|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

בית יציב = "בית ברל" בבאר שבע

בהיותי ילד, קראתי בעיתון "דבר לילדים" רשימת הספד על יצחק יציב ז"ל. הקוראים הצעירים התבקשו לשלוח את תגובתם ואף אני כתבתי והמערכת פרסמה זאת. לא היה גבול לגאוותי ומבוגרים שפגשוני אמרו: "אתה תהיה פעם סופר גדול". בעת שירותי הצבאי, לאחר שנים, בעת שירות מילואים בגדוד השריון, הגענו לאכסניית בית יציב למקלחת חמה, ארוחה חמה ומיטה לכמה שעות. סיירתי בחשאי במקום וראיתי כי מריף בודד וכמה אוהלים הפך המקום "לקמפוס"
31/07/2016  |   חנינא פורת   |   כתבות   |   תגובות

בשנית, פגשתי בבית יציב שעה שהתבקשתי על-ידי ההסתדרות הכללית, כפעיל ששירת ב"שילוב האזורי", להרצות מדי פעם בפני פועלים על הנגב ועל התנועה השיתופית. ישבתי במשרדו של אורי סבג שעמד אז בראש "השילוב האזורי בדרום" והוא בפני את נפלאות הפוליטיקה הבאר שבעית הפנימית. סבג, שהיה חבר מוסדות ההסתדרות וכיהן אף כח"כ, גילה יחס חם לבית יציב ואני ספגתי ממנו תחושה זו. במהלך השנים ביקרתי עם ילדי במצפה הכוכבים שהוקם שם ואף שחינו להנאתנו בבריכה הצוננת. יחד עם ילדי סיירנו במקום המתפתח והצצנו בלוח המודעות שבישר על הקורסים המתקיימים במקום כולל בסיס קדמי של "האוניברסיטה הפתוחה".

ציינתי לעצמי מתחם בית יציב מתאים בהחלט לשמש את אוניברסיטת בן-גוריון כקמפוס ייחודי ללימודי עבודה ולימודים אתנוגרפים - הכרה ושיתוף פעולה עם הבדואים. נמתין, אולי מהלך כזה עוד יקרה בעתיד. לפני זמן מה, סייעתי לד"ר צבי שילוני לכתוב את תולדות המקום אך העבודה לא הגיעה לידי גמר עדיין. בפוסט קצר זה נספר קצת על המקום ותולדותיו, תרומתו לעיר בשנות החמישים והשישים ואולי אף ניווכח עד כמה צפו רחוק ראשי בית יציב בזהותם נכונה את ההכרח לספק לפועל ולמשפחתו (בדרך כלל מבין העולים החדשים) כבר באמצע שנות החמישים, לימוד השפה, תרבות, השכלה, השתלמות מקצועית, ספורט תיאטרון וקונצרטים ושלל פעילויות תחת כנפיה הרחבות של ההסתדרות הכללית.

יצחק יציב

אכסניית הנער בית יציב נקראה על שמו של יצחק יציב (1890 - 1947) שהיה איש רוח, סופר ועורך וחבר מרכזי במוסדות התרבותיים של ההסתדרות. בשנת 1929 הצטרף למערכת "דבר" והיה עורכו הראשון של "דבר לילדים" במשך 16 שנה. יחד עם נחום גוטמן ואחרים עיצבו את ספרות הילדים של אותה התקופה. יחד עם אשתו מרי, סופרת ודמות מרכזית בקליטת העולים החדשים, קידמו תוכניות השכלה ולימוד השפה העברית לעולים ביישובים החדשים ובדרום.

גרשון אוסטרובסקי

אוסטרובסקי נולד בשנת 1900 ועלה בעלייה השלישית לארץ ישראל. הצטרף "לגדוד העבודה" והיה בין מייסדי קיבוץ עין-חרוד מאוחד". הוא הגיע לבאר שבע בשנת 1949 כמנהל המחלקה "לעבודות הציבוריות" (סלילת כבישים). בשנת 1953 החל גרשון אוסטרובסקי, להקים את אכסניית הנער בבאר שבע. תוך זמן קצר, הצליח להשיג את חסות ההסתדרות הכללית (משום היכרות טובה עם דוד טוביהו ראש העיר, מראשי סולל בונה) על המקום בו הוקמו צריפים, אוהלים, מטבח, אמפיתיאטרון ומבנים אחרים שהותאמו לשירות קבוצות המטיילים הגדולות שירדו אז לנגב. בין מייסדי המקום היו יו"ר המרכז החקלאי אברהם הרצפלד, העיתונאית מרי יציב אלמנתו של יציב וגרשון אוסטרובסקי. בשנת 1954, נחנך המקום שנקרא על שמו של יצחק יציב ז"ל, ובו היו שותפים עיריית באר שבע וחברת "ניר שיתופי". המקום תוכנן להיות אחת מפינות התרבות וההשכלה החשובות בעיר שנבנתה על-ידי ההסתדרות הכללית. מדריכיה תוכננו להגיש סיוע תרבותי-חברתי-לימודי לקהילה ההסתדרותית החלוצית בבאר שבע. לימים, זכה פועלו של אוסטרובסקי להערכה מחודשת ורחוב נקרא על שמו. על-אף צניעותו והתנגדותו לטקסים – זכה אוסטרובסקי באות "יקיר העיר".

