|   15:07:40
דלג
  יהודית מליק-שירן  
משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

משהו שהספרים קוראים לו "אושר"

הקורא חרד לגורל הדמות השרועה על הכביש בתוך שלולית בוץ, הוא גם חרד באותה מידה לדמות המספרת את סיפורה
02/08/2016  |   יהודית מליק-שירן   |   ספרים   |   תגובות
הקורא כבר בפנים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]


כתיבה וידויית בגוף ראשון

הנובלה המתוארת כאן, היא רשומון של יומן אישי, אותו כתבה ורדה חורב, מנהלת הוצאת ספרים הנשואה באושר לבנצי, הגבר החתיך של חייה, והיא אימא של אלון הלומד בפנימייה. שפת הסיפור מתחילה בגוף ראשון בנימה של וידויי ואביא לכך דוגמאות רבות על תפקידה של שפה זו ומה היא עושה לקוראים הפוגשים אותה.

הסיפור נפתח בתיאור של תאונת דרכים. התפאורה היא של לילה גשום, אפרורי וקודר. אין שדה ראייה ומשום מקום במזג אוויר סוער מגיחה דמות על אופניים שפורצת אל הכביש הראשי כמו במשאלת מוות. מהסיטואציה הראשונה של הנובלה הקורא נשאב אל הדמות המספרת: "לא הצלחתי לבלום... העפתי אותה..., התחושה העוברת על הקורא היא תחושה של חרדה. אם רצה או לא רצה, הוא שותף לרגשותיה של ורדה חורב המספרת את קורותיה באותו לילה הרה אסון ששאב אותה לתוכו. הקורא חרד לגורל הדמות השרועה על הכביש בתוך שלולית בוץ, הוא גם חרד באותה מידה לדמות המספרת את סיפורה. "לצד הדרך... עצרתי... נשארתי... דרסתי... אמרתי... הכנסתי... הנחתי ..." ועוד (עמ' 39-8). כתיבה בגוף ראשון יוצרת קרבה בין הקורא למספר הסיפור. קרבה שנוצרת מתוך רצונו, במקרה שלנו רצונה של המספרת הכותבת ביומנה את חוויותיה, רגשותיה ומעשיה בתיעוד יומיומי. הקורא בעלילה הסיפורית שותף לכל מהלך של המספרת. הוא חש אותה, חרד לה, מזדהה עמה, הוא מעורב במה שקורה לה, מעין שותף סמוי המלווה אותה בתוך מחשבותיה. בניגוד למציאות חיינו, הקורא אינו יכול להתוודע אל יומן אישי, כי היומן לא פתוח לעיני הקוראים, זה יומן סודי השומר את סודותיה של המספרת אל עצמה, לעתים קוראים לו יומן אישי.

הקורא נושם את הניחוח שורדה חורב נושמת לעצמה בפתחו של יום, הקורא שותף אם רצה ואם לא רצה לכל מהלך מעשיה של הדמות המספרת ורדה חורב. "באותם רגעים התפללתי שהאלמוני שדרסתי יקום ללא פגע, חי ובריא. "שיקום", מלמלתי, "בבקשה שיקום" (עמ' 7). הוא שותף להצעה לקחת את הפצועה לבית החולים, הוא אפילו משבח אותה בלבו על הצעד הנכון שהיא בחרה לעשות, אך הדמות הפצועה מסרבת להתפנות לבית החולים. תחושתו מתערבבת בין הסכנה להכניס אדם זר הביתה לבין מצוות הכנסת אורחים. האם הנהגת שפגעה יכולה לסעוד בחוליו את זה שפגעה בו? חווה אִתה את הרהוריה: "פתאום הלב שלי החסיר פעימה מרוב בהלה. הכנסתי אדם זר הביתה. אולי היא נוכלת? איך לא דיווחתי למשטרה?...איך לא התעקשתי לקחת אותה לבית החולים" (עמ' 11)? הקורא כבר נמצא עמה בתוך הסיטואציה והיא ממשיכה אצלו ומטרידה אותו: האם נהגה נכון? מפחיד נורא להביא אדם זר הביתה, אלוהים אדירים, מה היא חושבת לעצמה? באיזה סיכונים היא מסתכנת? ההחלטה של הנהגת הפוגעת, המעורבות שלה בעקבות הפגיעה הופכת שתיים להיות שותפות וכל החיים משתנים מקצה לקצה אצל כל אחת מהדמויות. הקורא מבין שורדה חורב, היא אישה עם אחריות ולא תניח אישה שפגעה בה להתבוסס בבוץ ולמות בשולי הדרך. מציאות חיינו כל כך נוראית, יש תאונות של "פגע וברח", מעטים הנהגים העוצרים את נהיגתם אחרי שפגעו ומושיטים סיוע. וכאן בסיפור עוצמת הפגיעה, הנכונות לעזור מפתחת לנגד עיני הקורא דמות ערכית, שהוא שמח ללוות אותה ואת מעשיה לאורך כל הנובלה. התפאורה ביום גשום היא אווירת הסיפור המרחשת בין אסוציאציות רגשיות בהולות הפועלות על אוטומט. ההיגיון מגיח מידי פעם, אך הלבטים, השאלות, ההחלטות ולבסוף המעשים של המספרת מובילים את הקורא אל הסיפור הפנימי. התאונה היא סיפור המסגרת והסיפור הפנימי מזמין את הקורא להיכרות עם שתי הדמויות הנשיות בסיפור הזה.

