בדיחה ישנה מספרת על יוזף סטאלין והצאר ניקולאי השני הנפגשים בגיהנום. הצאר שואל האם ברוסיה עדיין יש רעב, המתנגדים למשטר עדיין נשלחים לסיביר והוודקה היא עדיין בחוזק של 40%. סטאלין משיב: לא, בגן העדן של הפועלים הוודקה היא בחוזק של 42%. שואל הצאר: ובשביל שני האחוזים הללו חוללתם את המהפכה?
בעוד
ולדימיר פוטין הופך למשהו בין צאר לבין מזכ"ל המפלגה, המכירות של הוודקה דווקא צונחות - כותב ניוזווק (7.12.16). זהו המשקה הלאומי של רוסיה עוד מימי איוון האיום, וטובי בניה של הארץ התענגו עליו בפרהסיה. אלא שכעת מגלים הנתונים, כי הרוסים פונים יותר ויותר למשקאות פחות חריפים, יותר זולים ויותר טרנדיים. ההוכחה האחרונה: המכירות של הסיידר האלכוהולי עלו ב-35% בחודשים ינואר-ספטמבר, בעוד מכירות הוודקה נותרו ללא שינוי.
הצניחה החלה כבר ב-2007, אומר ניוזוויק, כאשר דור חדש של רוסים גדל עם יותר אפשרויות בחירה. היא הואצה בשנים האחרונות, כאשר המשבר הכלכלי החמיר בשל הסנקציות המערביות בעקבות הפלישה לקרים ובשל הירידה במחירי הנפט, אחד מסחורות הייצוא העיקריות של רוסיה. לכך נוספה העובדה שמאז 2013 מעלה ממשלת רוסיה בעקביות את המיסוי על אלכוהול ובשנת 2014 היא העלתה את מחיר המינימום של הוודקה. בסך-הכל עלו מחירי האלכוהול ב-21% בשנתיים האחרונות, ומכירות הוודקה ירדו ב-13.4%. רק בחודשים האחרונים נראים סימני יציבות, אבל בשנה הבאה המס צפוי לעלות שוב.
ממדי הירידה האמיתיים אינם ידועים, מציין השבועון, שכן אין נתונים על השוק השחור בענק למשקאות חריפים. מכון מחקר רוסי מעריך שחמישית מהמשקאות הללו נמכרים בשוק השחור, בעוד משרד החקלאות האמריקני מדבר על מחצית - והסיבה ברורה: התחמקות מתשלום המיסים, כאמור רק הולכים ועולים.
עד כמה הוודקה איבדה את מקומה בשוק - את זה ניתן יהיה לראות בצורה ברורה בחג המולד ובראש השנה הנוצרי. ולא רק בגלל שזהו המועד העיקרי לרכישת המשקה, אלא גם ובעיקר משום שלראשונה תנסה מוסקבה לאתר בצורה ממוחשבת את כל מכירות האלכוהול במדינה. ואז, גם הנתונים הללו יהיו מלאים.