תוכניות תרבותיות חינוכיות

גרשון וחבריו ביקשו להרים את רמת התרבות וההשכלה באזור ושל תושבי באר–שבע. רצון זה השתלב עם רצונם של המטיילים הישנים באכסניה ללמוד על הנגב ועל מסלולי הטיול המצפים להם. וכך, יזם אוסטרובסקי הבאת סרטים חינוכיים, הצגות וקונצרטים וכן יזם מפגשים בין המטיילים והפועלים שגרו באכסניה לבין קבוצות הנער המקומי. בין המבנים הראשונים שהוקמו במקום הייתה ספרייה, ובה הוקמו פינות עבודה עבור ילדים שהגיעו לשם אחר-הצהריים כדי להכין שיעורים ולמפגשים חברתיים.

עיצוב עקרונות הבית

בשנת 1954 עיצבו המנהל הראשון של המקום גרשון אוסטרובסקי ויו"ר המרכז החקלאי אברהם הרצפלד את החזון ואת עקרונות התפעול של אכסניית בית יציב. הרצפלד גילה עניין במקום כמי שהיה מעורב בהעלאת יישובים באזור משנת 1946 ובמיוחד לאור היותו מעורב בחברה ההסתדרותית "אפיקים בנגב", שעתידה הייתה להקים עיר עברית חדשה בסמוך לבאר-שבע. התעניינותו באכסניה והגיבוי שנתן לאוסטרובסקי היו למעשה, הגשמת חלומו באשר לעיר עברית בבאר-שבע.

מטרות

אט אט עוצב החזון ולוטשו מטרותיה של האכסניה שהפכה להיות, תחת חסותה של ההסתדרות הכללית, (שגם בנתה את העיר באותה תקופה) – למרכז לימודי-חינוכי-ציוני עבור התושבים ברובם פועלי ההסתדרות במפעלים ובקואופרטיבים. המטרות היו אם כן: הרצאות בסיוע מפות וספרים על המסלול אותו עומד המטייל לעבור למחרת; הקניית חינוך מקצועי וציוני לצעירי העיר; עיסוק בפעילות חברה, תרבות, ספורט, ופנאי; יזום פעילות עבור קבוצות פועלים וארגונים הקרובים ברוחם להסתדרות וכל זאת "ברוח בית יציב". אוסטרובסקי שניהל את המקום ללא שכר, בנה מסורת של חסכון, פשטות והימנעות מהפרזה בהוצאות נלוות. מהיותו איש קיבוץ, ראה עצמו שליח לבאר שבע ולקהילתה, הצמאים לדעתו לרכישת ידע, לימוד הארץ ונופיה ולחיזוק תודעתה המעמדית-הסתדרותית.

לוח פעילות

במסמך שהכין אוסטרובסקי הוא קבע כי הבית פועל בסיוע מועצת הפועלים המקומית ומדגיש את ההשקפה הסוציאליסטית, בה דגלה באותה עת ההסתדרות הכללית. הוא עמד על כך שהבית יעמוד לרשות בתי הספר בעיר ובנגב לקיום כל פעילות שהיא. עליו לעמוד לרשות קהילת ההסתדרות לצורך קיום סמינארים, קורסים וימי עיון. במיוחד הושם הדגש על הכנתם של מדריכי תנועות הנער הקשורות בהסתדרות ובראשן "הנער העובד".

מסלול ייחודי לימודי פותח עבור המורים שנשלחו לעיירות הפיתוח ויישובי העולים החדשים. כמי שצפה קדימה, הוא הציע להכין מגרשי ספורט ומתקנים מתאימים כולל בריכה עבור קייטנות הקיץ לילדי העובדים. במחצית שנות החמישים סבר אוסטרובסקי כי יש לבנות באכסניה/בית יציב חדרי לינה עבור כ-150 איש; חדר אוכל היכול לשרת 100 איש ויותר בבת אחת; ספריה; חדרי קריאה; אולמות להקרנת סרטים, האזנה למוזיקה ולעריכת תערוכות של אמנים מקומיים ומהמרכז. אוסטרובסקי הדגיש את חשיבות תחושת "הנווה במדבר" והציע לייער את המקום, לשתול על שטחו דשא וגינות ולהקים בו פינת חי לימודית. בפעם הראשונה בבאר שבע הוקם במקום אמפיתיאטרון עבור 500 איש שהוקרנו בו סרטי 16 מ"מ. נבנו מגרשים לכדורסל וכדורעף; נפתחו חוגים למקהלה, ריקודי עם והתעמלות. נערכו קונצרטים ואף יובאו הצגות של התיאטרונים הגדולים מהמרכז שאפשרו בכך לתושבי העיר לחזות באמנות הבמה המתהווה בארץ.

