שילוב של מסורות עתיקות ושמרניות, ביחד עם נוהגים עכשוויים, הנחשבים לנועזים ולפורצי-דרך, יעמדו במרכזו של הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון-בובות, הנפתח היום (יום ב', 15.8.16) בירושלים, ושיתפרס על פני ארבעה ימים גדושים של עשרות מופעים מקוריים של אמנים מהמעלה הראשונה מהארץ ומעבר לים..
הפסטיבל, המתקיים בו-זמנית במתחם תיאטרון החאן, בתיאטרון הקרון ובגלריה שבתחנה הראשונה, מיועד הן למבוגרים, הן לילדים, והן לגיל הרך. בין שלל האטרקציות שמציע הפסטיבל למשתתפיו נמנים, בין היתר, אירוע-חוצות ייחודי ומופעי-קברט מתחת לכיפת השמיים.
דגש מיוחד בפםטיבל הושם על הצגות, שנושאן הוא עולם בעלי החיים, ששימשו מאז ומתמיד כגשר להבנת עולם הטף בספרות הילדים ובעולם התיאטרון. הדבר בא לידי ביטוי במתחם מיוחד שהוקם בגן הפעמון הירושלמי, ושאינו אלא גן-חיות אמנותי של בובות ודימויים חזותיים, ושאותו טורח להוביל, בכישרון ראוי לציון, לא אחר מחתן פרס ישראל לתיאטרון לשנת 2016, הדס עפרת.
נושא בעלי החיים יבוא לידי ביטוי גם בחצר תיאטרון החאן, כאשר המאיירת אורית ברגמן, תקיים בו את סדנת הילדים "יער הטוטם המופלא", שבה הם יאיירו על גבי טוטמים של חיות שיוצבו ברחבה.
מסורת וקידמה
האמן המרכזי מעבר לים בפסטיבל הבובות הוא יאנג פיי, מאסטר סיני שהביא למערב את המסורת הסינית של בובות-כפפה. בהצגה מרגשת, המיועדת למבוגרים, משלב פיי בין אמנות-בובות למולטימדיה והקרנות, כשהוא מגולל באוזני הקהל את הסיפור האוטוביוגרפי שלו ושל משפחתו, הארוג בהיסטוריה המרתקת של סין במאה העשרים ובמפגש בין סין המסורתית לתרבות המערב.
הלהקה הצרפתית "פללה" היא להקת בובנים עליזה ותוססת, המשלבת מסורות של תיאטרון-בובות, בשילוב עם הומור עכשווי ומוזיקה חיה. הדברים אמורים בהצגה לילדים, בשילוב מריונטות ייחודיות. בצידה יש גם הצגה למסוגרים, בסגנון "פאנץ' וג'ודי", החוגגת את מסורת בובות הכפפה האירופית, שהתבססה כסאטירה פוליטית, עם הומור פרוע, על מוקדי הכוח בחברה.
האמן דוד אספינוזה, מספרד, מציג על בימה מיניאטורית דמויות אנושיות, קטנות מגודלה של אצבע. הקהל צופה, באמצעות משקפות, בעולם הנפרש לפניו. זהו סוג של תיאטרון, המשתמש באמנות תיאטרון הבובות, כדי להציג מצבים עכשוויים של התרבות, שיש בהם עירוב של תשוקה ובדידות במפגש עם העולם המודרני.