|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

האופציה הישראלית

האלטרנטיבה השלישית שמציגה כרגע ישראל של טירוף רגולטורי מהיום למחר, של פקידות וביורוקרטיה ממשלתית שמערערת על יסודות כלכליים, משפטיים וחוקיים מקובלים וחשובים, ביורוקרטיה שמחליטה ללמד את העולם את הגרסה הישראלית של "קן הקוקייה" אף אחד שפוי לא בוחר. מהבחינה הזו נזק גדול כבר נגרם. זה השקט שנשאר כשכל אלו שיש להם באמת מה להציע פשוט יציעו את זה בכל מקום שפוי אחר.
13/08/2016  |   דן ארידור   |   מאמרים   |   תגובות
משה אשר, מנהל רשות המיסים [צילום: רשות המסים]

מטוסים אמריקאנם חזרו בעיקר מנוקבי כדורים בכנפיים מהקרבות על אירופה בזמן מלחמת העולם השנייה. בכירי הצבא האמריקני בקשו מצוות של מומחי סטסטיסטיקה ומתמטיקה שהעסיקו בזמן המלחמה לפתח נוסחה שתבצע אופטימיזציה של משקל המטוס יכולותיו והגנה על-כנפי המטוס. לדברי בכירי הצבא היות שהכנפיים הן בעלות שטח פנים גבוה יותר, ואי לכך הן סופגות יותר כדורים מהמנוע, יש להקטין את ההגנה על המנוע ולחזק את ההגנה על הכנפיים בהן כמובן גם מאוכסן דלק המטוס.

אברהם ולד, היהודי המתמטיקאי הגאון והפליט מאירופה, הסביר את זה אחרת לצבא האמריקני. ולד הבין שחוסר הפורפורציות בין היקף הפגיעה בכנפיים לעומת המנוע במטוסים שחזרו מהקרבות נובע מכך שהמטוסים שנפגעו במנוע פשוט לא חזרו. האמריקנים כאומה מעשית שהם היו בזמנו חיזקו כמובן את ההגנה על המנוע במקום הכנפיים. התוצאות אחוזי החזרה של המטוסים מהקרבות השתפרו פלאים.

רשות המיסים הודיעה השבוע כי היא מתכוונת להכריח חברות, לא רק של יחיד, שלא חילקו עודפי רווחים בצורה מספיקה בראייתם (אחרי ששלמו מס כחוק) לחלק את הרווחים. האנלוגיה לגישה האמריקנית מתבקשת. בעצם טוענת רשות המס הישראלית כי הבעיה איננה בכנפיים או במנוע. הבעיה להבנת ראשי רשויות המס היא בכלל שיקול הדעת של הטייס. היות שלדעת רשויות המס שיקול הדעת של הטייס איננו טוב מספיק. רשויות המס כבר ינחו את בעלי החברות אודות מה הוא שיקול הדעת הראוי.

המשמעות של ההחלטה של רשויות המס היא רחבה וחריפה. המגזר העסקי, המותקף במקומותינו חדשים לבקרים, יפנים מה שגם כבר מפנימים בעוד מקומות אודות ישראל בזמן האחרון. אין כאן סביבה רגולטורית יציבה וחזויה שניתן לסמוך על ההיגיון היציבות שלה. המשמעויות על בסיס ההבנה שפיתח אברהם ולד הן אלו: אלו שאין להם ברירה יישארו. אלו שיוכלו לצאת יצאו והדבר החמור באמת זה את אלו שלא נראה. כל אלו שבמהלך עסקים נורמלי היו באים לישראל אבל כבר לא יבואו והמדאיג ביותר אלו שכשיהיה להם עסק חדש בעל פוטנציאל אדיר פשוט לא יקימו אותו בישראל.

דוגמה אחת: חברת היי-טק לאחר עשור של השקעות פרטיות מתלבטת בין מכירה לתאגיד ענק מחו"ל במחיר טוב אך כזה שאיננו ממצה את מלוא פוטנציאל ההשקעה שבה שכן בדיוק סיימה שלב R&D משמעותי. האפשרות השנייה היא המשך השקעה בטכנולוגיה שפתחה ונגזרותיה (אף אם אקזוטיות) על בסיס הכנסות קיימות תוך מימון עצמי.