הקשר לקהילה הסובבת וצרכיה

שרה בץ שהייתה מורה מעולה לעברית, פתחה כיתות לימוד במקום על-פי צרכי הפועלים, העולים החדשים וזאת בסיוע ד"ר מראני שהיה המפקח מטעם משרד החינוך והתרבות. לאור הביקוש הרב ללימוד השפה, פתחה בץ בסיוע בית יציב אולפן יום שסייע לעולים להשתלב במהירות בחיי העיר ובתעסוקה. אוסטרובסקי מצא בית חם בבית משפחת בץ לאחר ששעות ארוכות היה מיישר בכוחות עצמו את השטח בטרקטור ענק וחופר בורות לקראת יציקת יסודות. בץ ואוסטרובסקי אימצו תלמיד מבריק בשם זילברמן שהיה למהנדס וברבות הימים עתיד היה, לאחר ששכנעו אותו להישאר בבאר שבע, לשמש כראש העיר. תרומת בית יציב לחינוך וללימוד העברית בסיוע ההסתדרות גרמו לכך שבשנת 1965 הוקם בית הספר המקיף הראשון בעיר בשכונה ב'.

קורסים בסימן אהבת העם והארץ

שנת תשי"ז הוכרזה בבית יציב כשנת ההסתדרות הכללית והצגת תרומתה לפועלים, לעיר ולמדינה הצעירה. המסמך שהוכן הכריז כי יושם דגש על לימוד השפה העברית, קורסים לידיעת הארץ, לימוד המבנה של ההסתדרות ותרומת כל מוסד ומוסד בה, הרצאות,סרטים וטיולים, לאתרי ההתיישבות ומפעלי התעשיה של ההסתדרות. מהמסמך עלה הרצון העז של מחלקת התרבות במרכז ההסתדרות להתאים את התכנים התרבותיים של בית יציב לצרכי העיר המתפתחת והנבנית בהון הסתדרותי ובאמצעות סולל בונה על הקואופרטיבים שלו.

בהסתדרות חשו כי הם "בעלי הבית" בבית יציב וממילא אין שום כוח מהצד האזרחי או הפרטי הרוצה והיכול להתמודד עם שאלות אלו בעיר המרוחקת והמדברית. לאור הצורך בהכנת מדריכים למספרם ההולך וגדל של פועלי ההסתדרות, הורחבה הבנייה בבית יציב. בשנת 1962 הורחבו המטבח, חדר האוכל ונבנו שלושה מבני מגורים חדשים עבור 180 איש. מעתה פנה בית יציב לחוגים חברתיים נוספים:

ארגון סמינרים עבור פועלי הייעור והאגבות בנגב; כך גם לגבי פועלי התעשיה והייצור כולל ים המלח ועבור וועדי העובדים בעיר וביישובי הנגב. שלב נוסף היה בהקמת בית ספר ערב עבור המצטיינים בועדי העובדים. בשנת 1963, דווח על קיום 16 מחזורי לימוד ושבתות עיון, בהם השתתפו 954 חברים וחברות חדשים בארץ וכן וותיקים. הללו קיבלו 3144 "ימי לימוד" שניתנו עתה מפי מורים מוסמכים המרצים במוסדות העיר ומקיבוצי הסביבה. באותה עת התנהל דיון רחב בציבור בצורך בהקמת אוניברסיטה בנגב. ראשיתו של הדיון היה בתביעתו של בן-גוריון להקים את "יבנה" (היא אוקספורד עבורו ) בשדה בוקר. התביעה להקמת מוסד אוניברסיטאי בבאר שבע זירזה את ראשי בית יציב בהכנת קורסים והעמקת תכנם מתוך כוונה שבעתיד, יוכלו התלמידים, הפועלים והמורים להתקבל תוך השלמות נדרשות, כסטודנטים באוניברסיטת הנגב.

במבט כולל נראה שתפקיד היו"ר הוא שנתן כיוון וחזון למקום. היו"ר עד שנת 1973 היה א' הרצפלד; עד שנת 1981 שימש בתפקיד אוסטרובסקי. בשנת 1981 היה ליו"ר הבית אלי מויאל, איש מועצת הפועלים ואיש תרבות רב פעלים. משנת 1991 משמש כיו"ר חבר קיבוץ חצרים ושר החינוך לשעבר אהרון ידלין.

