|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

משרד החוץ קורס ומקולקל

התפטרות ד"ר דורי גולד מסמלת את הטלטלה האדירה במשרד החוץ ואת הירידה במעמדו בעולם גורמים במשרד החוץ טוענים: התנהלות ראש הממשלה הורסת את המשרד ומביאה לכישלונות
14/10/2016  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   תגובות
נתניהו, מולכו. שורש הרע [צילום: AP]

גולד. שומר על ממלכתיות [צילום: אמיל סלמאן/פול/פלאש 90]

ד"ר דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ המתפטר, הינו אדם ערכי ואיכותי שהגיע למשרד החוץ על-פי בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להירתם למאמץ המדיני של מדינת ישראל.

לגולד יש רקע ונסיון מדיני מרשימים והבנה עמוקה בנושאי המזרח התיכון. ספריו זכו לפרסום עולמי. הוא ייעץ בנאמנות לנתניהו במשך 25 שנים. הוא נרתם למשימה החדשה במשרד החוץ, לפני כשנה, מתוך תחושה של שליחות וציונות לשמה. חבל מאוד שהוא נאלץ להניח את המפתחות.

למרות הסכין שננעצה בגבו על-ידי ראש הממשלה נתניהו, כפי שנוהג נתניהו לעשות לכל נאמניו, משתדל ד"ר גולד לשמור על ממלכתיות ואיפוק. בראיון שהוא העניק לאתר "וואלה" הוא טען כי "נתניהו והוא שותפים ואין שום מרירות". הוא תירץ את התפטרותו בסיבות אישיות, החמיא לנתניהו על מדיניותו בנושא אפריקה ואף הרעיף שבחים על פעילותו המדינית של עורך הדין יצחק מולכו.

גורמים בכירים במשרד החוץ מבינים את ניסיונו של ד"ר גולד להישאר ממלכתי גם לאחר התפטרותו ולשמור על כבודו של נתניהו, אולם הם אינם קונים את השבחים שלו על ראש הממשלה ועל עורך הדין יצחק מולכו.

ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו איננו אוהב את פקידי משרד החוץ ואיננו סומך עליהם עוד מהתקופה שבה שימש כציר מדיני בוושניגטון. עבורו הם קליקה של מדליפנים לתקשורת עם אג'נדה מדינית שמאלנית. הוא בטוח שהוא מבין הרבה יותר מהם בנושאים המדיניים, וכהרגלו איננו מוכן לשמוע שום עמדה אחרת. הוא מצפה שבכירי משרד החוץ יתנהגו כלפיו כפי שמתנהגים יועציו החנפנים האומרים לו השכם והערב כמה שהוא גדול.

על-פי גורמים בכירים במשרד החוץ, ראש הממשלה נהג בד"ר דורי גולד בחוסר כבוד והגינות וזאת בניגוד מוחלט ללוליאליות המוחלטת שהפגין כלפיו דורי גולד. הוא מידר את ד"ר גולד מנושאים מדיניים חשובים כמו הסכם הפיוס עם טורקיה והסכם הסיוע הביטחוני עם ארצות הברית, והשאיר אותו להילחם לבדו מול פקידי משרדי האוצר, הביטחון והמשרד לעניינים אסטרטגיים.

דורי גולד לא קיבל גיבוי מלא מראש הממשלה לפעולותיו ולרעיונותיו המדיניים. מהר מאוד הוא גילה שראש הממשלה סומך רק על שליחו המיוחד עו"ד יצחק מולכו ועל השגריר בוושינגטון רון דרמר. נתניהו מידר את ד"ר גולד בדיוק כפי שהוא מידר את מייקל אורן שהיה שגרירנו בוושינגטון ב2009 והפעיל מעל ראשו את עו"ד מולכו מול הבית הלבן ומחלקת המדינה.

על-פי גורמים מדיניים, דורי גולד מודר גם מכל הנושא הפלשתיני. עורך הדין יצחק מולכו מנהל כבר כמה חודשים שיחות חשאיות בלונדון עם נביל שעת' ומחמד א-שתייה מהרש"פ על היוזמה הצרפתית וחידוש המשא-ומתן מבלי שגולד שותף למגעים. גורם מדיני בכיר אומר כי יום אחד עוד תקום ועדת חקירה לבדוק כיצד הפך עורך דין פרטי עם אינטרסים פרטיים לשר החוץ בפועל של מדינת ישראל.

