|   15:07:40
  גרשון אקשטיין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הברירה והמחדל - שתי מדינות לשני עמים

מדוע לוחצים על כך שישראל צריכה ליזום מהלך מדיני? מה רע בהובלה ומדוע יש להימנע מיוזמה להובלת תהליך? מדוע שלא יבוצע משאל עם על עתידינו? מה הן האופציות העומדות לפנינו ומדוע יוזמה של "תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל" היא יוזמה אפשרית ומתקבלת על הדעת
23/10/2016  |   גרשון אקשטיין   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
שולטים בשטח [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]


רקע כללי

ראשית, בפתח הדברים למען הגילוי הנאות, אני לא ממשפחת הליכוד ולא ממצביעי נתניהו למרות שיש לי ביקורת לא מעטה עליו ועל התנהלותו, רוצה אני בכל מאודי ששלום ישכון בינינו לבין שכנינו, אך כמובן לא במחיר סיכון עתידה של מדינת ישראל.

לאחרונה רבו ההתבטאויות בדבר קידום הצורך בהקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל, דבר שיביא בסופו של תהליך את השקט המיוחל למדינת ישראל ואת סיומו של הסכסוך רב השנים. אך נראה שכיום, וככל שחולפים הימים, המצב הפוליטי והמדיני אינו מאפשר זאת והפתרון רחוק מתמיד.

סיסמאות וקריאות לדחוק בממשלה כמו: "אנו כמדינה צריכים להוביל ולא להיות מובלים", או "שתי מדינות לשני עמים " מיד ועכשיו ככותרת וככינוי לצד שמות הפעילים לכיוון זה והפגנות לכך לדוגמה התנועה "נשים למען שלום" ועוד,הן רבות ופועלות ברשתות החברתיות ויוצרות ויכוח חריף וקרע עם אלה שלא מאמינים בכך.

הצעת "שתי המדינות לשני העמים", כלומר נסיגה ישראלית מכל הגדה המערבית או מרובה, והקמת מדינה פלשתינית בשטחים שיפונו, הפכה בשנים האחרונות ללהיט המוביל במצעד ההצעות להסדר של הקהילה הבין לאומית וגורמי האופוזיציה הדוגלת בכך מבלי להצביע מפורשות על הסיכונים בכך למדינת ישראל.

המצבים והאפשרויות

הקריאות לממשלה והלחץ מבית ומבחוץ להוביל מהלך מדיני ולא להיות מובלת - הולכות ומתרבות, כאשר ברור שהובלה משמעותה גילוי אסטרטגיה מדינית וביטחונית קבל עם ועולם שלא לצורך.

וכיום לפי הבנתי קיימות מספר אפשריות מדיניות עיקריות כדלקמן:

א. להמשיך במצב הקיים כיום, לא לקפוץ למשא-ומתן עם תנאים מוקדמים כפי שדורשים הפלשתינים, מהלך ששכרו יצא בהפסדו בכל המובנים, ולהחזיק מעמד מול הלחצים של הקהילה הבין לאומית עד שימצא הזמן המתאים לכך.

ב. לפעול למשא-ומתן בלי תנאים מוקדמים, אך בלי לוותר על ההכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ללא זכות שיבה של הפליטים וללא תביעות נוספות ולהביא בכך לקץ הסכסוך.

ג. לספח את השטחים כדרישת הימין הקיצוני ולהפוך למדינת לאום אחת עם כל החסרונות המדיניים והחברתיים למהלך קיצוני זה והם רבים.

ד. להיפרד חד-צדדית מהפלשתינים, ללא הסכמתם, אלא רק מה שטוב והכרחי למדינת ישראל וביטחונה. מהלך זה קשה מאוד לביצוע ללא פרטנר.

ה. לאמץ את היוזמה של תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" על מרכיביה השונים, להציגה בפני הגורמים המתונים ולהגיע להסדר אזורי לרבות הרשות הפלשתינית.

לגבי היוזמה וההובלה, מה להוביל ולמה?

הפלשתינים, נכון להיום, לא מוכנים להתקדם בשום אופן ללא קבלת דרישותיהם ועושים הכול שהקהילה הבין לאומית תכפה עלינו את תנאיהם, לרבות הסתה פרועה והכרזות על אי-הכרה במדינה יהודית ושלא יישאר במדינת פלשתין לכשתקום - אפילו יהודי אחד. אז מה יש להוביל?

