|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

איש הנדל"ן של השבוע

4 חדרים ברחביה ב-1.78 מיליון

השמאי קובי ביר: "הקונה שילם בזול, כי הקרקע בבעלות הכנסייה, והדירה תעבור לידיה בחינם בעוד 18 שנים" חושף עסקות ופרשות סביב החכרת ומכירת מגרשים יקים של הכנסיות בכל הארץ
25/11/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
ביר. מבנים ובניינים בבעלות הכנסיות

"איש עסקים קנה בימים אלו דירת 4 חדרים בבנייני ראש רחביה, במרכז ירושלים" - מספר השמאי עו"ד יעקב (קובי) ביר. הדירה הייתה שווה בעבר 3 מיליון שקל, והקונה שילם בעדה רק 1.78 מיליון שקל. מדוע? כי הקרקע והבניינים חכורים מהכנסייה הקתולית, ויחזרו לבעלותה המלאה, בחינם, בעוד 18 שנים".

ביר (53) מומחה בולט לנושא הנדל"ן של הכנסיות, ממשיך ומספר: "שאלתי את הקונה מדוע רכש נכס שהוא למעשה חכירה ל-18 שנים. הוא השיב לי: אשתי רוצה לגור ברחביה. קניתי את הדירה במחיר מציאה, ל-18 שנים. אחר כך, שיטפלו בזה הילדים. השארתי להם נכסים אחרים די והותר".

ביר הרצה על עסקי הנדל"ן של הכנסיות בישראל, בכינוס השנתי ה-31 של שמאי המקרקעין שנערך השבוע. עשרות ומאות בניינים בישראל, וביחוד בירושלים, בנויים על קרקעות בבעלות הכנסיות השונות. הנכסים הוחכרו ליהודים, בדורות הקודמים, בחוזים ארוכי טווח. פתאום מתברר שהיום שבו יש להחזיר את הנכס לכנסייה הולך ומתקרב.

התסבוכת הזו לא מפתיעה את מי שעקב אחרי הנושא בעבר. לפני שנות דור, ב-15 באוקטובר 1993 חתם מונסיניור ד"ר ר' מאטס, שהיה הממונה על נכסי "מסדר האבות נוטרדאם דה ציון", על מסמך, בו הצהיר: "אנחנו הבעלים הרשמים של המגרש הידוע כראש רחביה. ב-1935 החכיר המסדר את המגרש לרפאל חביב, לבן ציון פולצ'אק ולאהרון נתנאל, ל-99 שנים שיסתיימו ב-13 בנובמבר 2034". נשארו פחות מ-18 שנים ליום הקובע.

מה יקרה אז?

ביר: "בנייני המגורים והמגרש יחזרו ללא תמורה לכנסייה, והדיירים יאבדו את הנכס ואת זכויותיהם".

איך אפשר להציל?

ביר: "הכנסייה מוכנה עקרונית להאריך את חוזה החכירה ב-49 שנים, אך דורשת תשלומים גבוהים. רוב הדיירים בראש רחביה - וגם בבניינים אחרים - הם אנשים מבוגרים, שאין להם אמצעים כספיים לשלם סכומים אלו".

"הכנסייה לא תרצה להיראות כמגרשת יהודים מבתיהם"

האם אתה סבור שהדיירים באמת יוכרחו לצאת מדירותיהם?

ביר: "אני מעריך שזה לא יקרה. הכנסייה הקתולית לא תרצה להופיע בעולם כמי שמגרשת יהודים מבתיהם בירושלים. יחפשו פתרון, שכיום קשה להעריך מהו".

קובי ביר הוא בנו של המתווך הירושלמי הוותיק טוביה ביר המנוח, שהיה מגדולי מתווכי הנדל"ן בארץ, ואף כיהן כיו"ר עמותת המתווכים הארצית. אבא-ביר נפטר ב-1988. הבן הלך בעקבות האב, ואף כיהן כיו"ר הסניף הירושלמי הגדול של עמותת המתווכים. בשנים האחרונות הוא שם דגש על עבודתו כעורך דין וכשמאי מקרקעין. ביר מעיד בבתי משפט בנושאי נדל"ן, אם מצד אחד הצדדים ואם כעד-מומחה מטעם בית המשפט. הוא נשוי לליאורה, אחות בבית החולים שערי צדק, ואב לחמישה ילדים.

ביר מרצה בכינוסי נדל"ן, בעיקר על הנושא שבו הוא מתמחה - קרקעות הכנסייה. השבוע הרצה בעניין זה בפני מאות שמאים. גם מי שמכיר את הנושא היה מופתע. הדברים הבאים מבוססים בחלקם על הרצאתו, ובחלקם על חומר משלים ותשובותיו על שאלות News1.

אחד הפתרונות לבעיות ראש רחביה ובניינים דומים אחרים הוא, שיזמים ירכשו את הדירות במחיר נמוך. הם מעריכים שיוכלו בעתיד להתמודד עם הכנסייה הקתולית.

הבעיה היא רק בראש רחביה?