ההחלטה של ד"ר גולד להתפטר מתפקידו הייתה נכונה. הוא ניצל ברגע האחרון מספינת משרד החוץ הטובעת ושמר על כבודו העצמי כאדם ועל כבודו המקצועי כדיפלומט בכיר. החלטתו היא אמיצה ויש לו מספיק כישורים כדי לתרום למדינת ישראל גם מחוץ למשרד החוץ.

הרס משרד החוץ

ההצבעה באונסק"ו בעניין הקשר של ישראל להר-הבית מסמלת את הכישלון המדיני של ראש הממשלה ושר החוץ נתניהו. למרות הקשר הטוב שלו כביכול עם הנשיא ולדימיר פוטין, רוסיה הצביעה נגדנו, צרפת נמנעה וברזיל והרפובליקה הדומניקנית הצביעו נגדנו.

בכירים במשרד החוץ טוענים בצדק כי נתניהו לא עשה בזמן עבודה מדינית נכונה כשר חוץ כדי למנוע את הפיאסקו באונסק"ו, לאחר שהתרברב מעל בימת האו"ם בנאומו האחרון בעצרת הכללית על השינוי הצפוי הטוב ביחס האו"ם לישראל.

עובדי משרד החוץ הם מאוכזבים ומיואשים. הם תקועים עם ראש הממשלה נתניהו המשמש גם כשר חוץ במשרה חלקית מאוד. הוא אומנם טוען שהוא שומר את התיק כדי לנסות ולצרף בהמשך את "המחנה הציוני" לממשלה, אך איש לא מאמין לסיפור הזה. התחושה היא שהוא רוצה להמשיך ולשלוט במשרד, להחלישו ולגמדו ועל הדרך לדפוק את גלעד ארדן, ישראל כ"ץ, נפתלי בנט, צחי הנגבי ויובל שטייניץ הרואים עצמם כראויים לתפקיד שר החוץ.

ראש הממשלה אחראי רשמית גם על משרד החוץ, אך התחושה של עובדי המשרד היא כי המשרד יתום מאז שקמה ממשלת נתניהו. ראש הממשלה עסוק מאוד בענייניו האחרים ואין לו זמן לטפל בענייני החוץ של המדינה. הוא מטפל רק בנושאים הבוערים, הוא איננו דואג לתקציבים ותקנים למשרד שעושה עבודה חשובה ביותר למען מדינת ישראל.

נתניהו סמרטט את המשרד והחלישו עוד יותר. הוא העדיף לתת תקציב של 150 מיליון שקל ותקנים לשר הכושל גלעד ארדן לצורך מלחמה בחרם (BDS) במקום לתת למשרד החוץ, שזו ההתמחות שלו, את הכסף והתקנים כדי לעשות את העבודה היעילה ביותר. את נתניהו זה לא מעניין. הוא משתמש בסמכויות של משרד החוץ כסחורה פוליטית ומחלקן לשריו כדי לרצותם.

בדוח מבקר המדינה שפורסם באחרונה כתב המבקר השופט (בדימ.) יוסף שפירא כי משרד החוץ הוא הגוף הממשלתי המתאים שצריך לטפל בנושא החרם ולא המשרד לעניינים אסטרטגיים. הוא גם קבע כי המאבק בין משרדי הממשלה משתק את מאבק המדינה ב-BDS.
ומי אחראי לכל הכשל הזה? רק ראש הממשלה בנימין נתניהו שהנהיג את הכרסום המתמשך בסמכויות משרד החוץ.

לפני כמה חודשים נפגשה נציגות של העובדים במשרד החוץ עם נתניהו והציגה את הבעיות החשובות והדחופות שמהן סובל המשרד. נתניהו הבטיח לעזור, אך מאז לא קרה שום דבר.
על-פי גורמים בכירים במשרד החוץ, המשרד מתפקד, במקרה הטוב, ב-20 אחוזים מהיכולת והפוטנציאל שלו, הפעילות השוטפת שלו מסורסת והמשרד נמצא בדעיכה.

