|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

איש הנדל"ן של השבוע

עמוס מימון: עסקות גדולות, פרופיל נמוך

היזם האלמוני-יחסית, שהוא גם יהלומן, קנה מגרש לדירות להשכרה קנה ומכר את דפוס מעריב שותף בקבוצה לבניית מגדל משרדים מול הבורסה קנה חלק מפי גלילות, ומגרש להיי-טק בנס ציונה אשתו – פקידה בבורסה
18/11/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
אילוסטרציה

עמוס מימון הוא אולי יזם הנדל"ן הגדול הפחות-ידוע בענף, עם עסקי יהלומים כתוספת. הוא פועל מאחורי הקלעים, לא נחשף בדרך כלל, מקמץ בפרטים אישיים, שלא לדבר על תמונות. השבוע, חשף News1 את העסקה הגדולה האחרונה שלו, בבת ים. כמו בעסקות קודמות, לא עשה מימון עסקה זו אישית, אלא מאחורי חברה בעלת השם הסתמי "חלום בים". הפרטים המלאים-כמעט על העסקה נודעו, עם זאת, ל-News1. הם מצטרפים לעסקות גדולות אחרות שלו, וגם לתביעה משפטית הקשורה באחת מהן.

מימון זכה בימים אלו במכרז של עירית בת ים (באמצעות חברה כלכלית בבעלותה), לפיתוח ולחכירת מגרש בן 3.5 דונם, כדי לבנות עליו דירות להשכרה. "חלום בים" תשלם 22.75 מיליון שקל, מזה 10 מיליון דמי שימוש בקרקע, ועוד 12.75 מיליון שקל תמורת חכירת המגרש ל-49 שנים.

זכייתו במכרז של מימון, כלומר של חברתו, מעידה שהוא מוכן לקחת על עצמו סיכונים. ראשית, המגרש אינו בבעלות העירייה. לפני יותר מתשע שנים פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב, שיש להעביר את המגרש לבעלות העירייה, אך העסקה טרם הושלמה, לא ברור מדוע. לפיכך, לא תוכל "חלום בים" לקבל הלוואה בנקאית רגילה, כי הבנקים דורשים משכנתה ראשונה על המגרש. במקום זאת, יוכל מימון (כך הוא מקווה) לקבל הלוואה בנקאית, תמורת שיעבוד ראשון של זכויותיו במגרש לטובת הבנק.

סיכון שני נוגע לפרויקט עצמו. תב"ע שאישרה העירייה בעבר מדברת על בנית 115 דירות להשכרה. מימון מתבסס על הבטחת העירייה, כנראה של ראש העירייה יוסי בכר, לאשר הגדלת זכויות הבנייה ל-180, דבר שישפר כמובן את רווחיות הפרויקט. מה יקרה אם התוכנית המוגדלת תגיע לוועדה המחוזית, ולא תאושר?

בעיה נוספת היא, שהדירות ישמשו רק להשכרה, לפחות לחמש שנים. אסור למכור אף דירה וליהנות מרווחים רגילים של יזם. כדאיות העסקה תלויה בשכר הדירה, שיהיה נמוך ב-20% ממחיר השוק, ואפשר יהיה להעלותו רק בשיעור עליית המדד ועוד 1% לשנה, למשך חמש שנים. מימון תולה תקווה בכך, שיוכל לבנות חנויות בקומת הקרקע של הבניינים, ולמוכרן או להשכירן. כן יוכל להקים חברת ניהול, שתגבה דמי ניהול מהדיירים, ואולי תרוויח.

"צמרות סלע" ועסקה גדולה בבת ים

לפני ארבע שנים עשה מימון עסקה גדולה יותר. ב-21 באוקטובר 2012 רכשה חברת "צמרות סלע", בשליטתו, מגרש בן 18 דונם, ועליו בניין בן 5,100 מ"ר, שהיה בית הדפוס של מעריב, ברחוב קוממיות, בדרום בת ים. המוכרות היו חברות א. לוין אפשטיין ו"מעריב הוצאת מודיעין". מימון שילם 65 מיליון שקל. תוכניתו המקורית הייתה להרוס את הבניין הישן, ולבנות על המגרש מגדלי מגורים או משרדים, בעידוד העירייה, המבקשת לפתח את העיר. בינתיים, השכירה "צמרות סלע" את הבניין לחברת "אחוזת הירש", בבעלות שלמה בן צבי ואחיו הלל גולדבלום, בחוזה לחמש שנים, עם נקודות יציאה.

