|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

נקרא לאגדה ונשאל את פיה

מקומן של אגדות חז"ל בחיינו, הדרמה התלמודית במבחן המציאות שלנו - רות קלדרון ועליזה שנהר פותחות לנו צוהר חדש דיון בשני ספרים, העוסקים באגדות חז"ל
20/11/2016  |   הרצל חקק   |   ספרים   |   תגובות
אלפא ביתא-קוראת במקור עטיפות [צילום: תפארת חקק]

קסם ופליאה ומסתורין - זאת התחושה, שעולה למקרא האגדות כובשות הלב, המפארות את דפי התלמוד. לרגע אתה תוהה, האם ניתן לחוש רֶטֶט למקרא אותיות עתיקות וסיפורים נושנים, והנה רחש רוח או סופה. אתה קרב למילים - ורואה לפניך תיאטרון רוחש-גועש, סיפורי חיים שמחכים, כי נקרב אליהם.

ספרים רבים נכתבו בעקבות אגדות חז"ל, ועדיין סיפורי העולם הקדום שנשכח, כל זה עדיין חידה בעינינו. נפתח בדברים שכתב ר' משה חיים לוצאטו, הרמח"ל . בדבריו מצאנו קצה חוט, וכך היטיב החכם הגדול לשורר ולספר, מדוע נכתבו אותן אגדות בצד ההלכות ודיוני החכמים:
"והיינו לכתוב אותם, למען לא יאבדו מן הדורות האחרונים, אך בדרכים נעלמים ומיני חידות, שלא יוכל לעמוד עליהם אלא מי שמסרו לו המפתחות, דהיינו הכללים שבהם יובנו הרמזים ויפורשו החידות ההן...דברי חכמים וחידותם צריכים לימוד, ושכָּל הקרֵב להם ואין המפתְּחות בידו, אינו אלא רוצה להיכּשל. ואולם אחרי הזהירם האזהרה הזאת, אם יבוא איש ויעפּיל לכנוס בהם - והמפתחות אינם בידו, וכָשל אחור ונשבּר...".

מה הם המפתחות להבין את הסיפור של חכמינו?

הסיפורים והאגדות הם אוצר גדול, הם מתנה, שהותירו לנו חכמינו, והיטיב חיים נחמן ביאליק להבין את חשיבותם לעיצוב הזהות שלנו, להעיר את רוחנו.

המשורר הלאומי היה גם אוצֵר לאומי, וכנביא בשער כתב ודיבר בזכות ה"כינוס". בעיניו, שמירת האוצרות הרוחניים הייתה מצווה קדושה. הכינוס - היה בעיניו המעשה הראוי לעשותו: לשמור את אוצרות היצירה העברית מדורי דורות, להפוך את היצירה שנוצרה לקניין עד: "למען ההווה והעתיד של האומה, יש לבור את מבחר היצירה הישראלית" בצֶדק ראה בכך משימה, שיש לגייס עבורה את מיטב הכוחות. וכך תיאר זאת: "ה'כּינוס' הוא תפקיד לאומי שהוא צריך להעסיק את הכוחות המדעיים והאמנותיים של האומה במשך הרבה שנים". יחד עם השותף לדרכו חנא רבניצקי שקד ביאליק על 'כינוסים' רבים - וכך יצאו לאור אוספים חדשים לשירי שלמה אבן גבירול, לשירי משה אבן עזרא, ואף למשנָה נשא עיניו.

היום, כשאנו קוראים באגדות חז"ל, אנו צופים בזירה נושמת, כאילו היינו בזירת סרטים רוחשת מצלמות וניצבים ובמאים. אנו עומדים משתָּאים לנוכח המצבים הטעונים ברגשות, בדמויות המסקרנות, הדילמות האנושיות, הלבבות הנקרעים לנוכח מחלוקות קדושות. פסוקים שנראו מתים קמים לחיים...על כפות המאזניים שאלות חיים, שאלות שמדברות גם אלינו. בכל רגע הלב מחכה, שייתנו לנו להיכנס ולהיות חלק מן הסרט...

מושכות אותנו אגדות, שבהן ציירו לפנינו סיפורים מחיי החכמים, שיח ושיג ביניהם על חייהם, על דרכם להבין את העולם, על ויכוחים שהיו בין חכמים, על הדרמה שרטטה בבתיהם, בין כותלי בית המדרש. הלב מבקש לפענח אותם סודות מפתים, שהרמח"ל קרא להם "חידה".

