|   15:07:40
דלג
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הלבטים האמריקנים באשר לסוריה ולמזרח התיכון

מבין שלושה העימותים הטלוויזיוניים שהתקיימו בין הילרי קלינטון לדונלד טרמפ, העימות השני, ב-9 באוקטובר 2016 התמקד, מעבר להטחת האשמות הדדית, בסוגיות שנוגעות למדיניות החוץ של ארצות הברית, ובראשן - סוריה
27/10/2016  |   עודד ערן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
מדיניות פרובוקטיבית [צילום: ג'ים בורג, AP]

רשימת יעדים
יורשו של הנשיא אובמה יסתפק ברשימת יעדים העשויה לכלול: מניעת תפוצה גרעינית באזור ומן האזור; מניעת יצוא הטרור הרדיקל-איסלאמי; סיוע למשטרים באזור המוגדרים ידידותיים במטרה להכשירם להתקיים בכוחות עצמם; השתתפות בניסיונות לעצב ולייצב יחידות מדינתיות בחלקים של האזור; השתתפות במאמץ בינלאומי במתן פתרונות לבעיית הפליטים. זו רשימת יעדים שתואמת את הקווים שהציעה קלינטון בעימותים. טרמפ, ככל הנראה, יעסוק בעיקר בשאלה של חלקה של ארצות הברית במאמץ הצבאי לדיכוי דאעש.

סיוע והדרכה
בעוד קלינטון נוטה לקבל נוכחות צבאית מוגבלת - כוחות מיוחדים, סיוע והדרכה - טרמפ נמנע מהתייחסות מפורשת לסוגיה ומדבריו משתמע כי יעדיף שאחרים יעשו את המלאכה והוא לא יבדוק בציציותיהם. נקודה נוספת הראויה לחידוד - קלינטון תותיר את המדיניות כלפי אירן על-כנה.

מדיניות פרובוקטיבית
טרמפ עלול להיגרר למדיניות פרובוקטיבית, שתכליתה לאפשר לו התנערות מההסכם או מחלקיו. המדיניות המזרח תיכונית של נשיאה הבא של ארצות הברית תשמוט קרוב לוודאי את הגנתם של משטרים באזור בשל צורך אמריקני להגן על מקורות אנרגיה. בעימות הטלוויזיוני ציינה קלינטון את עצמאותה של ארצות הברית באספקת צרכי האנרגיה שלה. בכל אסטרטגיה שתבחר ארצות הברית תהיה חשיבות ניכרת לשיתוף הפעולה עם מדינות ויחידות מדינתיות במזרח התיכון, הגם שעיקרון זה יחייב את וושינגטון לעתים לבחור בין אינטרסים לערכים.

מבין שלושה העימותים הטלוויזיוניים שהתקיימו בין הילרי קלינטון לדונלד טרמפ, העימות השני (ב-9 באוקטובר 2016) התמקד, מעבר להטחת האשמות הדדית בנושאים אישים, במספר סוגיות ענייניות במדיניות החוץ של ארצות הברית, ובראשן סוריה. הוויכוח בין שני המועמדים לנשיאות חשף בעצמה את הדילמות הניצבות בפני ארצות הברית מאז הפעם האחרונה שבה הופעל הצבא האמריקני בהיקפים גדולים וממושכים, קרי מאז המלחמות באפגניסטן ובעירק. הנשיא אובמה, מאז תחילת כהונתו ב-2009, הפך על פיה את מדיניותו של קודמו, הנשיא ג'ורג' בוש הבן, אשר הגביר את המעורבות באפגניסטן ויזם את הפלישה לעירק. בהדרגה צמצם אובמה את הנוכחות הצבאית האמריקנית בארצות אלו ומאז תחילת "האביב הערבי" בסוף 2010 שידר לעולם מסר חד-משמעי - ארצות הברית מבקשת להימנע מהפעלת כוחות צבאיים גדולים, ובוודאי מהפעלת כוחות גדולים על הקרקע מעבר למשימות הדרכה ויעוץ. תחת לחץ אירופי הופעל חיל-האוויר האמריקני בתקיפות בלוב. התוצאות לטווח הזמן הבינוני, אם לא הארוך, היו דומות לאלו שנרשמו בעירק אחרי הפלישה האמריקנית ב-2003: המשטר וראשיו חוסלו, הצבא הלאומי של שתי המדינות פורק, הן עצמן התפרקו כיחידות מדיניות אחודות, דאעש השתלט על חלקים משטחן והפלגים השונים שהוחזקו ביד ברזל עריצה עד לסילוק השליטים הקודמים לא מצליחים להחזיר על-כנם חוק, שלטון וסדר מרכזיים.

