|   15:07:40
דלג
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מלחמה אופנתית בסחר החופשי

מספר העיסוקים החדשים שנוצרים לאחר כל שיפור טכנולוגי תמיד גדול ממספר העיסוקים שהתפוגגו, ובעקבותיו רמת החיים של כולנו רק עולה. על המיתוסים המופרכים של השפעת הטכנולוגיה על חיינו
02/10/2016  |   מוטי היינריך   |   כתבות   |   מראה   |   תגובות
קולוניאליזם תעסוקתי של תאגידים בינלאומיים תאבי בצע [צילום: AP]

מעת לעת מצוטט המיתוס האלמותי החביב והאינטואיטיבי שגורס כי שכר העבודה הנמוך בדרום מזרח אסיה גורם לתעשיינים חסרי לב ורודפי בצע במערב להעביר קווי ייצור מארצותיהם אל מפעלים במזרח הרחוק. ערלי הלב הקפיטליסטים מעסיקים עובדים אסייתיים תמורת שכר רעב משפיל - מבוגרים וילדים כאחד.

אלה הם לכאורה פניו של הגלובליזם הפרוע שסוגר את מקומות העבודה של מעמד הביניים במערב, ומעבירם לאסיה, בעוד שאזרחי מעמד-הביניים במערב מצטרפים אל רשימות המובטלים בארצותיהם.

המועמד לנשיאות בארצות-הברית דונלד טראמפ חרת על דגלו (בין היתר) לשים סכר לאובדן מקומות העבודה לאסיה ולמקסיקו ולרסן את הסחר החופשי הפרוע. מעניין שדווקא הילרי קלינטון הדמוקרטית אינה תוקפת אותו בנקודה זו. יועציה כנראה מעריכים שהמיתוס הקליט פופולרי מדי ומסוכן פוליטית להתנגד לו.
בגרמניה נערכות הפגנות ענק נגד הסכמי הסחר הבינלאומי החופשי, וכתבה מנומקת ברוח זו, של יובל ברנדשטטר, פורסמה לאחרונה גם במגזין "מראה".

מיתוס מוצלח

מיתוס הופך בקלות לאמונה רווחת, אם הוא נתפס אינטואיטיבית כנכון וצודק (או רע ואכזרי במקרים אחרים). מיתוס מצליח להתנחל בלבבות ביתר קלות אם הוא מתבסס על סטריאוטיפים מוקדמים שכבר השתרשו. אז מה יש לנו כאן? תאגידים בינלאומיים, והם כידוע תמיד רעים; ילדים אסייתים עניים – אין ספק שהם תמיד מנוצלים על-ידי התאגידים, ועניים הם בדרך כלל טובי לב.

מיתוס טוב מצליח להראות רק את המחצית הריקה של הכוס, להסתיר את החיובי, להגזים ולהאדיר את המחיר השלילי (וגם להפך). הצגת תמונה חלקית שמבוססת על תבניות מקובלות של טובים ורעים.

הכוס כמעט מלאה

האדם שוקד מאז ומתמיד על המצאת דרכים לשפר את חייו, לחיות טוב, ליהנות יותר, לשרוד ולהנחיל לצאצאיו אנרגיית שרידות ככל שיוכל. לא כולם מצליחים, לא כולם שווים – אבל זוהי התמונה הכללית.

בשלב מוקדם מאוד בהתפתחותנו גילינו את יתרון ההתמחות, או "חלוקת העבודה" (division of labour). מסתבר באופן בלתי מפתיע, שיש אנשים שיעילים במיוחד בעבודה מסוימת ומצליחים פחות במשימה אחרת. אפילו אנשים על אי-בודד גילו שחלקם מצטיין בדיג וחלק אחר מצטיין דווקא בטיפוס ובקטיף אגוזי קוקוס. מהר מאוד הם הגיעו למסקנה שכדאי לכל אחד להקדיש את יומו לתחום התמחותו, העבודה התחלקה והמסחר ביניהם התפתח, ומאז היו להם יותר דגים ויותר אגוזים. די ב-8 אנשים במקום ב-10 כדי להפיק מזון לכולם. השניים שנותרו ללא תעסוקה מצאו עיסוק אחר, למדו לנגן על צדפים והנעימו את זמנם של האחרים תמורת מזון. ההתמחות יצרה מקומות עבודה חדשים.