האם נוכל לקחת כל זאת ולהבין באמצעות האגדה הקדומה את חיינו, לתת פירוש לחייהם באמצעות המתחולל בחיינו, במציאות שלנו?

אנסה להתייחס לשני ספרים, שיצאו בשנה האחרונה, ספריהן של רות קלדרון ושל עליזה שנהר. תוך כדי דפדוף בדפי הספרים אנסה לבדוק, כיצד השכילו שתי החוקרות המנוסות, לספר את הסיפור של חכמינו - ודרכו להאיר באור אנושי סיפורים שנוגעים לעולמנו, להאיר את חיי החכמים כתיאטרון עכשווי?

אכן, כבר בימיו היטיב ביאליק לחוש, כי "אין מחיצה גדולה של ברזל מפסיקה בין ספרות האגדה לבין הספרות של זמננו ויש גשרים רבים המוליכים מספרות זו לספרות שלאחריה"...

דרמה תלמודית במנהרת הזמן
שתיהן יודעות למקד את המבט באותה סוגיה שגרמה לקרע הגדול. פולמוסים רבים היו לרבי אליעזר, אבל הפולמוס סביב תנורו של עכנאי הגדיש את הסאה, ויצר את השבר, את הסערה
▪ ▪ ▪

בשני הספרים, שאני מבקש להתייחס אליהם, יש רוח חדשה, יש רצון לקרב את הכתבים הקדומים למציאות החדשה, לקוראים החדשים. בין השיטין אנו קולטים פכים מחייהן שלהן, מסיפורן האישי של הכותבות. אם תקראו את הספרים במלואם, תיווכחו, שהחוקרות המלומדות ידעו לתבל את המחקר גם בשילוב סיפורים מחייהן. רות קלדרון היטיבה לעשות זאת בספרה "השוק. הבית. הלב", כך בסיפור על בריכת הדגים, באותו ספר, עמוד 17. עליזה שנהר חושפת וידוי אישי, כאשר היא מנתחת את דמותה של רבקה אמנו, בספרה על חוויות ילדות. - כך בספרה, עמוד 11.

רות קלדון מצד אחד, ועליזה שנהר-אלרעי מצד שני, שתי חוקרות חדות מבט ומלאות באהבה לכָּתוּב, בתחושה של תשוקה לגעת בחיים הקדומים, להבין את נפש הדמויות הקדומות. שתיהן לוקחות אותנו לסיפור הקדום - ואנו חשים חיש מהרה עד כמה אנו שבים במנהרת הזמן לדרמה התלמודית, צופים בתיאטרון סוחף, מרגש, מרתק מאין כמוהו.

אקח לדוגמה התייחסות של שתיהן לאותו סיפור תלמודי, הידוע כסיפור "התנור של עכנאי". זה הסיפור על רבי אליעזר בן הורקנוס, סיפור המאבק שלו בחכמים, סיפור הקשר הזוגי שלו עם אשתו אמא-שלום, החרם שהוטל על רבי אליעזר על-ידי נשיא הסנהדרין, השבר הגדול בין רבן גמליאל נשיא הסנהדרין שהטיל את החרם לבין אחותו אימא שלום, אשתו של רבי אליעזר.

אכן סערת נפש גדולה, ונשביתי בדרכן של רות קלדרון ועליזה שנהר לרדת לחקר הדרמה האנושית הגדולה שקשה שלא להתרגש ממנה, לחוש את הסופה הגדולה עד היום...

שתיהן יודעות למקד את המבט באותה סוגיה שגרמה לקרע הגדול. פולמוסים רבים היו לרבי אליעזר, אבל הפולמוס סביב תנורו של עכנאי הגדיש את הסאה, ויצר את השבר, את הסערה.

עליזה שנהר מתמקדת במחלוקת הגדולה שבין רבי אליעזר לחכמים: "באגדה הידועה על תנורו של עכנאי... רבי אליעזר טוען לפסיקה מן השמים, הווה אומר, לסמכות שאינה ניתנת לביקורת,סמכות שאי-אפשר להתווכח איתה ואי-אפשר להתדיין עמה, ושאין היא יכולה להימדד בכל אמת מידה שהיא מעבר לצו של הנס, ההתגלות" - כך בספרה של עליזה שנהר, עמוד 71.

רות קלדרון קוראת לסיפור התנור של עכנאי "הטקסט המכונן של בתי המדרש הישראלים". רות קלדרון מספרת את כל סיפור המחלוקת כסיפור חי ודרמטי, משל הייתה מחזאית שנקלעה לאותה תקופה וישבה לכתוב לדורות מה התחולל באותה פרשת דרכים מסעירה.