את התוצאות של הרתיעה האמריקנית משימוש מסיבי בכוח צבאי, שלוותה גם בכסות אידיאולוגית, חשו השחקנים הישנים-חדשים במזרח התיכון. אלה גם הבינו את המשמעויות ארוכות הטווח לגביהם, למשל מנטישת הנשיא מובארק, על-רקע התנהלותו האוטוריטרית, והנכונות לקבל את שלטון "האחים המוסלמים" במצרים; מהקו האדום המוצהר של הנשיא אובמה לגבי השימוש בנשק לא-קונבנציונלי, שהפך לקו ורוד תוך העדפת התיווך הרוסי שהביא להסכם על פרוק סוריה מנשקה הכימי על פני מימוש האופציה הצבאית האמריקנית; ומההיסוס והרתיעה האמריקניים לחזור בתוקף על האמירה לאירן כי האופציה של שימוש בכוח צבאי לחיסול תוכנית הגרעין שלה שרירה וקיימת. הצבא המצרי הפקיע את השלטון מידי ממשלת "האחים המוסלמים", אירן אומנם נאלצה להסכים למגבלות בתחום הגרעין, אך נותרה עם יכולת העשרת אורניום ומגבלות שתתפוגגנה עם חלוף הזמן הנקוב בהבנות שהושגו, ואילו בשאר אל-אסד, שארצות הברית סימנה כמכשול לפתרון בסוריה נותר על-כנו, נשען על הסיוע המדיני, הכלכלי והצבאי של אירן ורוסיה, והוא טובח באזרחי מדינתו בחסות הלחימה בדאעש. זו היא הירושה המזרח תיכונית, שמותיר הנשיא אובמה למחליפו.

המטרה מקדשת את האמצעים

בעימות הטלוויזיוני נחלקו קלינטון וטרמפ לגבי זהות האויב, הדרכים לפתרון בסוריה ובעירק, וכן אשר לחלקה של ארצות הברית בפתרון משבר הפליטים שגרמה המלחמה במדינות אלו. בעוד קלינטון הדגישה את התפקיד השלילי שממלאת רוסיה במלחמה בסוריה ודיברה על הצורך להפעיל עליה מנופי לחץ כדי להחזירה למסלול שיתוף פעולה, טרמפ זיהה את דאעש והאיסלאם הרדיקלי כבעיה המרכזית. ההבדל בין שני המועמדים לנשיאות אינו טקטי בלבד, אלא אידיאולוגי ובעל משמעויות ארוכות טווח - בהנחה שעמדותיו של זה שייכנס לבין הלבן ייושמו. טרמפ יותר מרומז שאם הבסתה המוחלטת של דאעש מצריכה הסתייעות באסד וברוסיה, המטרה מקדשת את האמצעים. אירן לא נכללת בהבחנתו זו, שכן היא שייכת למחנה האיסלאמי הרדיקלי. קלינטון מצדה חידדה נקודה מרכזית - היא מתנגדת נחרצות לשימוש בכוח צבאי אמריקני על הקרקע ומצדדת בסיוע לכוחות מקומיים ובחיסול ממוקד, תוך שהיא נוקבת בשמו של מנהיג דאעש, אל-בגדדי. הצעתה לחמש למשל כוחות כורדים זכתה לביקורת טורקית מידית ואם תמשיך להיות מיושמת על-ידי קלינטון תגרום עימות בין שתי המדינות, על-רקע דרישה כורדית עתידית לתגמול בדמות הכרה בשאיפותיהם הבדלניות. כבר עתה לא ברור אם וכיצד ניתן להפסיק את מעורבותה של טורקיה בצפון סוריה, שעלולה להזיק למאבק בדאעש ובמשטר אסד. הצעות קלינטון הן למעשה אימוץ המדיניות האמריקנית הנוכחית של הימנעות מ"מגפים על הקרקע" אבל עם נכונות לנקוט בצעדים יותר אופרטיביים כנגד משטר אסד והמעורבות הרוסית, כמו כינון אזורים אסורים לטיסה בסוריה, בלי לנמק מדוע היא מאמינה שמדיניות זו תצלח בעתיד יותר מאשר עד כה. הצגת הדברים של טרמפ היא פשטנית, קליטה לאוזן הבוחר הממוצע, בדומה לקו שנקט הנשיא רייגן בשנות השמונים והנשיא בוש הבן למעלה מעשור שנים אחר כך, שקראו לברית המועצות או למדינות "הפורעות" - ציר או אימפריית הרוע. טרמפ לא הסביר את המשמעויות שנובעות למשל מסיוע של אסד למאבק בדאעש, או מסירוב של אסד ורוסיה למלא בדייקנות את התפקיד שהוא מייעד להם, ולכן הוא לא הציג חלופה ברורה לזו של קלינטון.