שלוש נציגויות חשובות של המשרד, באל-סלבדור, פילדלפיה ומרסיי נסגרו בתקופתו של נתניהו כשר חוץ. בנציגויות העולם יש כ-40 תפקידים שאינם מאויישים. מדובר ב-20 קציני מנהלה ועוד כ-20 תפקידים מדיניים נוספים. העובדים לא רוצים לצאת לשליחויות בחו"ל בגלל השכר הנמוך. הם הגיעו עם נתניהו לשפל חדש שבו העובדים צריכים לממן מכיסם את הפעילות המדינית של המשרד. את הכסף נותן נתניהו לגלעד ארדן כדי שיפאר את שמו, אבל כמו שהוא הרס את משטרת ישראל הוא בוודאי יהרוס בעקיפין גם את משרד החוץ.

השאיפה הבלתי מרוסנת של נתניהו להישאר על כסאו, בכל מחיר, גורמת נזק בל ישוער למדינת ישראל. בגלל שיקולים פוליטיים אגואיסטיים גרידא הוא איננו ממנה שר חוץ במשרה מלאה. במשרד החוץ שאמור להיות חוד-החנית של ישראל ברחבי העולם שוררת אווירת נכאים, העובדים מתקשים לתפקד והם רואים בעיניים כלות את הזלזול והאדישות של נתניהו כלפי המשרד החשוב הזה.

המנכ"ל החדש יובל רותם

במקומו של ד"ר דורי גולד מינה ראש הממשלה את יובל רותם לתפקיד ממלא-מקום מנכ"ל משרד החוץ. לא ברור מדוע הוא לא מינה אותו למנכ"ל הקבוע. האם בגלל שהוא לא סומך עליו מספיק, או כדי לאותת ליצחק הרצוג כי משרד החוץ מיועד עבורו והוא יוכל למנות מנכ"ל כרצונו ברגע שיצטרף לממשלה.

יובל רותם משרת במשרד החוץ כ-30 שנה. תפקידו האחרון היה ראש המערך לדיפלומטיה ציבורית. בעבר הוא כיהן כשגריר באוסטרליה, קונסול כללי בלוס אנג'לס וכראש המטה של שר החוץ דוד לוי. גורמים במשרד החוץ טוענים כי יש ליובל רותם קשר טוב עם שרה נתניהו וזה מה שהביא את נתניהו למנותו למחליפו של דורי גולד.

הדעות על יובל רותם במשרד החוץ חלוקות. יש המגדירים אותו כ"דיפלומט מנוסה ומוכשר" ויש הטוענים כי הוא "חתול לשכות, חסר ניסיון מדיני או ניהולי ברמה גבוהה והעוסק ביחסי ציבור לעצמו". לא ברור מדוע רותם היה צריך להכניס את ראשו הבריא למיטה החולה הזו. אפשר כבר להתחיל את הספירה לאחור עד להתפטרותו או פיטוריו.

לפני כחודש נאלץ יובל רותם לבטל, מסיבות תקציביות, את השתתפות ישראל בשני אירועים חשובים: ביום השואה העולמי וביום הפליט היהודי ממדינות ערב. עכשיו הוא יצטרך להוביל את הקיצוצים במשרד החוץ ולהפוך לקבלן החיסול של נתניהו. כמו דורי גולד, הוא יגלה מהר מאוד כי נתניהו לא סופר אותו וממדר אותו מעניינים מדיניים חשובים, וכי הוא איננו מקבל את הגיבוי הדרוש לנהל משרד ממשלתי חשוב כמו משרד החוץ.

משרד החוץ עובר טלטלה אדירה בתקופתו של נתניהו כשר חוץ. דווקא בתקופה שראש הממשלה מגדיר כמערכה בינלאומית ומדגיש את הצורך לפרוץ לשווקים חדשים, הוא הורס את המנגנון הדיפלומטי של ישראל. משרד החוץ איבד מכוחו ומיוקרתו. משרדי חוץ אחרים בעולם עוקפים אותו ועובדים ישירות עם משרד ראש הממשלה. את המחיר משלמת כרגיל מדינת ישראל.