כך מתנהלת האנושות משחר ימיה. סוסים וגמלים שיפרו את מגבלות הכוח הפיזי שלנו: סוס בודד הגדיל את פריון העבודה של הובלת משאות וגרם לאבטלה של מספר סבלים אנושיים, אבל הוא איפשר קיום למספר גדול יותר של בני אנוש. הסבלים המובטלים מצאו עם הזמן מקצוע אחר שנוצר. מספר העיסוקים החדשים שנוצרו לאחר כל שיפור טכנולוגי תמיד גדל ממספר העיסוקים שהתפוגגו.

קצב השיפורים והגדלת פריון העבודה היה בעבר נמוך מאד. עברו מאות שנים של קיפאון בין תגלית לתגלית. אורח החיים בראשית ימי הביניים לא היה שונה בהרבה מזה שהיה בבבל העתיקה. אבל קצב השיפור של פריון העבודה הולך ומואץ כל הזמן – מסכת רצופה של תגליות עד לקצב ה"מטורף" של ימינו, שכך גם יימשך.

השינוי מואץ, אבל העיקרון זהה מאז המצאת הגלגל, מאז גילוי האש ועיקרון חלוקת-העבודה: תגלית חדשה – פחות עובדים נדרשים – התפתחות עיסוקים חדשים – קיום ליותר אנשים – עלייה ברמת החיים. זהו מעגל בלתי פוסק ובלתי נמנע, שנובע ממאפייניו הגנטיים של הגזע האנושי.

חוזי אסונות ומכחישי קידמה

אבי חוזי-הקטסטרופות בעת המודרנית היה כנראה תומאס מלתוס לקראת סוף המאה ה-18. אוכלוסיית העולם מנתה אז פחות מ-1 מיליארד תושבים. מלתוס פיתח את התיאוריה שגידול האוכלוסייה בעולם יקטין את התפוקה לנפש, יגביר את התמותה, הרעב והעוני. מלתוס כמובן שגה: אוכלוסיית העולם צמחה לכמעט 8 מיליארד תושבים, עשרות מיליונים בעולם נחלצים מדי שנה מעוני מחפיר, תוחלת החיים עולה בהתמדה, וחלק ניכר מהעניים נהנים מחוויות שהיו בלעדיות לשכבת האצולה במאה ה-18: מים זורמים, אמבטיה, הצגות וקונצרטים (באינטרנט ובטלוויזיה), בגד חדש, קריאה וכתיבה.

ממש "לאחרונה", לקראת סוף המאה ה-18, הומצא מנוע הקיטור – מכפיל כוח עצום לכוחו הפיזי של האדם ובהמת העבודה, קפיצת מדרגה שזכתה לכינוי "המהפכה התעשייתית". ייצור הבדים היה מהענפים הראשונים שאימץ את פריצת הדרך. עד אז עסקו מאות אלפי אנגלים באריגת בדים באמצעות נולים ידניים כמו במצרים העתיקה – מומחיות שעברה מאב לבן. בגדים היו מוצר יקר, ורק עשירים קנו בגדים חדשים, המוני העם לבשו כמעט כל בחייהם בלויי סחבות.

עם חיבור הנולים הידניים אל מנועי הקיטור, קמו מפעלי ענק לייצור בדים. מהר מאוד הפכו עובדי הכפיים המומחים למחוסרי עבודה. דוגמה ידועה היא תעשיית הבדים באזור יורקשייר באנגליה. ב-1812 הועסקו שם כ-5,000 עובדים ידניים, ואילו לאחר הכנסת מכונות הקיטור (1817) נותרו רק כ-760 עובדים ידניים וב-1830 נעלם המקצוע לחלוטין. אבל החצי הריק של הכוס התמלא במהירות: פריון הייצור עלה, הבדים הוזלו, המוני העם יכלו לרכוש בדים זולים, ומקומות עבודה חדשים נוצרו.

הלודיטים היו קבוצות אנשים באנגליה ובממלכה האוסטרו-הונגרית שנלחמו בטכנולוגיה החדשה שפגעה במקומות העבודה המסורתיים. הם פרצו למפעלים ששילבו מכונות קיטור, הציתו והרסו. נתאר לעצמנו כיום חבורה של עובדי פייסבוק לשעבר שפורצים למשרדי החברה, מפוצצים מחשבים, או מחבלים בתוכנות, בגלל אלגוריתמים חדשים של בינה מלאכותית שהשימוש בה הפך אותם למיותרים. אלה וגם אלה פושעים שפוגעים ברכוש, בזכויות הקניין של האחר.

כתבה של ד"ר יובל דרור בעיתון הארץ מתייחסת בחיוב ל"ערכים החברתיים" של הלודטים: קהילה, מסורת, גאווה מקצועית. דרור מקונן על כך שלא נראה היום נהגי משאיות ומוניות שטכנולוגיות ממוחשבות עומדות להחליפם, פושטים על שרתים ומרכזי נתונים של התאגידים. ד"ר דרור הוא סוציולוג של טכנולוגיה ודיקן בית הספר לתקשורת במכללה למנהל.