ואם להוביל כמו שדורשים צדקנים למיניהם, המשמעות של יוזמת ההובלה היא קודם כל לתת ולוותר כי הרי ללא זאת לא תתקיים כל הובלה מעשית והתקדמות מצד ישראל. ואם לתת, מה בדיוק לתת ועל מה לוותר? מה נקבל בתמורה ואיך יישמר ביטחוננו? האם נקבל שלום מלא וללא כל תביעות נוספות ויבוא הקץ לסכסוך שמתרחש למעלה ממאה שנה או ששוב יהיו כל הסיכומים וההתחייבויות על כרעי תרנגולת ויתחיל סבב אלימות נוסף וחוזר חלילה.

ועדיין לא דברנו על החמאס שלגביו אין חילוקי דעות של מומחים שאחרי הבחירות בגדה - ישלוט בשטח תוך שאיננו מוותר על אמנתו ומטרותיו להשמיד את ישראל. עלולה לקום בגדה מדינת חמאסטן או ישות איסלאמית רדיקלית מזרחית לנו ולא חסר כאלה עם כל המשמעויות הביטחוניות לגבי מדינת ישראל.

במידה ואכן ייכרת הסכם בינם לבינינו, הכולל החלטה על פינוי, יש להניח בוודאות שבישראל יוצר קרע עמוק וסכנה למלחמת אחים שעלולה לפרוץ בעקבות פינוי ישובים, מאחזים ומתנחלים וכל זה בנוסף להיבטים ביטחוניים נוספים שיהיו לרעת ישראל.

לכן, לבוא ולומר שהממשלה צריכה להוביל בכל מחיר ובכך יבוא הפתרון והשלום יגיע, זו טעות יסודית כיון שיוצרו מצבים מסובכים ובלתי הפיכים. ולכן, אפשרות א' לעיל בה נוקטת הממשלה כיום היא הסבירה ביותר, תוך המתנה לפלשתינים שיוותרו על דרישותיהם הבסיסיות אם באמצעות לחץ הקהילה הבינלאומית עליהם ואם לגרום שיתעייפו, יתפכחו ויבינו שעליהם לוותר.

עובדתית, לא נכון שהממשלה לא עושה דבר בעניין המדיני ודווקא ממשלה זו, הנחשבת לממשלה ימנית, עשתה ויזמה לא מעט בכדי להגיע להסדר מדיני: היא הקפיאה את הבנייה בהתנחלויות, קיימה משא-ומתן ישיר עם הרש"פ בהובלת ציפי לבני (אני מחכה בתקווה לפרסום ספרה כדי שנדע ונבין מה קרה שם) ומודיעה השכם והערב שהיא מוכנה להמשיך במשא-ומתן ישיר אך ללא תנאים מוקדמים. מי שלא הגיב זוהי הרשות הפלשתינית, שבטוחה שבלחץ הקהילה הבין לאומית יתקבלו דרישותיה .

יש לזכור שב שנת 2000 במסגרת דיוני קיימפ דיויד אהוד ברק הציע להם הרבה, והם דחו את על הסף,אפילו ביל קלינטון הודה שהאשמה היא אצל הפלשתינים, גם אהוד אולמרט הציע לאבו מאזן הצעה של עולם ומלואו אפילו עם זכות שיבה חלקית של פליטים, ההצעה הנדיבה ביותר לא נענתה. אז מה אנו צריכים להבין מכך, שהם לא רוצים וגם לא יכולים.

אם לסכם את דרישותיהם של הפלשתינים הם כך: חזרה לגבולות 67 עם חילופי שטחים. הכרה בזכות השיבה לפליטים. אי-הסכמה להכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ירושלים כבירת המדינה הפלשתינית תוך שליטה על המקומות הקדושים לשלוש הדתות באגן הקדוש. סירוב מוחלט להכיר בהסכם סופי, קץ הסכסוך והימנעות מתביעות נוספות.

לסיכום הדברים

אין מקום להובלה וליוזמה מדינית עד שהפלשתינים, בין אם בלחץ בין לאומי ובין אם לאו הם יבינו ויפנימו שעליהם לשנות את תביעותיהם ודרישותיהם ועד אז טוב עושה הממשלה והעומד בראשה שלא זזה מעמדתה ולא מחליטה דבר חרף הלחצים הרבים מבית ומחוץ.

