|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

החיים כערך עליון

החלטתי שלא אעשה כפי שכתוב בפנקס השבוי כי זו תעודת פטירה אני עוד עלול לקבל כדור בראש אני אדבר! זה מה שאני גם ממליץ בהרצאותיי - לדבר
04/12/2016  |   מאיר חוטקובסקי   |   כתבות   |   תגובות
אלוף משנה מיכאל זייפה [צילום: ארכיון צה"ל]

פגישה ראשונה עם אבא [צילום: ארכיון צה"ל]

דבר - אבל דבר בצורה מבוקרת". זו המלצתו של אל"ם במילואים ד"ר מיכי זייפה (71) לחיילי צה"ל אם וכאשר יפלו, חלילה, בשבי האויב. דברים אלו הוא אומר מניסיון אישי. זייפה ישב בכלא המצרי כשבוי מלחמת יום כיפור.

"יש התנכרות מצד הגורמים השלטוניים לפדויי שבי. שנים שלא הכירו בנו כנכי צה"ל כפי שהכירו בחיילים שנפגעו ואיבדו איברים מגופם. המדינה לא נתנה דעתה לכך כי פגיעה נפשית כפי שרבים מפדויי השבי חווים עד היום, זו נכות".

לדבריו ולדברי פדויים נוספים, קבלת הפנים מהשבי על-ידי הגורמים שהיו אמורים לסייע להם במתקן החקירות של השב"כ בזכרון יעקב, הייתה מבזה וטראומתית. "עברנו חווית שבי נוספת של השפלות וביזוי. הפגיעה הנפשית בחלק מהפדויים הייתה קשה יותר מהפגיעות והעינויים הפיזיים בשבי האויב. מפקד בכיר ביותר שפגש אותנו במתקן ציין בפנינו שהיו מעדיפים לקבל אותנו בארונות. קצין בכיר אחר אמר: 'חזרתם מוקדם מדי. אילו הייתם נשארים עוד תקופה בשבי היינו זוכים להישגים פוליטיים וגאוגרפים'".

פגישתי עם זייפה מתקיימת בביתו ברעננה לרגל יום השנה לשחרורו מהכלא המצרי שחל ב-19 בנובמבר 1973. אנו יושבים בפינת האוכל הצמודה למטבח. ברקע מתנגנת לה מוזיקה קלאסית חרישית. "את האהבה למוזיקה ירשתי מבית הוריי כילד. יש לי מנוי קבוע לקונצרטים של הפילהרמונית אליהם אני הולך לבד. רעייתי חיה נרדמת בקונצרטים", הוא מחייך.

ילדות עגומה
הוריו התקשו להעניק לו את החום והאהבה כמקובל לילד בשנותיו הראשונות "אימא הייתה חולת שחפת, ואבא עבד מהבוקר עד שעות הערב המאוחרות במפעל נשק
▪ ▪ ▪

זייפה הנו בן יחיד להורים ניצולי שואה. הוריו נישאו בפולין, ארץ הולדתם, טרם בריחתם מהתופת המדממת ועלו ארצה בשנת 1939. "להוריי נולדה בארץ בת בשם מרים אך למרבה הצער היא לא שרדה. ב-1945 הגחתי אני לעולם, והייתי הבן היחיד להוריי". תקופת ילדותו של זייפה הייתה חריגה. הוריו התקשו להעניק לו את החום והאהבה כמקובל לילד בשנותיו הראשונות. "אימא הייתה חולת שחפת, ואבא עבד מהבוקר עד שעות הערב המאוחרות במפעל נשק. הם לא היו מסוגלים לטפל בי. מגיל שלוש עד שמונה כלל לא הייתי בבית. בגיל שלוש נשלחתי למעון-מוסד בתל אביב. ראיתי את הוריי רק לעיתים רחוקות. בגיל 6 הועברתי למוסד "אונים" בכפ"ס, שם שהיתי שנתיים".

רוקחות במקום רפואה

עם סיום לימודיו התיכוניים בבית ספר אליאנס בתל אביב בשנת 1963 מתגייס זייפה לצה"ל ומשרת בחיל הרפואה, בתחילה כחובש קרבי ולאחר מכן כעוזר קצין הדרכה ראשי של החיל. זייפה מנסה ללא הצלחה להתקבל ללימודי רפואה בירושלים. "החלטתי ללמוד רפואה בצרפת ולשמחתי התקבלתי לאוניברסיטת בורדו. אבל אז חברה טובה שלי שכנעה אותי לנסות לימודי רוקחות בירושלים במקום רפואה. 'ממילא', טענה 'זה לא רעיון טוב, כבן יחיד, להשאיר את ההורים לבד'". זייפה מקבל את ההצעה: "למדתי ברצף במשך 13 שנים עד קבלת תואר הדוקטור".