מסורת מול שינויים
וכך אנו עומדים נפעמים לכמה מעשי נסים של רבי אליעזר, ובת קול עומדת לצדו, כאשר הוא מכריז: "אם הלכה כמותי יכריזו על כך משמים"
▪ ▪ ▪

מעבר לסיפור הריב הגדול, היא יודעת לראות את הוויכוח בין איש המסורת מצד אחד, לבין החכמים שמייצגים דרך שונה, דרך חדשה, דור חדש: "אמירה זו הייתה קריאת תיגר על הזקן רבי אליעזר בעל המסורות. מעטים ונדירים העזו לעמוד מולו, משום שידוע היה שמעולם לא אמר דבר שלא שמע מרבותיו, ומשום זקנתו ומעמדו, ובמיוחד משום הפחד שהפיל על הלומדים הצעירים. רבי אליעזר היה שריד מדור הנפילים הקודם". כך בספרה של רות קלדרון, עמוד 37.

רבי אליעזר מגייס בת קול לצדו, והוויכוח מתלהט. כותבת על כך עליזה שנהר:
"החרם שהוטל על רבי אליעזר על-ידי רוב חכמי התורה מחזק את הטענה האומרת, כי התורה לא בשמים היא. ההנחה, שהתורה נמצאת בשמים פירושה, שהיא עניינם של יחידי סגולה, שמורה לאליטות ורק אנשים מסוימים יכולים להעבירה, התורה שאינה בשמים היא התורה שנגישה לבני אדם" - שם בספרה, עמוד 71.

על מהות הוויכוח בין החכמים לבין רבי אליעזר, כותב אלי ויזל בספרו "הנשמה התלמודית", בעמוד 99: "בישיבה המפורסמת של יבנה פרץ ויכוח חריף בעניין משפטי מסוך למדי, ורבי אליעזר הביע דעה הנוגדת את דעת עמיתיו. מדובר היה בתנור מחרס, מסוג מיוחד...חלקו חול וחלקו חרס. הוא פורק והורכב שוב על-ידי אדם בשם עכנאי, והשאלה הייתה אם טמא או טהור. על-פי ההלכה, החול שהוא יצירה אלוהית, אינו מקבל טומאה, ואילו החרס, שהוא מעשה ידי אדם, יכול לקבל טומאה".

רבי אליעזר מכשיר את התנור והחכמים קובעים שהוא טמא. לאחר שסיימו להתווכח בטיעונים משפטיים, משתמש רבי אליעזר בכישוריו המיוחדים וקורא: "אם הלכה כמותי, חרוב זה יוכיח", ואכן עץ החרוב נעקר ממקומו.

וכך אנו עומדים נפעמים לכמה מעשי נסים של רבי אליעזר, ובת קול עומדת לצדו, כאשר הוא מכריז: "אם הלכה כמותי יכריזו על כך משמים". החכמים אינם מקבלים את דבריו, ובת קול מכריזה: "מה לכם אצל רבי אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום".
העמדה המנצחת של החכמים מכריעה את הכף: אין משגיחים בבת קול, אין אנו נשמעים לקולות משמים אלא לדעת הרוב, והפסיקה 'אחרי רבים להטות' היא המנצחת, החכמים גוברים על רבי אליעזר - ומכאן הדרמה עוברת לפסים של מחלוקת חריפה, דרמה אנושית שוברת לבבות.

הסבך הרגשי - בין האח המנדה לבין הבעל המנודה

בין שני החכמים הגדולים יש אישה רגישה ויודעת ספר, אישה שייחוסה מגיע להלל הזקן. כיצד תוכל היא לעמוד בתוך האש הבוערת, כיצד תוכל לדאוג לבעלה שנפגע ובה בעת לשמור על אחיה נשיא הסנהדרין?

רבי אליעזר נשוי לאימא שלום, אשתו של רבן גמליאל נשיא הסנהדרין, וכאן אנו נקלעים לסבך רגשי קשה. שתי החוקרות אכן מיטיבות לצייר את הדרמה האנושית הזאת. רבן גמליאל משכנע את החכמים לנדות את רבי אליעזר, ואימא שלום אשתו של רבי אליעזר המנודה, חצויה ושסועה בין אחיה לבין בעלה.

