|   15:07:40
דלג
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

אלעזר גרנות מרגל - הצחקתם אותי

גרנות ז"ל, משורר מוכשר, איש מוסר, ירושלמי עד קצה פדחתו, ואיש רעים להתרועע, מי שהפוליטיקה תפסה בגרונו והשתיקה את שיריו היפיפיים
15/11/2016  |   חנינא פורת   |   כתבות   |   תגובות
גרנות. משורר מוכשר [צילום: חנניה הרמן/לע"מ]

"באחד האמשים", ישבתי לתומי מול הטלוויזיה וראיתי את התוכנית של ר' ברגמן על "המרגלים בצמרת". נדרכתי מייד בשומעי את הסיפור על המשורר אלעזר גרנות, איש קיבוץ שובל ושאלתי עצמי הייתכן? מכיוון שנפגשתי עמו בצמתים אחדים בחיינו, ברצוני להאיר את עשייתו השירית-ספרותית של גרנות, שקופחה משום מה על-ידי הממסד הספרותי. יותר מכך, כשהייתי מורה בתיכון בשובל, נפגשתי אתו פעמים רבות וכך גם בהפגנות, בדיונים, ובהצבעות חשובות של השומר הצעיר-מפ"ם שהשתייכתי אליהם בעבר. ראיתי בו נציג כריזמטי של הנגב, של הקיבוץ, של הדור הצעיר ועיניו הכחולות והטובות הקסימו את כולנו.

כמחנך בכיתות הגבוהות, הזמנתי אותו לכיתתי לדבר על אירועי השעה ומלבד כמה תלמידים "פרובלמטיים" כולם האזינו בקשב רב. זכורני שפעם, לאחר שסיים את ההרצאה, ניסתי לדבר עמו "כמושך בעט למושך בעט" וביקשתי שיקרא בפני הכיתה משיריו וידבר עליהם. הוא צחק בקול וביטלני בתנועת יד ויותר לא שבנו לדבר על כך. לצורך הכתבה, קראתי בשלישית את כל שיריו, כולל אלה שתורגמו ללדינו וחשבתי - מה חבל שמסר כוחו לפוליטיקה ולא לשירה.

תולדות חיים
החפץ חיים. מקורבים

במלחמת העצמאות (1947־1949) שירת בפלוגת הסטודנטים ובגדוד חיל-רגלים ירושלמי, אחר עבר לחטיבה שבפיקודו של יצחק שדה, והשתתף בקרבות לשחרור הנגב
▪ ▪ ▪

אלעזר גרנות (גרינהוט) נולד בירושלים בשנת 1927. אמו הייתה קרובת משפחה של "החפץ חיים" ושל ישראל ב"ק, מייסד "חבצלת". למד ברחובות, בבית-הספר התיכון החקלאי בפרדס-חנה. בשנים 1944־1946 התנדב לבריגדה היהודית והשתתף בקרבות באיטליה ובפעולות החטיבה בארצות אירופה. עם שחרורו, חזר לירושלים ולמד באוניברסיטה העברית פילוסופיה, סוציולוגיה, וספרות עברית.

במלחמת העצמאות (1947־1949) שירת בפלוגת הסטודנטים ובגדוד חיל-רגלים ירושלמי, אחר עבר לחטיבה שבפיקודו של יצחק שדה, והשתתף בקרבות לשחרור הנגב. בימי המצור על העיר, נישא למלכה (לבית מוסאיוב) ונולדו להם שני ילדים. ב-1951 עברה המשפחה לקיבוץ סאסא. בספטמבר 1955, נהרגה מלכה אשתו בידי מסתננים שתקפו את האוטובוס בה נסעה. ב-1958 עברו אלעזר וילדיו לקיבוץ שובל שבנגב.

הביקורת התעלמה משני ספרי השירה פרי עטו: "להולכים בלילה" (1956) "ובפעמון הזה" (1965) והוא פנה לפוליטיקה. שימש מזכירה המדיני של סיעת מפ"ם בכנסת וב-1985 היה למזכיר הכללי של המפלגה. בשנים 1981־1988 נבחר לכנסת מטעם מפ"ם והמערך ושירת בוועדת חוקה, חוק ומשפט, בוועדת הכנסת ובוועדת החוץ והביטחון של הבית.