במסלול הראשון הם סיימו לאחר תשלום המס כחוק את כל הקשר שלהם עם פקיד המס. אין להם עוד עניין וחיכוך עם הרגולטור הישראלי שמחר יחליט על תקנה כזו או אחרת מהיום למחר. במסלול השני הם צוברים רווחים ומבקשים ליישם את האלגוריתם שפתחו בתחום הביולוגי כי להבנתם יש להם יישום ראוי של אלגוריתמיקה בביולוגיה. הם אינם מעוניינים לקחת הלוואה או לממן בכסף ציבורי וצוברים רווחים לשם כך. על בסיס התקנה המוצעת החדשה, בכדי לוודא שאכן הרווח צבור לא ימוסה בשל חוסר השימוש שלו, הם בפועל נדרשים לשטוח את תוכניותיהם לאישור מפקיד המס שיאשר מהלך זה ומראש. למעשה פקיד המס הופך לדירקטוריון על מטעם המדינה על החלטות חוקיות לחלוטין של חברות עצמאיות. ייתכן שיהיה פקיד מס שיבין את הרעיונות של החברה וייתכן שיהיה כזה שלא יבין. בכל מקרה ההליך בוודאי ארוך, ביורוקרטי ולא וודאי. בפועל מושג ה-Pre Ruling מקבל משמעות חדשה לחלוטין. על-פי המושג החדש גם בהחלטות עסקיות נטו נדרש יהיה לאחר אישור דירקטוריונים ובעלי חברות גם אישור והסכמה של פקיד מס על כל שימוש בכנסות עתידיות או קיימות של החברה שאינן חלוקת דיבידנד מיידי.

מה אתם הייתם עושים אם הייתם בעלי אותה חברה? מוכרים את החברה ומסיימים את כל החיכוך? או נשארים בישראל ומגדילים את החיכוך עם פקידי המס? יש לקחת בחשבון את התקנות הקיימות וכמובן לאור הדוגמה של ולד את אלו שעוד אינן ידועות. חשוב להבין, ההכנסות הצבורות שפקידי המס רוצים למסות כיום הן הכנסות של חברות לאחר תשלום מס כחוק. גם הכנסות נוספות בגין הכנסות אלו כפירות של הכנסות צבורות אלו גם הן ממוסות כבר היום במהלך העסקים הנורמלי וזאת ללא התקנות החדשות.

מה הרקע לדברים? בעצם אומרים פקידי המס כי העובדה שהמחוקק החליט להוריד את שיעורי מס החברות לאחרונה איננה מקובלת על הביורוקרטיה הישראלית. הביורוקרטיה חושבת שזו טעות. היא גם חושבת שהמחוקק הוא פופוליסט שנכנע ללחצים בעיקר כשזה קשור להטבות ישירות לאזרחים (הוא אכן פופוליסט וחלש כיום אבל לא בהכרח לכיוון ההטבות ועידוד העסקים). לפיכך, רשויות המס לוקחות לעצמן, באמצעים טכניים, סמכויות נוספות. בדרך הן פוגעות כמובן בזכות הקניין, מבטלות הלכות משפטיות אודות חברה כישות משפטית ועוד. כמובן שהן יוצרות מבולקה בעולם העסקי הישראלי.

יש עוד מספר היבטים טכניים קריטיים שחשוב להסביר בתקנות המוצעות. בפועל יכול פקיד המס לאחר שנתיים או שלוש להודיע לחברה שהיא לא חילקה כסף צבור לאחר מס ו/או השקיעה בתחום שפקיד המס לא מוצא כתואם את רוח החברה ותחומי התמחותה. לפיכך והיות לזאת פקיד המס יוכל לדרוש מיסוי על הכנסות אלו גם בדיעבד. המשמעות היא חריפה מאוד. בפועל אף דוח עסקי ו/או הודעת רשויות מס על תשלום מס כחוק בתנאים הללו לחברות וחברות לבעלי המניות שלהם, לעולם איננו סופי. תמיד יוכל פקיד המס לטעון שהיות ויש כסף בקופה שלא חולק כדיבידנד ו/או התוכניות של החברה אודותיו אינן נראות לו רציניות יש למסות כסף זה.