הדרמה התלמודית יוצרת כאן פואנטה מיוחדת: על אימא שלום להשגיח על בעלה המחובר לנסים ולכוחות על טבעיים לבל ייפול אפיים ארצה ויתפלל על אי-הצדק שנעשה לו. מעבר לוויכוח בין מקומה של התורה וגבולות הפרשנות שלה - מעבר לפולמוס העקרוני, אנו מוטלים למערבולת אנושית רגשית וקשה.

כשלב ביניים על להתרה הסופית של העלילה, נשלח רבי עקיבא לבשר לרבי אליעזר על נידויו, והוא מתואר כלבוש שחורים, כמי שיושב במרחק ארבע אמות מרבו, לבל ייחשב כמי שהתקרב לחכם שנודה מחבריו.

את הדרמה הזו מיטיבות שתי החוקרות לספר ולתאר את המחלוקת המשפטית - ומעבר לה את הדרמה האנושית.

רות קלדרון הפכה את כל סיפור המחלוקת לסיפור חיים, לספרות חיה ועכשווית. מעמוד 34 עד 49 היא משרטטת בעט רגיש של סופרת מן השורה את הסיפור הזה, ואנו הקוראים נסחפים אחר אותה פרשה ישנה ומרגשת.

אילו היינו משבצים פנינה ספרותית זו בתוך תוכניות הלימודים בספרות, היינו אכן מתרגמים הלכה למעשה את הקשר שמצא חיים נחמן ביאליק בין ספרות חז"ל לבין הספרות העברית.

סיפור הנידוי כפרק נדיר של ספרות עברית
כעבור דקות ארוכות של שקט כבד פתח רבי עקיבא בקול כאוב: רבי, ושוב שתק
שתיקה ארוכה כמדומני... שחברים בְּדֵלים ממך
▪ ▪ ▪

אצטט דוגמה מן הדרמה שרות קלדרון מיטיבה לשזור אותה בחוטים עדינים. כאשר רבי אליעזר מציג עמדה כנגד כל חבריו - כותבת רות קלדרון: "באפלולית החדר אפשר היה לראות את לובן כל זוגות העיניים מביטות בזקן ועוברות ומביטות בחכם הצעיר, בשיער השיבה ובשיער הפשתן, במיושב ובמעומד. רבן גמליאל הנשיא, גם הוא הביט ושתק".
שם עמוד 37.

כאשר נשלח רבי עקיבא לבשר לרבי אליעזר על נידויו - מתואר המעמד הקשה בצורה מאופקת, חסכונית, תוך שימוש בניבים ובמילים שלקוחים מאותו עולם, מאותו בית חכמים, מן הצער הגדול של האובדן והאבל והקריעה: "מהמטבח הרימה אימא שלום את עיניה. שתיקתו המתמשכת של עקיבא יצקה אי-נוחות בחדר. לתדהמתם, במקום לשבת מול רבו, הלך רבי עקיבא ארבע אמות לסוף חדר ההסבה ושם התיישב ללא אומר על הרצפה.

כעבור דקות ארוכות של שקט כבד פתח רבי עקיבא בקול כאוב: רבי. ושוב שתק
שתיקה ארוכה. כמדומני... שחברים בְּדֵלים ממך.

הוא השפיל את עיניו פן יראה כיצד קורעת הבשורה את נועם השעה ומפֵרה את שלוות הבית. שמע את מורו קורע את בגדו כאֵבל. כבר נכח במעמד הקריעה לא פעם, אלא שתמיד קוראים את הבגד על מישהו אחר שמת, וכאן קורע אדם על עצמו. פניו היו כּבושות מטה, כשחלץ רבי אליעזר את נעליו ונפל לצדו על הקרקע כשצעק צעָקה גדולה וּמרה" - שם, עמוד 46.

עליזה שנהר מספרת על הרגע שרבי אליעזר כורע אפיים, על הפחד של אימא שלום, שתפילתו תוביל למותו של אחיה נשיא הסנהדרין, רבן גמליאל.

כותבת עליזה שנהר: "רבי אליעזר נפל אפיים ארצה. ראתה זאת אימא שלום ואמרה לו: "קום, כבר קטלת את אחי". ואכן נשמע קול שופר מביתו של רבן גמליאל, שבישר על מותו. לשאלתו של רבי אליעזר, מנין לה שתפילתו הרגה את אחיה, ענתה: "כך מקובלני מבית אבי אבא הלל הזקן: כל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה" - כלומר מי שגורם צער לאחרים, בסופו של דבר ייגרם לו צער" - ציטוט מספרה של עליזה שנהר, עמוד 72.

