|   15:07:40
דלג
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

קהילת צאצאים מעשרת השבטים בקאיפנג, סין

שבעיר קאיפנג בסין התקיימה קהילה של צאצאי עשרת השבטים במשך מאות שנים, וגם כיום עדין יש 300 תושבים בקאיפנג המזדהים כצאצאי עשרת השבטים. משפחה אחת מקאיפנג עלתה לארץ. הם עברו גיור וחיים בישראל
23/10/2016  |   רבקה שפק ליסק   |   כתבות   |   תגובות
ראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג [צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein]

מהעיתונות: שלטונות סין אינם מכירים ביהדות כאחת הדתות בסין. לאחרונה הם חיסלו את כל מוסדות הקהילה היהודית בקאיפנג. הצעירים עולים לישראל.

חלק מצאצאי עשרת השבטים לא נשארו באפגניסטן על-פי מחקרו של שחן והמשיכו בנדודיהם. לא ידוע מתי בדיוק הם החליטו להמשיך מערבה. אולי הם החליטו להמשיך בנדודיהם בשל הלחץ של שבטים אחרים שפלשו לאפגניסטן ודחקו את רגליהם, או שהכיבוש המוסלמי במאה ה- 8 לס' ואכיפת האיסלאם שכנעו אותם להמשיך בנדודיהם.

על כל פנים, עובדה היא שבעיר קאיפנג בסין התקיימה קהילה של צאצאי עשרת השבטים במשך מאות שנים, וגם כיום עדין יש 300 תושבים בקאיפנג המזדהים כצאצאי עשרת השבטים. משפחה אחת מקאיפנג עלתה לארץ. הם עברו גיור וחיים בישראל.

יש רמזים על מציאותם של צאצאי עשרת השבטים בסין. ישעיהו הנביא, שחי בשלהי המאה ה-7 לפנה"ס, ניבא (ישעיהו מ"ט, 12) "הנה אלה מרחוק יבואו והנה אלה מצפון ומים ואלה מארץ סינים". ב"ברית החדשה" השתמרו עדויות על עולי רגל שהגיעו לארץ במאה ה-1 לס' לפני חורבן בית שני. מנשה בן-ישראל (Menashe Ben Israel ) מראשי הקהילה הספרדית- פורטוגזית (המאה ה-16), הזכיר בספרו "מקווה ישראל" שבימי הנביא ישעיהו היה ידוע שבני ישראל נמצאים בחלקם בסין. היסטוריון סיני מהמאה ה- 5 לס' הזכיר את קיומו של מקדש ישראלי בקאיפנג.

ב-854 לס' ביקר תייר ערבי בשם סולימן (Suliman) בסין ודיווח על ריכוזים של ישראלים- סינים דוברי עברית. הוא ציין שב ג'נזו - קנטון חיים למעלה מ-20,000 דוברי עברית. ב-1286 העידו מרקו פולו (Marco Polo) וחוקר סיני מסוף המאה ה-13 שפגשו ישראלים עם שמות עבריים. ב-1704 ביקר מיסיונר ישועי בשם גוזני בקאיפנג ודיווח על קיומה של קהילה ישראלית. באמצע שנות ה-1850 התפרסמה כתבה בעיתון "המגיד" על-ידי אברהם שטמפל שביקר בקאיפנג והביא לישראלים ספרי תפילה. ב-1865 ביקר ההיסטוריון ו.א.פ מרטין (W.A.P.Martin) בקאיפנג ודיווח שמבית הכנסת החרב נותרה אבן אחת. ב-1868 הגיע אהרון הלוי פינק (Fink, Aharon Halevi) לסין בחיפושו אחר עשרת השבטים ופרסם ב-1868 מאמר ב"ג'ואיש כרוניקל" בלונדון על ביקורו בקאיפנג. ב-1914 ביקר פרו'פ הרברט גילס (rbert Giles He) מאוניברסיטת קמברידג' בקאיפנג. בין השנים 1999 - 2000 ביקרו בקאיפנג, כל אחד בניפרד, הרב מרווין טוקייר (Marvin Tocier) מארה"ב והסטודנט הישראלי (Aurbach Noam) נועם אורבך מישראל.

יש ממצאים המאשרים קיומה של הקהילה. במוזאון העירוני של קאיפנג מוצגות 2 מצבות אבן המספרות את סיפורה של קהילת קאיפנג. העתקים של שתי מצבות נעשו ב-1900 ונמצאים בידי חוקרים מאוניברסיטאות שונות. בהיברו יוניון קולג' בסינסינטי, אוהיו מצויים 59 גווילים מרכוש הקהילה.

