|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרוש עלינו סוכת שלומך

הקשר הלשוני ומציאותי בין סכנת הסכין לביטחון הסוכה עָלָה אַרְיֵה מִסֻּבְּכוֹ (ממאורתו), וּמַשְׁחִית גּוֹיִם נָסַע, יָצָא מִמְּקֹמוֹ, לָשׂוּם אַרְצֵךְ לְשַׁמָּה
11/10/2016  |   אורנה ליברמן   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
סוכת שלום [צילום: פלאש 90]

הדרדרות מוסרית
המקרא משתמש בניגודי משמעויותיהן של המילים, שהיו מובְנים במערך השפה, כדי להזהיר ולהתריע בפני התדרדרות מוסרית שתביא לחורבן בית.

המילה סֹךְ במקרא, כמו חברתה סֹבֶךְ, שהוסיפה לה באמצעה את האות בית בניקוד סגול, פירושה מאורת חיות פרא בעבי היער, בין העצים הסבוכים:

וְנָדַמּוּ (ישתתקו שתיקת מוות) נְאוֹת הַשָּׁלוֹם מִפְּנֵי חֲרוֹן אַף ה'. עָזַב כַּכְּפִיר סֻכּוֹ (מאורתו) כִּי הָיְתָה אַרְצָם לְשַׁמָּה (לשממה) מִפְּנֵי חֲרוֹן הַיּוֹנָה (האויב) וּמִפְּנֵי חֲרוֹן אַפּוֹ. (ירמיהו כה:לז-לח)

בפסוקים אלה מתאר ירמיהו את כעס ה' על העמים. שדות המרעה השלווים, שבהם היו הבקר והצאן רועים בבטחה, מוגנים מחיות טרף - יוחרבו. שלוותם תופר ותוחלף בדממת מוות. האויב יעלה על הארץ כמו אריה העוזב את סֻכּוֹ (סֹךְ - מושב האריה), והיא תהיה לשממה מפני חרונו.

עָלָה אַרְיֵה מִסֻּבְּכוֹ (ממאורתו), וּמַשְׁחִית גּוֹיִם נָסַע, יָצָא מִמְּקֹמוֹ, לָשׂוּם אַרְצֵךְ לְשַׁמָּה (לשממה), עָרַיִךְ תִּצֶּינָה (תהפוכנה לצייה, למדבר) מֵאֵין יוֹשֵׁב (עד שתתרוקנה מיושביהן). עַל זֹאת חִגְרוּ שַׂקִּים, סִפְדוּ וְהֵילִילוּ כִּי לֹא שָׁב חֲרוֹן אַף ה' מִמֶּנּוּ (חרון אפו של ה' לא יסור מאיתנו). (ירמיהו ד:ז-ח)

בפסוקים אלה מתאר ירמיהו את כעס ה' על יהודה ומשתמש באותו דימוי של אריה העולה מִסֻּבְּכוֹ (סֹבֶךְ - מושב האריה), כדי לתאר את צבאות האויב, הנתפסים כמכשיר ענישה של האל. חרון אף האריה הוא חרון אף האל.

המילים סֹךְ ו-סֹבֶךְ מציינות אפוא מקום סכנת-מוות, מושבן של חיות טרף הקורעות את בשר קרבנן בסיכות טפריהן ובסכיני שיניהן - דימוי לחרבותיו החדות של האויב.

והנה אותה מילה מצביעה גם על מקום מקלט ומסתור של ביטחון ושלום. סֹךְ היא גם סוכה, ואף יותר מכך - מקדש ה' הנשגב:

אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה', אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ: שִׁבְתִּי בְּבֵית ה' כָּל יְמֵי חַיַּי, לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלו. כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה, בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי, בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ, בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי. (תהילים כז:ד-ה)

סֻכֹּה של ה' מקביל אל סֻכּוֹ של הכפיר. האל, המוצג במקרא כשולח צבא של חיות טרף כדי לכלות את אויביו וכדי להעניש את בוגדיו, הוא גם האל הפורש על ברואיו סוכת מחסה, המעניק להם מסתור והגנה בהיכלו.

