|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

סמיות כפולה - מפגש עם רוברט רוזנטל

בעלת הבית הצביעה עליי וקבעה "אתה היית ילד שמאלי, בבית הספר הכריחו אותך לכתוב ביד ימין" "אבל איך את יודעת"?
11/12/2016  |     |   כתבות   |   תגובות
ילד שמאלי [צילום: AP/Heiko Junge]

   רשימות קודמות
  מאבקי הכוח בין הפוליטיקה לאקדמיה

מילדות התעניינתי בחיות, כלומר במידת האנושיות של בעלי החיים, כמו גם במידת החייתיות של בני האנוש. ניתן להדגים זאת באמצעות שאלה ששאלתי את אמי בהיותי בן שנתיים: "האם אבא יודע לדבר בשפת החיות"? "אני לא חושבת", גמגמה אימא, "אבל נדמה לי שהחיות מבינות את שפתו ומרגישות שהוא אוהב אותן".

סקרנות זו עברה בירושה מדורות קודמים. בבית אבי "גרו" כלב, דגים, תוכים וארנבות (לא כולם בבת אחת!), והייתה לי ההזדמנות להיווכח שההתעניינות בחיות נמשכה לדורות הבאים; בני בן השנתיים סייר איתנו בגן החיות התל אביבי. כל חיה, מג'ירפות ומטה, הוציאה מפיו קריאות התפעלות. אולם כשעברנו ליד כלוב הקופים השתחרר בננו מידינו וניגש קרוב, תפס את דלת הכלוב ואמר: "כנס, כנס".

מיד עם סיום הדוקטורט הוסבר לי שכדאי לנצל את שנת ההשתלמות לשם תרגום, תיקון ושיפוץ של מאמרים וספרים, וכן שיש חשיבות גדולה לאיכות האוניברסיטה המארחת. איכות המתבטאת במקום גבוה ברשימת המכללות האמריקניות. מסקר מהיר שערכתי התברר לי שכל המרצים הירושלמים השתלמו לפחות שנה באחת מהמכללות האמריקניות המובילות (הרווארד, קולומביה, NYU, כמו גם ברקלי ו-UCLA). היתרון בהשתלמות באוניברסיטה מצטיינת בארצות הברית הוא הנוכחות של מדעני השורה הראשונה. במילים אחרות, לשאוב מים ישר מן המעיין ולא מן הבאר.

אחד ממוריי הירושלמים נתן ללבטיי כיסוי: "הייה זנב לאריות ולא ראש לשועלים", וכן "הדרך הנכונה להגיע למצוינות היא לשפוך מים על-ידי המצוינים".

תורת הציפיות

במלאת חצי שנה לשהותי בהרווארד, ניסיתי למלא אחר עצותיו של מורי הירושלמי. פגשתי שם כמה מגדולי הדור, כולם היו אדיבים ומסבירי פנים, אולם, לא הרגשתי בנכונות לשתף אותי במחקריהם. הביקוש להדרכותיהם היה גדול מן ההיצע והרבה יותר ארוך משעות הקבלה. עד היום בו פגשתי את רוברט רוזנטל, פסיכולוג צעיר ומצליח שהתפרסם בעיקר בזכות פיתוח תיאורטי ואמפירי של תורת הציפיות, שאפשר אולי להבינה כהיפוך של הפתגם:

"When I'll see it, I will believe it". כלומר,
"When I'll believe it, I will see it"

טעויות ראייה ואינטרפרטציה מעסיקות את המחקר הפסיכולוגי מקדמת דנא, אולם נפקותם לפסיכולוגיה גברה מאוד עקב התפתחות מחקרי המוח.

רוזנטל חיבר את הספר "Pygmalion in the Classroom". הדיסציפלינה בה כלול המחקר היא 'הסוציולוגיה של החינוך', ולכן הוא לא הופיע ברשימות הקריאה בירושלים. אך אני עיינתי בו והוקסמתי, והנה אני עומד בפני דלתו של המחבר המפורסם. סיפרתי לו שאני מכיר את ספרו היטב ויש לי כמה שאלות מתודולוגיות. הוא אמר: "על כל שאלה שאוכל לענות עליה - אשמח, ואם לא אוכל - אשמח עוד יותר שתיקנת לי טעות".

בסוף הפגישה סיפר שהוא יהודי-גרמני שהיגר לאמריקה ב-1937 (לא היה צורך לשאול על נסיבות ההגירה), וסיים את לימודי הדוקטורט שלו בפסיכולוגיה כבר בגיל 23. בו במקום הזמין את חנה ואותי לארוחת ערב בביתו.

ערוך לתפארת

נסענו לביתו של רוזנטל וחנינו ליד בקתה בסגנון כפרי. התקבלנו בחום ידידותי כפי שהיה מקובל באותן שנים ביהדות אמריקה כלפי ישראלים. כשישבנו לשולחן ערוך לתפארת שאלתי את המארח כיצד הוא מסביר את שיטת ה- double blind (סמיות כפולה). תשובתו הייתה שאם תהליכי המחקר יהיו גלויים, לא נוכל להבחין בין ממצא לבין ממצא לכאורה.

שיטה זו נתקבלה לראשונה במדעי הרפואה. עצם העובדה שנבדק מסוים נמצא בקבוצת ניסוי עלולה לעודד אותו, ואילו החשש שמפטמים אותו באשליות שאין כל אפשרות שיתגשמו, גורמת לו לתחושת ייאוש המקטינה את סיכוייו להירפא. במקרה זה נאמר שהפלסבו הניב תוצאות שאינן פחות יעילות מאלה של טיפול תרופתי.

