בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בעקבות אישור החוק בוועדת החוקה
|
|
|
נציבות הביקורת שתוקם לפי הצעת החוק שאישרה ועדת החוקה, היא בדיחה עצובה שתהיה כפופה למעשה ליועץ המשפטי לממשלה, ולא תוכל למלא את תפקידה משום שנאסר עליה לעסוק בביקורת מערכתית. ליתר ביטחון, נוספו גם כמה סעיפים המוודאים שהביקורת לא תתקיים. לכן, מוטב לסגור כבר כעת את הנציבות ולמנוע מצג שווא של ביקורת
יש לי הצעת ייעול: לסגור את נציבות הביקורת על הפרקליטות. הצעת החוק שאישרה ועדת החוקה (יום ג', 2.8.16) לקריאה שנייה ושלישית, הופכת אותה לגוף חלשלוש שיוכל מקסימום לטפל בפרקליטים שינהגו בחוסר נימוס. אז פשוט חבל על הכסף, הזמן והמאמצים. מוטב שלא תהיה ביקורת בכלל, מאשר שתהיה קריקטורה של ביקורת שתישלף כנגד כל מי שידרוש ביקורת אמיתית. ההצעה הזאת, מבית מדרשה של איילת שקד ובחסותו של ניסן סלומינסקי, מחסלת את הנציבות בשתי דרכים עיקריות: בהכפפתה בפועל ליועץ המשפטי לממשלה, ובנטילת האפשרות לערוך ביקורת מערכתית. וכדי להבטיח מכל הכיוונים שלא תהיה ביקורת אמיתית, כולל החוק עוד שורה של צעדים שיפחידו מתלוננים פוטנציאליים, יצמצמו בצורה משמעותית את מספרם ויתנו לפרקליטים הגנה שאין לאף עובד מדינה אחר.
|
|
יחליט לבדו [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
|
|
|
|
היועץ המשפטי יוכל לקבוע שהעברת מידע לנציב לצורך בירור תלונה "תפגע פגיעה ניכרת באינטרסים ציבוריים חיוניים" והנציב יהיה חייב להפסיק את הבירור. אין כל הגדרה מהו אינטרס שכזה, והיועץ יקבע זאת לבדו. הוא יוכל לקבוע, ששמה הטוב של הפרקליטות הוא "אינטרס ציבורי חיוני" | |
|
|
|
שימו לב כיצד הנציב מסורס ומסוגר מכל עבר בידי היועץ המשפטי לממשלה, שהוא - למי ששכח - גם ראש התביעה הכללית והממונה על כל מייצגי המדינה בערכאות: - יש צורך בהסכמת היועץ המשפטי למינוי הנציב.
- היועץ המשפטי, והוא לבדו, יכול להגיש נגד הנציב כתב אישום שיחייב אותו להשעות את עצמו.
- היועץ הוא המחליט הבלעדי, שוב: הבלעדי, האם תלונה כלשהי עוסקת ב"שיקול דעת משפטי" ולכן אין לברר אותה. אין כל ערעור והרהור אחרי החלטה זו.
- בשנה בה תעסוק הנציבות גם בביקורת מערכתית, עליה לתאם עם היועץ כל שינוי בתוכנית העבודה שלה.
- ליועץ המשפטי יש זכות וטו על פרסום שמותיהם של פרקליטים: יש צורך באישור שלו ושל שר המשפטים לצורך פרסום כזה.
- היועץ המשפטי יוכל לקבוע שהעברת מידע לנציב לצורך בירור תלונה "תפגע פגיעה ניכרת באינטרסים ציבוריים חיוניים" והנציב יהיה חייב להפסיק את הבירור. אין כל הגדרה מהו אינטרס שכזה, והיועץ יקבע זאת לבדו.
- הנציב ידווח ליועץ המשפטי אם תלונה העלתה חשש לפלילים ואם ליקויים לא תוקנו. החוק אינו מחייב את היועץ לעשות דבר.
- היועץ המשפטי יוכל לקבל את כל החומר שאספה הנציבות - בעוד על הנציבות עצמה מוטלת חובת סודיות ואסור לה למסור את החומר לאחרים. הסמכות הזאת רחבה משל השרים, היכולים לקבל רק חומר הנוגע לתלונה ספציפית לצורך נקיטת הליכים משמעתיים.