הצגת דאעש על-ידי טרמפ כהתגלמות הנבל האולטימטיבי וכשורש הבעיות במזרח התיכון, דהיינו, זיהוי דאעש כאיסלאם הרדיקלי, מסייעת לו לחלוק על קלינטון בשאלה המוסרית-אידיאולוגית הכבדה של הטיפול בטבח ההמוני בסוריה ובמיליוני הפליטים הסורים. בכך הוא משלב את ההתנגדות הגורפת לקליטת מהגרים ופליטים, ובמיוחד מהמזרח התיכון, כאשר לאלו הוא יכול גם להתייחס כאיום ביטחוני. אחת ההאשמות המבוססות היחידות של טרמפ נגד קלינטון היא בנקודה זו, שכן היא הציעה להגדיל ל-65,000 את מספר הפליטים שיורשו להיכנס לארצות הברית (מתחילת 2016 הורשו להיכנס כ-13.000). גם שינוי יחסי הכוחות המפלגתים בקונגרס לטובת הדמוקרטים לא ימנע את העימות בין המפלגות, שכן העמדה הפופוליסטית של טרמפ בנושא זה נקלטה בקרב צבורים רחבים.

בעימות עצמו לא עלתה השאלה המרכזית שברקע ההתלבטויות של ארצות הברית אשר למדיניותה במזרח התיכון ואילו משאבים היא מוכנה להשקיע למען השגת יעדים ושמירת אינטרסים. היעדים הנאצלים של בוש הבן ושל אובמה, שנועדו להתקין חברה אזרחית ודמוקרטית ולפתח דיאלוג בין תרבויות ודתות, התנפצו אל סלע המציאות האזורית עוד לפני "האביב הערבי". לפיכך, יורשו של הנשיא אובמה יסתפק ברשימת יעדים העשויה לכלול את החמישה שלהלן:

  • מניעת תפוצה גרעינית באזור ומן האזור.

  • מניעת יצוא הטרור הרדיקל-איסלאמי מתחומי האזור בסיוע שותפים אזוריים ואחרים

  • סיוע למשטרים באזור המוגדרים ידידותיים, בעיקר סיוע פיננסי וכן בציוד ובאימון צבאי, במטרה להכשירם להתקיים בכוחות עצמם.

  • השתתפות בניסיונות לעצב ולייצב יחידות מדינתיות בחלקים של האזור, המצויים בעת הזו בשלבי התפוררות.