ביר: בעיה דומה קיימת ברחוב נרקיס, בבנייני גן רחביה. בבעלות הכנסיות 4,750 דונם בירושלים, מהם 4,200 לשימוש עצמי, ו-550 דונם שהוחכרו לפרטיים, לחברות ולגופים רשמיים, בחוזים ישנים לטווח ארוך".

הכנסייה הקתולית היא הגדולה בעולם. אבל בירושלים - אומר ביר - מחזיקה המתחרה, הכנסייה היוונית-אורתודוכסית, ברוב הנכסים. יש לזכור שהחוק קובע, שבעל המגרש הוא אוטומטית גם הבעלים של כל מה שבנוי עליו.

הכנסת ובניין בדרום ת"א שלהם

מה שייך להם?

ביר: "חלק מהמגרש שעליו עומד בניין הכנסת, בית הנשיא, בניין "היכל שלמה", מגרש גן הפעמון, מגרשים ברחוב קרן היסוד וברחוב בלפור, וכן מגרשים ובנייני מגורים בגבעת אורנים, שיש להחזירם לכנסייה בשנת 2069".

רק בירושלים?

ביר: "בכלל לא. בבעלות הכנסיות מגרשים בנצרת, בטבריה, במדבר יהודה, ברמלה, בחיפה. לפני שנתיים פינתה אחת הכנסיות דיירת בבניין בחיפה השייך לה. הדיירת פנתה לבית משפט, אך הוא אישר את פעולת הכנסייה. הדיירת לא קיבלה דבר".

טוב שבתל אביב לפחות אין בעיה.

ביר: "לא מדויק. באחרונה נודע לי על בניין בדרום תל אביב, העומד על מגרש בבעלות הכנסייה הפרוטסטנטית. בנמל יפו כנסיית סן מיכאל יושבת במתחם נמל יפו. פרויקט גבעת אנדרומדה ביפו נבנה על מגרשים בבעלות אחת הכנסיות, ובמקרה הזה הצליחו היזמים למכור, תמורת חלק מהדירות".

מדובר בכמה כנסיות, לא רק באחת?

ביר: "לא כמה כנסיות, אלא עשרות. הנצרות המקורית התפצלה שוב ושוב. להערכתי, יש בירושלים לבדה נכסים ל-15 כנסיות. לכל אחת יש אנשי דת השולטים בה. זה מסבך כמובן את הטיפול הנדל"ני והמשפטי ואת ניהול המשא-ומתן. לכל כנסייה יש מדיניות משלה בנושא הנכסים".

האפיפיור יאשר

הכנסיות מוכרות מגרשים?

ביר: "הכנסייה היוונית-אורתודוכסית איננה מוכרת. חשוב לה להחזיק נכסים בעיר הקדושה להם. היא מוכנה לכל היותר להחכיר לטווח ארוך. הכנסייה הקתולית מוכרת מפעם לפעם מגרש, אבל נדרש אישור אישי של האפיפיור. הכנסייה הרוסית מכרה לישראל את רוב שטח מגרש הרוסים, ב-4.5 מיליון דולר, שרובם שולמו בתפוזים ולא במזומן.

מדוע מוכרים?

ביר: "מטעמים כלכליים. הכנסיות זקוקות לכסף".

מי מאשר החכרות בכנסייה היוונית-אורתודוקסית?

ביר: "פסק דין שניתן באחרונה בבית משפט בחיפה דחה את טענת אחד הפטריארכים, שהוא הבעלים של הקרקע וסמכותו לעשות עסקות. בית המשפט קבע, שהפטריארך הוא רק הנאמן של הכנסייה. כל עסקה שיחתום חייבת לקבל אישור של ה"סינוד", ועדה של 24 אנשי דת בכירים של הכנסייה".

ב-2000 מכרה הכנסייה קרקעות רבות בירושלים בעסקה מפורסמת.

ביר: "כן, עשו עסקה והתברר שהיא פסולה. אנשי עסקים חתמו על חוזה, שלפיו קנו מהפטריארך קרקעות יקרות בירושלים ב-20 מיליון דולר. אחר כך התברר שזה היה זיוף והונאה. אנשי העסקים הועמדו לדין פלילי והורשעו, והעסקה כמובן בוטלה. פרשה זו מלמדת, כמה צריך להיזהר בעסקות כאלו".

מדוע אין כביש מהיר לבית שמש

אלו רק נושאים של נדל"ן וכסף?

ביר: "לא תמיד. הוותיקן הוא גוף מרכזי וחזק בעולם. לפני שנים ביקשה המדינה לסלול כביש מהיר מירושלים לבית שמש. התברר שקטע ממנו עובר דרך קרקע בבעלות הכנסייה הקתולית. הוותיקן הודיע חד-משמעית, שאם מדינת ישראל תעז להפקיע מטר רבוע אחד של המגרש שלו - ינותקו היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. אז אין כביש מהיר לבית שמש".

איך בכל זאת קונים מהם?

