|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

זוכרים את דב אהרוני - מלחין השיר "עין גדי"

ערב לזכרו של המלחין דב אהרוני ז"ל מי שהלחין את השיר המיתולוגי "עין גדי" נערך באולם "שרת" בפתח-תקוה בו התגורר המלחין בעשורים האחרונים
07/12/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
דב אהרוני ליד הפסנתר [צילום: באדיבות המשפחה]

לא פחות ממושלמת
"כל מי שמכיר אדם קרוב שעוסק בסוג כזה או אחר של אמנות, יודע שהאמנים הם המבקרים הכי גדולים של עצמם, ופעמים רבות הם לא יפרסמו יצירה שאינה פחות ממושלמת מבחינתם".

השיר "עין גדי" הפך מזה כבר לנכס צאן ברזל בתרבות העברית, ולקלסיקה בזמר הישראלי, ודומה כי אין כמעט ישראלי שלא מכיר או שמע שיר זה, אולם רק מעטים יודעים כי מי שהלחין את השיר המיתולוגי היה דב אהרוני, מוזיקאי מוכשר, אך איש צנוע וענו ונחבא אל הכלים. דב הלך לעולמו לפני שנה ממחלת הסרטן והוא בן 73.

לציון מלאת שנה למותו נערך (יום ב',5.12.16) באולם "שרת" בפתח תקוה בו התגורר אהרוני בעשורים האחרונים לחיו, ערב הוקרה לזכרו, במעמד ראש העירייה יצחק ברוורמן, ובהשתתפות בני משפחה חברים ומוקירי זכרו של דב. בערב סופר על דב אהרוני האיש הצנוע, העניו, הידען והמוזיקאי המוכשר. שורה ארוכה של זמרים שרו בערב ממבחר שיריו.מסתבר כי לאורך השנים הלחין דב אהרוני בנוסף ל"עין גדי" שירים רבים אך רובם נשארו במגירה ולא התפרסמו. בנו רועי אהרוני אומר: "כל מי שמכיר אדם קרוב שעוסק בסוג כזה או אחר של אמנות, יודע שהאמנים הם המבקרים הכי גדולים של עצמם, ופעמים רבות הם לא יפרסמו יצירה שאינה פחות ממושלמת מבחינתם. רבות שומעים על אלבומים גנוזים, שירים שלא עזבו את המגירה, ציורים שלא ראו אור. לעיתים האמנים שמצליחים מסחרית הם דווקא אלו שמדלגים מעל המחסום הזה, ולא מנסים כל הזמן לרדוף את השלמות, מכיוון שלעיתים דווקא הקהל פחות ביקורתי ומקבל את יצירותיהם באהבה. אצל אבא שלי זה היה נכון במיוחד, ובשילוב עם צניעות מופלגת נוצר מצב שלאחר כ-50 שנות יצירה, שכללה עשרות לחנים, למעשה הקהל הרחב כמעט ולא נחשף למנגינות אותן יצר. למעט שיר אחד - "עין גדי", שהיה מהשירים הראשונים שהלחין, בהיותו בן 16 וחצי למילים שכתב בן כיתתו, איתן פרץ.

