|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בין בעבדא לאל-קציר: סיבוב הניצחון של חיזבאללה

בעת הנוכחית, חיזבאללה זהיר מאוד ולא מוכן להסתכן בהסלמה מול ישראל, כמו גם בערעור לבנון וגרירתה למלחמת אזרחים. בראייתו, האינטרס המוביל כיום הוא ביצור מחדש של משטר אסד בסוריה וחיזוק הציר האירני מטהרן דרך בגדד, לדמשק וביירות
21/11/2016  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
עמדת יתרון [צילום: עבד ראחים חטב/פלאש 90]

כוח פוליטי
חיזבאללה מצוי כעת בעמדת יתרון מול יריביו בלבנון. אין עוררין על עוצמתו ועל שליטתו – הישירה והעקיפה – בנעשה במדינה. בעת הנוכחית, אין כוח פוליטי או צבאי שיכול לקרוא תגר עליו בלבנון. אולם, עוצמתו יכולה גם להיות לו לנקודת תורפה.

משבר פוליטי
הבנה של הממשל החדש בארצות הברית כי הסיוע ללבנון הוא בפועל סיוע לחיזבאללה – גם אם טרם הבשילה בשלב הזה - יכולה להביא לבחינה מחדש של הסיוע הכלכלי והצבאי ללבנון, למרות סיום המשבר הפוליטי במדינה. או אז, צפויה השפעה שלילית על כלכלת המדינה ועל יציבות מוסדותיה, באופן שיכול לעורר תסיסה רחבה נגד חיזבאללה ולהתחזקות האופוזיציה שלו – בדגש על המרכיב הסוני הרדיקלי.

   רשימות קודמות
  הפחדים הלבנוניים בשירות חיזבאללה

לאחר משבר פוליטי ממושך ששיתק את המערכת הפוליטית בלבנון, נבחר הגנרל מישל עון לתפקיד נשיא המדינה ונכנס לארמון הנשיאות בבעבדא. היה זה לאחר שהושג הסכם שכולו ניצחון לחיזבאללה ובעלי בריתו במחנה ה-8 במרס, על חשבון יריביהם ממחנה ה-14 במארס בהובלת זרם העתיד. כשבועיים לאחר מכן, ב-13 בנובמבר, ערך חיזבאללה מפגן צבאי בעיירה אל-קציר שבסוריה, לא רחוק מהגבול עם לבנון. הזמן והמקום לא היו מקריים. אל-קציר, הממוקמת על אם הדרך בין חומץ שבסוריה לטריפולי בלבנון, היא נקודת מפתח וסמל ההצלחה הצבאית של הארגון בסוריה, לאחר שנחל בה את ניצחונו החשוב בשנת 2013 - ניצחון ששם חותמת על המעורבות הגלויה בלחימה לצד משטר אסד ועל מיצובו כ'מגן לבנון' השולט במעטפת החיצונית לאורך הגבול עם סוריה. המפגן נערך ב'יום השאהיד' של הארגון, כשבוע לפני יום העצמאות הלבנוני. על-רקע סיום המשבר הפוליטי, לצד ההתרחשויות בסוריה, הפגנת הכוח מצד חיזבאללה העבירה - במודע או שלא - מסר עוצמתי כפול, כלפי פנים לאזרחי לבנון וכלפי חוץ לשחקנים האזוריים והבינלאומיים.

ברמה הפנים-לבנונית חיזבאללה צלח מאבק פוליטי ארוך. מאז מאי 2014, כשנתיים וחצי, לא כיהן נשיא בלבנון לאחר שהפרלמנט כשל למנות מחליף לנשיא היוצא מישל סלימאן. חיזבאללה לכל אורך הדרך תמך במועמדו מישל עון, ראש הזרם הפטריוטי החופשי ובעל ברית חשוב במחנה ה-8 במארס. המחנה היריב, ה-14 במארס בהובלת סעד אל-חרירי, הציב מנגד את מנהיג מפלגת הכוחות הלבנוניים סמיר ג'עג'ע, לאחר מכן העביר תמיכתו לסלימאן פרנג'יה ולבסוף נכנע ללחצים של חיזבאללה, כאשר הבין כי הזמן פועל לטובת האחרון, שמבסס את מעמדו השליט בלבנון. כך, מחנה ה-14 במארס הסכים לתמוך בעון בתמורה למינוי חרירי (בפעם השנייה) לראשות הממשלה. העמידה העיקשת של חיזבאללה במשך תקופה כה ארוכה תוך כיפוף יריביו, מלמדת על חוסנו ועל אורך רוחו, שהניבו פירות והביאו להשגת התוצאה הרצויה מלכתחילה. ההישג של חיזבאללה אף מהווה מכה נוספת לערב הסעודית במאבק על ההשפעה בלבנון מול אירן, שהתחזקות שלוחתה השיעית בלבנט מחזקת את אחיזתה האזורית.