ביר: "קשה מאוד, אבל לעתים אפשרי. הכנסייה איננה תאגיד, חברה או שותפות, ואפילו לא עמותה. כדי שאפשר יהיה לעשות עסקות איתה, הכירה המדינה בזכויות שיש לה על הקרקעות,, ובתי המשפט קבעו שהיא 'תאגיד למעשה', ואפשר לעשות אתה עסקות".

בדיקת News1 העלתה, עם זאת, כמה עסקות שיצאו לפועל:
  • קבוצת אלרוב, בראשות אלפרד אקירוב, שכרה מהכנסייה את מנזר וינסנט דה פול, בתוך המרכז המסחרי ממילא. לאחר משא-ומתן ממושך וקשה, אישרו הדרגים הבכירים עסקה חריגה, שבה הוסכם להחכיר את המנזר לתקופה ארוכה מהמקובל, 125 שנים.
  • איש עסקים ישראלי הצליח לפני שנים לקנות מהוותיקן את בניין טרה סנטה בירושלים, ב-5 מיליון דולר.
  • היזם מרדכי אביב חכר לפני כ-25 שנים ממנזר נוטרדאם דה ציון, שהוזכר למעלה, את רוב מגרשי מנזר רטיסבון, במרכז ירושלים, ובנה בניין דירות יוקרתי. אגב, מנזר רטיסבון קרוי על שמו של יהודי מומר.

קובי ביר: "אני מקווה שבבוא העת אפשר יהיה לעשות עסקה סבירה עם הכנסייה לגבי ראש רחביה, גן רחביה ובניינים אחרים בירושלים. בינתיים, ימשיכו מחירי הדירות שם לרדת, ככל שמתקרב מועד הפינוי".

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  25/11/2016   |   עודכן:  25/11/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בסוף-השבוע, הימים צפויים להיות יותר אינטנסיביים באופיים. הצורך בתשומת לב, בסיפוקים אישיים ובאנרגיה שנוטה להופיע עם ביטויים שיש בהם כורח או כפייה. במערכות יחסים זה הכל או לא כלום. אובססיה עלולה להשפיע על דרך הביטוי, בעיקר אם רוצים להשיג משהו או מישהו. כדאי לבחון האם האדם מולכם ראוי לתשומת לבכם וראוי להתחייבותכם הרגשית. האמת יוצאת לאור בשיחות בשישי-שבת, כך כדאי שתהיו מוכנים לשמוע אותה. אם אינכם רוצים לשמוע, אז אל תחפשו לבחון אותה. כדאי בתקופה הזאת להיזהר עם הכספים שלכם. להיזהר עם רכישות יקרות. בגלל היופיטר שמצטרף לתוך הריקוד הנוכחי, נסו להיזהר מהגזמה! אל תקפצו על העגלה לפני הזמן. עדיף שכל התחלה שתעשו, תהיה בתנאי שתדעו שהכנתם לעצמכם גם שער יציאה מהמצב אם יידרש.
25/11/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
שרשרת הדליקות הקשות הפוקדת עתה את המדינה גורמת, ואולי עוד תגרום, לנזקים של מאות מיליוני שקלים לבעלי הדירות, וגם לנכסי המדינה. האם ומי יכסה את הנזק? ננסה לענות בשורת שאלות ותשובות.
24/11/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
המצב של חסר במחזאים רציניים קיים בתיאטרון העברי. להעלות קלאסיקות יווניות, או של שייכספיר, או קומדיות דל ארטה וחיקוייהן, או את מחזות גדולי המאה שעברה - אין בחזרה שוב ושוב עליהם כדי לספק את החוויה לצופי התיאטרון, המצפים למשהו חדש. ולנו יש קהל התאב לתיאטרון טוב. משום מה, הכותבים הישראלים אינם מפנים מבטם לעבר המקור הטוב ביותר להשראה לכתיבת מחזות, והוא התנ"ך ומחכים למחזאים. מצבור הטרגדיות, הדרמות, הדמויות הגדולות מהחיים - כל אלה רשומים בספר שהיה לרב המכר הגדול בכל הזמנים. מלבד משה שמיר וגלעד עברון לא היה מי שהבין את העובדה הפשוטה הזו.
24/11/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מוקדם מהצפוי, המערכת הפוליטית באירן נערכת לקראת הבחירות ה-12 לנשיאות שתתקיימנה ב-19 במאי 2017. גורמים שונים במערכת הפוליטית ובתקשורת כבר עוסקים בשיח ער בנושא וגם שמות של מועמדים כבר נזרקים לחלל.
24/11/2016  |  אנה כתראן  |   כתבות
לפני כמה ימים שאל אותי אחד הגברים: "מה זה פחמימה?", ומצאתי את עצמי בוהה בו המומה. האמת שלעבוד עם גברים זה תענוג, דווקא בגלל שרובם פשוט לא יודעים מהחיים שלהם. מדובר ביתרון כי הם באים בלי תאוריות מהבית, לא מאמינים בכל מיני שיטות ששמעו מחברים (כי זה לא מעניין אותם ובטח שלא את החברים שלהם), בקיצור טאבולה ראסה - לוח חלק.
24/11/2016  |  לורן גונר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il