|   15:07:40
דלג
  אבי ברוכמן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מי יוציא אבן שנזרקה לבאר

השר והמפכ"ל אינם מחוברים למהות ולייעוד של ארגון המשטרה תהליכי שינוי אינם מובלים על-ידי פסיכולוגים אלא על-ידי מפקדים. כל דבר אחר הוא מצג שווא, של שינוי לכאורה
31/08/2016  |   אבי ברוכמן   |   מאמרים   |   תגובות
לא מחוברים. אלשיך וארדן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

כדי לקיים דיון ענייני בסוגיית שיטור היתר, יש להבין את משמעותה של משטרה במדינה דמוקרטית. משטרה היא ארגון ממשלי ציבורי שייעודו העיקרי הוא, להגן על האדם ולפעול למען איכות חייו. כאשר מנתחים הגדרה זאת, ניתן ללמוד, שהמשטרה היא של כלל הציבור וקיימת בשביל כלל אזרחיה והנמצאים בה, "המשטרה היא הציבור והציבור הוא המשטרה". ארגון המשטרה צריך לעשות הכל על-מנת להגן על כלל הציבור ולפעול למען איכות חיו, כאשר מן הידועות, שפשיעה ועבריינות פוגעות באיכות החיים.

איך מגיעים ומכוונים לייעוד זה? דרך הפונקציות השונות שמבצעת מערכת אכיפת החוק. תפקידיה של המשטרה מוגדרים בחוק: שמירת הסדר הציבורי, שמירת שלום הציבור, התמודדות מול תופעות פשיעה ועבריינות, מתן שירות איכותי וכדומה. פעולות אלה הן פעולות שלטוניות, ולא בכדי, המונחים 'משטרה' ו'משטר' הנם בעלי אותו שורש לשוני (אבל, זה כבר נושא למאמר אחר...).

פונקציות אלו חייבות לעמוד במבחן של השמירה על זכויות האדם והאזרח. זהו תחום מובנה בתפיסת התפקיד של המשטרה. כלומר, יש חשיבות רבה יש להיבט הערכי בעבודת המשטרה.

תפקידיה המורכבים של המשטרה, והסמכויות המוקנות לה בחוק, מייצרים קונפליקטים, אשר לעתים מאתגרים האיזונים השונים. למשל, את זכות ההפגנה מול חופש הביטוי. שיטור חכם צריך להפעיל תבונה בהקפדה על האיזונים הללו, בתוך המתח המובנה בין ייעוד המשטרה, תפקידיה ופעולותיה במדינה דמוקרטית.

המרקם החברתי של מדינות הגירה (וישראל בתוכן) מורכב מקהילות שונות, שמרביתם היגרו מארצות אחרות. מכאן, מגיע המושג רב תרבותיות (Multicultural). ארגון המשטרה במדינות השונות, כמו גם בישראל מחויב לאמץ דפוסי פעולה ייחודיים על-מנת לפעול בהתאם לייעודו מול כלל הציבור והקהילות השונות המרכיבות אותו. הנחת היסוד הבסיסית היא שמשטרה אינה יכולה לתפקד ללא קבלת לגיטימציה ואמון ממרבית אזרחיה ותושביה. כאשר, מתפתח ניכור, בין המשטרה לבין חלק מהקהילות המרכיבות אותה - מגיעים למצבי משבר: נוצרים סטריאוטיפים, דעות קדומות, השוטרים עושים דיכוטומיה של "הם" ו"אנחנו". הם: הרעים, פורעי החוק, העבריינים; ואנחנו: הטובים, שומרי הסדר הציבורי בפני קבוצות מיעוט אלו. תפיסה שלילית זאת בקרב שוטרים מייצרת אפליה בהתנהגותם בין אוכלוסיות שונות.

על-מנת להתמודד עם תופעה זו, יש מדינות, כמו קנדה למשל, שביצעו שינוי חוקתי, והגדירו את המדינה כ'רב תרבותית'. בהתאמה, השכילו משטרות רבות בעולם להבין, שעליהן לשנות את תפיסתן בהתאמה, מתפיסה סמי-צבאית, לתפיסה אחרת, שונה, של משטרה המשרתת את כלל הציבור, ומשתפת פעולה עם כלל הקהילות במדינה. מילת המפתח היא 'אחריותיות משטרתית' (Accountability), משמע, מתן דין וחשבון מתוך תחושת אחריות. כך למשל, הגדירה משטרת קנדה את ייעודה בהתאם, כמספקת שירות משטרתי מיטבי, לכל חלקי החברה המגוונת בקנדה.

