|   15:07:40
דלג
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כורע על מפתנה

לא השירים יצרו את האהבה, הם רק ידעו ללבות אותה. היא זו שילדה אותם על סגנונותיהם, על מקצביהם, על תחפושותיהם, על הדמות שעמדה מול עיני זה הכותב אותם מרחשי לבו
27/09/2016  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות
כמיהה חדשה [צילום: תפארת חקק]

[צילום: עטיפת הספר]

הוא כורע על מפתנה, יחיאל חזק, בספר שיריו החדש, "שירים על הסף". הוא כורע על מפתן האהבה, על מפתן האישה האהובה, משתפך ומתוודה ומודה על אהבה גדולה ונכנעת לאישה ולאדמה, בשירים שנוצק בהם רטט של מי שאינו רוצה לאבד, שחש כי מה שנותר לו זאת האהבה. כי היא המצילה שלו. והוא מצהיר על כך בפה מלא.

שָׁלַחַתְּ אֶת יָדַיִךְ לִמְשׁוֹת אֶת גּוּפִי מִן הַתְּהוֹם שֶׁנִּפְעֲרָה
וּלְהוֹבִיל אוֹתוֹ מִתּוֹךְ פִּרְכּוּסָיו אֶל בְּשׂוֹרָה אַחֶרֶת
עַד שֶׁעֵינַי מָשְׁכוּ אוֹתִי אֶל זֶרֶם הַחַיִּים
שֶׁאַתְּ עָמַדְתְּ בְּמֶרְכָּזוֹ
וַאֲנִי מְמַשֵּׁשׁ אֶת הָאוֹר שֶׁפִּזַּרְתְּ כְּדֵי שֶׁיָּפִיס אֶת הַשֵׁנָה.
(ללא שם, עמ' 2)

לא, לא השירים יצרו את האהבה, הם רק ידעו ללבות אותה. היא זו שילדה אותם על סגנונותיהם, על מקצביהם, על תחפושותיהם, על הדמות שעמדה מול עיני זה הכותב אותם מרחשי לבו. גם אם נכתוב על מלחמה, ועל כאב, ועל טבע, הרי תבוא שירת האהבה ותעטוף על הכול כאותה רחם של נחמה, שבאה לחמול ולרכך ולחזק ולתת שוב ושוב את טעמו של היום שמאיר באיזו כמיהה חדשה.

דומה שאלו מן הפרטים אשר נחקקים, הם דברים שבשעתם היו דברים פעוטים, זורמים, חומקים - והנה הם מבליחים ומכתיבים את רגשותיו מלאי הערגה של המשורר, או לחלופין של זו המשוררת. והזיכרון מעלה את זכר הגוף, את מבט העין, את שקיפות העפעפיים. את אגל הזיעה הנוטף מכתפיו של האיש, או גולש בין שדיה של זו הנאהבת.

הַטִּפּוֹת שֶׁטִּפְטְפוּ עַל עוֹרֵךְ הַמַּבְהִיק
הָיוּ לִי מַתָּנָה שֶׁל הַזְּמַן הַהוֹלֵךְ וּמַכְבִּיד עַל
שְׁנֵינוּ,
וְצֵרוּף אַהֲבָתֵנוּ לַשִּׁיר
מוֹבִיל אוֹתָנוּ אֶל מַגָּעוֹ הָרַךְ שֶׁל הַטֵּרוּף.

זֶה לֹא שֶׁמַּשֶּׁהוּ הוּעַם כָּאן.
לֹא יָפְיֵךְ וְלֹא גּוּפֵךְ הַמַּטִּיף אֶת עֲסִיסוֹ
וְלֹא סְלִיחוֹתַיִךְ הַיּוֹדְעוֹת לְרַכֵּך אֶת הַטֵּרוּף
וּלְעַגֵּל אֶת פִּנּוֹתָיו.

אֵיךְ גְּבָעוֹת יְרֻקּוֹת הוֹפְכוֹת לְמָאֳכֹלֶת אֵשׁ
וְהַלַּיְלָה סוֹעֵר מֵרֹב גִּצִּים מְכַבִּים אֶת הַכּוֹכָבִים,
וַאֲנִי מְצַפֶּה מִמַּחְבּוֹאִי
שֶׁתָּבִיאִי אֶת עוֹרֵךְ הַמַּבְהִיק
וּתְכַבִּי אֶת הַדְּלֵקוֹת
(ללא שם, עמ' 55)

חלקות העור ההוא, הגוון שבו, הבוהק שמופז ממנו. הכיסוי של גופנו שבו אנו יכולים לנגוע. ללטף. לחוש ולאותת את התוך שלכאורה אינו נראה. שיכול להבעיר שרפות ויכול לכבות, ויכול להסות כאב ולהעניק נחמות. נחמות של מגע רך. נחמות של רוך מטרף. והוא נלחם על כך, המשורר שלנו. נלחם על הנגיעות האלה, הנחמות האלה, האחיזות האלה בחיים שעליהם אינו מוכן לוותר. החיים עצמם, גם כשהם טובים פחות מאשר יותר. הוא חושש שמא יימוג האור. חושש מקִצו של הסתיו. חושש מבואו של החורף החשוך והקר. מודאג ונפחד מהנגיעה החריפה, ואולי מאיזו אחיזה לופתת ומרתיעה של חורף חייו.

