|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
החזית המזרחית של בית לוי אשכול [צילום: אלי אלון]

סיפורו של "בית לוי אשכול" בירושלים

מבנה בית ג'ייקובס - בית ראשי הממשלה בשכונת רחביה בירושלים המוכר יותר בשמו "בית לוי אשכול", עבר שיפוץ ושימור ובקרוב יפתח לביקורי תלמידים ולקהל הרחב
26/09/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

ברחוב שדרות בן מימון 46 פינת רחוב אוסישקין בשכונת רחביה בירושלים, שוכן בית מרשים למדי - "בית ג'ייקובס" - בית ראשי הממשלה המוכר יותר בשמו "בית לוי אשכול". הבית שימש בשנים 1950 -1974 כבית ראש הממשלה והתגוררו בו ראשי ממשלה: דוד בן-גוריון, לוי אשכול וגולדה מאיר. מאז עבר מעון ראש הממשלה ב-1974 למשכנו החדש ברחוב בלפור, עמד הבית ברחוב בן מימון 46 במשך שנים רבות, נטוש ומוזנח ולא אחת שימש משכן להומלסים ופולשים למיניהם. בעקבות מחאה ציבורית עבר הבניין שימור ושיפוץ יסודי והוא יפתח בעוד חודשים ספורים לביקורי תלמידים ומבקרים מקרב הציבור הרחב. בסוף השבוע (ו' 23.9.16)ניתנה לציבור הרחב במסגרת אירועי "בתים מבפנים" בירושלים הזדמנות ראשונה לבקר ולסייר בבית ששימש את ראשי ממשלות ישראל בעשורים הראשונים למדינה. השתתפתי בסיור ואני מבקש להביא ברשימה זו סיפורו ותולדותיו של הבית. את הסיור הדריכה פזית שביד מנהלת קהילות ופעילות עירונית בחברה להגנת הטבע.

תולדות הבית

הבניין נבנה בשנת 1933 עבור יוליוס ג'ייקובס, סגן מושל ירושלים בתקופת המנדט הבריטי וממייסדיה של התזמורת הפילהרמונית. יוליוס ג'ייקובס (1946-1892) נולד במנצ'סטר באנגליה להיימן (הלל) ושרה למשפחה ציונית יהודית, אחיו כיהן כיושב-ראש ההסתדרות הציונית באנגליה. יוליוס שירת בצבא הבריטי, הגיע לדרגת קפטן ובמלחמת העולם הראשונה השתתף בקרבות בארץ ישראל לאחר המלחמה נשאר בארץ ונישא לנחמה דונדיקוב (1991-1882)שמשפחתה הייתה ממייסדות המושבה רחובות. בשנת 1925 כשהוקמה האוניברסיטה העברית קיבל יוליוס שהיה כימאי בהשכלתו משרת מרצה בפקולטה לכימיה שבראשה עמד פרופ' חיים ויצמן.

בשנים 1927-1920 שימש המזכיר הכללי של ההנהלה הציונית בירושלים ומשנת 1928 ועד מותו שירת בתפקידים שונים בממשלת המנדט, בכלל זה שימש בשנות ה-40 בתפקיד סגן המזכיר הראשי –התפקיד השלישי בחשיבותו בממשלת המנדט.

בני הזוג יוליוס ונחמה ג'ייקובס בנו את ביתם ברחביה על מגרש רחב ידיים. המגרש נרכש על ידם לאחר שמכרו פרדס גדול שהיה בבעלותם ברחובות. משפחת ג'ייקובס עברה להתגורר בבית זה בשנת 1933המבנה שתוכנן על-ידי האדריכל בנימין צ'ייקין (חייקין) נבנה בסגנון הבינלאומי תוך שילוב מאפיינים ארכיטקטוניים מקומיים, כגון קשתות. והוא מחופה בטיח ולא באבן כמקובל בירושלים. הבית כלל חמישה חדרים, סלון וגן גדול, שבתחומו ניצבו מוסך וחדר כביסה. אדריכל הבניין בנימין צ'ייקין תכנן בתים לא מעטים בארץ ישראל ובהם בית הבריאות שטראוס בירושלים, "וילה מלצט" על שפת הכנרת, בניין עירית חיפה ועוד.