שיטור יתר ושיטור חסר

מכאן מגיעים, שני המונחים המקובלים בתחום המשטרה, 'שיטור יתר' ו'שיטור חסר'.

ב'שיטור יתר', שוטרים אוחזים בעמדות גזעניות. השוטר מכוון לכך על-ידי מפקדיו, לעתים בצורה מרומזת ועקיפה. הוא מתמקד בקבוצות המיעוט האתניות הללו. בדרך כלל קבוצות אלו גם חלשות מבחינה סוציו אקונומית, ולכן, קל יותר לפעול מולם (זה כמובן גם מזין את הסטטיסטיקה הפלילית של פעילות משטרתית).

תופעות אלו מוכרות מאוד בארצות הברית. אירוע מפורסם התרחש בשנת 1992 בעיר לוס אנג'לס, כשהמשטרה מצאה עצמה חסרת אונים מול מהומות בעקבות הריגתו של אזרח אפרו אמריקני בשם רודני קינג, על-ידי שוטרים. במהומות נהרגו כ-50 אזרחים והיה צורך לערב את הצבא והמשמר הלאומי.

לעומת זאת 'שיטור חסר' מתקיים, כאשר המשטרה זונחת אזורים מסוימים והופכת אותם לשטח הפקר (No Man's Land). היא לא נכנסת אליהם בשגרה, ומאפשרת לתופעות פשיעה לצמוח בהן. למשל, בצרפת היו שכונות של מהגרים שהמשטרה לא נכנסה אליהם, אלא עם כוחות מתוגברים מאוד, ורק במצבי חרום ומשבר.

סרטון היו-טיוב שלמטה ממחיש את התנהגות במהגרים, ברבעים שלהם בפריז כלפי המשטרה:

כשל מערכתי רב שנים

אוכלוסיית המדינה מונה כ 8.5 מיליון תושבים, בתוכם 1.8 מיליון ערבים וכ-150 אלף עולים מאתיופיה (50 אלף מתוכם 'צברים' שנולדו בארץ). עלייה גדולה נוספת עלתה ממדינות חבר העמים לשעבר, שאליה לא נתייחס במאמר זה.

חשוב, להדגיש, שמרבית התופעות שאנו עדים להם, בין המשטרה לבין אוכלוסיות המיעוטים, מקורם בכשל מערכתי רב שנים של הממשל המרכזי, שיצר אפליה, חוסר שוויון ומעמד נחות של אוכלוסיות אלו בכלל התחומים: הפוליטי, הבריאותי, בחינוך, בתשתיות ועוד.

יחסי המשטרה עם המיעוט הערבי בישראל ידעו עליות ומורדות. בדרך כלל מתאפיינים היחסים במתח מובנה וברמת אמון נמוכה. פעילות המשטרה מול מגזר זה הייתה בדואליות בין 'שיטור יתר' ל'שיטור חסר'. משמע, 'שיטור חסר' בשגרה, ותגובת יתר באירועים מסוגים שונים שבהם מעורבים ערבים.

קודת השבר הייתה במסגרת אירועי אוקטובר 2000. 'ועדת אור' - שהוקמה בהחלטת ממשלה לאחר האירועים הקשים - תארה בצורה מאוד מפורטת את התפתחות המארג הרגיש בין המיעוט הערבי לבין הממשל והאוכלוסייה היהודית שתרמה לאירועים.

הוועדה קיבלה החלטות קשות על אחריות בעלי תפקידים שונים, כולל כמובן אנשי משטרה, במהלך האירועים. פרק חשוב בדוח הוועדה ממליץ על המלצות אופרטיביות על-מנת שמקרה דומה לא ישנה. בנימה אישית, הייתי שותף לתהליך פעילות הוועדה בבית המשפט העליון ולאחר מכן במסגרת תפקידי, על יישום חלק מההמלצות כמו פריסת מרכזי שיטור קהילתיים במגזר הערבי שהוביל המפכ"ל דאז שלמה אהרונישקי.