על-פי כל המקורות הללו ניתן לשחזר את תולדותיה של הקהילה בקאיפנג:

למרות כל המקורות לא ידוע מתי בדיוק הגיעו צאצאים מעשרת השבטים לסין. שחן הגיע למסקנה שהם הגיעו לסין במספר גלים, החל מהמאה ה-7 לפנה"ס. אלן גודבי קבע בספרו שישראלים נדדו מזרחה בשנות ה-600 לפנה"ס. ממחקרו מתקבל הרושם שצאצאים של עשרת השבטים היו מפוזרים במקומות שונים באסיה. הוא העלה סברה שהישראלים שלטו על דרכי המסחר באסיה המרכזית, בשיתוף עם סינים ופרסים. ברית מסחרית זו החזיקה מעמד כ-300 שנים והתפרקה בראשית המאה ה-4 לפנה"ס בעקבות כיבושי אלכסנדר מוקדון בפרס. לאחר מכן יצרו הישראלים ברית מסחרית עם הממלכה הסקיטו-פרתית ובין המאה ה-1 לפנה"ס למאה ה-2 לס' ישראלים היו בקשרי מסחר עם הקהילה היהודית באלכסנדריה, שיהודיה היו בעלי אוניות מסחר שסחרו עם האוקיינוס ההודי וסין. הקשרים עם שרידי עשרת השבטים נותקו סופית עם הפילוג של האימפריה הרומית למערבית ומזרחית בסוף המאה ה-4 לס'.

כנראה שהיו מספר ריכוזים של עשרת השבטים בסין - בקנטון, נינגשיה וסיאופה. בנינגשיה ידוע על מקדשים זהים למקדש שלמה מהמאה ה-3 לס' ובסיאופה ידוע על ארבעה מקדשים זהים למקדש שלמה מהמאה ה-7 לס'. אבל, עיקר הידע הוא מקאיפנג.

מסתבר שהקהילה הקימה ארבע מצבות אבן, בהן נכתבה ההיסטוריה של הקהילה. המצבות הן מהשנים 1489, 1512, 1663, ו-1669, אבל, מתוכן השתמרו שתים בלבד.

מתוך המצבות מתברר שחברי הקהילה היו נאמנים לתורת משה, וקיימו את חוקיה, כפי שהיה נהוג בשלהי המאה ה-7 לפנה"ס, בארץ ישראל. הם היו דוברי עברית ונשאו שמות עבריים. היסטוריון סיני מהמאה ה-5 כתב על קיומו של בית מקדש בקאיפנג. אבל, מהמצבות שהשתמרו ידוע רק שב-1163 הם בנו בית מקדש, אך לא הוזכר מקדש קודם. בתקופת השושלת המונגולית( מאות 13 - 14 לסה"נ') שופץ בית המקדש. אבל בתקופת שושלת מינג (מאות 14 - 17 לסה"נ) הורע מצבה של הקהילה. השלטון הסיני דרש מהישראלים לשאת שמות סיניים ולהחליף לבושם ללבוש סיני. הישראלים ניסו להשאיר את השמות העבריים ורק לצרף להם שמות סיניים, אבל בלחץ השלטון הם נאלצו לוותר על כל סימני הזהות החיצוניים.

ב-1644 פלשו הטטרים לסין ושמו מצור על העיר קאיפנג. הם ניפצו את הסכרים והציפו את העיר. הרובע הישראלי, שנקרא בפי התושבים "רחוב קוראי התורה" נהרס כליל וגם בית המקדש. 50,000 מבני הקהילה נרצחו ובחיים נותרו על-פי המצבה מ-1663 453 גברים, 259 נשים ואף לא ילד אחד. חשוב לציין שעל המצבה נרשמו שמות השורדים בשמותיהם העבריים, לצד שמותיהם הסינים - בן אברהם, בן אהרון, בן משה, בת אדם, בת שרה, בת רבקה ועוד.. המחסור בנשים אילץ את הגברים לשאת נשים סיניות ולגיירן. בשלב מסוים הצליחו בני הקהילה לבנות מקדש חדש (התאריך המדויק אינו ידוע) אבל, ב-1848 פקדו גשמים עזים את קאיפנג והמקדש נהרס. חורבן המקדש, מותו של המנהיג הרוחני, והעדר מחליף, הביאו להפסקת הפעילות הדתית- הציבורית ובהדרגה חדלו לשמור על רוב המנהגים.