המילה סֹךְ מציינת אם כן מאורת אריות במעבה היער הסבוך - סֻכּוֹ של הכפיר - סמל לתוהו. אך אותה מילה מציינת גם סוכת ביטחון ושלום - סֻכֹּה של ה' (ה בסוף המילה - סֻכֹּה, במקום ו - סֻכּוֹ). השורש סכ פירושו דקירה והגנה גם יחד, שתי פעולות סותרות ומנוגדות בתכלית הניגוד.

סיכה וסכין הן מילים המציינות חפצים דוקרים ומסוכנים. הגרעין סכ, שנמצא בהן, נמצא גם במילה סכנה. המילה סכין כתובה במקרא שכין:

כִּי תֵשֵׁב לִלְחוֹם אֶת מוֹשֵׁל (לסעוד עם בעל שררה), בִּין תָּבִין אֶת אֲשֶׁר לְפָנֶיךָ (שים לב לכל שנמצא לפניך). וְשַׂמְתָּ שַׂכִּין בְּלֹעֶךָ, אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה (והתנהג כמו סכין תקועה לך בבית הבליעה אם יש לך תיאבון גדול). (משלי א-ב)

המילה שכין כוללת בתוכה את הגרעין שכ המביע, כמו תאומו סכ, חדות ודקירה. שֵׂךְ, ברבים שִׂכִּים, הוא קוץ העולה בגבעול או בעלה של צמח:

וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ (תגרשו) אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם (אלה שתשאירו מהם) לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם (לקוצים חדים בעיניכם) וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם (ולעוקצים דוקרניים בצלעותיכם) וְצָרְרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ. (במדבר לג:נה)

בהוראות אלוהים אל העם, לפני מעבר הירדן וההגעה אל ארץ כנען, השׂיכּים (קוצים חדים) משמשים שוב דימוי לפגיעה בביטחון ובשלווה. אם לא יציית העם לדבר ה' שימסור לו משה, ידחקו אותו תושבי הארץ, שיהפכו לצר ולאויב, כקוצים וכעוקצים.

שֵׂךְ שפירושה, כמו שראינו, הוא קוץ, בשינוי תנועת השין, הופכת ל-שֹׂךְ, ומשמעותה של מילה זו, כמו זה של תאומתה סֹךְ, הוא ההפך הגמור, דהיינו סוכה, מקום גדור ומוגן:

הָיָה אֲדֹנָי כְּאוֹיֵב, בִּלַּע יִשְׂרָאֵל, בִּלַּע כָּל אַרְמְנוֹתֶיהָ, שִׁחֵת מִבְצָרָיו, וַיֶּרֶב (הרבה, הכפיל) בְּבַת יְהוּדָה תַּאֲנִיָּה וַאֲנִיָּה (יללות וקינות). וַיַּחְמֹס (השחית) כַּגַּן שֻׂכּוֹ (סוכתו), שִׁחֵת מֹעֲדוֹ (הרס את מקום ההתכנסויות לכבודו). שִׁכַּח (השכיח) ה' בְּצִיּוֹן מוֹעֵד וְשַׁבָּת, וַיִּנְאַץ בְּזַעַם אַפּוֹ מֶלֶךְ וְכֹהֵן. (איכה ב:ה-ו)

שֻׂכּוֹ (מ-שֹׂךְ) המוגן של אלוהים נחרב בחרון אפו. שֹׂךְ הוא, אם כן, מקום מוגן העלול להיחרב. במקרא מופיעה גם המילה שֻׂכָּה, לא כמילה נרדפת אל סֻכָּה או סֹךְ, מקום ביטחון, כי אם כמילה נרדפת אל שֵׂךְ, קוץ דוקר:

הַתְמַלֵּא בְשֻׂכּוֹת עוֹרוֹ? (איוב מ:לא)

האם תוכל למלא את עורה של מפלצת ים בסכינים? שואל ה' את איוב. שֻׂכָּה היא שכין, סכין, חרב חדה.