גם דונלד טראמפ מגלה חוסר הבנה לתהליכים בוני העושר, קורא להחזיר למשק האמריקני מיליוני משרות שהועברו לסין, ומתנגד להסכמי סחר חופשי שלטענתו פגעו קשות במעמד הביניים.

יו"ר חברת "אסם" דן פרופר אמר לפני מספר ימים כי "כל מיליון דולר של יבוא זה 5-4 מובטלים חדשים". אז אולי נחסום את היבוא ולא יהיו מובטלים? פרופר, כמו כל אינטרסנט, מציג את הרבע הריק של הכוס. ואיך משיגים היבואנים את מיליון הדולר הנוספים למימון היבוא? מישהו אחר מגדיל את הייצוא במיליון דולר, והיבואן הישראלי קונה ממנו את הדולרים. אז היצואן ייצר 5-4 מקומות עבודה חדשים, וגם היבואן מעסיק יותר עובדים. הצרכן הישראלי הוא שמרוויח על חשבון דן פרופר, ועל העובדים של פרופר יהיה להחליף מקום עבודה. זו דרכו של עולם.

מאמרו של ברנדשטטר במגזין "מראה" הוא המאמר המסכם את מיתוס "אובדן מקומות העבודה". ברנדשטטר קורא להחזיר לישראל את תעשיית הטקסטיל והנעליים, ולחזור לייצר בארץ מזגנים ומקררים.

המיתוס השגוי

מאז שדוכאה התנועה האלימה של הלודיטים לפני כ-200 שנה, כמעט כל קפיצת מדרגה טכנולוגית מלווה בתחזיות אפוקליפטיות שהנה האבטלה תגדל – ואנשים ימותו ברחובות. אך כאמור, כדור-הארץ מאכלס כיום פי-8 אנשים – שבעים, עשירים ובריאים הרבה יותר ממיליארד האנשים שהתגוררו בו בתחילת המהפכה התעשייתית. אוכלוסיית העולם צמחה לא בגלל אמונה דתית מודרנית או נטייה חברתית אופנתית להרבות בילדים. להפך, דווקא בתקופות קדומות הרבו להוליד ילדים, אלא שמתוך 10 ילדים במשפחה, רק בודדים שרדו והגיעו לבגרות. צמיחתה של אוכלוסיית העולם היא תוצאה של המהפכה הקפיטליסטית שמגדילה ללא הרף את ההיקף של ייצור המזון ושל קורות הגג, מאריכה חיים ובריאות, מוזילה את הניידות, ומייצרת מיליוני מוצרי-צריכה שמעלים את איכות החיים.

אבל המיתוס לא השתנה. בכל דור יש הטוענים שקידמה, טכנולוגיה והעלאת פריון-העבודה גוררים אבטלה הולכת וגדלה. אילו המיתוס היה נכון, אוכלוסיית העולם לא הייתה צומחת, כי כבר סב סבנו היה אמור להיות בצעירותו מובטל רעב, ואנו לא היינו באים לעולם.

התעשיה בסין שואבת מקומות עבודה מהמערב

מפעל אוטומטי חדשני לייצור בגדים מוקם בפלורידה. הבגדים הזולים שמיוצרים כמעט ללא עובדים בפס הייצור, גורמים ל"אובדן מקומות עבודה" באמריקה. האם זה משנה אם מפעל זה מוקם בפלורידה או ביפן או בסין? התוצאה זהה: אובדן מקומות עבודה באמריקה ובגדים זולים לעולם.

נשכח לרגע מהמפעל הרובוטי הדמיוני, ונניח שבמקומו מועסקים 10 מיליון סינים יעילים בשכר נמוך ומצליחים לייצר בגדים בעלות נמוכה כמו המפעל האוטומטי. עבור הצרכנים בעולם אין כל הבדל – הם מפיקים תועלת זהה בכל המקרים. גם התוצאה של אובדן מקומות עבודה באמריקה – זהה.

אין שום הבדל אם המחירים של תוצרת תעשייתית וחקלאית מוזלים בזכות שיפורים טכנולוגיים, או בזכות עבודת ידיים זולה בסין. את היתרון היחסי ניתן לראות כ"קופסה שחורה", בין אם בתוכה מורכב רובוט דמיוני שמייצר בגדים זולים, או בין אם יש בה 10 מיליון סינים... אלא שהרובוט כלל אינו דמיוני. הוא קיים ומשתכלל ברציפות כבר לפחות 200 שנה.

