|
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
|
|
אחד האמירות הרווחות בחלוף השנים היא שבית-ספר הוא לא מוסד חינוכי, אלא משמש כבית-חרושת לציונים. משרד החינוך מנסה לשנות אמירה זו.
שלשום (יום ב', 1.8.16) השיק המשרד תוכנית העונה לשם: "תמונה חינוכית" אשר משלבת בין הישגים קהילתיים, חברתיים, וערכיים לצד ההישגים הלימודיים בבתי-הספר התיכוניים.
תוכנית זו אשר נכתבה על-ידי אנשי מקצוע מתחום החינוך, התקבלה לאחר תהליך היוועצות ממושך שבו לקחו חלק בין-השאר מורים, הורים, מפקחים, מנהלים ותלמידים.
מטרת התוכנית
מטרת התוכנית הנה לעודד את בני-הנוער לעסוק בפעילות חברתית, ולהגדיל את המעורבות הקהילתית בחברה לצד הלימודים בתיכוניים ובחטיבות הביניים.
שלבי התוכנית
"התוכנית החינוכית" בנויה מארבעה שלבים אותם גיבש משרד החינוך: נשירה והתמדה, למידה והישגיות, ערכים ואקלים חינוכי והצוות החינוכי. כל שלב טומן בחובו ערכים רלוונטיים לאותו אשכול המכוונים לטווח ארוך.
כך, למשל, האשכול "למידה והישגיות" כולל את נושא השמירה על טוהר הבחינות, האשכול "הצוות החינוכי" עוסק בקשר הקיים בין מורה לתלמיד, האשכול "נשירה והתמדה" עוסק בהתמודדות של התלמיד עם המסגרת הבית-ספרית הלא-פשוטה לפעמים, והאשכול הרביעי עוסק בחינוך לערכים ולסובלנות.
תוכנית זו אמורה להחליף החל משנת הלימודים הקרובה את פרסום מדד הזכאות השנתי של תלמידי ישראל לתעודת בגרות.
הסיבה להגיית התוכנית
לפי נתוני משרד החינוך חלה עליה בזכאות לתעודת בגרות ב0.6%, והוא עומד כיום על 66%.
בנוסף, עלה גם אחוז בנושרים ממערכת החינוך ב16%.
גם בתחום המעורבות חלה עליה מתונה של 13% (54% בשנת הלימודים תשע"ה לעומת 41% בשנת הלימודים תשע"ד).
בתחום האלימות חלה ירידה באחוז אחד, אך בתחום ההקרבה והאכפתיות שבין מורים לתלמידים חלה ירידה של אחוז אחד (היא עומדת כיום על 42%). וכן חלה עלייה במסיימי חמש יחידות מתמטיקה,וארבע יחידות אנגלית.
כדי לשפר את הקשר שבין מורים לתלמידים ולחזק את הפעילות החברתית בשעות שלאחר בית-הספר הושקה כאמור תוכנית זו. תוכנית זו אמורה לשמש כלי בידי מנהל בית-הספר וצוותו כדי לתאר את הנעשה במוסד החינוכי.
אין ספק ששימוש יעיל בתוכנית זו עשויה לשפר את האווירה המתוחה השוררת כיום במרבית בתי-הספר בישראל.