כתבנו בעבר, שאחת הבעיות המרכזיות של משטרת ישראל היא, שאינה ארגון לומד: 7 שנים לאחר אירועי אוקטובר 2000, ב-30 אוקטובר 2007, על-רקע של הקמת אנטנה סולארית ביישוב פקיעין בצפון, הסתבך המחוז הצפוני של המשטרה בעימות קשה עם המגזר הערבי, עשרות שוטרים ואזרחים נפצעים בעימותים קשים כולל שוטרת שהוחזקה כמה שעות כבת ערובה. זו התפיסה המשטרתית של הפעלת כוח ואכיפת החוק בכל מחיר... מה שיכלו לפתור שני שוטרים קהילתיים, בוצע בצורה רעה על-ידי אלפי שוטרים. למה? בגלל אנטנה סלולרית? ביקורת קשה נמתחה על הפיקוד המשטרתי בוועדה שבחנה את האירועים, ונשאלה השאלה, למה לא הופקו הלקחים מאירועי אוקטובר 2000?

הזכרנו בתחילת המאמר מהו הייעוד של ארגון משטרה במדינה דמוקרטית. השר לביטחון הפנים ארדן, ומפכ"ל המשטרה אלשיך הקימו מנהלת בראשות ניצב חכרוש, שהוא ערבי מוסלמי (טוב לאליבי...), ופרסו תחנות משטרה עם למעלה מ-1000 שוטרים, לצורך תגבור האכיפה במגזר הערבי !!!! לא מתן שירותי משטרה, לא יצירת שוויוניות, לא העלאת אמון הציבור הערבי, אלא הגברת האכיפה. זה מזכיר את ההחלטה לשנות את מודל "השיטור העירוני" שנקבע בתקופת השר הקודם אהרונוביץ, למה שמכונה: יחידת אכיפה עירונית. תפקיד היחידה המשותפת הזאת לעסוק במניעה ובעבירות הפוגעות באיכות חיים. אז, למה אכיפה???

השר והמפכ"ל אינם מחוברים למהות ולייעוד של ארגון המשטרה. עוד לפני שהמודל הזה יוצא לדרכו וממומש, אנא עשו הערכת מצב מחודשת לגבי הגדרת הייעוד שממנה נגזרים התפקידים. אחרת הכתובת מרוחה על הקיר באותיות קידוש לבנה: הכשל הבא בין המשטרה למגזר הערבי בוא יבוא.

ומכאן, לעדה האתיופית. לשם גילוי נאות, שירתתי תקופה מסוימת באתיופיה כנציג המדינה ולמדתי להכיר מקרוב את האוכלוסייה הנהדרת הזאת. גם כיום באקדמיה יש לי את הזכות ללמד סטודנטים וסטודנטיות מהעדה שחלקם משרתים במערכת אכיפת החוק: אינטליגנטים חרוצים ומנומסים.

הנתונים הסטטיסטים מדברים בעד עצמם מבלי צורך לפרשם: מספיק לראות את 40% מהדיירים בכלא "אופק" לנוער עבריין שמאוכלס ביוצאי אתיופיה. יש טענה, כי זה מה שבתי המשפט החליטו, ואומר חד-משמעית לא.. מי שמתחיל את הליך אכיפת החוק ומשמש כ "שומר הסף" של המערכת הפלילית זאת המשטרה. משטרת ישראל פועלת בשיטור יתר כנגד אוכלוסיית מיעוט קטנה זאת.

מפכ"ל המשטרה, פגוש את השוטרים שמשרתים בתחנות בהם יש אוכלוסייה אתיופית ושמע את התבטאויותיהם. ומה עושה המשטרה בתגובה? מקיימת סדנאות ספורדיות בהובלת מחלקת מדעי ההתנהגות (ממד"ה) ובעזרת גופים חיצוניים. אבל, תהליכי שינוי אינם מובלים על-ידי פסיכולוגים אלא על-ידי מפקדים! כל דבר אחר הוא מצג שווא, של שינוי לכאורה.