הנפילה בשבי
חזרה מהשבי [צילום: ארכיון צה"ל]

"חטפנו מכות ועברנו מסכת עינויים נוראית, היינו כפותים 24 שעות ביממה בתא מבודד ומטונף ללא אוכל ושתייה ראויים, כל זאת על-מנת להוציא מאיתנו מידע מודיעיני"
▪ ▪ ▪

ב-1970 עם סיום לימודי הרוקחות נענה זייפה לבקשת הצבא ועובר קורס קציני רפואה. זמן מה טרם פרוץ מלחמת יום כיפור 'מתנדב' זייפה לבקשת הצבא לשירות מילואים כאיש קשר לקציני או"ם בתעלה. "אני דובר אנגלית טובה מאוד, והתבקשתי להתלוות כקצין קישור לאו"ם לתצפיות בתעלה למרות שמעולם לא התנסיתי בתפקיד שכזה". זייפה, סגן משנה (מיל') צעיר, בן 28, לא שוכח את חווית הנפילה בשבי. "מוצב תצפית האו"ם בו הוצבתי נקרא בקשר 'גרין'. הוא נמצא בגזרה הצפונית של התעלה ליד המעוז הצפוני ביותר שלנו 'אור קל'. נמצאים איתי שני קציני או"ם, אחד מארגנטינה והשני מצרפת. לאחר יומיים של לחימה לאורך כל הגזרה ונפילת כל המעוזים מצליחים המצרים לכבוש את מעוז 'אור קל' ולהגיע אלינו לתצפית. הבנתי כי אלו שעותיי האחרונות. לא היה סיכוי להתגבר על עשרות חיילים מצרים שפלשו ולמוצב התצפית.

אני מחליט להשאיר פתק אצל אחד ממשקיפי האו"ם: 'אימא ואבא היקרים. השתדלו להחזיק מעמד-למעני. הרבה הרבה נשיקות, ד"ש לכולם מבנכם האוהב מיכאל". זייפה מסלק ממוחו מחשבות של להילחם עד הכדור האחרון. הוא יודע כי עם תמ"ק עוזי ושתי המחסניות שברשותו, גם אם יהרוג מספר חיילים מצריים הוא יחוסל בסופו של דבר. הוא מתגלח, מצחצח את נעליו, עולה על מדי אל"ף עם דרגות הקצונה וממתין למצרים. הוא מבקש למות באופן הולם לקצין בצבא ההגנה לישראל אם המצרים יחליטו לחסלו. בסביבות השעה 08:00 ב-8 באוקטובר 1973, יוצאים שני משקיפי האו"ם לקראת המצרים וזייפה בעקבותיהם. "אני צועד קדימה ומושיט ידי לבעל הדרגה הגבוהה ביותר שהיה בדרגת סגן אלוף. מוסר לו את שמי ודרגתי, וארבעה חיילים מצרים מלווים אותי. הם מאפשרים לקצין הקישור הארגנטינאי להודיע במכשיר הקשר של האו"ם על נפילתם בשבי כולל אני שנלקחתי חי בריא ושלם".

החיים בשבי

תקופת השבי אצל זייפה חיה נושמת ובועטת מזה 43 שנים. סיוטים מהשבי פוקדים אותו לעיתים קרובות. "אין יום שאיני נזכר בחוויה כלשהי מאותה תקופה". במשך שישה שבועות היה זייפה כלוא עם חיילי צה"ל נוספים בכלא עבאסייה בקהיר. "חטפנו מכות ועברנו מסכת עינויים נוראית. היינו כפותים 24 שעות ביממה בתא מבודד ומטונף ללא אוכל ושתייה ראויים. כל זאת על-מנת להוציא מאיתנו מידע מודיעיני. מהרגע הראשון לשבי, כשהבנתי כבר שלא הולכים לחסל אותי, החלטתי כי מיתוס החיים אצלי גובר על מיתוס המוות. אני חייב לשרוד". זייפה גם מבין ומצדיק את החלטתו של המפקד הצעיר של "מוצב המזח" בתעלה להיכנע ולשמור את חיי הלוחמים ששרדו טרם כיבוש המוצב על-ידי המצרים, אף שהפיקוד העליון לא נתן לו אישור להיכנע. זייפה מאמין כי האתוס הצה"לי של דבקות במשימה בכל תנאי 'עד כדי חירוף הנפש' צריך להשתנות. "גם אם חיילי מוצב המזח היו ממשיכים להילחם כפי שמורשת צה"ל דוגלת וכולם היו נהרגים, אז מה ההישג? הרי לא היה להם כל סיכוי כאשר הם היו מוקפים באלפי חיילים מצריים".