מצד שני, אני חושב שאין טעם בסיפוח זוחל ובפעולות של בניה בהתנחלויות והקמת ישובים חדשים במקומות שצפויים לפינוי במידה ואכן יהיה הסדר. כמו-כן, להשאיר את הסטטוס-קוו בירושלים ובמקומות הקדושים ללא שינוי. כל נגיעה בנושאים אלה - לא תפעל לטובתנו.

אך לפני כן רצוי מאד, שיבוצע משאל עם, עם שאלה אחת לציבור האם אתה בעד שתי מדינות לשני עמים או לא? כי חשוב בנושא כה חשוב לעתיד מדינת ישראל יהיו לממשלה את עמדת הציבור בישראל לפני קיום מהלכים.

מאידך-גיסא, הייתי מציע להתחיל לאמץ ולבחון בשקט, כלפי פנים בלבד, את האפשרות והיוזמה של מתווה התנועה "המפקדים למען ביטחון ישראל" אשר מהווה אלטרנטיבה טובה לאלה בתוכנו, והם רבים, שמיואשים קצת מהסיפוח הזוחל של הימין ומהאשליות להשגת הסכם שלום משמאל. אין צורך לתמוך בכל מילה במתווה זה, יש נקודות שראויות לליבון נוסף. כמו-כן יש מספר נושאים, שמחייבים את הסכמת הפרטנר הפלשתיני.

אבל נדמה שמדובר במתווה שמוציא את השיח הציבורי מהדיכוטומיה המייגעת של "שמאל" מול "ימין". יש אופציה נוספת שחשוב להתייחס אליה.

מי ייתן והממשלה תאמץ אותה ותתחיל לפעול אך לא בחופזה והוא עדיף מפתרון מהיר וחפוז שכישלונו ידוע מראש. העמימות המדינית משרתת מבחינה זאת את המציאות ואת האינטרס הישראלי, ואין להצר על כך.

תאריך:  23/10/2016   |   עודכן:  23/10/2016
גרשון אקשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הברירה והמחדל - שתי מדינות לשני עמים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
23/10/16 17:20
2
שגיא ק.
28/10/16 03:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לארגון הג'יהאד האיסלאמי יש יחסים טובים עם תנועת חמאס ברצועת עזה המאפשרת לו לפעול בחופשיות ואף לבנות את כוחו הצבאי כולל הצטיידות ברקטות ונשק נ"ט. הארגון נתמך צבאית וכספית על-ידי אירן אך יש לו גם יחסים טובים עם מצרים.
23/10/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
העיתונאי פיליפ אסולין פירסם מאמר שכותרתו: "תעשיית השקרים והניצול באמצעות רחמים: הניצול לרעה של המדיה ע"י התעמולה הפלשתינית". (תרגום הכותרת מאנגלית)
23/10/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
כל אחד יודע כי האו"ם הוא גוף שרובו אנטי ישראלי. דוגמה טובה לכך היא ההחלטה שנתקבלה באונסקו, כי אין לעם היהודי כל קשר לכותל המערבי, להר-הבית ולירושלים. דוגמה אחרת: האו"ם איפשר לחגי אלעד מנכ"ל ארגון השמאל הקיצוני "בצלם" להופיע בפני מועצת הביטחון ולהטיל רפש על ישראל מולדתו ו"פעילות הדיכוי" שלה נגד הפלשתינים. אולם רק מעטים יודעים כי מדינות חשובות החברות באו"ם, כמו ארה"ב ובריטניה למשל, תורמות לרשות הפלשתינית ממון רב המגיע לידי אלפי טרוריסטים ערבים הכלואים בישראל ואין הן שומרות בסוד את המצב המוזר הזה.
22/10/2016  |  עמי דור-און  |   כתבות
זאב שטרנהל מהארץ מקדיש את טורו להשמעת בת-קול מוסרית כנגד ההתלהמות הפשיסטית הדורשת בכפייתיות פטריוטיזם בוטה ומוגזם, כזה שאוסר כל ביקורת על המדינה. הוא כותב:
21/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
דן מרגלית מישראל היום מקדיש את טורו השבועי ב"ישראל השבוע", בין היתר, להחלטת אונס"קו האומללה. לשיטתו, ישראל הייתה צריכה לקבל צל"ש על עבודתה הארכאולוגית בהר-הבית, ולא גינוי. החפירות שמנהלת ישראל חושפות הן את העבר היהודי, והן את העבר המוסלמי, ואין "איפה ואיפה" או העלמת היסטוריה מוסלמית בחפירות האלו, לשיטת מרגלית, רק חשיפת האמת. הוא כותב:
21/10/2016  |  ענבל בר-און  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il