בני הזוג ג'ייקובס ניהלו חיי חברה פעילים וערכו מסיבות וקבלות פנים לראשי המנדט בגן ובסלון ביתם, שם ניצב פסנתר כנף גדול שעליו ניגנה נחמה למען האורחים. יוליוס נהרג ב-22 ביולי 1946, בפיצוץ מלון המלך דוד בידי האצ"ל בו נהרגו 91 אנשים, ביניהם 17 יהודים. גופתו חולצה מתחת להריסות באותו יום וזוהתה בידי גיסו, הפובליציסט והסופר משה סמילנסקי (נשותיהם של סמילנסקי וג'ייקובס היו אחיות).

ג׳ייקובס היה בן 54 במותו. הוא נקבר למחרת בהר הזיתים, מותיר אחריו את רעייתו נחמה ושני ילדיו: אלכסנד ("סנדי"), עורך דין וטייס במילואים ורות ג'ייקובס- קידר, רעייתו של פול קידר מראשוני טייסי חיל-האוויר, פעילת זכויות אדם. עשר שנים לאחר מותו נפל ב-25 נובמבר 1956 בנו אלכסנדר בעת ששירת כטייס בחיל-האוויר הישראלי.

רעייתו של יוליוס, נחמה, החליטה לעזוב את הארץ לאחר מות בעלה והשכירה את הבית לסוכנות היהודית. לאחר מכן שימש כ"מועדון חובבי התיירות" שניהל דניאל אוסטר, מי שכיהן בימי המנדט ובראשית ימי המדינה כראש העיר ירושלים.

בית ראשי ממשלת ישראל

בשנים 1950 – 1953 ובשנים 1955-1963 שימש הבית את ראש הממשלה דוד בן-גוריון. בשנת 1954 רכשה ממשלת ישראל את הבית בסכום של 20,000 לירות ישראליות כדי לשמש מעון לראשי הממשלה. לאחר שינוי ייעודו של המבנה למעון ראש הממשלה נוספו לו שתי תוספות: מקלט תת-קרקעי ושתי בקתות שומר ששולבו בגדר ההיקפית. בתקופה בה פרש בן-גוריון לשדה בוקר בשנים 1953 ל-1955 הוצע הבית למחליפו משה שרת אולם זה החליט לא להתגורר בה, ואל הבית עבר להתגורר לוי אשכול שהיה אז שר האוצר. וזאת לדעת באותה תקופה נהגה המדינה לתת דירות שרד גם לשרים. אשכול חזר לבית ברחוב בן-מימון 46 בשנת 1963 לאחר שנבחר כראש ממשלה והתגורר בו עד יום מותו ב-1969. לאחר מותו של אשכול עבר הבית לשמש את גולדה מאיר עד פרישתה בשנת 1974עת נבחר במקומה כראש ממשלה יצחק רבין. בבית התארחו ונפגשו עם ראשי הממשלה מנהיגים ואישי ציבור שונים אנשי ביטחון אנשי רוח ותרבות. כאן נערכו התייעצויות סודיות והתקבלו החלטות חשובות בחיי המדינה, כמו למשל, האם לצאת לפעולה צבאית או אם לאו, החלטות והתייעצויות לגבי מבצעי ריגול וביון ועוד כהנה וכהנה נושאים רגישים. לו ידעו קירות הבית לדבר ודאי היה להם הרבה מה לספר...