פינק מצא בביקורו ב-1868, 400 ישראלים. הם סיפרו לו שמוצאם מא"י והם הוגלו ע"י שלמנאסר. הם אמרו לו שהם מאמינים בדת משה, אבל אין להם ספרי תורה, מכיוון שמיסיונרים נוצרים גזלו מהם במרמה את ספרי התורה, כאשר ניסו לנצרם בראשית המאה ה- 17. פינק מצא במקום בו עמד בית המקדש ארבע אבנים גדולות ואת שני עמודי השער של בית המקדש עליהם היה כתוב בסינית:" בית תפילה קדוש לבני הדת המוציאים את הגידים מתוך הבשר" (הכוונה לגיד הנשה, מנהג הקשור במאבקו של יעקב עם המלאך). בשטח בית הכנסת היה גם מקווה מים. פינק דיווח שמצבם הכלכלי של אלה ששרדו את הטראומה של 1644 היה קשה והם חדלו למול את בניהם ולשמור על השבת והמועדים. לבושם סיני, הגברים מגדלים צמות ורגלי הנשים נקשרות. אבל, הם אינם אוכלים חזיר, אינם אוכלים בשר עם דם ואוכלים רק בעלי חיים שהם שוחטים בעצמם. הם מתחתנים רק בינם לבין עצמם ויש להם בית קברות משלהם.

מתוך המצבה מ-1489 ניתן לקבל תמונה על החיים הדתיים. חיי הדת התנהלו על-פי הדפוסים של מקדש שלמה. הלווים היו המנהיגים הרוחניים ובעלי מעמד מכובד. בני שבט לוי הקריבו קורבנות. השחיטה בוצעה ע"י שוחטים, והייתה הקפדה על עיקור גיד הנשה. הם אכלו רק משחיטה שלהם. בני הקהילה שמרו על השבת. בערב שבת הם התרחצו. הם לא עבדו בשבת ונהגו ללכת בשבת לבית המקדש ולקרוא פרקי תורה מגווילים עתיקים. הם שמרו על החגים כנהוג בתקופת המקרא. בחג סוכות הם בנו סוכות קטנות ליד בית המקדש. הם לא ידעו דבר על פורים וחנוכה. גם המנהג לקיים תפילה במניין לא היה ידוע להם. מקורו של המנהג בתקופה הרומית. הם נהגו לצום בכל אחת מארבע עונות השנה במשך שבעה ימים. הצום הגדול היה בסוף הסתיו- צום הכיפורים.

הם הכירו את המסורת שעברה בע"פ על אדם הראשון, על אברהם מייסד הדת ועל משה, שנקרא אדון הדת. סיפור התיבה בה הוטמן משה התינוק השתמר ואף הופיע בכתבים סינים עתיקים מהמאה ה-3 לפנה"ס בשתי גירסאות שונות, כולל המסורת כיצד משה היכה על סלע ויצאו ממנו מים.

באחת המצבות מסופר כיצד נמסרה הדת למשה וצוין שדת משה הגיעה לסין בסוף המאה ה- 6 לפנה"ס. פרו'פ מרטין הוא שגילה את קיומם של הכתבים הסינים הללו שמקורם מהמאה ה- 3 לפנה"ס.

חידוש הקשר עם שרידי עשרת השבטים - הקשר חודש בעקבות ביקוריהם של הרב היהודי מניו-יורק מרווין טוקייר והסטודנט הישראלי נועם אברבוך. נועם למד בחוג למזרח אסיה באוניברסיטת בר-אילן ונסע ב-1999 לקאיפנג כדי לכתוב עבודה לתואר שני על יהודי קאיפנג. ביולי 2000 הגיע לקאיפנג הרב טוקייר, מחברם של 28 ספרים על יהודי המזרח הרחוק. הוא פגש את שרידי הקהילה, וביניהם את שאי. שאי סיפר לו שב-1992 הוא הלך לשגרירות ישראל בביג'ינג והציג תעודה סינית בה צוין שהוא יהודי וביקש לעלות לישראל. בשגרירות סירבו להתייחס אליו. הוא חיכה, לשווא, 3 ימים על מדרגות השגרירות. אבל, טוקייר סידר לשאי מילגה לשנה באוניברסיטת בר- אילן והוא הגיע לארץ עם אשתו ובתו. כאן הוא אומץ ע"י ארגון "שבי ישראל" וביוני 2005 סיימה כל המשפחה את תהליך הגיור.