תאריך:  31/08/2016   |   עודכן:  31/08/2016
ד"ר אבי ברוכמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי יוציא אבן שנזרקה לבאר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
1/09/16 05:21
2
אליהו זוסמן
1/09/16 09:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשקראתי שסגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הגיע למזה"ת, גער בכורדים של סוריה, ציווה עליהם להסיג את הצבא שלהם בחזרה אל הגדה המזרחית של הנהר פרת ואף איים להפסיק את מתן העזרה הצבאית נגד דאעש - היה זה בשבילי דיז'ה-ווי, משהו שכבר ראינו כאן בירושלים.
31/08/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
לאחר ששני "פעילי-אירגוני-סיוע-לפלשתינים" נעצרו בשבוע שעבר והואשמו בסיוע לחמאס, החלה העיתונות העולמית לתהות על כך - וכמובן חלק מייד האשים את ישראל בהיטפלות שוא לאירגוני סיוע בינלאומיים - בעוד מספר עיתונים, יותר אוביקטיביים חשפו שכספים רבים זורמים לחמאס מכל מיני "אירגוני-צדקה" באירופה ובארה"ב, והשאלה אצלם היא למה זה קורה? התשובה הבאה צריכה להסביר זאת במספר מילים: החמאס מחויב למחוק את ישראל ולהרוג כמה שיותר יהודים, מטרה המשמחת אנטישמים רבים המפעילים אלימות ושנאה כלפינו במסווה של "אירגוני צדקה".
31/08/2016  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
אלול הוא החודש האחרון בשנה, אבל במסורת היהודית הוא תמיד נתפס כחודש המבוא לשנה החדשה. חודש של הכנה, התבוננות, פשפוש במעשים והתחייבות מחודשת לתיקון עצמי. לא לחינם מכונה החודש במספר כינויים: "חודש הסליחות והרחמים", "חודש התשובה ותיקון המידות", "חודש ההכנה לקראת הימים הנוראים" וכו'. אין כל ספק שכדי להגיע לרמות רוחניות גבוהות של התנהגות יומיומית על האדם לפשפש במעשיו ולבחור את הדרך הנכונה והאמתית שילך בה. יתקן את הטעון תיקון ויחזק את מידותיו הטובות.
31/08/2016  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
יהודה נוריאל1, ממה שלמדתי מכתבותיו-רשימותיו "בידיעות אחרונות", נמנה על אותו סוג של כותבים, שעושים מאמץ עליון לסבך נושאים ברורים ולהביאם למקום שבו כל ניסיון לדון בהם לגופו של עניין, יהיה בלתי אפשרי או חסר תכלית. הוא מזכיר במידה רבה מי שמנסים לקפוץ מעל ל"פופיק" ומשלא עולה הדבר בידם, הם ממציאים רצפה עקומה בכדי לתרץ את כישלונם. הפעם נתקלתי ברשימתו במדור דעות (25.8.16),2 "אזריה או המ"פ שלו. תבחרו", והנוסחה עובדת.
31/08/2016  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אינני תמים כדי לחשוב שבאמת מותו של בנימין בן-אליעזר גרם לעצב קולקטיבי בחברה הישראלית. אגב, זהו דבר טבעי, אנושי לחלוטין. היותו של אדם מפורסם, בעל תפקיד רם או מעמד מיוחד אינו הופך אותו ליקיר כלל האוכלוסייה, כלל העם. אני גם מודע היטב לעובדה שאין בעולם רק טוב, רק טהור. אין צורך להפליג למחוזות רחוקים מאוד כדי להבין שהטוב והרע משולבים יחד בחיי כולם. די להביט במה שקורה כאן כדי להבין עד כמה הרוע הוא אורח קבוע. פוליטיקה היא זירת גלדיאטורים, נוקשה, כוחנית, יצרית, ומה לא? ולמרות זאת, פוליטיקה היא הכרח בעל יגונה. אלא שישנן עתים בהן גדולתו של אדם מתגלה באיפוקו, בכיבוש יצרו הרע, בהימנעותו לזרות מלח על פצעים. חובבי המקורות היהודיים ימצאו אין ספור דברי חוכמה באשר למידות הראויות, להתנהגות הנאותה בעתות כאלה ואחרות. חפשו ותמצאו. אלא שרבים הם אנשים המצטטים דברי חוכמה ומוסר יהודיים אך בבוא יום הפקודה, הם נוהגים אחרת.
31/08/2016  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il