה"ל מבקש ומשרד הביטחון נענה. צה"ל דורש תקציב ומשרד הביטחון מארגן לו אותו. צה"ל אומר מה הוא רוצה ומתי ומשרד הביטחון מסדר את זה. חיפשתי ושבתי וחיפשתי משהו שירמוז לכך שמשרד הביטחון בפרט והדרג המדיני בכלל נותנים את הפקודות וצה"ל מבצע אותן. לא מצאתי. חיפשתי ושבתי וחיפשתי משהו שירמוז לכך שמשרד הביטחון מבצע ביקורת על התנהלותו של צה"ל. לא מצאתי. לזה קוראים: שתיקה רועמת. או אם תרצו: שתיקה שאומרת הכל.

איתורים ומינויים
שימו לב מה היא אמרה [צילום: פלאש 90]

המטרה של התהליך היא למנוע פוליטיזיציה של השירות הציבורי, אבל יש כאן הרבה מאוד דמוניזציה חסרת יסוד. מדוע שיהיה אסור לנבחר למנות את האדם שמסכים איתו ושיוכל לבצע את מדיניותו?

אחת הדרכים הבולטות בהן השתלטו הפקידים על חיינו הציבוריים, היא ועדות המינויים וועדות האיתור למיניהן. באדיבותו של בית המשפט העליון, נוצר מצב בו הנבחרים כפופים ל"המלצות" של ועדות אלו, שתמיד כוללות רק פקידים ושתמיד מציעות רק מועמד אחד. ואין אף מילה של הגזמה במשפט הקודם; זהו תיאור מדויק לחלוטין של המציאות. כך נאלצים שרים וראשי ערים למנות לתפקידים בכירים את מי שהפקידים רוצים, ולא את מי שלדעתם הכי מתאים ואת מי שהכי נוח להם לעבוד איתו.

המטרה של התהליך היא למנוע פוליטיזיציה של השירות הציבורי, אבל יש כאן הרבה מאוד דמוניזציה חסרת יסוד. מדוע שיהיה אסור לנבחר למנות את האדם שמסכים איתו ושיוכל לבצע את מדיניותו? ואם חוששים מפני מינוי של אדם שאינו עומד בתנאי סף – ניתן להחיל על כל המינויים הבכירים את הנוהל של ועדת טירקל, כך שיהיו ועדות שיבחנו בדיעבד, על-פי קני מידה ברורים, האם האיש שהתמנה ראוי או לא.

כדאי להזכיר את דבריה של השופטת המנוחה מרים בן-פורת, שבתפקידה כמבקרת המדינה הייתה חלוצת המאבק במינויים פוליטיים. כשם שאין לקדם בשל זיקה פוליטית, אין לפסול בשל זיקה פוליטית – אמרה. בן-פורת הבהירה שהיא אינה מתכוונת לכך ששר ממפלגה א' יפסול מועמד ממפלגה ב', אלא לכך שאין להגיע למצב בו השר לא יוכל למנות את איש מפלגתו רק משום שהם מאותה מפלגה. אם האיש הזה מתאים מקצועית – אין שום סיבה שלא למנותו. ואני אוסיף: אדרבה, אם הממונה והמתמנה רואים עין בעין – הציבור רק ירוויח מעבודתם ההרמונית.

רשות השידור
לא טרח לעדכן את השר [צילום: יח"צ]

הנה עוד דוגמה מהשבוע האחרון לטירוף המערכות בו אנו חיים. מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, סיכם עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שסגירת רשות השידור תידחה ביותר משנה. שר האוצר, משה כחלון, אמר שהופתע לשמוע זאת. הבנתם? השר שצריך לדאוג למימון לרשות הגוועת, לא ידע שפקיד הגיע לסיכום מרחיק לכת שמשמעותו תקציב של עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים. אולי פילבר דיווח לשר הממונה עליו, בנימין נתניהו, ואולי לא; מה שבטוח הוא, שכחלון – שכאמור יש לו נגיעה ישירה לנושא – שמע על זה מהתקשורת. רק במציאות שלנו, יכול להרשות לעצמו עובד מדינה, בכיר ככל שיהיה, לקבל החלטות מבלי לקבל את אישורו של שר ואפילו מבלי לדווח לו.