אחרי שנה כמעט בדיוק בוטלה תוכנית הבנייה. ישראל היום, של שלדון אדלסון, הגישה למימון הצעה מפתה, לרכוש ממנו את בית הדפוס והמגרש. החוזה נחתם בנובמבר 2013. ישראל היום שילם, על-פי פרסום מאז, סכום הנאמד בין 70 ל-90 מיליון שקל. נראה שמימון עשה עסק טוב, ורשם רווחי הנון של מיליוני שקלים.

מימון תובע 6 מיליון שקל מבן-צבי
שלמה בן-צבי [צילום: אדי ישראל]

בכך לא נגמר הסיפור. ב-2014 הגישה צמרות סלע תביעה בסך 6 מיליוני שקלים נגד קבוצת החברות בראשות שלמה בן-צבי. הטיעון: "אחוזת הירש" לא שילמה דמי שכירות המגיעים ממנה. מימון: "פניתי בכתב, וגם בפגישות בעל פה, מספר פעמים, לשלמה בן-צבי, ובקשתי ממנו שישלם את דמי השכירות, אך לא נעניתי".

בן-צבי והנתבעים האחרים הגישו כתבי הגנה, האומרים שחוזה השכירות בוטל לאחר שישה חדשים, תוך ניצול אחת האופציות, וכל דמי השכירות שולמו. בן-צבי מציג פתק בחתימתו, שבו נאמר: "עמוס שלום, השארתי לך במשרדי צ'קים על ששה חודשי שכירות. התשלום היה מכביד על הנזילות של "אחוזת הירש", ולכן אני כערב משלם לך את הצ'קים, כולל קנס". ההליך המשפטי עדיין לא הסתיים.

אבל, עמוס מימון הוא לא רק יזם נדל"ן אלא גם יהלומן, חבר פעיל בבורסת היהלומים ברמת גן. עיסוקו העיקרי הוא רכישת יהלומים ומכירתם ברווח. רעייתו סופיה עובדת כפקידה אצל אחד היהלומנים הגדולים, ומשכורתה בשנים קודמות הייתה כ-13,500 שקל לחודש. המשרד הרשום של חברת הנדל"ן שלו, "צמרות סלע" ו"חלום בים", נמצא בבניין הבורסה.

רכש מגרש למגדל משרדים מול הבורסה

הקשרים העסקיים עם יהלומנים ישראלים ואחרים עוזרים למימון לקדם את עסקי הנדל"ן של. זה כמובן לגיטימי והגיוני. בסוף 2007 רכשו חברת אזורים וקבוצת יהלומנים, שבה שותף עמוס מימון, מחברת קרנסט הייטס (סאני קהאן), מגרש בצומת עלית, ב-80 מיליון דולר. היזמים תכננו מגדל מגורים ומשרדים בן 270 מטר, הגבוה בישראל. אחר כך פוצל הפרויקט, כך שאזורים הייתה אמורה לבנות מגדל מגורים, והיהלומנים יבנו מגדל משרדים.

אזורים נסוגה אשתקד מהפרויקט, אך היהלומנים עם מימון ממשיכים לקדם את המגדל שלהם. לפני ארבעה חודשים אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה את התוכנית, למגדל בן 45 קומות, להפקדה. אם לא יהיו התנגדויות, תאושר התבנית בעוד מספר חודשים. סביר להניח שהיזמים יציעו ליהלומנים, שצר להם המקום במגדלים הקיימים של הבורסה, לרכוש או לשכור משרדים במגדל החדש.

רכש 15% ממתחם פי גלילות

באותה עת, באפריל 2013, עמד מימון בראש קבוצת משקיעים שרכשו מדלק ישראל, בשליטת יצחק תשובה, את חלקה, 15 אחוז, בחברת "פי גלילות". מימון וקבוצתו שילמו 69 מיליון שקל. הנכס העיקרי של פי גלילות הוא 165 דונם בצומת פי גלילות, רמת השרון, המיועדים לבנייה. באמצעות עסקה זו, נעשה מימון שותף לבעלים האחרים של המתחם - המדינה 55%, פז 20%, סונול 10%.

רכש 43 דונם בנס ציונה

חודש אחרי עסקת פי גלילות, רכש עמוס מימון מחברת גב-ים, אז אחת מהחברות של קבוצת דנקנר, 40 דונם בנס ציונה, המיועדים לבניית תעשיה עתירת ידע, או במלים אחרות בנייני היי-טק. מימון שילם 43 מיליון שקל.

יש המערכים את שווי הנדל"ן שבידי עמוס מימון ושותפיו בכ-200 מיליון שקל. מניין הכסף? ראשית, חלקם של השותפים. שנית, רווחים מעסקי היהלומים. שלישית, רווחים מעסקות נדל"ן, כמו זו שבה רכש ומכר את מגרש דפוס מעריב בבת ים. רביעית, מימון בנקאי, תמורת בטחונות כמקובל, כלומר רישום משכנתה על הנכס שנרכש.