מאז 1974 כשעבר מעון ראש הממשלה למשכנו החדש ברחוב בלפור עמד הבית ברחוב בן מימון 46 במשך שנים רבות נטוש ומוזנח, ולא אחת שימש משכן להומלסים ופולשים למיניהם. ב-1977, הועבר המבנה לידי עמותת "יד לוי אשכול" שביקשה להקים בו מוזאון להנצחת פעלו ומורשתו של לוי אשכול, אולם הדבר לא הסתייע מסיבות תקציביות ואחרות. בעקבות מחאה ציבורית וכתבה ששודרה בטלוויזיה ועסקה בשיממונו והזנחתו של המבנה ההיסטורי, נרתמו גורמים שונים כדי לשקם ולשמר את הבית ההיסטורי. על-פי תוכנית בניין עיר הוגדלו זכויות הבנייה בצורה משמעותית. בשנים 2002-2004 עבר המבנה עבודות שיקום ראשוניות, בשנת 2015 הוחל בעבודות שיפוץ ושימור יסודי של המבנה. בקומתו הראשונה הוקם מוזאון חדש להנצחת זכרו, מורשתו ופועלו של ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל, לוי אשכול.

המוזאון ממוקם בקומה הראשונה (קומת קרקע) של המבנה. באחד החדרים, שולחנו המקורי של לוי אשכול ועליו חפציו, על הקירות תלויות תמונותיו של לוי אשכול בחברת מנהיגי עולם ועוד .בחדר אחר שיחזור ספרייתו של לוי אשכול ורהיטי בית שהיו בביתו של אשכול וראשי ממשלה אחרים. כמו-כן "שוחזר" מטבח הבית. כאן, היה(וגם בביתה ברמת אביב א.א) מטבחה המפורסם של גולדה, על שמו נקרא פורום "המטבחון" הביטחוני.

בצדו המזרחי של מבנה "בית לוי אשכול" שוכן גן הבית במסגרת עבודות שיקום הבית הוקמה רחבה מרוצפת עם פרגולה וכסאות ישיבה לרשותם של המבקרים.אדריכל השימור של הבית הוא משה שפירא. מדריכת הסיור מסבירה כי גם אם לא כל פריט במוזאון "בית לוי אשכול" נאמן וזהה בדיוק למקור נעשה מאמץ כללי ככל שניתן לשמור על צביונו המקורי ורוחו של הבית. המוזאון יפתח לקהל על-פי הערכה בעוד חודשים ספורים בסוף 2016 אולי תחילת 2017.

משכנה של החברה להגנת הטבע בירושלים

בקומתו השנייה של בית ראשי הממשלה המשוקם ברחוב בן מימון 46 שוכנת כיום החברה להגנת הטבע בירושלים שעברה לכאן לא מכבר לאחר שפעלה שנים רבות מחצר סרגי במגרש הרוסים בירושלים. כמו-כן שוכנים במקום משרדי עמותת "יד לוי אשכול". ארכיון ספריה ועוד. למבנה הבית שהיה במקורו בית דו-קומתי נוספה למעשה קומה שלישית שבה הוקם אולם אירועים וכינוסים. מדריכת הסיור פזית שבייד מספרת כי בעוד חודשים ספורים, יחנך הבית המשוקם בטקס חגיגי ויפתח באופן רשמי לביקורי מבקרים מקרב תלמידי בתי ספר והציבור הרחב.

באתר החברה להגנת הטבע מצוין כי קיים הסכם בין החברה להגנת הטבע לעמותת "יד לוי אשכול", האחראית על הנצחת ראש הממשלה לשעבר, שנחתם בביתה ובנוכחותה של מרים אשכול, אלמנתו של אשכול לפיו הבניין, ברחוב רמב"ן 46, ישמש כבית החברה להגנת הטבע בעיר והארגון גם ינהל את המוזאון, במסגרת הפעילות החינוכית שהוא מקיים בירושלים ובכלל.