אכיפת חוק

חשוב לציין כי לאורך כל תקופת המשבר, חיזבאללה לא השתמש בכלים צבאיים והעדיף פתרון פוליטי שאין בו סכנה של הדרדרות למלחמת אזרחים. הפיכתו בפועל ל'מגן לבנון' ושליטתו בגבול לבנון-סוריה כמענה לפעילות הארגונים הסלפיים-ג'יהאדיים הקנו לו מעמד חסר תקדים, שיכול היה לנצלו להשתלטות גלויה על מוסדות השלטון ואכיפת החוק. אולם, הוא העדיף להמתין ולנצח בשדה הפוליטי, כביטוי לזהירות שננקטה מצדו בהפעלת מנופי השפעה בתוך המדינה וחוסר רצון להיקלע לעימות פנימי אלים. כעת, משהוכיח את עוצמתו הפוליטית, המפגן באל-קציר נתפס במובן מסוים כביטוי לעוצמתו הצבאית ולעליונותו על כוחות הביטחון המדינתיים הלבנוניים (ואולי לשם כך נבחרו למפגן הכוח אמצעי לחימה מערביים), כמו גם צידוק נוסף מבחינתו לחשיבות מעורבותו בסוריה כמגן על לבנון מזליגת המלחמה לשטחה. הצידוק חיוני עבורו בשל הביקורת הקשה שאליה הוא חשוף בלבנון בגין המעורבות בסוריה: יריביו הסונים והנוצרים טוענים שמעורבותו של חיזבאללה במלחמה בסוריה מייבאת את המלחמה לארצם וגוררת את לבנון למרחץ דמים. יותר מכך, גם בתוך העדה השיעית אין תמימות דעים. המחירים הכבדים בנפש שוחקים את האהדה לחיזבאללה ומדיניותו (אם כי הביקורת לא יוצאת מכתלי העדה וכלפי חוץ נשמרת הסולידריות). בהקשר זה, הפגנת כוח, כזו שהייתה באל-קציר, היא זריקת עידוד לציבור השיעי.

גם ברמה האזורית והבינלאומית המפגן מהווה תקדים. זו הפעם הראשונה שחיזבאללה מתהדר בעוצמתו הצבאית מחוץ לאדמת לבנון, שלא בשדה הקרב. אירוע כזה, מצד ארגון לא-מדינתי על אדמת מדינה זרה, אינו שגרתי. מלבד המשמעות הסמלית של אל-קציר, ההתפתחויות האחרונות בסוריה ובמערכת הבינלאומית מחייבות את חיזבאללה לשמר את תפקידו ומעמדו במלחמה בסוריה. הקרבות העזים בחלב נמשכים ומצריכים תשומות ניכרות מהקואליציה התומכת באסד, המורכבת מרוסיה, אירן וחיזבאללה. השתלטות הקואליציה הפרו-אסדית על חלב תבצר את מעמדו של אסד כאופציה השלטונית היחידה. עמוד השדרה הסורי מחלב עד דמשק - שאל-קציר מצויה בטבורו - הוא הקרקע היציבה ביותר עבור אסד ונשמרת בה העליונות שהושגה במידה רבה בסיוע חיזבאללה. ברקע, נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ מרמז על כך שהוא מעוניין להעניק את "התיק הסורי" לרוסיה, כך שיתכן כי הפגנת העוצמה של חיזבאללה מכוונת גם כלפי רוסיה, עם הפנים לעבר היום שאחרי השתלטות אסד מחדש על סוריה.

מאזן הכוחות

סוגיית השימוש בציוד אמריקני במפגן, עוררה את מרב התגובות בשיח הלבנוני, שבמסגרתו עלו תהיות על משמעות הדברים. המחזה של לוחמי חיזבאללה על גבי נגמ"שי 113M הוביל בשיח זה למסקנה המתבקשת כי נשק שארצות הברית מספקת לצבא לבנון מועבר לידי חיזבאללה. אין בכך הפתעה לאף אחד מהצדדים, אך לעתים נדרש "לראות כדי להאמין". הדומיננטיות הצבאית של חיזבאללה, לא רק כלפי חוץ אלא גם בשמירה על הסדר בלבנון, החלישה את מעמד כוחות הביטחון המדינתיים וטשטשה את הגבולות בינם לבין הארגון השיעי, עד כי יש הגורסים כי חיזבאללה שולט בצבא לבנון. הדבר מאתגר את הרעיון של ארצות הברית ומדינות אירופיות, כמו צרפת ואיטליה, כי יש לחזק את צבא לבנון לשם שינוי מאזן הכוחות הפנים-לבנוני והחלשת השפעתו של חיזבאללה. הפנמת מצב זה - תמיכה בצבא לבנון ובממשלת לבנון משמעותה חיזוק חיזבאללה - הביאה את ערב הסעודית בתחילת 2016 להקפיא את הסיוע שלה ללבנון. צבא לבנון, שהבין את משמעות הדברים ומנסה לשמר את התמיכה האמריקנית בו, ביקש להרגיע את ארצות הברית וטען שאמצעי הלחימה שהוצגו באל-קציר אינם שייכים לו. לפי דיווח אחר, הנגמ"שים שחיזבאללה התהדר בהם הם בכלל שלל שנלקח מצבא דרום לבנון (צד"ל), שנתמך על-ידי ישראל לפני שחדל להתקיים בשנת 2000. חוסר הבהירות אשר לאופן השימוש בסיוע שמועבר ללבנון והחשש כי בסופו של יום הוא מוצא את דרכו לחיזבאללה יכול להציב לפתחו של המערב, ובפרט לפתחו של נשיא ארצות הברית החדש, דונלד טראמפ, דילמה מהותית בדבר המשך הסיוע הצבאי ללבנון.