ספרה של רות קלדרון "אלפא ביתא תלמודי" בהוצאת ידיעות ספרים, 2014, 245 עמודים. וכן בספרה של עליזה שנהר-אלרעי, "קוראת במקור", על אגדות עתיקות וחדשות, הוצאת פרדס 2016, 240 עמודים.
תאריך:  20/11/2016   |   עודכן:  20/11/2016
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נקרא לאגדה ונשאל את פיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דינה לוין
20/11/16 17:37
2
נאצי ערבי רוצח
21/11/16 11:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספר הגות זה, על ארבעת כרכיו ועשרה שעריו, מהווה מאגר אנציקלופדי של ידע ומחקר המציג את הזיקה שבין ספרות ורפואה מנקודת מבטה הייחודית של המחברת, רופאה בהכשרתה המקצועית, אשר בשנים האחרונות עוסקת בכתיבת ספרי פרוזה והגות.
26/10/2016  |  לימור שריר  |   ספרים
ספר הגות זה על ארבעת כרכיו ועשרת שעריו, מהווה מאגר אנציקלופדי של ידע ומחקר המציג את הזיקה שבין ספרות ורפואה מנקודת מבטה הייחודית של המחברת, רופאה בהכשרתה המקצועית, אשר בשנים האחרונות עוסקת בכתיבת פרוזה וספרי הגות. הספר דן בנושאים בספרות ורפואה מנקודת מבטם של סופרים, משוררים, הוגי דעות ורופאים.
25/10/2016  |  לימור שרייבמן   |   ספרים
אתחיל את ביקורתי בווידוי אישי. אני אוהב ספרי מתח ובמיוחד את ספריו של פיטר ג'ימס שהטוב ביניהם הוא - פשוט עד מוות. אבל ספר זה אינו ספר בדיוני אלא על רוצח בשר ודם שרצח את נשותיו, ומי שגם צפה בתוכנית "עובדה" ואחר כך קרא עיתונים, כבר יודע על כך. למרות זאת מדובר בספר מתח הכתוב היטב ע"י תחקירן טלוויזיוני היודע מלאכתו, מה שמצדיק את הכיתוב בגב הספר ש"אסנהיים יוצא למסע תחקירי עוצר נשימה בין הנשים בחייו של האלמן הכפול: הוא פוגש את אשתו השנייה, שרונה בן אור מנתניה, את טלי רון מקיבוץ חצרים, את איריס נאור מבית קמה ואת ד"ר מריה (מאשה) זקוטצקי, הרופאה המרדימה מבית חולים "מאיר" בכפר סבא. כל אישה מסייעת לו לפרק עוד לבנה בחומות שבנה קופר סביב סיפורי חייו השונים, כל פגישה מספקת לו עוד רמז לפענוח התעלומה, וכל שיחה חושפת בפניו עוד טפח בשיטות העבודה של הרוצח, שידע לפרוט במיומנות אכזרית את נדיבות לבן ובדידותן של הנשים הללו לנכסים וכסף מזומן".
25/10/2016  |  יוסי ברנע  |   ספרים
מזמינה להציץ בספר המכיל תחנות בדרך אל נסיעה פיזית ונסיעה רגשית. אהבתי את הציור המיוחד על ים הנראה כמו מפת העולם, עליה יושב אדם על ברכיו כשביתו על כתפיו והוא נאחז במקל נדודים. בים משייטות שתי סירות מפרש, רמז לנסיעה בזמן פיזי ורגשי כאחד. איור העטיפה של הציירת גבריאלה ברוך. איור יפהפה המכיל את ששת שערי הספר: 1. גלות וגעגוע 2. בטן העוּד 3. אני האב 4. באמצע ה"אני" 5. ימי פפאיה 6. פרח המערות.
23/10/2016  |  יהודית מליק-שירן  |   ספרים
ספר שירה ראשון הוא כמעט תמיד ספר של כאב, של דחק, של פורקן, של בקיעת הנשמה ומהווה גם תהליך תרפויטי בפני עצמו. גם אם אין עדיין את התמקצעות הכתיבה, הרי שהוא נכתב מתוך דחף חזק ומתוך דם הלב שמכפרים בהרבה מקרים על הראשוניות שבו. מתוך כאב כזה נולד, אך גם בהתנסחות מפתיעה יותר מפעם ושתיים "חמלת אשת העורב", ספר ביכוריה של חגית מנדרובסקי.
10/10/2016  |  יוסף כהן-אלרן  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il