מוסיף רועי אהרוני: - "אבא שלי מאוד לא אהב להיות מזוהה בתור "המלחין של השיר האחד" ופעמים רבות אף הצניע את הפרט הזה מהביוגרפיה שלו, ונדמה לי שבעצם רצה לקבל הכרה על שלל יצירתו". בערב שערכנו לזכרו רצינו לעשות תיקון ולהציג לראווה את היצירה של אבא" .
הערב נפתח בנגינת חליל מרשימה של השיר "עין גדי" על-ידי החלילן אודי ורזגר. בהמשך בוצעו מבחר מהשירים שהלחין דב אהרוני. רשימת המשתתפים בערב הייתה ארוכה וכללה את הזמרים עידן דוד, וורדית מזמר, נאוה קלוסקי, דני כץ, עוזי וייס. אפרת נווה בתו של דב אהרוני, שרה מספר שירים. נעמי שלו נכדתו של המשורר יצחק שלו ביצעה את השיר "כבר חושך בשש" שהלחין דב למילים של סבה יצחק שלו. יצחק שלו, היה מורה אהוב לתנ"ך של דב אהרוני בתיכון בירושלים ואהרוני הלחין כמה משירים שכתב. כמה מהם הושמעו בערב. בנוסף, התארחו בערב בנגינה, הצ'לן מיכה הרן (שהיה הצ'לן הראשי של הפילהרמונית), נגן הקלרינט חנן בר סלע ועוד. בין השירים שהושמעו בערב: "בקטיף התפוחים", "סוד הקונכייה" אותם כתבה(מילים), רפאלה ג'ראסי, "ערב","המבצר"- (מילים רות חפץ),השירים "ואלה המראות ","מצייר עם אבא", "כחול אפור", "משקפת"- (מילים: יצחק שלו)."ירדן וכנרת", "הסב מוכר הקרח" (מילים איתן פרץ), "הרפתקה באוטובוס" (מילים: מיקי הרטבי) ושירים נוספים .

המנהל המוזיקלי של הערב היה גלעד שפירא. את הערב הינחו דני כץ ונאוה לוק, בתו של דב אהרוני . נאוה, מנהלת שיווק במקצועה אומרת: "יש לי זיכרונות ילדות מאוד יפים מאבא שלי. רבים מאותם זיכרונות קורמים עור וגידים בשירים שהושרו בערב לזכרו . אני זוכרת אותנו מטיילים בסמטאות ירושלים, בנופי ילדותו הקסומים רוויי אגדות וסיפורים ומציירים באד על החלון בשבתות ירושלמיות קרות. נותר בי געגוע מתמשך וציפייה להיות חלק מעולמו הפנימי העשיר והמוצנע של אבי, איש שאת רגשותיו וסודותיו הכמוסים סיפר לנו בצלילים".

רועי אהרוני הבן אומר: "הערב לזכרו של אבי וגם תהליך העבודה להכנתו היה מרגש ומיוחד עבורנו, שכן אפילו לנו, המשפחה הקרובה, מרבית השירים לא היו מוכרים. לשמוע אותם עולים מדף התווים ותופסים צורה מוחשית - זה משהו שקשה לתאר אותו במילים. הרגשת ההחמצה על כך שהוא לא זכה לשמוע את שיריו מנוגנים תישאר, אך המשפט "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא" נכון פה יותר מתמיד, ואנחנו שזכינו במתנה שהשאיר אחריו - היצירה שלו, בחרנו לשתף אותה".

דב אהרוני -פרקי חיו
שרים משיריו של דב אהרוני [צילום: אלי אלון]


מכריו של דב יודעים לספר על איש צנוע, בעל ידע רב ומעמיק בתחומים רבים "היה לו ידע רב במגוון תחומים כמו תנ"ך, היסטוריה, מדעים ועוד, ואנשים הבחינו בכך תוך שיחה קצרה", אומר רועי אהרוני, בנו של דב
▪ ▪ ▪

דב אהרוני נולד בירושלים ב-31 באוקטובר 1942 להוריו נפתלי וצילה אהרוני. אביו נפתלי (2011-1919) היה מוזיקאי, מלחין ומעבד בעל שם ונגן בתזמורת "קול ישראל" (לימים רשות השידור). לאמו צילה הייתה חנות ספרים ברחוב בן יהודה בירושלים.

כבר מגיל צעיר התגלה כשרונו המוזיקאלי של דב הוא ניגן עוד מילדות . האב שהיה נגן בתזמורת "קול ישראל" והאווירה המוסיקלית ששררה, מן הסתם, בבית, תרמו את שלהם. דב למד בבית הספר "בית חינוך" בירושלים. התקופה היא סוף שנות ה-50. המורה לתנ"ך שלו בבית ספר, היה הסופר והמשורר יצחק שלו, אביו של הסופר מאיר שלו. רועי אהרוני, בנו של דב, מספר לי, כי אביו אהב מאוד את יצחק שלו ולימים כאמור אף הלחין כמה משיריו.
בשנות ה-60 למד דב באקדמיה רובין למוזיקה בירושלים. בין מוריו היה פרופ' יצחק סדאי. במסגרת עבודת גמר שערך באקדמיה חיבר יצירה "ויריאציה" שזכתה לשבחים רבים. לאורך שנים רבות עבד כמוסיקאי, עסק בהלחנה ועיבוד וניגן בפסנתר ובכלים נוספים כמו חצוצרה, בהופעות ואירועים שונים, וכן ניגן בבתי מלון. בשנות ה-70 היה מורה למוזיקה בבית ספר "קפלן" בפתח-תקווה.