שאי, ששמו בישראל שלמה, שמע מפי סבו על הימים בהם עדין הייתה קהילה ונשמרו מנהגי דת משה. כאשר הסב היה ילד עדין חגגו את חג הפסח, ואבי סבו נהג למרוח דם תרנגולת על המשקוף, זכר ליציאת מצרים. באותם ימים נהגו ללבוש ירמולקה (ירמולקה היא מילה טורקית- אסיאנית לכיפה). סבו של שאי נהג לכנס את המשפחה המורחבת בביתו ביום השנה החדשה ולספר את זיכרונותיו.

ארגון "שבי ישראל" שלח לקאיפנג שליח וחידש את הקשר על בסיס קבוע.

תאריך:  23/10/2016   |   עודכן:  23/10/2016
רבקה שפק ליסק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קהילת צאצאים מעשרת השבטים בקאיפנג, סין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד אחד מהסממנים של מערכת הבחירות המטורפת לנשיאות ארה"ב: הרפובליקנים עלולים לאבד את יוטה, המדינה בה כל מועמד שלהם לנשיאות ניצח ב-52 השנים האחרונות - ולא להילרי קלינטון, אלא למועמד אלמוני לחלוטין שצמח בשורותיהם-שלהם.
23/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
חבר מועצת העיר ראשון לציון, אסף דעבול, הולך ומסתבך. החשיפות ב-News1 בדבר דרישות השוחד שהציג לכמה גורמים עסקיים בעיר ראשון לציון, הלחצים שהפעיל כדי לכפות העסקת בתו בעיריית ראשון לציון, וכן עבירות הבנייה החמורות שהתגלו בביתו, שטרם הוכשרו, חשפו את דמותו האמיתית של דעבול כאיש נכלולי ועבריין סדרתי.
22/10/2016  |  יואב יצחק  |   כתבות
כל אחד יודע כי האו"ם הוא גוף שרובו אנטי ישראלי. דוגמה טובה לכך היא ההחלטה שנתקבלה באונסקו, כי אין לעם היהודי כל קשר לכותל המערבי, להר-הבית ולירושלים. דוגמה אחרת: האו"ם איפשר לחגי אלעד מנכ"ל ארגון השמאל הקיצוני "בצלם" להופיע בפני מועצת הביטחון ולהטיל רפש על ישראל מולדתו ו"פעילות הדיכוי" שלה נגד הפלשתינים. אולם רק מעטים יודעים כי מדינות חשובות החברות באו"ם, כמו ארה"ב ובריטניה למשל, תורמות לרשות הפלשתינית ממון רב המגיע לידי אלפי טרוריסטים ערבים הכלואים בישראל ואין הן שומרות בסוד את המצב המוזר הזה.
22/10/2016  |  עמי דור-און  |   כתבות
כאשר נפגש דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, עם מומחה ליחסי חוץ, נטען, כי טראמפ שאל מספר פעמים למה ארה"ב לא משתמשת בנשק הגרעיני שברשותה. אנשיו של טראמפ מכחישים ששאלה זו נשאלה, אולם היא מעלה מחשבה אודות הוראות הפעלת נשק גרעיני בארה"ב.
21/10/2016  |  אריאל י. לוין  |   כתבות
ב-23 בדצמבר 2013 נפלה מרפסת בקומה השמינית של בניין שחברת גינדי בנתה, באמצעות הקבלן הראשי אורתם-סהר, בחדרה. זהו האירוע, שהוא וגלגוליו מהווים מרכיב בולט בכניסתה של אורתם-סהר לקשיים. בשבוע הבא (יום ד', 26.10.16) יחליט נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, האם להיענות לבקשת החברה ולהוציא לה צו הקפאת הליכים. למרבה הצער, החשש לנפילת חברת נדל"ן מובילה, אחת הגדולות בענף, יוצר, ולא בפעם הראשונה, "פרשת שבוע" כלכלית.
21/10/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בעוד עמיתו, שר הבריאות, מסייע לנפגע מן התאונה, שוקל השר סער בלשכתו את החלטתו להתפטר    אילו ביקש סער לסייע לממשלה הפגועה היה נרתע מהתפטרות בימים אלה בהיות הממשלה במצב פוליטי קשה
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il