בשנת 2013 פורסם קובץ שירים נוסף שלו (שנאסף ונערך בידי בני משפחתו) בשם "שקיעה רכה". כזכור, שירים פרי עטו החלו להתפרסם כבר בראשית מלחמת השחרור ב'משא', 'על המשמר', 'אורלוגין' ועוד. כמו-כן החל בכתיבת רומן בשם "שתי שקיעות באפולוניה" על-רקע רצח ארלוזורוב שפרקים ממנו פורסמו בעל המשמר. אלעזר גרנות היה נשוי ליעלה (לבית רובין) ז"ל ולהם שבעה ילדים. הוא נפטר בספטמבר 2013 ונטמן בקיבוץ שובל.

משהו על מהות שיריו
שלונסקי. פרסם [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

אברהם שלונסקי שקיבל צרור שירים פרסמם אותם במוסף הספרות של על המשמר
▪ ▪ ▪

למרות איכות שיריו, נפקד מקומו מרשימת המשוררים הידועים. שירתו של גרנות דחוסת זיכרונות ודימויים. ערב הקרב על אבו-עגילה בשלהי מלחמת העצמאות, הוא מסר בידי מרדכי טביב צרור שירים שהועברו לא' שלונסקי והאחרון פרסמם במוסף הספרות של על המשמר. מתי מגד קרא והתרשם ועודד אותו להמשיך בכתיבה. גרנות הלך והתקרב מבחינה ספרותית לאמיר גלבוע וט' כרמי.

בין שירי מלחמה וזיכרון שלו בולטים "אל עץ אחר" שהוא שיר קינה על חבריו ממחלקת הל"ה (מחלקת ההר): "דרך יש מכפר עציון לירושלים/כיניתיה אהבה/את אשר אמרתי אנוכי לדני/לא אמר עוד גבר לאישה". והשיר ממשיך ומתאר את עץ האלון ענק הצמרת העומד בגוש-עציון. שיר זיכרון מרשים הוא "אבן ירושלמית שבהר".

הוא כותב בלשון השואבת ממקורות העברית העתיקה ומלשון ימינו. בטבע וביופיו, הוא נעזר כמסייע לעדות על המעשה, הקרב, הרעות. בשירו "כל הציפורים" ובשירים אחרים הרבה גרנות לכתוב על זיכרונות מבית סבא וסבתא ומתאר שם את שלשלת הדורות ואת העימות הבין דורי בשיר אפי, מלא אהבה לסבתא. מבחינתו, הנכדים, הדור השלישי, הם שבאים בטענות להוריהם שהפכו לחומרניים, צרכניים, אנוכיים, קטנים וצרי אופקים. דווקא הנכדים מעדיפים להתרפק על עולמם הישן והטוב של דור הסבים והסבתות שערכיו היו ברורים וביניהם הדת והמסורת.

שמאל אידיאולוגי בחרוזי השיר
פעלתני ואידיאולוגי [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

בקובץ מצוי גם שיר נהדר על מות משה ואין הקורא יודע אם הכוונה למשה הנביא אבי האומה או שגרנות סופד לאביו שנקרא משה אף הוא
▪ ▪ ▪

בספר שיריו "להולכים בלילה" אנו מוצאים עקבות לאמונתו הלוהטת באידיאולוגית עולם המהפכה והשמאל. שיר הנקרא "כנשר בגבהיו" מוקדש לזכרו של הדיקטטור סטאלין. בבית האחרון השורות כמו מתאבלות על אהוב נפש נערץ: "על ברכי ראשו הסב/עיניו-ידיו/הוא מת/חכמת עולם ולב גאון/עלי/מתים. שיר נוסף בקובץ נקרא שיר "יום שבעי בנובמבר" הוא יום המהפכה ברוסיה.

הוא מתחיל במילים "תכלת-תכלת-תכלת-תכלת/פעמון על הטללים/ואלף ציפורים משמש/צחוק צפוף כענבלים/הכה ורקע/הכה ורקע/עד כל הרקיעים יעופו..." השיר מזכיר במשקלו ונגינתו המוסיקאלית את השיר של מיאקובסקי "שמאל שמאל שמאל" שהוא שיר לכת פעלתני אידיאולוגי.