נפלנו על הראש
השיטה הכי גרועה - חוץ מכל השאר [צילום: AP]

אני אישית מעדיף דמוקרטיה עם נגיעות של שחיתות על פני דיקטטורה שמתיימרת להיות טהורה. ראשית, משום שכל דמוקרטיה עדיפה על כל דיקטטורה. שנית, משום שדיקטטורה הופכת במהירות עצומה לשלטון המושחת ביותר, ויש אין-ספור דוגמאות כאלו גם כיום. ודיקטטורה של פקידים, גם היא דיקטטורה

כל כך התרגלנו למצב המטורף שבפסקאות הקודמות, עד שאנחנו לא מבינים עד כמה הוא סותר את עקרונות היסוד של הדמוקרטיה. כן, יש פוליטיקאים ויש להם שיקולים פוליטיים. ככה זה עובד בדמוקרטיה. וכפי שאמר וינסטון צ'רצ'יל: דמוקרטיה היא שיטת המשטר הגרועה ביותר, חוץ מכל השאר. אז עם כל מגרעותיה, היא עדיפה אלפי מונים על פני כל סוג של דיקטטורה – כולל דיקטטורה של פקידים.

כאשר קם מישהו, נניח איילת שקד, ומדבר בקול רם על החזרת המשילות, על מתן אפשרות לנבחרי הציבור לעשות את מה שנשלחו לעשות, על השבת מאזן הכוחות בין הנבחרים לבין הפקידים למצבו הנכון – מיד מתנפלים עליו. מי שרוצה לחזור ליסודות הדמוקרטיה, מותקף כמי שמבקש להרוס את הדמוקרטיה. מי שמזכיר שנציגי הציבור הם חברי הכנסת והשרים ולא הפקידים, מושמץ כמי שרוצה לפתוח את הדלת בפני השחיתות.

בהקשר הזה כדאי להזכיר, שפקידים ועובדי מדינה נתפסו בעבירות שחיתות בדיוק כמו פוליטיקאים. כלומר: אין שום חזקה לכך שמי שמתמנה, הוא נקי כפיים יותר ממי שנבחר. אם כבר, אז אולי ההפך הוא הנכון: הנבחרים יודעים שהם עומדים כל העת למבחן הציבור, בעוד שאת הפקידים כמעט איש אינו מכיר.

חוץ מזה, אני אישית מעדיף דמוקרטיה עם נגיעות של שחיתות על פני דיקטטורה שמתיימרת להיות טהורה. ראשית, משום שכל דמוקרטיה עדיפה על כל דיקטטורה. שנית, משום שדיקטטורה הופכת במהירות עצומה לשלטון המושחת ביותר, ויש אין-ספור דוגמאות כאלו גם כיום. ודיקטטורה של פקידים, גם היא דיקטטורה.

תאריך:  22/07/2016   |   עודכן:  22/07/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפוטש שלנו
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מבשרת
22/07/16 12:37
 
למבשרת
22/07/16 13:10
 
שגב
22/07/16 15:13
 
מבשרת שגב
24/07/16 03:56
2
על הכותב
22/07/16 12:38
 
לכותב
23/07/16 11:02
3
חבר מרכז הליכוד
22/07/16 14:07
4
7 שחור
22/07/16 14:59
5
אזרח מן השורה
22/07/16 17:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: הרב החוצה מפלגות אודי - בין שואה לתקומה ברקת לא צעד הדוספובים מכירים? ולקינוח פסוקו
21/07/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
"פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן... הנני נותן לו את בריתי שלום... ברית כהונת עולם" (כה,יא-יג)
21/07/2016  |  ישראל רוזן  |   מאמרים
  • הבדווים - הבדווים המשיכו לחדור לארץ במאה ה-19 וראשית המאה ה-20. על-פי מחקרים של פרופ' משה שרון, שהתמחה בתולדות הבדווים בארץ, ויוסוף סואעד שחקר את שלטון השייח'ים הבדווים.
21/07/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
עסק או תחביב - זו השאלה המגדירה האם הפעילות חייבת במס או פטורה ממס. אם מדובר בעסק יש חבות מס ויוכרו ההוצאות וההפסדים לצורכי מס, אך לא כך בתחביב. נראה שהגבול עשוי להיות דק מאוד.
21/07/2016  |  עו"ד ורו"ח רמי אריה  |   מאמרים
"כאשר אני עוברת בוואדי ערה, וזה המסלול העיקרי שלי, אני מזדעזעת לראות לפעמים ילדים קטנים, אולי בני שלוש או ארבע, עומדים בצומת יחפים ומוזנחים ובלא מעט מהמקרים אפילו באמצע אוגוסט. אני גם הרמתי טלפון לשירות הרווחה, ואמרו שאין להם בדיוק מה לעשות עם זה" (ח"כ אורלי לוי -אבקסיס במסגרת הוועדה לזכויות הילד).
21/07/2016  |  דביר מור   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il