תאריך:  14/10/2016   |   עודכן:  14/10/2016
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משרד החוץ קורס ומקולקל
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מונה ליזה
15/10/16 00:33
2
א.ב
15/10/16 03:29
3
דן ה
15/10/16 05:51
 
סלמן רושדי-לונדון
15/10/16 08:21
 
צורי
15/10/16 09:28
4
אני תמיד אני
15/10/16 06:09
5
צורי
15/10/16 09:21
6
יעקב עמר
15/10/16 11:03
 
צורי
15/10/16 12:00
 
באום
15/10/16 15:25
7
באום
15/10/16 11:11
8
יוד יוד
15/10/16 11:20
9
אותו מול המציאות!
15/10/16 12:08
10
אזרח
15/10/16 13:21
11
המשפט הנכון
15/10/16 17:24
12
חנן גודר
15/10/16 19:17
 
למגיב
15/10/16 20:15
13
נמנע
15/10/16 23:28
14
דורון.צ
15/10/16 23:47
15
השור הזועם
16/10/16 12:56
16
ל-יוני בן מנחם
18/10/16 06:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים חגיגיים אלו שבין יום הכיפורים לחג הסוכות זכינו למתנה מאונסק"ו, ארגון התרבות והחינוך של האו"ם; התקבלה בו החלטה השוללת לחלוטין כל קשר בין עם ישראל ובין הר-הבית. זה בהחלט מתאים לימים אלו של ערב חג הסוכות, החג שבו בבית המקדש ששכן על אותו הר, הקריבו בכל יום קרבנות לזכות אומות העולם, שבעים פרים כנגד שבעים אומות. וגם לעתיד אנחנו מצפים כבר שתתקיים נבואת זכריה שקוראים בהפטרה ביום הראשון של חג הסוכות (פרק יד): [טז] וְהָיָה, כָּל-הַנּוֹתָר מִכָּל-הַגּוֹיִם, הַבָּאִים, עַל-יְרוּשָׁלִָם; וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת לְמֶלֶךְ ה' צְבָאוֹת, וְלָחֹג, אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת. אולי כהכנה לעלייה הזאת החליטו באונסקו למחוק את הזיקה שבינינו ובין מקום המקדש.
14/10/2016  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לידיעת הקורא נפתלי בנט: מהי חנינה מדוע עונשי מאסר אינם מבוצעים מיידית ועונשים על תנאי אינם מופעלים? חוק הביטוח הלאומי מצריך כתיבה מחדש שני ענייני דת: רב המשטרה ומקומות בבתי הכנסת
14/10/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לאותן דברות בעשרת הדברות "וְלֹא תִּגְנוֹב. וְלֹא תַּעֲנֶה בְּרֵעֲךָ עֵד שָׁוְא. וְלֹא תַּחֲמֹד אֵשֶׁת רֵעֲךָ" יש להוסיף היום "וְלֹא תַּחֲמֹד מֵי רֵעֶיךָ אֲשֶׁר בְּהָרֵי שׁוֹמְרוֹן וִיהוּדָה."
14/10/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הכרזתה המפתיעה של וועדת פרס נובל בשטוקהולם, בדבר היותו של בוב דילן, הזוכה בפרס נובל לספרות, לשנת 2016, מעמידה בצל חיוור, בהשוואה מולו, סופרים שנחשבו מועמדים בעלי סיכוי ממשי, לזכות השנה, בפרס נובל לספרות וכוונת הדברים הינה לסופר היפני, הרוקי מורקמי, הסופר האמריקני, דון דלילו, והמשורר הסורי, עלי אחמד סעיד אסבר, הידוע ומוכר ברבים, בשמו הספרותי - אדוניס.
13/10/2016  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
אני חוזר וקורא את עמוד 499 בספרו של ההיסטוריון מיכאל בר זוהר "בן-גוריון האיש מאחורי האגדה" ואינני מאמין, שבאגדה פנטזיונרית מטורפת עד להחריד שתתואר בהמשך, עסק ברצינות רבה ראש ממשלה בישראל ואתו אישיות בכירה מאוד במערכת הביטחון של מדינת ישראל וכן צמרת פיננסית משקית. קשה להאמין שבפנטזיה הזו השקיעו מאמצים, זמן, אנרגיות ומשאבים כספיים של בחינה ובדיקה.
13/10/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il