מי שמגנה עבודה זולה בסין מתנגד בהכרח גם לשיפורים טכנולוגים – כי התוצאה זהה.

האם אפשר לעצור את הקידמה?

אפשר אומנם לעצור את תהליך השיפור של פריון הייצור ולמנוע מובטלים חדשים, אך המחיר הוא נורא.

מלך ספרד יכול היה בקלות להגן על מקומות העבודה של האורגים הידניים המסורתיים בספרד באמצעות חסימת היבוא של בגדים זולים מאנגליה, או חסימת היבוא של מכונות אריגה מונעות בקיטור. אבל כל תושבי ספרד היו נאלצים לרכוש בגדים יקרים, ורוב העם היה נותר לבוש סחבות.
אפשר להגשים את החזון הרומנטי של יובל ברנדשטטר ("מראה") ולהחזיר לישראל את תעשיית הטקסטיל. קיימת רק דרך אחת: הממשלה תטיל מכס של 400 אחוז על בגדים מיובאים, ואז חולצה רגילה תעלה לנו בערך 500 ש"ח, כולנו נהיה עניים יותר, אבל בנגב יהיו מפעלים שיספקו אלפי מקומות עבודה חדשים בשכר נמוך.

אפשר באותה רוח גם לאסור על שימוש בעגורנים באתרי בנייה. אלפי מקומות עבודה חדשים ייווצרו עבור סבלים עם מנשאי גב. הבנייה תתייקר, אבל אולי מקומות העבודה חשובים מאיכות החיים של רוב הציבור? אפשר לאסור שימוש בתוכנות כמו וורד ולמלא את המשרדים בכתבניות שתדפסנה במכונות כתיבה, אפשר להקטין את האוטובוסים וכך תהיה עבודה לאלפי נהגים נוספים, ואולי בכלל להחזיר עגלונים עם כרכרות. אין ספק שכך נשיב לחיים מיליוני מקומות עבודה ישנים.

אין כל הבדל בין חרם על חידושים טכנולוגיים לחסימת יבוא – התוצאה הכלכלית זהה. מי שמצדד בכפייה ממשלתית ל"שמירת מקומות עבודה" פוגע בכל הציבור – מחבל ברווחה של כולם.

תכופות אנו שומעים את המשפט "לא כולם יכולים להיות מהנדסי תוכנה ורופאים". גם לפני 200 שנה אמרו בערך כך: "לא כולם יכולים להיות עובדי תעשיה". הקסם של הכלכלה החופשית יוצר תמיד מקומות עבודה נוספים השלובים זה בזה. כל מקום עבודה עילי יוצר שרשרת של מקומות עבודה חדשים: שליחים, נהגים, טכנאים, מסעדות ועוד.

הכנסתם של מאות מיליוני סינים שמייצרים מוצרים זולים לאמריקנים (וגם לנו), גדלה בהרבה מאז שעזבו את הכפר הנידח. עכשיו יכולים עוד מיליוני סינים לקנות אפילו מוצרים אמריקניים כמו סרטים של הוליווד, קוקה קולה, המבורגר של מקדונלד'ס וגם רכיבים אלקטרוניים.

התערבות ממשלתית ל"הגנה על מקומות עבודה" אינה מוסרית כי היא מעבירה כספים באמצעות מיסוי סמוי מכלל האוכלוסייה אל הקבוצה המוגנת. שר התחבורה ישראל כ"ץ פוגע בחופש הפרט לקנות מוצרים ושירותים לפי מיטב הבנתו והעדפותיו בהחלטתו להגן על נהגי המוניות ולחסום את שירות שיתוף הנהיגה של "אוּבֶּר" בישראל, לוקח ישראל כ"ץ כסף בכוח מכל אזרחי ישראל ומעביר אל נהגי המוניות. אבל באופק נראות כבר מכוניות אוטונומיות, כלל לא נזדקק למרבית נהגי המוניות ואולי גם לא לשירותי "אובר"...

אז מה יעשה עובד מבוגר שפוטר?

שניים מידידי נמצאים בקטגוריה זו. האחד – היה בעבר בעל חנות משגשגת למערכות שמע סטריאופוניות. האייפון של אפל חיסל סופית את החנות שגססה כבר מספר שנים לפני כן. היום ידידי משלים את חסכונותיו באמצעות עבודה כשומר בכניסה לאחד מבנייני המשרדים בתל אביב.

כאמור, ככל שהזמן חולף מתגבר קצב השינויים. לדוגמה: מאות סוכנויות נסיעות נסגרו בישראל בשנים האחרונות, אנו מזמינים כרטיסי טיסה באמצעות האינטרנט. אז ממה תתפרנס סוכנת נסיעות מבוגרת שפוטרה?