בעת ישיבתו בכלא ידע זייפה כי הוא אמור להילחם עתה מול שתי חזיתות. "הבנתי כי כשבוי נקלעתי לקרבות חדשים: המלחמה לשמירה על צלם האדם-ניצחון הרוח והאמונה, והמלחמה בייסורי הגוף והנפש. החלטתי שלא אעשה כפי שכתוב בפנקס השבוי כי זו תעודת פטירה. אני עוד עלול לקבל כדור בראש. אני אדבר! זה מה שאני גם ממליץ בהרצאותיי. לדבר - אבל בצורה שקולה. אני קבעתי לעצמי את הקווים האדומים - עד איפה אני משתף פעולה בחקירות ומדבר ועד איפה אני מספר סיפורים סתם. נתנו לי דפים ומילאתי אותם בסיפורי אלף לילה ולילה".

הנבואה לשלום שמתגשמת

אחת מהחקירות שזכורות לזייפה היטב הייתה עם גורם בכיר מאוד מהממשל המצרי. "זו לא הייתה חקירה במובן המילולי של המילה. זו הייתה יותר שיחה. הוגש לי סוף-סוף אוכל ראוי, ובמשך כשעתיים ניסה אותו איש להבין אותי כמי שמייצג חתך של אוכלוסייה ישראלית. השיחה נסבה על כל נושא שבעולם, פרט לנושאים צבאיים. עניין אותו נושא האשכנזים והספרדים, החילונים והדתיים, העירונים והקיבוצניקים. הייתה לו בת סטודנטית ואני גם הייתי סטודנט ודיברנו על השכלה ולימודים. היה מרתק. הבנתי שהמצרים רוצים ללמוד עלינו ואותנו. מי אנו בכלל השונים במהותנו מכל הסובבים אותנו במזרח התיכון. הדת שלנו שונה משלהם, השפה שונה, התרבות שונה ולא די בזה - אנו גם מנצחים אותם בכל מלחמה. הייתה בו סקרנות מדהימה. לאחר שיחה זו הבנתי שאם יהיה אי-פעם שלום עם מי ממדינות ערב, מצרים תהיה הראשונה. החברים שלי זלזלו באמירתי זו. אך המציאות הוכיחה שצדקתי ואפילו היו 'סימנים' מקדימים לכך. אני שוחררתי ב-19 בנובמבר, 1973, ואנואר א-סאדאת הגיע ארצה ב-19 בנובמבר, ארבע שנים לאחר מכן".

חזרה למציאות
הענקת דרגת אלוף משנה [צילום: ארכיון צה"ל]

"יש תקופות רגועות יותר ויש קשות. למשל, בתקופת גלעד שליט, בימי זיכרון ואירועים אחרים הקשורים לשבי הסיוטים הם בתדירות גבוהה".
▪ ▪ ▪

זייפה וחבריו בשבי המצרי ישבו "רק" מספר שבועות לעומת חבריהם בשבי הסורי שישבו בכלא מספר חודשים. מזלם היה שהמדינה דרשה את שחרורם המיידי תמורת הספקת מזון לארמיה השלישית שהייתה מכותרת על-ידי חיילנו. "כשפגשתי לראשונה את הוריי עם שחרורי מהכלא קלטתי עד כמה הם סבלו בעת השבי שלי. לא די היה שהם עצמם ניצלו מהשואה, עלו ארצה בדרך לא דרך, בת שנולדה להם נפטרה, ועכשיו נפל עליהם גם סיפור השבי".

עם חזרתם מהשבי דאגה המדינה שהפדויים יעברו סדנאות בהנחיית מומחים בבריאות הנפש על-מנת להחזירם בהדרגה למציאות. "הבנתי דרך שיחות עם המומחים ששרדתי באמצעות הדמיון שלי. פיסית הייתי בכלא, אבל במחשבותיי הייתי בבית. למדתי גם כי העובדה שכילד נלחמתי כדי לשרוד סייעה לי להתמודד גם בשבי".