יתר על כן השיר מתכתב עם מילותיו של שלונסקי שתרגם את המנון "האינטרנציונאל" לעברית. עוד שורות בשיר: עננים של אופק:/נזר על צדעים/יום שביעי בנובמבר/וראש של לנין/...". בקובץ מצוי גם שיר נהדר על מות משה (אולי כדי לאזן את הערצתו לברית המועצות) ואין הקורא יודע אם הכוונה למשה הנביא אבי האומה או שגרנות סופד לאביו שנקרא משה אף הוא. אביו משה, גידלו ברחובות והיה מקורב למשה סמילנסקי רוכש הקרקעות הגדול בנגב.

שימוש בנוף הנגב בשיריו
סופת אבק [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

על אף שגרנות חי בקיבוץ שובל עשרות שנים, הוא נצרך לתיאורי נוף ודימויים מהנוף הירושלמי או הגלילי. רק בכמה מקומות הוא מזכיר את הנגב ואת נופיו. בשיר בו הספיד את מולה אגין, חבר קיבוצו, איש ישר דרך ועם עתיד מזהיר, הוא פותח דווקא בציטוט מספר הזוהר. בהמשך הוא מתאר את מרחבי סיני, והנגב. הברושים, שכה אפיינו את בתי העלמין ביישובי הנגב, הופיעו אף הם כדימויים חשובים. המילה "עפר" חוזרת שוב ושוב ואולי התכוון גרנות ללס המקיף את שדות שובל? מי ידע.

בשיר "כבר" (המופיע בקובץ המתורגם ללדינו) מרשה לעצמו גרנות לתאר באופן יותר מדויק תופעה מדברית-נגבית - העלעול. "סוף סופו של קיץ כבר/קור עכביש לאורך השדרה/קרב נא כמעט, וחגיגי/הצל עובר את קו חצות ימיך/בידיך שקרעו ברזל...נימה של רגע מתנוצץ/עלעול תוזז ראשון לאות/מגיח ואחריו גלגל/צנפת סחיש...צלילים זרים/על תל גדר פורטת רוח/באופק כבר סופה מתחוללה..." לפנינו קמה ועומדת סופת אבק בשלהי הקיץ האופיינית לאזור.

בשירו "משל" הוא מזדהה עם גיבור הציד נמרוד ושותל את דמותו ופועלו דווקא במדבר. בשירו "קרב וצר" הוא נאבק עם האור המסמא של שמש הנגב בצהריים: "אנוש לשבר אנוש כצהרים/אילן ונתק הולך/לא צל/לא מחסה/ולא מסתור/....כמה דורות/כמה תועים/כמה סיני/לא צל/לא/מחסה/ולא מסתור...".

שקיעה רכה
גורי. הקדיש [צילום: מן הטלוויזיה]

חיים גורי כתב בגב הספר: "המשורר א' גרנות לא הרבה לפרסם שירים. אך אלה שכתב והוציא לאור, זכו להד עונה מעברים מקרב אלה שאהבו את כתיבתו המיוחדת במינה
▪ ▪ ▪

הספר "שקיעה רכה" הוא אסופת שיריו האחרונה של גרנות שעוד הספיק לראותה לפני מותו. חיים גורי כתב בגב הספר: "המשורר א' גרנות לא הרבה לפרסם שירים. אך אלה שכתב והוציא לאור, זכו להד עונה מעברים מקרב אלה שאהבו את כתיבתו המיוחדת במינה, התמציתית, ועשירת המבע. אמרו שמספר שיריו נופל ממספר שנותיו.

והוא בן דורי, אף שצעיר בכמה שנים ממני. זו שירה עברית העולה מכל דורות שירתנו מאז ספר בראשית. שפתו של גרנות אינה קלה ואינה מתפענחת בניקל, בעושר דימויה ובסוד הצירופים. לא פעם חייב הקורא לשוב ולקרוא בכתוב. אך כבר אמרו זאת קודם, לפני, ששירה טובה מסרבת לא פעם להתפענח עד תום.