- היועץ המשפטי לממשלה יוכל למנוע העברת מידע לשרים, אם הוא סבור שקיים חשש "לפגיעה ניכרת באינטרס ציבורי חיוני". ושוב: רק היועץ מחליט; הוא יוכל לקבוע, ששמה הטוב של הפרקליטות הוא "אינטרס ציבורי חיוני". לעומת זאת, כאשר מדובר בחשש לפגיעה בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה - יש צורך בתעודת חיסיון שיוציאו ראש הממשלה או שר החוץ. דהיינו: ליועץ יש הרבה יותר מרחב פעולה מאשר לראש הממשלה.
|
|
בדיוק מה שהוא רצה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
|
|
|
|
ברגע בו מפצלים את הביקורות, מבטיחים שאף אחת מהן לא תתקיים. כל פרקליט שתהיה תלונה נגדו, יוכל לטעון שהוא רק קיים מדיניות מערכתית - וכך להוריד מעל גבו את הנציבות. ואילו כאשר תחל ביקורת מערכתית, יוכל כל בכיר בפרקליטות לטעון שהבעיה היא ביישום הפרטני בשטח - וכך להיפטר גם מביקורת זו | |
|
|
|
הפיצול בין הביקורת הפרטנית לביקורת המערכתית הוא זה שהורג את הנציבות. נתחיל מזה, שהביקורות הללו שלובות זו בזו ומובילות זו לזו. לעיתים בדיקה של תלונה פרטנית חושפת תופעה מערכתית, ולעיתים מה שנראה כבעיה מערכתית מתגלה כצבר של תקלות פרטניות. רוצים הוכחה? נציב התלונות של שופטים, אליעזר ריבלין, ציין במפורש בדוח האחרון שלו, כי מספר בדיקות מערכתיות החלו בתלונות פרטניות. שנית, ואולי חשוב עוד יותר: ברגע בו מפצלים את הביקורות, מבטיחים שאף אחת מהן לא תתקיים. כל פרקליט שתהיה תלונה נגדו, יוכל לטעון שהוא רק קיים מדיניות מערכתית - וכך להוריד מעל גבו את הנציבות. ואילו כאשר תחל ביקורת מערכתית, יוכל כל בכיר בפרקליטות לטעון שהבעיה היא ביישום הפרטני בשטח - וכך להיפטר גם מביקורת זו. ויש עוד "סוכריה", שתקשה על מבקר המדינה להתחיל בבירור: כאשר הנציב מעביר לו מידע שלדעתו מצדיק ביקורת מערכתית, אסור לו לכלול באותו חומר את שמו של הנילון ופרטים שיכולים לזהותו. כלומר: למבקר המדינה אין קצה חוט והוא צריך להתחיל בחיפוש רוחבי. ולבסוף: לנציבות אסור להתחיל ביקורות מערכתיות חדשות, והיא רשאית רק לסיים את הנוכחיות. מה שאומר, שלכל הפחות בשנה הקרובה - לא תיפתח שום ביקורת מערכתית. שיהיה ברור: בניגוד למצג של שקד, הנציבות לעולם לא תחזור לעסוק בביקורת המערכתית. בהצעת החוק אין כל זכר לדבריה כאילו מדובר בשנת ניסיון לכל אחת משתי הצורות - מפוצלת ומאוחדת. הדיון בוועדה הראה, כי לח"כים ברור שהביקורת המערכתית תהיה באופן קבוע במשרד מבקר המדינה. נקודת אור אחת: הביקורת המערכתית תהיה בידי משרד מבקר המדינה, ולא בידי גוף ביקורת פנימית במשרד המשפטים כפי שהציעה שקד. אם הצעתה הייתה מתקבלת, הביקורת המערכתית הייתה נעשית בתוך הבית פנימה, בידי גורם הכפוף ליועץ המשפטי ואשר על-פי חוק אסור לו לפרסם את ממצאיו. מבקר המדינה, לעומת זאת, מפרסם כידוע דוחות עבי כרס והוא עצמאי לחלוטין. אבל כאן שואל התם: מה זאת? למה לפצל את הביקורת בין שני גופים עצמאיים? והתשובה המתבקשת: כי זה מה שרוצים הפרקליטים ויו"ר הארגון שלהם, שי ניצן, כדי להבטיח שלא תהיה ביקורת של ממש - וזה בדיוק מה שהם השיגו.
|
|
לא הייתה יכולה לבדוק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
|
|
|
|
ניתן להגיש תלונה רק עד שנה לאחר שהסתיים ההליך הרלוונטי (ואי-אפשר להגיש על הליך תלוי ועומד). זוהי תקופת ההתיישנות הקצרה ביותר בספר החוקים הישראלי. בתלונות למבקר המדינה ולנציב התלונות על שופטים אין מגבלת זמן כלשהי | |
|
|
|
הנה עוד כמה עיזים שיש בחוק, ואשר מהוות וידוא הריגה לביקורת: - ניתן להגיש תלונה רק עד שנה לאחר שהסתיים ההליך הרלוונטי (ואי-אפשר להגיש על הליך תלוי ועומד). זוהי תקופת ההתיישנות הקצרה ביותר בספר החוקים הישראלי. בתלונות למבקר המדינה ולנציב התלונות על שופטים אין מגבלת זמן כלשהי.