אחרי ניסיון קצר שלא צלח להשפיע בפוליטיקה, חוזר זייפה לאוניברסיטה וממשיך בלימודי הדוקטורט. שנתיים לאחר מכן הוא נישא לחיה, מורה לערבית בתיכון 'אוסטרובסקי' וגמלאית כיום. יש להם בת ובן וחמישה נכדים. חיה זייפה: "את מיכי הכרתי ב'שידוך'. סירבתי בנימוס למכרה שהציעה לי להיפגש עימו. חשבתי כי בחור בן 28 שעדיין לא נישא, היה שבוי ובנוסף הוא גם בן יחיד, זה מתכון לכישלון. לשמחתי מיכי לא הרפה ואנחנו ביחד כבר מעל 40 שנה". חיה מעידה על הסיוטים הפוקדים את מיכי בלילות לעיתים קרובות, ואז היא נאלצת להעירו. "יש תקופות רגועות יותר ויש קשות. למשל, בתקופת גלעד שליט, בימי זיכרון ואירועים אחרים הקשורים לשבי הסיוטים הם בתדירות גבוהה".

מילואימניק לנצח

עם סיום לימודי הדוקטורט מתקבל זייפה לעבודה בחברת טבע בה עבד עד ליציאתו לגמלאות. הוא שימש כמנהל מדעי בכיר ויועץ בנושאים מדעיים. "עם חזרתי מהשבי ביקש הצבא לשחרר אותי ממילואים אך סירבתי. ביקשתי להמשיך לתרום מהידע והניסיון המקצועי שלי בתחום הפיתוח והייצור התרופתי".

למעשה, זייפה נמצא במערך המילואים כבר למעלה מ-50 שנה. הוא נושא 6 אותות השתתפות במערכות צה"ל מתוך שמונה בהן השתתף (החל ממלחמת ששת הימים ב-1967 וכלה במבצע צוק איתן ב-2014). זייפה משמש היום כמפקד "יחידת שירותי הדם" האחראית למלאי הדם במדינה בצורה שתספק את כל צורכי הטיפול בנפגעים. בנוסף משמש זייפה כיועץ למשרד הביטחון בנושא תרופות לא קונבנציונאליות.

הצעה שנדחתה
מכתב פרידה מהחיים [צילום: מיכאל זייפה]

בשנת 1998 קמה עמותת "ערים בלילה" שמאגדת כ-300 פדויי השבי מכל המלחמות. היא שמה לעצמה למטרה לסייע להם בכל התחומים
▪ ▪ ▪

סימולציות ותרחישים של נפילה בשבי נערכים בצה"ל ללוחמים ולטייסים דרך קבע. זייפה פנה לגורמים הרלוונטיים בצבא והציע את עצמו ואת חבריו פדויי השבי כדי שהצבא ישתמש בהם לאור ניסיונם ככלואים בשבי האויב. "לדאבוני נעניתי בשלילה. אני בכל זאת מקווה כי הלקחים משבי הלוחמים במלחמת יום כיפור נלמדים לטובת המלחמות העתידיות".

ערים בלילה

בשנת 1998 קמה עמותת "ערים בלילה" שמאגדת כ-300 פדויי השבי מכל המלחמות. היא שמה לעצמה למטרה לסייע להם בכל התחומים. זייפה מתגייס להנהלת העמותה ומשמש לה דובר. "עדיין יש אטימות קשה באגף השיקום של משרד הביטחון, במשרד האוצר וברווחה. קשה להזיז דברים לטובת חבריי הפדויים. רבים מהם עדיין סובלים מתסמונת פוסט טראומתית ומתקשים לתפקד".

פעילויות כגמלאי

בשנים האחרונות חורש זייפה את המדינה ונושא הרצאות על חוויותיו כפדוי שבי. את שכר המרצים הוא תורם לעמותת 'ערים בלילה' ועמותת 'בל"ב' (ביחד לחיות בקהילת רעננה - עמותת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים). הוא גם משמש כ'מורה מן החוץ' בבית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית בירושלים במסלול ביומד (תחום בביוטכנולוגיה שעוסק בפיתוח מכשור רפואי ותרופות) לסטודנטים לתואר שני.
"ובשאר הזמן? בשאר הזמן אני משחק טניס ומבלה עם נכדיי המקסימים".