  • השתתפות במאמץ בינלאומי במתן פתרונות לבעיית הפליטים - בעיקר סיוע פיננסי ליישובם במקומות ישיבתם הנוכחיים, וכן יישוב בארצות המוכנות לקלוט אותם.

זו רשימת יעדים שתואמת את הקווים שהציעה קלינטון בעימותים. טרמפ, ככל הנראה, יעסוק בעיקר בשאלה של חלקה של ארצות הברית במאמץ הצבאי לדיכוי דאעש. בעוד קלינטון נוטה לקבל נוכחות צבאית מוגבלת - כוחות מיוחדים, סיוע והדרכה - טרמפ נמנע מהתייחסות מפורשת לסוגיה ומדבריו משתמע כי יעדיף שאחרים יעשו את המלאכה והוא לא יבדוק בציציותיהם. נקודה נוספת הראויה לחידוד - קלינטון תותיר את המדיניות כלפי אירן על-כנה. טרמפ עלול להיגרר למדיניות פרובוקטיבית, שתכליתה לאפשר לו התנערות מההסכם או מחלקיו.

קצרת מועד

המתווה הזה משלב למעשה את הרעיונות שהועלו על-ידי קלינטון עם המשכיות מחלקו האחרון של עידן אובמה, כשמטרתו העיקרית היא בלימת הסחף האזורי שפרושו, בין השאר, התפוררות יחידות מדינתיות נוספות, בלימת הצלחות קרקעיות נוספות של תנועות טרור איסלאמיות וצמצום הדרגתי של גופי הטרור הקיימים עד לחיסול המאחזים הטריטוריאליים שלהם. זאת, כאשר העיקרון המגביל העיקרי נשמר: אי-הצבת כוחות לוחמים אמריקנים על הקרקע, מעבר למבצעים המצריכים נוכחות קצרת מועד ושימוש בכלי תעופה. הרעיון המנחה של טרמפ, שניתן לתרגמו כ-,FORTRESS AMERICA או "ביתי הוא מבצרי", ייושם ברובו כאשר לצד הקשחת המדיניות כלפי המנסים להגר לארצות הברית, היא תסכים לקלוט מספר מוגבל של פליטים מהמזרח התיכון במסגרת תוכנית קליטה בינלאומית. יישום המדיניות הזו אינו מחייב שינוי מהותי במשאבים האמריקנים המוקצים לניהול המדינה עצמה - דבר שיקל על הממשל הבא להתמודד עם הלחצים התקציביים האחרים.

המדיניות המזרח תיכונית של נשיאה הבא של ארצות הברית תשמוט קרוב לוודאי את הגנתם של משטרים באזור בשל צורך אמריקני להגן על מקורות אנרגיה. בעימות הטלוויזיוני ציינה קלינטון את עצמאותה של ארצות הברית באספקת צרכי האנרגיה שלה. על-אף התלות של בני ברית כגון יפן או אירופה במקורות אנרגיה כמו רוסיה והמזרח התיכון אלו לא יוכלו להישען על מחויבות אוטומטית להגנת מקורות האנרגיה הנוכחיים שלהם.

הניסיונות להשוות את המדיניות הזו, אם וכאשר תאומץ, לתקופות בעבר כמו למשל זו שבין שתי מלחמות העולם, לוקים בחסר, בין השאר בשל הקושי להשוות בין התקופות בכל הנוגע ליכולות טכנולוגיות-צבאיות - הגנתיות והתקפיות כאחת. עם זאת, קשה להתעלם מהשפעתם של גורמים חד-פעמיים עוצמתיים, כמו התקיפה בפרל הרבור או הפיגוע ב"מגדלי התאומים" על שנויי כיוון קיצוניים בדעת קהל האמריקני, ובעקבותיהם - שינויי מדיניות.