מזה למעלה מ-30 שנה התגורר בעיר פתח תקוה . קודם לכן התגורר ברמת-גן, רחובות והרבה שנים התגורר בירושלים עיר בו נולד.

מכריו של דב יודעים לספר על איש צנוע, בעל ידע רב ומעמיק בתחומים רבים. "היה לו ידע רב במגוון תחומים כמו תנ"ך, היסטוריה, מדעים ועוד, ואנשים הבחינו בכך תוך שיחה קצרה", אומר רועי אהרוני, בנו של דב.

בכמה אירועי תערוכות ציור ואמנות שהציגה רעייתו פנינה אהרוני "גויס" בעלה דב אהרוני לנגן ולהנעים לבאים בנגינתו. אחיו של דב, אלי אהרוני אף הוא עוסק במוזיקה ומשמש מורה לנגינת טרומבון.

סיפורו של השיר "עין גדי"
ההיכרות הראשונה שלו עם עין גדי הרשימה אותו מאוד והוא התפעל והתפעם מיופי המקום וכתב את מילות השיר בעת יושבו בחיק הטבע ליד המעיין על פיסת נייר שהייתה ברשותו
▪ ▪ ▪

השיר "עין גדי" מתחיל במילים: "ים המוות הכחול בלאט ינוע" ובהמשך מופיעות השורות המופלאות "בך היופי בכל הוד, והלב יהרהר ויחמוד". השיר נכתב בסוף שנות ה-50 על-ידי שני חברים תלמידי בית הספר "בית חינוך" בירושלים, איתן פרץ (מילים) ודב אהרוני (לחן) ומתאר את קיבוץ עין גדי ואת ים המלח. וזהו סיפור הולדתו של השיר:

השנה 1959 באותה עת יצאה קבוצת נערים מבית ספר "בית חינוך" בירושלים לשירות לאומי בקיבוץ לסייע בקטיף ירקות בשדות הקיבוץ. בן הנערים היו שני חברים: איתן פרץ ודב אהרוני. שניהם היו כבני 16 לערך. איתן פרץ, כותב מילות השיר "עין גדי" מספר, כי ההיכרות הראשונה שלו עם עין גדי הרשימה אותו מאוד והוא התפעל והתפעם מיופי המקום וכתב את מילות השיר בעת יושבו בחיק הטבע ליד המעיין על פיסת נייר שהייתה ברשותו. עם סיום כתיבת השיר הראה פרץ את המילים לחברו לכיתה, דובי אהרוני, זה במקום הלחין לו לחן. השיר הושמע לראשונה במסיבת הסיום של השירות בקיבוץ.

דב אהרוני שהיה צנוע וביישן התבייש מכך ששמו, 'שלום דב אהרוני', יתפרסם ברבים. מסיבה זו בחר בכינוי-עט - 'שלום דיבון', שהופיע בשירוני ארץ-ישראל רבים.

השיר הוקלט לראשונה על-ידי טובה בן צבי ושמואל בר זכאי, הושמע לעיתים קרובות ברדיו והפך חיש מהר ללהיט ול"קלסיקה ישראלית", ומהוה נכס צאן ברזל בזמר הישראלי. הוא בוצע על-ידי יותר מ-70! זמרים שונים, ביניהם אריק איינשטיין יהורם גאון יהודית רביץ, יגאל בשן, גרי אקשטיין, מרגלית צנעני, הגבעטרון ועוד.