זו שירה אישית מאוד, החושפת גם מכאוב השייך לו וליקרים ללבו, אך היא מגיעה במיטבה אל המשותף לרבים מבני הארץ. יש בה מרוח התקופה, ומכובד המחיר. זו שירה מקומית מאוד, ירושלמית מאוד, אך הארץ כולה נגלית בה. ובעודה ארצישראלית עד כלות היא נוגעת בלורקה, ובאפוס ההומרי על אודיסאוס וכן היא שירת הים האחרון".

הפרוזה שלא בשלה
היו בפיו סיפורים מרתקים על פגישות עם ש"י עגנון, מ' בובר ואנשי רוח ירושלמים אחרים מאותה תקופה
▪ ▪ ▪

גרנות פרסם במוספי הספרות של "על המשמר" ובמאסף "אורלוגין" פרקים מרומן גדול שלא יצא לאור מעולם בשם "שתי שקיעות באפולוניה". במרכז הרומן עמדה פרשת רצח חיים ארלוזורוב בחוף ימה של תל אביב בשנת 1933.

המעטים שקראו את כתב היד דיווחו כי כמו בשיריו, גם ברומן נשמעת מוסיקאליות מיוחדת בצירופי המילים, ההתפעמות של החורגת מהשגרה, וההימנעות מקלישאות שגורות. לפי עדות חבריו בהנהגת מפ"ם ומר"ץ, גרנות היטיב לספר סיפורים על בית אבא, על המושבה רחובות ועל ירושלים. יתר על כן היו בפיו סיפורים מרתקים על פגישות עם ש"י עגנון (מי שהובילו יותר מאוחר לחופה), מ' בובר ואנשי רוח ירושלמים אחרים מאותה תקופה. למרות שחבריו הקרובים (חיים אורון ויאיר צבן) הפצירו בו רבות כי יעלה אותם על הכתב - הוא סירב. הכתיבה כנראה קשתה עליו.

בגבורות
חווית הקרב [צילום: דובר צה"ל/פלאש 90]

מעטים הם המשוררים היכולים לספר בשירה את חוויות הקרב תוך מתיחת ביקורת על עצם המלחמה, ניהולה וגילויים לא מוסריים שפרצו בקרב חיילנו
▪ ▪ ▪

בעת הגיעו לגיל 82, יצאו לאור 33 משיריו מתורגמים ללדינו בידי ד"ר אבנר פרץ חוקר שירתו של ר' נג'ארה. הספר המיוחד הזה נקרא "תרבות הדבש המתאפק". שורה דומה לביטוי זה כבר מצויה באחד משיריו שיצאו בשנת 1956. שם מוזכר "הדבש המתאפק" בהקשר לתאנים, להווי החיים הערבי-מזרחי, לערבסקות בשלל צורותיהן ולאהבת הדמיון השירי המזרחי. אלמנטים אלו נשמרו גם בוורסיה של שנות האלפיים. שירתו לדעת פרץ, העניקה לנו כמה מהשירים היפים ביותר בעברית.

יבול שיריו הוא בבחינת קב נקי ועל כך הרחיב פרץ באתר האינטרנט "הזמנה לפיוט". לדעתו של החוקר, פסוק משיר השירים שימש בסיס לשיר אהבה נפלא שכתב גרנות בשם "ביום שמחת ליבי". גרנות השתתף בזמנו בחבורת "לקראת" וזכה למחמאה שנאמרה עליו כי מעטים הם המשוררים היכולים לספר בשירה את חוויות הקרב תוך מתיחת ביקורת על עצם המלחמה, ניהולה וגילויים לא מוסריים שפרצו בקרב חיילנו.

השירים מתנגנים וברור מדוע משוררים וסופרים ידועים כמו חיים באר, חיים גורי, עזרא פליישר, מנחם ברינקר ומשה שמיר כינסו רבים מהם לאנתולוגיות שערכו. במצורף לספר יצא תקליטור (ניתן לצפות במצגות שלו במרשתת) בו ניתנים שירי גרנות בקולו ובכתב ידו המרהיב.