לחלופין, יוכל גם על בסיס אותו הגיון, פקיד המס להודיע שההשקעה של החברה שבוצעה בעבר בוצעה לגישתו שלא בתום לב ואיננה מקובלת עליו בדיעבד. לפיכך והיות לזאת על החברה לשלם מס נוסף למדינה. לא יהיה לזה סוף. בכל מקרה לא סוף טוב.
אבל מה זה חשוב, המגזר העסקי הוא לא הסתדרות או רופאים או רשויות מקומיות או כל מספק שירות אחר מטעם המדינה. אין לו באמת כוח אמיתי. המגזר העסקי לא יכול לצאת לשביתות. יש לו רק כוח אחד - הדממה הדקה שתישאר פה אחרי שכל אלו שבאמת מחדשים ויוצרים כאן ומעסיקים אנשים, מקדמים מדע וטכנולוגיה, מספקים שירותים, יוצרים עסקים תוססים וסביבה עסקית תוססת, מגבירים ידע ושמוצריהם נמכרים בישראל ובכל העולם, ובנוסף משלמים את המשכורות לכל אלו שקובעים תקנות וגובים את המס פשוט יחליטו שלא להיות פה.

אחת השאלות שמתחבטים בה לא אחת מדוע בישראל (חוץ מטבע והיא גם כבר חברה בינלאומית ולא רק ישראלית) לא צומחות חברות ענק בקנה מידה בינ"ל. נראה שחלק מהתשובה סופק השבוע גם על-ידי רשויות המס והתקנות המוצעות שלהם. פייסבוק וגוגל כרגע משקיעות במכוניות ללא נהג, במציאת תרופות ועוד רעיונות מגוונים על בסיס הרווחים העצומים שלהם. על-פי ההיגיון של התקנות החדשות המוצעות ביכולתם של פקידי המס הישראלים לדרשו מיזמים כמרק צוקרברג/ מסרגיי ברין או מכל אחד אחר, להתייצב בפני פקיד שומה פתח תקוה (בהנחה שהם היו ממוקמים באזור התעשיה ראש העין) ולהסביר מדוע לדעתו של מרק צוקרברג/סרגיי ברין הוא מצפה שפקיד המס יאמין לפנטזיות העסקיות שלו אודות: מכונית ללא נהג, תרופות, מנוע חדש ועוד. בוודאי פקיד המס היה מזכיר לאדונים הנכבדים שהם בעצם בסה"כ חברת אפליקציה אינטרנטית יומרנית בליבת העסקים שלה ללא כל נגיעה ורציונאל או יכולות בתחומים אחרים.

חשוב להדגיש, עצם העובדה שהתקנה המזיקה הזו טרם אושרה לא אומרת שנזק של הצעות מסוג זה שמשוגרות לזירה התקשורתית איננו קיים. הנזק קיים והוא משמעותי. הצעות מסוג זה אומרות לסביבה העסקית בישראל וגם לא פחות מזה לסביבה בחו"ל כמו גם לשכבות שלמות של עורכי דין ורואי חשבון המייעצים ליזמים שאין שום יסוד יציב בהקשרי הרגולציה בישראל. גם לא יסודות עסקיים, מיסויים ומשפטיים המקובלים בצורה כזו או אחרת בכל העולם המערבי עשרות שנים, בוודאי במתכונת הנוכחית. יסודות אלו הם יסוד חשוב בקדמה הטכנולוגית והכלכלית של המערב וגם בישראל.

בין שתי חלופות מגזר עסקי ויזמים יעדיפו סביבה רגולטורית כזו שניתן לחזות אותה גם אם לא תמיד היא האופטימלית. את האלטרנטיבה השלישית שמציגה כרגע ישראל של טירוף רגולטורי מהיום למחר, של פקידות וביורוקרטיה ממשלתית שמערערת על יסודות כלכליים, משפטיים וחוקיים מקובלים וחשובים, ביורוקרטיה שמחליטה ללמד את העולם את הגרסא הישראלית של "קן הקוקייה" אף אחד שפוי לא בוחר.