המפגש שתוכנן ולא התקיים

בשבועות האחרונים לחיו של אביו כשהבין רועי אהרוני כי חיו של אביו דב, חולה הסרטן, קצרים, ביקש להפגיש את אביו עם חברו לספסל הלימודים ולכתיבת השיר המיתולוגי איתן פרץ. השניים לא התראו במשך שנים רבות. רועי התקשר לאיתן פרץ וזה נענה ברצון למפגש המחודש. דב ואיתן שוחחו בטלפון וקבעו להיפגש אולם איתרע הגורל וביום המפגש המתוכנן אושפז דב וכעבור זמן מה נפטר.

דב הותיר אחריו 4 ילדים: אילן ונאוה מנשואיו הראשונים למרגלית - ואפרת ורועי מנשואיו לפנינה אהרוני-פלדמן, ציירת ומעצבת גראפית.




תאריך:  07/12/2016   |   עודכן:  07/12/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זוכרים את דב אהרוני - מלחין השיר "עין גדי"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כרמון לא. אלון
8/12/16 17:19
2
למתעניין- מכרמון
8/12/16 22:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את השם "אלון שבות", למרכז הקהילתי שהוקם בגוש-עציון ב-68', הציע יגאל אלון. הספר שלפנינו מציג את יגאל אלון, בצורה אחרת מכפי שכתבה אניטה שפירא בביוגרפיה על אלון - "אביב חלדו", ומבקש להשיב אותו למקומו הראוי בין מנהיגי המדינה. במשימה זו הצליח הספר עד שהקורא נותר עם תחושת צער, על יגאל אלון המנהיג והמצביא, שנפטר בגיל 62 בחורף 80', כשהוא בתחילת הקמפיין שלו לראשות מפלגה העבודה.
07/12/2016  |  יהודה שלם  |   כתבות
בכל שנה מתאבדים בעולם כמיליון בני-אדם, כאשר מתוכם קרוב ל-100,000 הינם צעירים. בישראל, המספרים מעידים על כ-550 אנשים המתאבדים מדי שנה, מתוכם 100 לערך הינם בני נוער.
07/12/2016  |  עינת קלמוס  |   כתבות
מגדל היא כיום מושבה ממערב לכנרת על הכביש מהצפון לטבריה. היא נוסדה בתקופה ההלניסטית והייתה עיר דייגים משגשגת. הרומיים הרסו את העיר לאחר קרב עקוב מדם בזמן המרד הגדול. אך העיר השתקמה בהדרגה והמשיכה להתקיים, אך בתקופת הכיבוש הנוצרי - ביזאנטי החלו להתיישב בה נוצרים. העיר שרדה עד הכיבוש הערבי- מוסלמי במאה ה-7 לסה"נ.
07/12/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   כתבות
לרגל השקת הספר ״איגרת ללהבה״ מאת המשוררת גאולה הודס פלחן, הזמנתי את המשוררת לראיון בזק. זהו ספרה העשירי של המשוררת, שמונה ספרים פרסמה בהוצאת ״עקד״ ושני ספרים בהוצאת ״פיוטית״.
אתם מוזמנים ליהנות מתשובותיה של משוררת ייחודית בנוף השירה הישראלי
07/12/2016  |  שושנה ויג  |   כתבות
על גבעה נישאה בפינת הרחובות בנימין ומנוחה ונחלה, בעיר רחובות שוכן מבנה בית הכנסת הגדול של העיר "אוהל שרה". הוא הוקם לפני למעלה ממאה שנה ב-1903 ומאז ועד היום פעיל מדי יום שבת וחג. ביקרתי בימים אלה בבית כנסת זה. בית הכנסת הוגדר והוכר על-ידי משרד ראש הממשלה כאתר מורשת בעל חשיבות לאומית. פירושה המעשי של הכרה זו הוא מתן תקציב משמעותי מהמדינה לעבודות שימור ושיחזור בית הכנסת. במקום נעשות כיום עבודות שיפוצים והרחבה שכוללת עבודות שימור ושיחזור בית הכנסת המקורי. בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת ועירית רחובות.
06/12/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il