לסיכום, חיזבאללה מצוי כעת בעמדת יתרון מול יריביו בלבנון. אין עוררין על עוצמתו ועל שליטתו - הישירה והעקיפה - בנעשה במדינה. בעת הנוכחית, אין כוח פוליטי או צבאי שיכול לקרוא תגר עליו בלבנון. אולם, עוצמתו יכולה גם להיות לו לנקודת תורפה. הבנה של הממשל החדש בארצות הברית כי הסיוע ללבנון הוא בפועל סיוע לחיזבאללה - גם אם טרם הבשילה בשלב הזה - יכולה להביא לבחינה מחדש של הסיוע הכלכלי והצבאי ללבנון, למרות סיום המשבר הפוליטי במדינה. או אז, צפויה השפעה שלילית על כלכלת המדינה ועל יציבות מוסדותיה, באופן שיכול לעורר תסיסה רחבה נגד חיזבאללה ולהתחזקות האופוזיציה שלו - בדגש על המרכיב הסוני הרדיקלי. המרחק ממציאות כזו הוא רב כעת, אך התפתחויות בכיוון זה עלולות אף להביא לעימות של חיזבאללה מול ישראל, אם יחליט כי יהיה בכך רווח עבורו בזירה הלבנונית. בעת הנוכחית, חיזבאללה זהיר מאוד ולא מוכן להסתכן בהסלמה מול ישראל, כמו גם בערעור לבנון וגרירתה למלחמת אזרחים. בראייתו, האינטרס המוביל כיום הוא ביצור מחדש של משטר אסד בסוריה וחיזוק הציר האירני מטהרן דרך בגדד, לדמשק וביירות.

תאריך:  21/11/2016   |   עודכן:  21/11/2016
עומר עינב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין בעבדא לאל-קציר: סיבוב הניצחון של חיזבאללה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
הרחבת הפעילות הצבאית של רוסיה במזרח התיכון, מעלה את החשש שהתנגשות בין כוחות רוסיים לבין כוחות של צה"ל היא רק עניין של זמן
03/11/2016  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
אחת עשרה שנים משמש מחמוד עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ אך התקופה הזו של שלטונו תיחשב לאחת התקופות הקשות והרעות בהיסטוריה הפלשתינית שבה התרסקה האחדות הלאומית הפלשתינית לרסיסים דבר שפגע לדעת פלשתינים רבים במאבק הפלשתיני נגד ישראל ובמאמצים הפלשתינים להקים מדינה עצמאית. בתקופה זו, ליתר דיוק ב-2007, השתלטה תנועת חמאס בכוח על רצועת עזה וגירשה ממנה את אנשי הרש"פ, כתוצאה מכך נוצרו נתק ופיצול בין הגדה לרצועת עזה.
02/11/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בים המלל מסביב לדיון האנטי-ישראלי במועצת הביטחון והופעתו המקוממת של נציג "בצלם", התעלמה דעת הקהל מ"פרט קטן": תפקידה של מצרים כאחת היוזמות של חגיגת השטנה הזאת. לא נעים. הרי מדובר באחת ממייסדות החוג החדש של חובבי ישראל במזה"ת, "המועדון האזורי", התקווה האחרונה להצלת השלום, לאחר שנכזבה התוחלת מן הפרטנר הפלשתיני. אנחנו מהלכים עם הגנרל סיסי על בהונות הרגלים ומשחררים רק רמזי רמזים על חוויות משותפות אינטימיות - מודיעיניות, ביטחוניות - הכל בחשאי, שלא לקלקל (את מה, בעצם?). אבל מה עושים והפרטנר החדש, שאין לו עכבות כאלה, מנחית עלינו לעיני כל, בכיכר העיר של העולם, יריקה עסיסית שכזאת? ישראל הרשמית עשתה עצמה כאלו ירד גשם. וכך, גם בסיבוב החדש, ה"אזורי", ישראל היא ילד-הכאפות.
01/11/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מה עוד לא נתנו לך, ממלכת ירדן, וניתן?
01/11/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
הטבח בכפר קאסם היה מעשה שלא יעשה ע"י נציגים רשמיים של מדינת ישראל נגד אזרחים ערבים. האחראים לטבח הועמדו לדין והורשעו וכפי שהנציג הערבי העיד בכנסת בן-גוריון עמד דום לזכר הנרצחים. בקיצור, ישראל הרשמית לקחה אחריות והתנצלה.
01/11/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מצרים לקראת חוזה חברתי-כלכלי חדש  /  אופיר וינטר
הזדמנות לביצור היחסים המיוחדים  /  עמוס ידלין
איום של צבא התקנים - מקושרים לרשת  /  גבי סיבוני, טל קורן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il