סיפור בתוך סיפור
לא לבד בשדה התעופה [צילום: AP/Mark Lennihan]

אהבה אינה יודעת גבולות ושתי הנשים הופכות למרקם אחד של אהבה הקורא שותף צמוד לשתי הנשים הוא חווה איתן את ההתקרבות המחודשת של שתיהן
▪ ▪ ▪

ורדה חורב מתוודעת אל ברברה בביתה, היא מציעה לה שירותי בית מלון. ברברה לא ניזוקה נפשית מהנפילה, אך לטשטש את הבהלה ואת הפחד השוכנים בלבה, היא יוצאת למסע של הכירות אינטימית עם בעלת הבית. אל ההכרות הזאת שותף גם הקורא הסמוי שבולע כל מילה, אך אינו יכול להביע את דעתו על המתרחש. לנגד עיניו עולות ומתעצבות שתי דמויות: הראשונה היא ורדה חורב, אשת קריירה עצמאית, מנהלת הוצאת ספרים, דקדקנית בעבודתה, רצינית מאוד, אם לאלון הלומד בפנימייה ואשתו האהובה של בנצי המרבה בנסיעות אל מעבר לים.

וברברה אלמונית שביקשה את נפשה למות ביום חורף סגרירי במיוחד. הדמות של ברברה יוצרת סיפור בתוך סיפור. סיפור המסגרת: תיאור תאונת הדרכים בליל חורפי וגשום. ותיאור תהליך השינוי שעובר על שתי הדמויות המהווה את הסיפור הפנימי של הנובלה.

בראשיתו של התהליך "לפתע נעמדה בפתח החדר" (עמ'16) הקורא שותף לראשית המהפך שחווה ורדה חורב. "ברברה השכיבה אותי בעדינות על השטיח. נשארתי ערה. אהבתי את הרגע הזה" (עמ' 18). זה משהו חדש שלא מוכר לורדה חורב, אך מוכר לקורא אלא שהוא כבר מבין לאן לוקחות אותו מחשבותיה של ורדה. "גופה הערום נצמד אל גופי. התחלנו לזוז, ידינו חיפשו זו את גופה של זו, עד שהתחלנו ליצור גלים קטנים במים" (עמ' 22). "התעוררתי בבוקר במיטה ריקה מברברה"(עמ'23). "על שימשת המכונית מתחת לווישר היה מונח פתק. פתחתי אותו בידיים רועדות וגיליתי מספר טלפון נייד. רק מספר! התיישבתי במכונית והתקשרתי למספר שבפתק: "הלו," נשמע קולה של ברברה מתוק וצלול. קפאתי במקומי ולא הצלחתי להוציא הגה. שמעתי שאת נוסעת ורציתי לאחל לך בהצלחה. סעי לשלום ותצליחי. את אישה נהדרת, ואני אוהבת אותך. ואני אוהבת אותך כמו שלא אהבתי אישה בחיי" אמרה וניתקה (עמ' 26). דמותה של ברברה הופכת לחידתית ועוצמתית עוד יותר במסתוריות שהיא יוצרת סביבה. מחד בחרה לשים קץ לנפשה ברגע אחד של מהלומה שהחיים הביאו לפתחה וברגע אחר התאהבות של אישה ברעותה, יש בה תחושה של פלרטוט זמני (סטוץ הרפתקני). ורדה חורב, אישה שקולה מיושבת בדעתה, נאמנה עד מאוד לבנצי שלה, פתאום מגלה שלבה וגופה עורגים למגעה של ברברה אישה זרה שמלמדת אותה שאפשר לא להיות נאהבת רק על-ידי בנצי שלה, אלא לגלות בעצמה את רזי האהבה גם לאישה שנכנסה פתאום לחייה ללא אזהרה.