משכנה של החברה להגנת הטבע בירושלים

בקומתו השנייה של בית ראשי הממשלה המשוקם ברחוב בן מימון 46 שוכנת כיום החברה להגנת הטבע בירושלים שעברה לכאן לא מכבר לאחר שפעלה שנים רבות מחצר סרגי במגרש הרוסים בירושלים. כמו-כן שוכנים במקום משרדי עמותת "יד לוי אשכול". ארכיון ספריה ועוד. למבנה הבית שהיה במקורו בית דו-קומתי נוספה למעשה קומה שלישית שבה הוקם אולם אירועים וכינוסים. מדריכת הסיור פזית שבייד מספרת כי בעוד חודשים ספורים, יחנך הבית המשוקם בטקס חגיגי ויפתח באופן רשמי לביקורי מבקרים מקרב תלמידי בתי ספר והציבור הרחב.

באתר החברה להגנת הטבע מצוין כי קיים הסכם בין החברה להגנת הטבע לעמותת "יד לוי אשכול", האחראית על הנצחת ראש הממשלה לשעבר, שנחתם בביתה ובנוכחותה של מרים אשכול, אלמנתו של אשכול לפיו הבניין, ברחוב רמב"ן 46, ישמש כבית החברה להגנת הטבע בעיר והארגון גם ינהל את המוזאון, במסגרת הפעילות החינוכית שהוא מקיים בירושלים ובכלל.

חזית הכניסה לבית לוי אשכול בירושלים [צילום: אלי אלון]
תאריך:  26/09/2016   |   עודכן:  26/09/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של "בית לוי אשכול" בירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גינגי רבו
26/09/16 22:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר הסכם השלום עם ירדן (אוקטובר 1994), היינו בין אלה שטיילו בחמדה רבה לפטרה. הטיול הובל בידי המדריך הוותיק והמנוסה אבי נבון והותיר בנו רושם רב. בעת שצעדנו בתוככי העיר האדומה שאלנו את עצמנו - האם אכן הטיולים הרבים של הפלמ"ח וצעירי שנות החמישים בנגב על שיאיהם כמו המצדה, מעלה העקרבים או ים-המלח היו גורם מדרבן למסעות האסורים לפטרה
26/09/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
דונלד טראמפ מתקשה לגמור נאום בלי איזוהי אמירה לא נכונה או כוזבת בעליל, כולל כאלו שעל פניהן נראות כשקרים מכוונים. זוהי המסקנה העולה מבדיקה מקיפה שערך האתר Popitico בהתבטאויותיהם של שני המועמדים לנשיאות בשבוע האחרון.
26/09/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
הוא צמח מחוץ לממסד הפוליטי ונעדר ניסיון ציבורי מינימאלי; אין לו שום מסר מוצק ועקבי, והוא גם סובל בדבריו מפיצול-אישיות. לשונו היא חדה, משמיצה וארסית, אך בעיניו הוא נראה כמשיח תורן - כזה שמושיע ולא מאכזב. רק תנו לו לפעול, והכל יסתדר.
26/09/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
ראש עיריית קריית שמונה, נסים מלכה, נדרש להרוס תוספות בנייה לא חוקית שנעשו בביתו. כך הודיעה המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה. עם זאת, הוחלט שלא לפתוח נגד מלכה, המכהן מאז שנת 2008 כראש עיריית קריית שמונה וכיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבניה, בחקירה פלילית. מתשובת משרד המשפטים עולה כי גורמים רשמיים בעיריית קריית שמונה שיקרו במסמכים רשמיים כאשר טענו שקיים היתר בנייה ביחס לחריגות הבנייה המדוברות - שנמצאו בביתו של מלכה בזמן שכיהן, כאמור, כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבניה.
25/09/2016  |  איציק וולף  |   כתבות
מחזותיו של צ'כוב, שהיו לאבני דרך בתולדות התיאטרון מתייחדים בסגנון אישי שלו, איטיים ובעלי דרמה מאופקת, בה בא לידי ביטוי הלך הרוח והתרבות הרוסית הכפרית והאצילה גם יחד.
25/09/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il