הַסְּתָו הַמְּשַׁכֵּר הַזֶּה
מַחְלִיק מִתּוֹךְ יָדִי,
וְאֵינֶנִּי מוּכָן לִמְחֹק אוֹתוֹ,
רַק לֶאֱחֹז בּוֹ וּבִזְרָמָיו הָאֲפֵלִים
עַל עוֹרֵךְ
תִּלֵּי תִּלִּים שֶׁל סִפּוּרִים
אֲהָבוֹת שְׂרוּפוֹת מִן הַקַּיִץ הָאַחֲרוֹן
כְּשֶׁחִפַּשְׂתִּי בָּךְ מְלוֹן אוֹרְחִים
(מתוך עמ' 16)

כל זה, כל התחושות הצפות האלה לא התרחשו במקום אידילי, לא לציוצן של ציפורים - כי אז היה הכול יפה ונפלא. לפחות זה נראה כך. אלא שהייתה קיימת כמובן גם מציאות אחרת. מציאות של עַוולה. הוויה של קציר דמים, של מוות ללא רחמים, גדיעה של חיים שנעשו חסרי ערך. האם נהיה כשאר הקורבנות שנפלו על קידוש אותו השם שלא ידע לחוס עליהם? השאלה צפה משורות השירים. האם נהיה עוד מקרבנותיה של הארץ שנאמר גם שהיא אוכלת יושביה? לאן יברח אדם כדי שלא יהיה רדוף כל חייו? לאן תפנה אומה נרדפת, מאוימת ונרצחת לאורך שנותיה? ועל שום מה נגזר הגורל הזה עליה? להיות אומה שכולם קמים להכות בה, להרע לה? אומת "כפות", בלשון נערינו? מדוע ולמה? יש דאגה, יש חרדה, יש ערפל אפור שבא ועוטף על התחושות ששלמותם נפגעה. דברים שאינם גורל הפרט אלא של כלל מסוים אשר החיים ומה שקרוי גורל הקשו עליו.

עַל מָה קֻּלַּלְנוּ,
הַאִם גַּם אֲנַחְנוּ נִצְטָרֵף לְהֶסְדֵּר
הַשְׁהָיַת הַפְּצוּעִים שֶׁהַהִיסְטוֹרְיָה אִרְגְּנָה לָנוּ?
הַאִם נִהְיֶה עֲרוּכִים בְּמִשְׁכָּב
בֵּין הָאֲבָנִים הַזְּרוֹּעוֹת בַּמֶּרְחָב
לִצְלִילֵי הַפְּצָעִים הַמְּלַבְלְבִים
וְלִשְׁמֹר אֶת דִּמּוּמֵנוּ שֶׁוִּתֵּר
עַל הַכֹּחַ לְהַגְלִיד אֵי-פַּעַם?
אִם זֶה כָּכָה
וְהַכֹּל בֶּאֱמֶת הָיָה כָּזֶה
אָז גַּם הַקְּלָלָה תָּמוּת אִתָּנוּ
וְיִשָּׁאֵר עוֹלָם מְנֹעָר מִמֶּנָּה
שֶׁיְּוַתֵּר עָלֶיהָ וְעַל מָה שֶׁקָּדַם לָהּ
חָטָאִים וֶאֱמוּנָה גַּם יַחַד -
(ללא שם, עמ' 61)

לא רק על מפתן האהב הוא כורע, אם כך. זה ברור עכשיו. הוא כורע גם על מפתנם של החיים. והוא כורע על מפתנה של הארץ, על מפתן האומה. הנה היא שם, אמרו, האדמה המופלאה, רֵחם בריאתנו כאדם, רחם צאתנו כעם. אך האם הייתה זו אשליה מכוונת, משיחיות ודמגוגיה, הטעייתו של לב שוקק? או שמא אפשר שהייתה זו אמונה עזה כל כך, שצבעה את הטרשים שבדרך בוורוד בעיני אלה שאמרו לנו. בחזקת אותה אמירה שאולי מוטלת בספק של מרגלי הארץ, אותם שבאו ובישרו כי ארץ זבת חלב ודבש היא, ולא שיערו כמה דם יימהל בחלב שהיא מציעה.

זיעת האהבה וחביקת הרחם, זיעת העמל והדם שמסרב להיקרש - כל אלה נמהלים בשירתו של יחיאל חזק. יש אפוא משום תמיהה גדולה לצד האהבה החזקה בשירתו. יש תהייה עמוקה. יש הרהורים בדיעבד אותם אינו חושש לבטא, ואני מביא שורות מעטות מתוך ההשגות שעולות מתהייתו. שרוחשות בה. שמשתמעות ממנה.