- רק הנפגע הישיר רשאי להגיש תלונה. אם נודע לאדם אחר על מעשה פסול של פרקליט או תובע - הוא אינו יכול להתלונן. כנ"ל לגבי עמותות: הן יכולות לעצור את המדינה בעתירה לבג"ץ, אבל לא להתלונן על פרקליט/תובע.
- אם הממונה הישיר על הפרקליט/התובע יודיע שהלה פעל לפי הוראות של בכירים ממנו, ייפסק בירור התלונה - אלא אם אותו גורם בכיר יכול להיות מבוקר בעצמו. סעיף זה היה מונע מהילה גרסטל לבדוק את פרשת תצהירו של חן קוגל והוא נותן חסינות מוחלטת למשנים ליועץ המשפטי לממשלה.
- משרד המשפטים והפרקליטות התעקשו שכל תלונה תהיה מלווה בתצהיר, ושניתן יהיה להעמיד לדין את המתלונן אם שיקר. ברור שבמצב כזה לא היו מוגשות תלונות. רק בשל התעקשותו של סלומינסקי, הוחלט שהנציב יהיה רשאי להחליט האם לבקש תצהיר אם החל לבדוק את התלונה לגופה. אבל נשאר שריד לאיום הזה: דוחות הנציבות אינם מהווים ראיה משפטית בכל הליך - למעט במשפט על עדות שקר; ותהיו בטוחים שהסעיף הזה מכוון רק כלפי המתלוננים. ושוב: התנאים הללו קיימים רק בביקורת על הפרקליטות.
|
|
תאריך:
|
02/08/2016
|
|
|
עודכן:
|
02/08/2016
|
|
איתמר לוין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
tאיציק
|
2/08/16 16:11
|
|
2
|
|
ינקה
|
2/08/16 16:24
|
|
3
|
|
7 שחור
|
2/08/16 17:52
|
|
4
|
|
משפטן
|
2/08/16 19:19
|
|
5
|
|
מינוי איילת שקד
|
2/08/16 21:32
|
|
הביקורת המערכתית על הפרקליטות, התביעה המשטרתית ויתר מייצגי המדינה בערכאות תהיה באופן קבוע בידי מבקר המדינה, החל מעוד שנה. כך עולה (יום ב', 1.8.16) מהדיון בוועדת החוקה על הצעות החוק בנושא. ההצבעה על ההצעה צפויה להתקיים מחר (יום ב', 2.8.16), לאחר שח"כ ציפי לבני הסכימה לאחד את הצעתה עם זו הממשלתית.
|
|
|
שניים מבכירי השופטים הפליליים בישראל חתומים על פסק דינו של בית המשפט העליון בנושא יניב נחמן: סלים ג'ובראן שכתב את ההחלטה ואורי שהם שהסכים איתו (לצידו של צבי זילברטל). עם כל הכבוד, ויש כבוד, לעליון בכלל ולהרכב זה בפרט, קשה להסכים עם פסק הדין הנוכחי, משום שהוא מתעלם לחלוטין מהרקע החיוני - ואז עולה השאלה מדוע.
|
|
|
שרת המשפטים, איילת שקד, הטעתה את הציבור ואת הכנסת כאשר הציגה את הצעת החוק להקמת נציבות הביקורת על הפרקליטות. כך עולה מבדיקת News1, ערב ההצבעה בוועדת החוקה על ההצעה האמורה להתקיים מחר (יום ב', 1.8.16).
|
|
|
ביום 23.11.14 חשפנו ב-News1 כי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) מסתירה מידע מהותי משופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, בפניו נדון כתב אישום נגד ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר, לרבות תמלילי שיחות שהוקלטו באקראי על-ידי רשויות החקירה, במסגרת חקירה אחרת שהתקיימה. באותו כתב אישום נטען כי בן-זקן ואיתן אלדר "שתלו" ב-2010 ידיעה כוזבת בעיתון כלכליסט בדבר מו"מ להכנסת משפחת גרמיזאן כשותפה לחברת מנופים שנשלטה על-ידי בן-זקן ושותפו אברהם נניקשווילי. תמלילי השיחות שהסתירה הפרקליטות עמדו בסתירה לטיעוניה.
|
|
|
לבית המשפט העליון הייתה השבוע הצעה שקשה לסרב לה: ג'קי בן-זקן יחזור בו מערעורו על הרשעתו בעבירות ניירות ערך, עונש המאסר שלו יופחת משלוש שנים לשנתיים והקנס יוגדל. הצעה דומה ניתנה לשותפו לעבירה, איתן אלדר, שהסכים לה. המדינה דחתה את ההצעה, ובן-זקן אמור להשיב בתחילת השבוע הבא.
|
|
|
|