החברה בישראל חצויה במגדר זהויותיה לגבי אהבת נשים. החברה החילונית מאפשרת מקום להכיל בתוכה את היוצאים מן הכלל. הם נבראו מצלמו של אלוהים ויש להם זכות קיום כמו לכל אדם בחברה הישראלית המודרנית. בחברה הדתית השנויה במחלוקת אהבת נשים היא מוקצה מחמת מיאוס. החברה החילונית מחנכת את ילדיה לתת מקום ולהכיל את הזר והשונה, את המוגבל והדוחה, את היפה והמכוער. אהבת הנשים בנובלה הזאת מתארת את התהליך המתפתח בעדנה ובאהבה. ברברה מתוודה באוזני ורדה שהיא אוהבת אותה. שלוש המילים האלה משנות לורדה את החיים. היא מוותרת על זוגיות עם בנצי ויורדת מהמטוס שהיה יכול להביאה לחיים חדשים בארץ אחרת.. כן בתחושות הבטן של ורדה, היא מרגישה שהיא לא לבד בשדה התעופה. בדקה התשעים לפני ההמראה ורדה יורדת מהמטוס וברברה רצה אליה משדה התעופה.

האהבה אינה יודעת גבולות ושתי הנשים הופכות למרקם אחד של אהבה. הקורא שותף צמוד לשתי הנשים הוא חווה איתן את ההתקרבות המחודשת של שתיהן. ברברה "יוצאת קיבוץ. היא קרויה ע"ש סבתה מצד אמה ובקיבוץ תמיד נחשבה לעוף מוזר. הוריה נפטרו בקיבוץ. כשבחרה ללמוד אמנות הקיבוץ לא תמך ברצונה" (עמ' 28), היא עזבה את הקיבוץ ועברה לעיר הגדולה. בה למדה קורסים שונים הקשורים לאהבתה לאמנות. היא מתפרנסת ממכירת עבודותיה. לא נישאה ולא הקימה בית. בלילה שיצאה על אופניים וביקשה את נפשה למות. הבינה שבדיקה שגרתית והתוצאה היוו בריחתה מהתמודדות במחלה. ממוגרפיה הבדיקה כשהיא נעשית בזמן היא יכולה להציל חיים. ורדה נרתמת מיד לעזרתה ומשכנעת אותה שהיא לא לבד. ברברה מתחילה תהליך כימותרפי והחברות של ורדה וברברה הופכת לחברות אמיצה של תומכת ונתמכת בשותפות גורל. רק מי שחווה את התהליך הטיפולי למגר את הסרטן שהתפשט בשד, יודע שבאות תופעות הלוואי ומבליטות את רזון הגוף, את נשירת השיער, את העיניים הבולטות ואת עצמות הלחיים הגבוהות. אחד השיאים בסיפור היפהפה הזה שורדה מגלחת את ראשה של ברברה ולא עומדת בבכייה, כשהיא רוצה לגלח את ראשה, ברברה עוצרת אותה ולא מסכימה לכך. "היא ניגשה אלי וחיבקה אותי חזק ורך. "טוב שאת לא במקומי," אמרה,"כי אני בחיים לא הייתי יודעת איך להיות במקומך."(עמ' 37). צריחות השחפים ליוו שתי דמויות ההולכות על החוף, משהו צלול וטהור ריחף באוויר. כך כותבת ורדה ביומנה, "משהו שהספרים קוראים לו "אושר" .שותפות גורל והזדמנות לאהוב הם אלה המביאים את האמונה והתקווה ללכת ביחד ממקומות נמוכים אל פסגות ההרים, שם האהבה יכולה להכיל, לקרב ולחבק. ויש בכוחה לרפא כל מכאוב פיזי ונפשי.. סיפור יפהפה שערוך היטב באיפוק, בצמצום המבע על-ידי ורד זינגר, שעשתה בספר עריכת מופת ממש. הוצאת הספר ב"פיוטית" הוא מפעל משותף של שושנה ויג ובתה איה לקדם את הספר המהווה תרומה נעלה וערכית לנאבקות בסרטן השד ולריווחתן.