כיום, הבעלים הם קרן רש"י, עיריית באר שבע בתמיכת משרד החינוך. במקום שותפים רבים כמו האוניברסיטה הפתוחה ועוד. בית יציב מתנהל כקמפוס חינוכי הנותן גם שירותי אירוח, הסעדה ולינה. הקמפוס צמוד לפרק קרסו למדע ומאפשר זרימה חופשית של רעיונות וקהל. בבסיס החזון של המקום נשארה התזה שמבקשת לבנות חברה חזקה, צודקת החותרת לצמצום פערים חברתיים והרואה בראש דאגתה את משפחות הפועלים ותושבי הנגב ומטפחת מנהיגות צעירה לעיר.

לעיון נוסף:

  • אוסטרובסקי ג', בית יציב – באר שבע, ארכיון יד טבנקין, חט 15, סדרה ט', אוגוסט 1954.

  • גרדוס י' ויאני י', (עורכים), מדע ורוח בנגב, אוניברסיטת בן-גוריון ותולדותיה בראי המחקר, באר שבע תשע"ד.

  • יציב י', בין עין לנפש; רשימות, מאמרים, מסות, תל אביב תשי"ג.

  • פורת ח', ארגון עובדים בונה עיר במדבר, ההסתדרות ותרומתה לפיתוח באר-שבע והנגב, בעשורים הראשונים למדינה, ירושלים 2013.

  • פורת ח', מספר מדבר למטרופולין, ירושלים 2009.

תאריך:  31/07/2016   |   עודכן:  31/07/2016
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית יציב = "בית ברל" בבאר שבע
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום 23.11.14 חשפנו ב-News1 כי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) מסתירה מידע מהותי משופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, בפניו נדון כתב אישום נגד ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר, לרבות תמלילי שיחות שהוקלטו באקראי על-ידי רשויות החקירה, במסגרת חקירה אחרת שהתקיימה. באותו כתב אישום נטען כי בן-זקן ואיתן אלדר "שתלו" ב-2010 ידיעה כוזבת בעיתון כלכליסט בדבר מו"מ להכנסת משפחת גרמיזאן כשותפה לחברת מנופים שנשלטה על-ידי בן-זקן ושותפו אברהם נניקשווילי. תמלילי השיחות שהסתירה הפרקליטות עמדו בסתירה לטיעוניה.
30/07/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
יזמי הנדל"ן, רובם שמות ידועים, שקנו בחודשים האחרונים מגרשים במכרזי מחיר למשתכן של רשות מקרקעי ישראל, יעמדו בקרוב בפני גל אדיר. 37,134, רובם זוגות נשואים, יתמודדו על רכישת 776 דירות ב-11 פרויקטים, כלומר, מכל 34 מתמודדים ייצא 1 עם דירה מוזלת. כך מגלה ניתוח שערך News1 בנתונים של משרד השיכון שפורסמו הבוקר (יום ו' 29.7.16).
29/07/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
גופים מוסדיים יוכלו מעתה לתת אשראי ליזמים, למימון בנית דירות, אך הדבר יהיה כרוך בשורת תנאים מקדימים. כך עולה מהוראות שפרסמה (יום ה,27.7.16) המפקחת על הביטוח דורית סלינגר. News1 מביא את המדריך המלT, בהמשך לידיעה קודמת. (27.7.16 - "המוסדיים יתנו אשראי לבניית דירות").
28/07/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
נושא "תפקיד וזהות בדרמה המודרנית" שלימד ד"ר אורי ראפ ז"ל באוניברסיטה - היה הקורס החשוב ביותר שלמדתי על תיאטרון. עיקרו: כיצד הלבוש של אדם בעל תפקיד, המתחלף בלבושו עם אדם בתפקיד אחר - כיצד עקב כך משתנה גם זהותו. להמחשה למדנו את "אסקוריאל" של גלדרודה, בו המלך והליצן מחליפים בגדים ותפקיד, והתוצאות ההרסניות מכך.
28/07/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
שלושים שנה בקירוּב שימשה הגב' זייד כאשת חינוך, ומאז היא חוקרת את פרשת ילדי תימן. בשנת 2001, הוציאה לראשונה את הספר "הילד איננו" העוסק בפרשה הכּאוּבה הזאת. לאחרונה הוציאה מהדורה חדשה ומורחבת, בשם "הילד עדיין איננו", שבּה יש התייחסות למה שאירע בחמש עשרה השנים האחרונות.
28/07/2016  |  נסים עוג'ר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il