מאידך-גיסא, שָׂכַךְ ו-סָכַךְ הם פעלים נרדפים המביעים שניהם אותה משמעות של כיסוי, מחסה וחסות:

וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ (אכסה עליך בכפי כדי שלא תינזק) עַד עָבְרִי. (שמות לג:כב)

תְּסֻכֵּנִי (תסוכך עליי, תכסה אותי במעטפה מגינה) בְּבֶטֶן אִמִּי. (תהילים קלט:יג)

דומה שמשחק ההפכים נמשך ללא סוף. המקרא משתמש בניגודי משמעויותיהן של המילים, שהיו מובְנים במערך השפה, כדי להזהיר ולהתריע בפני התדרדרות מוסרית שתביא לחורבן בית. המילים ההפוכות כמו ממחישות את הקלות והמהירות שבהן סוכת ביטחון ושלום עלולה להיות טרף לסכינים וחרבות, לשיני חיות טרף, להפוך לסבך קוצים ועיי חורבות. אך גם ההפך עשוי להתקיים. תקומה וקימה צומחות מלב המהפיכה:

וּבָרָא ה' עַל כָּל מְכוֹן הַר צִיּוֹן (על כל שטחו של הר ציון) וְעַל מִקְרָאֶהָ (ועל אלה שיתאספו עליו) עָנָן יוֹמָם וְעָשָׁן (ענן מעלה עשן ביום), וְנֹגַהּ אֵשׁ לֶהָבָה לָיְלָה (ואש להבה זוהרת בלילה) כִּי עַל כָּל כָּבוֹד חֻפָּה (כי על כל מקום מכובד תיפרש חופה). וְסֻכָּה תִּהְיֶה לְצֵל יוֹמָם מֵחֹרֶב (וסוכה תהיה לתת צל מפני חום היום), וּלְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם (מסערה) וּמִמָּטָר. (ישעיהו ד:ה-ו)

לקראת השנה החדשה, פרוש/פרוס עלינו סוכת שלומך!

לאתר מגזין מראה
הכותבת עוסקת בהוראת עברית ישראלית, בחקר לשון המקרא ובחקר ספרות. ספרה: "שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה" הוצאת סלע ספרים, 2013 (זמין גם במהדורה אלקטרונית), ומנהלת בלוג "לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה" liebermanorna.wordpress.com/http:/
תאריך:  11/10/2016   |   עודכן:  11/10/2016
אורנה ליברמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
בתמונה: יהודים חרדים סועדים שעות ספורות לפני תחילת יום הכיפורים.
11/10/2016  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
לאחר שבשנה שעברה התיר משרד התחבורה לארבעה קווים בלבד לפעול ביום הכיפורים בנצרת, זינק השנה מספר הנסיעות המורשות לעשרות - כולן במגזר הלא-יהודי.
11/10/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
שוטרי משטרת ישראל, לוחמי מג"ב, כוחות תגבור ומתנדבים יתפרסו ברחבי העיר החל מיום שלישי, 11.10.16, בשעות הבוקר, לשמירת הסדר הציבורי והביטחון של אלפי היהודים הצפויים להגיע לרחבת הכותל המערבי. מתנדבי המשמר האזרחי יצוידו בכלי נשק לאבטחת בתי הכנסת באזור מגוריהם.
10/10/2016  |  יפעת גדות  |   חדשות
ניגון "כל נדרי", הפותח את תפילת ערב יום כיפור, זכה לפרסום עולמי מהדהד ושימש נושא ומקור השראה אמנותית לגדולי המוזיקה ברחבי הגלובוס. במידה רבה היו אלה בטהובן, בחיבור הרביעייה שלו (ציס מול. אופוס 131), ומקס ברוך, שחיבורו "כל נדרי" שנועד במקורו לקונצרט הכינורן - שהביאו ביצירותיהם לפריצתם של שערי המוזיקה העולמית, שהיו קודם לכן נעולים.
10/10/2016  |  ראובן לייב  |   כתבות
בילדותי גרה משפחתי בשכונת "בתי סיידוף" בירושלים, מול שכונת "אבו בסל". היום עברה השכונה שינוי פנים: השכונה הישנה עברה שיקום ובנייה מחדש ושימור החזית החיצונית, אך בצִדה הוקמו "מגדלי סיידוף". כילד שגדל בשכונה נותרתי עם הזכרונות על "בתי סיידוף" שהייתה
09/10/2016  |  בלפור חקק  |   כתבות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים    / 
במד"א נערכים בכוננות שיא ליום כיפור  /  יפעת גדות
בילוי ייחודי וחינמי לחוה"מ סוכות  /  יפעת גדות
גם השנה נערכים נכון לקראת הצום   /  יפעת גדות
תמצית החיים במילה אחת... סליחה  /  חדי חזן
ימי סליחות  /  יפעת גדות
סליחה במשפחה  /  חדי חזן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il