המענה הפשוט כרוך בשינוי בעיסוק. סוכנת הנסיעות תמיד תוכל להתפרנס מעבודה "נחותה" יותר. אין מנוס. רמת החיים של יתר האוכלוסייה עולה כי מוצרים מוזלים, וכך למשל יותר אימהות תוכלנה להרשות לעצמן לרכוש שירותים של מטפלת לתינוק. גם יותר ישראלים ייסעו לחו"ל; סוכנת הנסיעות תוכל לנצל את ניסיונה להדרכת קבוצות תיירים בחו"ל... או לטפל בתינוק – אלו הן כמובן רק דוגמאות.

הסחר החופשי בעולם והשיפורים הטכנולוגיים אינם "משמידים", אלא מוסיפים מקומות עבודה. השינויים הם בדינמיות של החלפת מקומות עבודה ובאופי העיסוק. החזרת גלגל ההיסטוריה אחורה גוזר עוני, נחשלות ומוות. אי-אפשר להזיז לאחור את מחוגי הגלובליזציה ללא "קיצוץ" לאחור גם בהיקף האוכלוסייה, תזונתה ובריאותה. הכל יחזור אחורה.

השינויים התכופים בסביבת העבודה יהפכו לתופעת קבע מהירה ונרחבת. התרופה היא במישור האישי: אפשר לנחש שאנשים במדינות חופשיות יאמצו בהדרגה אורח חיים חסכוני, וישמרו חלק ניכר מהכנסתם שתגדל כחיסכון לתקופות מעבר והסתגלות. זוהי הדרך המוסרית, ולא האחרת.

הכותב הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש www.kav.org.il
תאריך:  02/10/2016   |   עודכן:  02/10/2016
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמה אופנתית בסחר החופשי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
3/10/16 05:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-01.10 היה מופע מולד ירח, ב-15.8 מאזניים (השפעה של המופע תהיה עד מופע הירח המלא ב-15.10). הכוכבים נמצאים במבנה צמוד לכוכב יופיטר ובמתח עם הכוכב האורני הדס, זה מחזק את פעילות העבריינים. ההמלצה, שכדאי שתכינו הגנות על הבית בזמן העדרותכם במהלך החגים. במו"מ עסקי, כדאי להיות ערניים, מאחר שיתכן שלצד השני יש מניעים "מעורבבים" ("מלוכלכים"). אלה זמנים שכדאי לבדוק חפצים ישנים, כאלה שיש נטייה לזרוק לזבל, ייתכן שהם שווים הרבה כסף.
02/10/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
מבין התיאוריות השונות שהתפרסמו בשלהי המאה ה-20 על העולם במאה ה-21 בולטות שתי תיאוריות עיקריות בעלות ראיה הפוכה לחלוטין: פרנסיס פוקויומה פרסם ספר בשם "קץ ההיסטוריה" וסמואל הנטינגטון פרסם ספר בשם "התנגשות של ציביליזציות"
02/10/2016  |  רבקה שפק ליסק   |   כתבות
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, הוביל בשנת המשפט היוצאת בכתיבת פסקי הדין המרכזיים של בית משפט זה - עולה מניתוח News1.
02/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
האם משפט אחד של הילרי קלינטון בסוף העימות הראשון עם דונלד טראמפ הופך לכדור שלג? אולי לא כדורגל, אבל לפחות כדור טניס.
02/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
פרקליט המדינה שי ניצן הוא אחד הפקידים העסוקים ביותר בשירות הציבורי. ידו בכל. ניצן, ולא היועץ המשפטי לממשלה - הוא בפועל התובע הראשי. הוא מעורב בהליכים פליליים ואזרחיים בשורה ארוכה של נושאים, כולל נגד אישי ציבור בכירים, כמו גם בהליכי חקיקה. הוא אחראי לניהול מאות פרקליטים העובדים בשירות המדינה, כמו גם על מאות נוספים הפועלים באמצעות גופי התביעה אחרים: משטרה, רשות מיסים, רשות ניירות ערך. לכן מטריד להיווכח, שוב ושוב, כי פרקליט המדינה מקדיש חלק משמעותי מזמנו לביצוע מניפולציות, לספסרות בהליכים משפטיים, ולרדיפה מיותרת מקוממת ופופוליסטית אחרי אישים שהוא מסמן.
01/10/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
האם היהודים הם בני אדם  /  יובל ברנדשטטר
משיטוטיו של גליציאנער  /  איציק סיבוש
היי יויה  /  בני אשר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il