תאריך:  04/12/2016   |   עודכן:  04/12/2016
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יודפת הייתה עיר בתקופה המקראית. ביודפת היה מאבק הירואי בין היהודים לצבא הרומי בזמן המרד הגדול ב-67 לסה"נ. הרומאים ערכו טבח גדול בתושבים לאחר נפילת העיר ואת השאר, נשים וילידים, לקחו בשבי ומכרו לעבדות. יוספוס פלביוס וכ-40 מהלוחמים הסתתרו במערה. פלביוס שכנעם להתאבד כדי לא ליפול לידי הרומאים. נערכה הגרלה כדי לקבוע מי יהיו האחרונים שיפלו על חרבם. פלביוס ולוחם נוסף היו האחרונים ופלביוס שכנע את הלוחם להסגיר עצמם לידי הרומאים.
04/12/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
אני רגיל שבבית העיר (בית העירייה לשעבר בתל אביב) יש תערוכות רציניות ומעניינות. גם תערוכות שאינן זוכות למחסה במוזאון רגיל, אבל שווה לבקר בהן. כשנכנסתי בשבוע שעבר לבית העיר, מצאתי במקום את תערוכתו המיוחדת של זאב אנגלמאיר, שפתוחה במקום עד סוף החודש. היא מצאה חן בעיני.
03/12/2016  |  יאיר דקל  |   כתבות
אהוד דנוס (48), יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, הביך השבוע את שר האוצר משה כחלון, שהורה להפסיק פרסום נתונים רשמיים של הממשלה על התייקרות הדירות. הלשכה, גוף פרטי ועצמאי, לא שמעה בקולו. היא פרסמה טבלה מפורטת, הקובעת שהדירות התייקרו ב-2.3% ברבעון, וב-9% בשנה. הפרסום זינק לראש החדשות והכותרות – בעיתונות המודפסת, ב-News1 ובאתרים אתרים, ברשתות הרדיו ובתחנות הטלוויזיה, והיכן לא. הידיעה המפורטת, עם עשרות נתונים מספריים, פגעה כמדומה ביוקרת השר כחלון, וזעזעה את שוק הנדל"ן ואת הציבור. בראיון ל-News1 מספר דנוס מדוע, מי ואיך הכינו את הטבלה, ומה משמעותה.
02/12/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
אתמול והיום כירון נעצר ומשנה כיוון. כירון המשפיע על הבראה וריפוי במושג הכולל של המילה (היליניג) מייצג מעבר מקיצוניות אחת לשנייה, ממקום של כאב, כעס ואפילו דיכאון למקום שרואה את חצי הכוס המלאה, אור ואמפתיה. הכירון המשנה כיוון יוצר את הגשר מחושך לאור, גשר שיעזור לחזור לדיאלוג בין כל השבטים, אצלנו וגם בינלאומיים. הכירון שיצר את הפיצול בתוך העם והקצין בדרכו את הרצון לבטא לאומיות, השפיע לא מזמן בבריטניה (במהלך יוני 2016, כירון נעצר ושינה כיוון, חזר על עקבותיו בסוף יוני 2016 עד היום שנעצר וחוזר קדימה), עם תוצאות "הברקסיט" ובהמשך תוצאות הבחירות בארה"ב שהושפעו מהבטחותיו של טראמפ (לחזק את אמריקה). כירון עוזר להציב גבולות גבוהים נגד הגירה ופליטים, בניסיון לשמר את אופיה של התרבות המקומית במדינות רבות. אלה מתקשות להתמודד עם השינוי המתרחש (כירון כזכור בדרכו "מרפא את הפצעים" וזו אינה מטאפורה).
02/12/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
מגן דוד אדום נערכים למזג-אוויר סוער שצפוי לפקוד אזורים רבים ברחבי הארץ שיחלו מחר ויסתיימו ביום שבת לפי תחזית השירות המטאורולוגי. בהתאם לתחזיות, צפוי מחר גל קור וגשמים חזקים שעלולים לגרום להצפות באזורים עירוניים ובמישור החוף.
01/12/2016  |  זכי הלר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ניהול המלחמה, כפי שמנווט אותה בנימין נתניהו יחד עם חבורה משיחית, הביא לכך שמדינות רבות באירופה מביעות אהדתן לכינונה של מדינה פלשתינית תוך הוקעה מוחלטת של ישראל
עדנה ויג
עדנה ויג
המשורר הרצל חקק היה בן כשנתיים בעלייתו לארץ, אך הוא מתאר בשיר את העלייה    הוא זוכר את כל שאירע    הם הגיעו מעירק "מבבל בהסתר" לפרס "לארצה של המלכה אסתר"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il