מהבחינה הזו נזק גדול כבר נגרם. זה אומנם רק בקול דממה דקה. אבל זה השקט שנשאר כשכל אלו שיש להם באמת מה להציע פשוט יציעו את זה בכל מקום שפוי אחר.

אי-אפשר שלא להזכר בשירם של החיפושיות בהקשר הזה:

"If you drive a car, I'll tax the street,
If you try to sit, I'll tax your seat,
If you get too cold, I'll tax the heat,
If you take a walk, I'll tax your feet.
Taxman.
Cause I'm the Taxman,
Yeah, I'm the Taxman. "
The Beatles ("The Tax Man")

תאריך:  13/08/2016   |   עודכן:  13/08/2016
דן ארידור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האופציה הישראלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוונגארד
13/08/16 23:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שנת 480 לפני הספירה, שלהי קיץ, המלך לאונידס מספרטה נופל בקרב Thermopylae בראש שלוש מאות לוחמים ספרטנים מול כמאה וחמישים אלף לוחמים פרסיים. הוא גיבור. לא בגין ניצחונו. הוא ניגף. ראשו הכרות הונף על גבי רומח והצג לראווה. אבל התעוזה, הגבורה, החד-פעמיות של גיוס כוחות הרוח להדוף את הפולש כבד החיל, הופכים אותו למופת. יחיד בגבורתו. לדורות.
13/08/2016  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הימין בישראל אוהב מאוד את טראמפ ומתעב את אובמה. החל מראש הממשלה וכלה באחרון השרים של מפלגות הימין, הצמרת השלטונית מעדיפה את נצחונו של טראמפ. עיון קל בעיתון ישראל היום מגלה שהעיתון של שלדון אדלסון מגויס למען טראמפ. גם יתר דוברי הימין אינם מפגרים הרבה. זה מכבר הימין מגדיר את אובמה כאויב ואת ממשיכת דרכו הילרי קלינטון כסיכון ביטחוני חמור.
13/08/2016  |  משה גולדבלט   |   מאמרים
במאבק על ההגמוניה הפלשתינית, הניטש זה מכבר בין הפתח לבין החמאס, מסתמן ניצחונו הברור של ארגון החמאס. ככל הנראה יהפוך ניצחון שכזה לעובדה קיימת בהכרעה שתיפול בבחירות, האמורות להיערך בעוד חודשיים בכל שטחי רצועת עזה והגדה המערבית.
13/08/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כשביקר מר שינזו אבה בישראל בשנה שעברה למרות שכלל הייצוא מישראל ליפן מהווה 0.1% מכלל הייבוא היפני, אולי מוטב היה לו במקום לשמוע הרצאות ארוכות בנושא הסייבר הישראלי מראש ממשלתנו, להיפגש עם חיים אוליאל מלהקת שפתיים
13/08/2016  |  צבי מרום  |   מאמרים
בולשביזם חזירי איננו צדק חלוקתי - ושר האוצר משה כחלון, וחבריו בממשלה, אמורים לדעת את זה. אין דרך אחרת להגדיר את ההצעה להטיל קנסות על מי שמחזיק ביותר משתי דירות. מאות האלפים שהשקיעו את כספם ברכוש לא-נייד עשו זאת מתוך מטרה להבטיח את עתידם לעת פרישה. הם לא רכשו דירה נוספת, אחת או שתיים או שלוש, מתוך כספים שנגנבו מקופת הציבור. הם לא ספקולנטים. הם רכשו את מה שהם רכשו מתוך כספים שנותרו בידם לאחר ששולם עליהם מס כחוק. זאת האמת הפשוטה. אלה לא כספים "שחורים" או כספים שנשדדו במעשי פשע - ומי שמבקש עתה לשים יד עליהם לא נוהג כשורה. הוא נוהג כמו מאפיונר שגובה דמי פרוטקשן מבעלי חנויות.
12/08/2016  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il