בכל אסטרטגיה שתבחר ארצות הברית תהיה חשיבות ניכרת לשיתוף הפעולה עם מדינות ויחידות מדינתיות במזרח התיכון, הגם שעיקרון זה יחייב את וושינגטון לעתים לבחור בין אינטרסים לערכים. בטורקיה, השותפה לארצות הברית בנאטו ובמזרח התיכון, הממשלה מחריפה את דיכוי האופוזיציה. גם למשטר במצרים מייחסת ארצות הברית התנהלות דומה. חילוקי הדעות בין הממשל האמריקני לממשלת ישראל לגבי פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני מעיבים זה מכבר על יכולתן של שתי המדינות לשתף פעולה בנושאים אזוריים. עם מגבלות ואילוצים אלו, כמו גם עם הצורך לתעדף אזורי התמקדות, יהיה על הממשל הבא להתמודד.

תאריך:  27/10/2016   |   עודכן:  27/10/2016
ערן עודד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אהוד יערי / Ehud Yaari   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אוסאמה בן-לאדן   אוסאמה חמדאן   אחמד בן חליפה אל-ת'אני / Hamad  Bin Khalifa Al Thani   אחמד יאסין   אחמד מוחמד שפיק זכי   אריק טראמפ   ביל קלינטון / Bill Clinton   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   ברני סנדרס   ג'ארד קושנר / Jared  Kushner   גארי ג'ונסון   גבי סיבוני / Gabi Siboni   ג'ון פודסטה   ג'ון קרי   ג'ורג' בוש / George W.  Bush   ג'יל שטיין   גלעד שר / Gilead Sher   דארל קסטל   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   הילרי קלינטון / Hillary  Clinton   חאלד משעל   חסן נסראללה   טד קרוז   טים קיין   טיפאני טראמפ   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   מארק מזווינסקי   מוחמד ניזאל   מוסא אבו-מרזוק   מחמוד א-זהאר   מרקו רוביו   סמדר פרי / Smadar Peri   עודד גרנות   עימאד אל-עילמי   צבי יחזקאלי   צבי מגן / Zvi Magen   צ'לסי קלינטון   קובי מיכאל / Kobi Michael   רובי מוק   רנטיסי עבד אל-עזיז   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg 

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הלבטים האמריקנים באשר לסוריה ולמזרח התיכון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב
האם דונלד טראמפ כבר חושב על פעילותו העסקית אחרי 8 בנובמבר, ומנסה למנף לשם כך את הימים האחרונים של מסעו לנשיאות? כמה פעולות שביצע המועמד הרפובליקני בימים האחרונים מרמזות שזו בהחלט אפשרות.
27/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
חשיפת הטיל הגרעיני הגדול ביותר של רוסיה, ימים אחדים אחרי שקלינטון האשימה את פוטין בריגול, איננה צירוף מקרים. המלחמה הקרה כאן ואינה הולכת לשום מקום
27/10/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
הדעות המרוככות כלפי וול סטריט שהציגה הילרי קלינטון בנאום סגור, שנחשף במסמכי ויקיליקס, השתלמו לה - ובגדול. נתונים חדשים מלמדים (26.10.16), כי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קיבלה תמיכה כספית ממגזר הכספים בהיקף חסר תקדים.
27/10/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
51% מן האמריקנים חוששים מאלימות ביום הבחירות לנשיאות, בעוד 13 יום - מגלה (26.10.16ׂׂ) סקר של העיתון UAS Today ואוניברסיטת סאפלוק. 20% מן הנשאלים אמרו שהם מודאגים מאוד מפני אפשרות שכזו.
26/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, מצהיר כי הוא אוהב את מדינת ישראל ורוחש כבוד לעם היהודי. בסרטון שפרסם מטה הבחירות של טראמפ בישראל טען טראמפ כי חשוב שלארצות הברית יהיה נשיא שמרגיש כפי שהוא מרגיש ביחס לישראל.
26/10/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות בארה''ב  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
יציבותה של הרתעה בצפון ובדרום  /  עמוס ידלין
שנה לגל הטרור הפלשתיני – גורמים והמלצות למדיניות  /  קובי מיכאל
ארצות הברית על סף התערבות צבאית בסוריה  /  אסף אוריון, אודי דקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il