קול ייחודי – שיש להשמיעו בשנית
האסופה "שקיעה רכה" חידשה כמה מהם אך עדיין לא נכתב עליהם מחקר רציני
▪ ▪ ▪

שיריו הבודדים של גרנות אינם מוכרים לבני הנער ולסטודנטים ואינם מצויים בספרי הלימוד. מורשת שירתו נותרה ללא שקיבלה את ההד הספרותי הראוי. אומנם האסופה "שקיעה רכה" חידשה כמה מהם אך עדיין לא נכתב עליהם מחקר רציני ושמו הושמט מלכסיקון הספרות הגדול האחרון של פרופ' יגאל שורץ מאוניברסיטת בן-גוריון.

כמו דמותו שהיה בה רוך פנימי ויכולת הקשבה לזולת וליריב כך גם בשיריו בולטת המתינות, הניסיון לראות את האהבה, המשפחה, הקרב, העשייה והטבע כל הצדדים עד שלפעמים נושבת שם רוח פנתאיסטית. יש לתקן את המעוות ומהר.

לעיון נוסף
ברגמן ר', מרגלים בצמרת, אתר ynet, 26 באוקטובר 2016.
גורפיין ר', אבל הדברים היפים, תל אביב, 1980.
גרנות א', להולכים בלילה: שירים, 1956
גרנות א', בפעמון הזה: שירים, 1969
גרנות א', שקיעה רכה, 2013.
גרנות א' ופרץ, תרבות הדבש המתאפק, מבחר שירים 1948 – 2008,
סגל ע', לאט לך, לאט, עיתון 77, 2014.
פורת א', על צד שמאל, 2013
פורת א', נפקד נוכח, עיתון 77, 2010
תאריך:  15/11/2016   |   עודכן:  15/11/2016
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אלעזר גרנות מרגל - הצחקתם אותי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיתונאי פיליפ אסולין פירסם מאמר בעיתון "הטיימס של ישראל" לפני מספר שנים בו סיפר על ה"אביב הערבי-ישראלי" שמציע עטראף, בדואי המתגורר ברהט.
15/11/2016  |  רבקה שפק ליסק   |   כתבות
זה קרה. שמענו על זה שמועות כבר תקופה ארוכה אבל עכשיו, לאט-לאט, אנחנו רואים כיצד זה קורם עור וגידים לנגד עינינו. הדסקטופ, המחשב השולחני והנייד, לצורך העניין שלנו, הפכו להיות הכלי המשני בו אנשים צורכים את האינטרנט שלהם. פייסבוק, ווינט וגם חיפושים בגוגל, היום הכל קורה דרך הטלפונים הניידים, ובהתאם לכך, גוגל יוצרת הפרדה בתוצאות החיפוש, שיופיעו למשתמש בסמארטפון לבין תוצאות החיפוש במחשב.
15/11/2016  |  שחר גלעד  |   כתבות
מי שקורא בשיריה של חיה אסתר, קולט חיש מהרה שהוא על מרכבת פלאים, שהוא בעיצומן של חוויות מיסטיות - ובכתיבתה החושנית המסעירה, סוחפות אותנו המילים ובהן רסיסי אמונה, תפיסה, רעיונות, עולם פנימי עשיר ומורכב.
15/11/2016  |  הרצל חקק  |   כתבות
הד"ר האיטלקי אנטוניו סביניוני (Antonio Savignoni) פרסם מודעה בעברית והכריז בה על שירותי הרפואה שהוא מעניק כרופא פרנג'י, כלומר אירופי. ד"ר אמיל מושן (Emile Mauchanp) הצרפתי רופא בית החולים סן לואי, זעם על הטעיית הציבור, כאילו רמז ד"ר סביניוני, שהוא רופא בבית החולים הצרפתי. במבוכתו פנה ד"ר סביניוני אל מכרו הד"ר אהרן מאיר מזיא, רופא בית החולים ביקור חולים ושאל מדוע לא הזהיר אותו שהכתוב במודעה אינו מדויק, שהרי הוא סביניוני אינו דובר עברית
15/11/2016  |  סמדר ברק  |   כתבות
השופטת: רמה לאופר-חסון, בית משפט השלום בקריות
15/11/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il