אירית סלע גיבורי, היא אחות פנסיונרית, שאוהבת לצלם את הסובב אותה. היא מציירת וכותבת את הגיגיה, עבודותיה פורסמו באנתולוגיות שונות ובכתבי עת ספרותיים כמו "בגלל","מאזניים" ו"נתיבים", עוד נשמע עליה בעתיד.

ברברה מאת אירית סלע גיבורי, נובלה, 39 עמ' "פיוטית" 2016. אירית סלע גיבורי, היא אחות פנסיונרית, שאוהבת לצלם את הסובב אותה. היא מציירת וכותבת את הגיגיה, עבודותיה פורסמו באנתולוגיות שונות ובכתבי עת ספרותיים כמו "בגלל","מאזניים" ו"נתיבים", עוד נשמע עליה בעתיד.
תאריך:  02/08/2016   |   עודכן:  02/08/2016
יהודית מליק-שירן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משהו שהספרים קוראים לו "אושר"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ברברה
3/08/16 22:46
 
יהודית מליק-שירן
4/08/16 10:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חממה מוציאה את הילד! מהר! הצעקות של ניסים הדהדו בבוקר ההוא בכל המעברה, הוא רץ להביא את עיישה מהקצה השני של משטח האוהלים.
27/07/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
שיריו ותצלומיו של דויד מהדהדים זה בזה ומביעים את השקט הייחודי שלו בהתבוננותו בעולם ממקום של ענווה, צניעות, שקט ונוכחות. כך אומרת אוצרת התערוכות נגה ארד-איילון, האוצרת של כמה מתערוכותיו. "כל היופי שיש" הוא אלבום מהודר המכיל עשרות רבות מתצלומי הטבע הפראי ברחבי העולם ובגינת ביתו לצד שירים רגישים פרי עטו.
19/07/2016  |  יוסי ריבלין  |   ספרים
ססיל סקוט פורסטר, סופר ספרי ההרפתקאות מהמפורסמים ביותר במאה העשרים, מחברם של ספרי ״קצין הצי הורנבלואר״ והרומן הנפלא ״מלכת אפריקה״, מעלה את כתיבתו לשיא נוסף ברומן ההיסטורי המרתק - "התותח". בעקבות ספר זה, הופק סרט קולנוע רחב יריעה בשם ״על גאווה ועל תשוקה״ בכיכובם של פרנק סינטרה, קרי גרנט וסופיה לורן ובבימויו של סטנלי קריימר.
10/07/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
כמיליון בני אדם מתאבדים מדי שנה בשנה בעולם, ובהם קרוב למאה אלף צעירים. בעשורים האחרונים הפכה אובדנות לסיבת המוות השנייה בשכיחותה בקרב בני נוער בעולם ובישראל. מה אנו יודעים על תופעת האובדנות בקרב בני נוער? מדוע צעירים שכל חייהם לפניהם בוחרים במוות? מהם סימני האזהרה? כיצד אפשר להבין זאת וכיצד אפשר למנוע?
03/07/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
ארבעה מספרים מגוללים את קורותיה של משפחה שהייתה "ההבטחה הגדולה" של דור הצברים: יעל, יפהפייה תל אביבית מרירה; אורי, פלמחניק שברא את עצמו מחדש; הבן הראל והבת הילה. כל אחד מהם מספר את גרסתו בשפתו הייחודית, ובכך נוצר מעין "רשומון" משפחתי, אם כי כל סיפור מתמקד בחלק אחר של התקופה.
13/06/2016  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il