הפרויקט בבת ים היה, כך נראה, יחודי לגבי עמוס מימון. כפי שנאמר לעיל, הוא לא יוכל לרשום משכנתה לטובת בנק מממן, אלא רק לשעבד זכויות. בנוסף, זו תהיה הפעם הראשונה, ככל הידוע, שהוא נכנס לבניית דירות להשכרה, ענף נדל"ן שהרווח עליו אינו מיידי, אלא מתפרס לאט-לאט לאורך שנים. מצד שני, בניית דירות להשכרה, חלקן לזוגות צעירים, חלקם תושבי בת ים (כך כתוב בחוזה), תאפשר למימון להציג עצמנו כיזם הדואג לא רק לרווחיו הפרטיים, אלא גם כיזם המקדם צדק חברתי ודיור בהשכרה לצעירים. בעסקי נדל"ן, גם המוניטין חשוב.

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  18/11/2016   |   עודכן:  18/11/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עמוס מימון: עסקות גדולות, פרופיל נמוך
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתחילים את השבוע עם מצב כוכבים הגורם מבוכה, ומציע לכל אחד לשמור על ערנות, כדי לא למצוא את עצמו בתוך סיטואציה לא נוחה שבה הוא מרומה, או נקלע לתוך מערכת הונאה. היו גם זהירים כשאתם בוחרים להתנדב ולעזור, מאחר שאתם עלולים להקלע למצב מביך, שבו מישהו "סידר" אתכם. בסוף השבוע, תתקשו להתבטא בישירות, ייתכן שלא יבינו אתכם או שאתם לא תבינו את הזולת. נסו לבחון ולבדוק כמה פעמים את הפרטים והכיוון לפני שאתם מחליטים סופית. ואם נשמור על הומור, כוונו את הנווטן האישי, ואת הנווטן במכונית כדי להתקדם בדרך הנכונה. השפעת הנפטון עלולה להטעות ולגרום לכם ללכת בדרך הארוכה או עלולה להוביל אתכם לדרך ללא מוצא.
18/11/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
שם התואר "פרנג'י" מקורו כנראה בשמם של הפרנקים, השבטים ששלטו במערב אירופה מהמאה השישית מהם יצאו גם הצלבנים, וכשהם הגיעו לארץ-ישראל כינו אותם כך הערבים
17/11/2016  |  סמדר ברק  |   כתבות
בעשורים האחרונים האחרון, גברה עד מאוד חולשתה הכלכלית של העיתונות המקומית בארץ ובכלל זה של רבים מהעיתונים המקומיים בארץ מה שקרוי מקומונים. וזאת בן השאר, על-רקע הופעת והתרחבות המדיה החברתית לסוגיה וסיבות נוספות . חלק מהמקומונים נסגרו ואחרים שורדים ומתקיימים מבחינה כלכלית בקושי רב. יש כמובן מקומונים מצליחים כלכלית וריווחים מאד, אבל אלה, ככל הנראה במיעוט. חולשת העיתונים המקומיים שכידוע חלק ניכר מהכנסותיהם מקורו ממודעות פרסום או חומר פרסומי אחר מהרשות המקומית או מוסדותיה או גופים המקורבים אליה, גרמה לכך שקיומם והישרדותם של רבים מהעיתונים המקומיים תלויה לא פעם בתקציב הפרסום שהם מקבלים מהרשות המקומית.
17/11/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
מחלוץ צעיר שהקים קיבוץ לפני 70 שנה, בעת עליית "11 הנקודות", היה לאיש רנסאנס ששום תחום מדעי-אמנותי-ספרותי לא היה זר לו
17/11/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
לאחרונה מתרבים המקרים בהם מי שמציגים עצמם כאשפי השקעות, תוך שהם מקימים "מיזמי נדל"ן" מפוקפקים או "בנקי השקעות" בניגוד לחוק, מהמרים על כספי אזרחים תמימים, מפסידים את כל כספם או נעלמים. סביבת הריבית הנמוכה במשק, הרחיבה את מספר ה"יזמים" שפונים לציבור הרחב, ברשתות החברתיות, בפרסומים במדיה או מפה לאוזן, תוך הבטחות לתשואה מובטחת גבוהה או במצגי שווא, מבלי להבהיר את הסיכון הגלום בהשקעה או את הסיכוי להתממשות העסקה. גם אם מיזם ההשקעה פועל על-פי המותר בחוק, עדיין קמה החובה על כל משקיע לבחון את הסיכוי לרווח מול הסיכון, קל וחומר לבחון שבעתיים השקעות שאינן מפוקחות.
16/11/2016  |  רונן סולומון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il