אָמְרוּ לָנוּ שֶׁזֹּאת הָאָרֶץ הַיְּחִידָה.
אֲבָל שָׁכְחוּ לְהַגִּיד לָנוּ מַשֶּׁהוּ שֶׁבִּגְלָלוֹ
הָאֲבָנִים מָרְדוּ בָּנוּ.
זֶה בֶּאֱמֶת לֹא הָיָה פָּשׁוּט מִפְּנֵי שֶׁבְּתוֹכָהּ רָבְצָה
אַהֲבָה כְּבֵדָה וּמַטְרִידָה שֶׁאֵינֶנָּהּ מוּכָנָה לְוַתֵּר.
(מתוך עמוד 28)

אבל הנה, לאחר הכול בא כל שאמרנו על אהבה, ועל חמלה, ועל תשוקה, ועל רוך - הנה זה בא ומנחם, ומפצה. וכאילו הוא רוצה להוכיח לעצמו ולנו כי מה שדרוש לנפש כדי להתנחם ולחיות על-אף הכול, הם אותם דברים קטנים וטובים. כך בא השיר הקטן הזה, שאביא כאן לסיום, כשהוא מרוכך ומסביר לְמה זקוק האדם כדי לרצות, כדי להיאחז וכדי להאמין ולגבור - הנה היא אותה אישה גדולה שבאה אליו היישר מהחלומות ומושַחת בחלב גופה ובדבש נפשה את פחדיו:

זֵכֶר הַלֵּילוֹת הָהֵם בְּמַעֲבֶה הַמַּאְפֵּלְיָה
הָפַךְ לִנְשִׁימָה שֶׁל אוֹר.
אַתְּ עָמַדְתְּ מְלֵאַת אַהֲבָה.
לֹא יָכֹלְתִּי לִרְצוֹת יוֹתֵר.
(ללא שם, עמ' 23)

ואפשר לומר לסיום הרשימה הזאת, כי הנה בא הכאב והוליד את הצער, אך באה האהבה והולידה את השירה. באה אהבה ובאה השירה ואלה מילאו את חיינו. ושמא בכך דיינו.

יחיאל חזק: "שירים על הסף", הוצאת "חבר לעט" 2016, 82 עמודים
תאריך:  27/09/2016   |   עודכן:  27/09/2016
יוסף כהן אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כורע על מפתנה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
27/09/16 12:35
2
י כ אלרן
27/09/16 14:01
 
שרגא קיניקוס
27/09/16 22:36
3
דני נחושתן
27/09/16 22:04
 
דני נחושתן
22/10/16 15:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עונת החגים עומדת בפתח ואיתם ארוחות החג. טרחתם, הכנתם, הזמנתם את כולם, אבל אתם יודעים שאת השיחות סביב השולחן יתקשה לשמוע קרוב המשפחה כבד-השמיעה. לקראת החגים קיבצנו עצות מעשיות וטיפים לתקשורת טובה יותר סביב שולחן החג.
27/09/2016  |  ורדית דנציגר  |   כתבות
מוק מבפנים, רב-המכר השלישי של רוני דונביץ׳ בסדרת אלכס ברטל, יצא לאחרונה לאור בארה״ב ובקנדה בהוצאת הרפר-קולינס. ענקית המו״לות הבינלאומית מוציאה לאור את ספריהם של גדולי סופרי המתח בעולם.
27/09/2016  |  ציפי לוין  |   כתבות
"הפעם הוא ממש הגזים" את משתפת בלהט את חברתך, "היא לא חושבת שהיא עוברת את הגבול לפעמים?" אתה שואל ברצינות תהומית את שותפך למשרד בעבודה, והמסקנה שלכם זהה לחלוטין - "חייבים ללמד אותו/ה לקח!".
27/09/2016  |  הראל ישי  |   כתבות
לנוכח הטרור הג'יהאדיסטי המשתולל באירופה, התביעה להשליט את חוקי השריעה באירופה והקריאה להרס הציביליזציה האירופית והחלפתה במוסלמית, כדאי לזכור את דבריו של העיתונאי הספרדי רודריגז סבסטיאן וילאר משנת 2005, כאשר היו באירופה 20 מיליון מוסלמים. כיום, כאשר יש כבר למעלה מ-60 מיליון ותוכניתם של הקיצוניים שביניהם לחיסול הציביליזציה המערבית קורמת עור וגידים כדאי להיזכר בדבריו. וילאר פירסם ב-9 לאוקטובר 2005 את הדברים הבאים העיתון:: Gentiune
27/09/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
כבר בתנ"ך, רב המכר העתיק ביותר, פיתתה חווה את אדם בעזרת תפוח, שהפך מאז סמל לפיתוי. יעל הרגה את סיסרא לאחר שהשקתה אותו חלב, והמן ניסה לכבוש את אסתר בתום משתה בארמון.
27/09/2016  |  איילת נדיב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il