בניגוד למקסיקו וצפון מזרח ברזיל בהם מקימים צאצאי האנוסים קהילות משלהם, עקב סירוב הקהילות האורתודוכסיות לקלוט אותם, בארה"ב מצטרפים צאצאי האנוסים בדרום - מערב ארה"ב לקהילות קונסרבטיביות או רפורמיות ממוצא אשכנזי, בהעדר קהילות ממוצא ספרדי באזור דרום- מערב ארה"ב.
אמי קליין פירסמה ב-18 במאי 2009 כתבה על "היהודים בסתר של דרום מערב ארה"ב". ואלה עיקרי הדברים:
בשבוע הראשון בו נכנס הרב הקונסרבטיבי סטפן ליאון לתפקידו כרב של קהילת "בני ציון" באל פסו, טכסס, ב-1986, הוא קיבל טלפון מאדם ממקסיקו, שהציג עצמו כקתולי וביקש להיפגש עמו. האיש סיפר לרב על סבו שנהג לקחתו כל ליל שבת לחדר בו הדליק נרות ואמר תפילות בשפה לא מובנת. סבו נפטר, לאחרונה, וכאשר שאל האיש את אמו אם היא תמשיך במסורת זו היא אמרה לו להיפגש עם רב יהודי.
כעבור 3 ימים באה אישה קתולית להיפגש עם הרב, לאחר שביקרה אצל קרוב שהתאבל על בן משפחה שנפטר ומצאה שכל המראות בבית כוסו. הקרוב הסביר לה שזהו מנהג יהודי. כך היא גילתה על מוצאה היהודי. לאחר מכן הגיע צעיר היספני והראה לרב שהוא עונד שרשרת עם מגן דוד לאחר שגילה את שורשיו היהודיים.
מאז 1986 יש זרם בלתי פוסק של היספאנים קתולים שגילו את שורשיהם היהודיים. הם גילו את שורשיהם היהודיים בדרכים מגוונות. הם צאצאים של אנוסים שהצליחו להימלט מספרד ופורטוגל והשתקעו ביבשת אמריקה שהייתה תחת שלטון ספרדי או פורטוגזי. אבות אבותיהם השתדלו לשמר את יהדותם בסתר למרות שהאינקוויזיציה הגיעה בעקבותיהם לעולם החדש והדליקה גם שם את מדורות האוטו דה פה בכיכרות הערים.
בחג השבועות, החג בו קוראים בספר רות המואביה, המתגיירת המפורסמת ביותר בהיסטוריה היהודית, חוגגים בקהילת "בני ציון" באל פסו, טכסס, טכסי בר ובת מצווה של צאצאי אנוסים. קהילת "בני ציון" מונה 400 משפחות. 10% מהמשפחות הן מצאצאי האנוסים. בניגוד למשפחות היהודיות, משפחות החוזרים ליהדות מקפידות להשתתף בתפילות באופן קבוע, כל שבוע.
בלנקה קראסו, בת,43, חזרה השנה ליהדות ותחגוג בת מצווה בחג השבועות הזה. בלנקה נולדה כקתולית, אבל בשל אהבתה העמוקה לתנ"ך, עברה עם בעלה, בהיותה בת 20 לזרם הפרוטסטנטי - אבנגליסטי, משום שהפרוטסטנטים שמים יותר דגש על הברית הישנה. לפני 14 שנים, אמה של בלנקה, שהצטרפה לקהילה של יהודים משיחיים, הזמינה אותה לליל הסדר. בלנקה הרגישה, לראשונה, "בבית" בליל הסדר והחליטה להצטרף, היא ובעלה. אבל, הלימוד על היהדות הביא אותה לזהות את מוצאה היהודי. היא ובעלה החליטו לחזור ליהדות ולפני שנה עברו טכס "שיבה ליהדות".
סיפורה של בלנקה חוזר בגירסאות שונות מפי המשפחות של בניי האנוסים שהצטרפו לקהילת "בני ציון". מרגריטה לונה סיפרה שסבתה נהגה להדליק נרות כל יום שישי בערב.מרגריטה ובעלה חזרו ליהדות לפני 5 שנים, וערכו טכסי בר ובת מצווה ונישאו מחדש על-פי המנהג היהודי. הם רוצים לעלות לישראל.
הרב ליאון רואה בהחזרת צאצאי האנוסים ליהדות שליחות. הרב האורתודוכסי של חב"ד ישראל גרינברג מאל פסו מודה שגם הוא מקבל לא מעט טלפונים מהיספאנים, החושבים שיש להם שורשים יהודיים, אבל הוא אינו מעודד אותם להתגייר. הרב גרינברג מודע למאות אלפי היהודים שסבלו מידי האינקוויזיציה ואבדו לעם היהודי, רובם מאונס. אבל, הוא מציע לנקוט בזהירות רבה בעניין זה משום שזה מפרק משפחות. הוא מעדיף להעמיק את יהדותם של יהודים מאשר לגייר צאצאי אנוסים.
הרב ליאון ממשיך בשליחותו. הוא עזר בהקמת מוזאון ספרדי שהוא מרכז ללימוד המורשת הספרדית וגם ישיבה, יחד עם חואן פבל מזיא, מוסמך הסמינר התיאולוגי היהודי, והוא משתף פעולה גם עם סוניה לוייה, מנהלת "בת ציון", מרכז ללימוד עברית ברואדסו, בניו מקסיקו.המטרה לעורר מודעות בציבור היהודי והכללי לסבלם של האנוסים מיד האינקוויזיציה יחד עם הלימוד על השואה באירופה.
ליאון מודאג מהירידה במספר היהודים ומאמין שתהליך שיבת צאצאי האנוסים בקרב ההיספאנים ילך ויגבר ויפצה על האובדן. לא כל המתעניינים בשורשיהם היהודים מתכוונים לחזור לחיק ישראל. אבל, גם אלה המתכוונים להישאר קתולים רוצים להכיר את שורשיהם היהודיים.
סטנלי הורדס, הוא אחד המומחים לנושא צאצאי האנוסים. הוא חקר את הנושא ופירסם ספר: "To the end of the earth, A history of the Crypto- Jews of New Mexico, 2008.
הורדס מעריך שכמחצית מיהודי ספרד עזבו - גורשו ב-1492 ומתוך המחצית השנייה כ-50% שהתנצרו מרצון והתערו בחברה הקתולית. ( תוספת שלי: כ-50% מתוך כלל המתנצרים, שהתנצרו מאונס, שמרו בסתר על יהדותם ורבים מהם הצליחו לברוח לאירופה או לעולם החדש. כ-000,250, גורשו וכ-300,000 התנצרו מרצון או מאונס).
לסיכום הסדרה
מאז שלהי המאה ה-20 ניכרת מגמה ברורה של צאצאי אנוסים לחפש אחר שורשיהם היהודיים. במקסיקו, בברזיל ובדרום מערב ארה"ב, באזורים שהיו בעבר תחת שלטון ספרדי ופורטוגזי, אלפי צאצאים של אנוסים מחפשים דרכם חזרה לשורשים בדרכים שונות. בצפון מזרח ברזיל קמו מספר קהילות של צאצאי אנוסים וכן ברחבי מקסיקו. חלקם חזרו ליהדות באמצעות רבנים קונסרבטיביים או רפורמיים ומיעוטם באמצעות רבנים אורתודוכסים. הסיבה שרובם מעדיפים לפנות לרבנים קונסרבטיבים ורפורמים היא הדרישה מצד רבנים אורתודוכסים לגיור כגויים. צאצאי האנוסים מסרבים להיקרא גויים. הרבנים הקונסרבטיביים והרפורמיים מכירים בשורשיהם היהודיים ועורכים להם טכס "שיבה ליהדות", לאחר שהם עוברים קורסים בהם הם לומדים יהדות ועוברים מילה - הגברים, כמובן, וטבילה. חלקם מסרבים לעבור טקס כלשהו בטענה שאבות אבותיהם שמרו בסתר 500 שנים על יהדותם, למרות הקשיים, והתחתנו עם אנוסים או עם קרובי משפחה על-מנת לשמר את מוצאם היהודי. (ראו ספרי: "התחיינה העצמות האלה"? אנוסי ספרד ופורטוגל בעבר ובהווה, ניתן לרכישה בפנייה אלי).