כדי לבסס מסקנות עובדתיות בעזרת מחקר קליני, דרושה הפרדה מוחלטת בין נבדקים וחוקרים. מספיק שנחקר מסוגל להבין את המסר שזולג אליו מן החוקר בשביל לחשוף אותו לפסימיות או לאופטימיות ולכוון את התנהגותו בהתאם. מנגנון זה של קומוניקציה עקיפה בין נבדק וחוקר עלול להוות צינור להעברת המסר, גם כאשר הן החוקרים והן הנבדקים אינם מודעים לכך.

האגדה האורבאנית על הנס החכם מדגימה זאת יפה...

הנס "החכם" היה סוס מאולף היטב. כאשר הראו לו גלויה שעליה רשום תרגיל, למשל 4+5=? הוא הגיב על-ידי רקיעה בפרסתו תשע פעמים. מה שעורר חשד היה שהסוס החכם פתר כל תרגיל ולו הקשה ביותר באותה המהירות. הייתכן שהחכם בעל הפרסות חושב ומבין במתמטיקה? ניסו להשיב על שאלה זו על-ידי ניתוק הקשר בין ידיעת התשובה הנכונה לבין הנבדק (הסוס). התברר שהסוס לא הצליח לפתור אפילו תרגילים פשוטים ביותר, ללא נוכחותו של אדם שידע את התשובה הנכונה. מסתבר, שהתשובה הנכונה הועברה אליו על-ידי סימן קל ביותר שניתן לו לאחר הרקיעה "הנכונה.

ילד שמאלי

במחקרו "Pygmalion in the Classroom" הצליח רוזנטל לנתק לחלוטין את הקשר בין נבדקים וחוקרים, וזאת באמצעות "סמיות כפולה". לחלק מהתלמידים (הנבדקים) הוצמדו ציונים אותנטיים שנקבעו במבחנים קודמים ולחלק הוצמדו ציונים פיקטיביים שנבחרו באופן אקראי. התברר שהציון הפיקטיבי ניבא את ההצלחה במבחן המסכם לא פחות טוב מאשר הציון האותנטי.

בהמשך השיחה סיפר כל אחד מהמסובים על עבודתו המחקרית ועל פרסומיו האחרונים. השערה מסוימת שניסחה אשתו גרמה להרמת גבות של בעלה שאמר: "I would not have thought that such a well-bread person like yourself would read a publication like that".

קפצתי מיד - "And I wouldn't have thought that a well-read person like yourself will breed a publication like that".

בעלת הבית הצביעה עליי וקבעה "אתה היית ילד שמאלי. בבית הספר הכריחו אותך לכתוב ביד ימין". ארבעתנו היינו המומים מחילופי דברים אלה שנמשכו בסופו של דבר 10 שניות. "נכון", אמרתי, "אבל איך את יודעת?" אז קיבלנו משני מארחינו הרצאה תשתיתית על מחקרי המוח שהיו אז בחיתוליהם. "כנראה שאצלך, כך סיכמו, שתי אונות המוח מאומנות היטב. בדרך כלל הן משלימות זו את זו, לפעמים גם רבות ביניהן. תהנה ותיזהר".

להדגשתו של רוזנטל את משמעות הציפיות במחקר, הייתה השפעה ניכרת על כל תחומי המחקר במדעי האדם.

לפרק את המנוע

להלן נביא בפניכם שתי תרומות של תורת הציפיות לחיי היומיום.

המוסכניק

נהגים רבים מרגישים את עצמם מרומים בכל פעם שהם נכנסים למוסך. התרופף בורג - חייבים לפרק את המנוע. דלת לא נסגרת - רק הג'ינג'י יודע לטפל במנעול והג'ינג'י יגיע, אם בכלל, רק מחר.

רוזנטל מצא תחבולה. כשמכוניתו נזקקה למוסך, הוא נטל עימו פנקס רשימות, התרחק 15 מטר משער המוסך והחל "לבצע" מדידות שונות. המכונאים היו בטוחים שמהנדס מקצועי מתחזה לבעל רכב פרטי ובוחן את יעילות עבודתם.

בין שמדובר בנציג הלקוחות או במומחה מטעם חברת הביטוח, הוא אדם שלא כדאי להתעסק עימו. הבורג חוזק, המנעולן (הג'ינג'י) חזר, החלונות נרחצו והשיחה הסתיימה בטפיחה על השכם: "סע חביבי".

עכברי המעבדה והסטודנטים

בין הסטודנטים המתקדמים לבין עכברי המעבדה, נקשרים קשרים הדוקים ומתוכם גייסו קבוצות מחקר. היו עכברים שפעלו בהתאם להשערות המחקר והיו כאלה שהתנהגותם הפריכה את ההשערות. כאשר החזירו הדוקטורנטים עכבר עכבר לכלובו, התברר להם, לשמחתם, שמספר העכברים המאששים עלה במקצת על מספרם של המפריכים.

בניסוי חוזר גדל הפער במידה משמעותית. הסבר: האופן בו הוחזרו המאששים לכלוביהם היה עדין ומתחשב יותר מאשר האופן שבו הוחזרו המפריכים. הבדל קטנטן זה הספיק ככל הנראה להיקלט במוחם של רוב העכברים הנבדקים.

סיכום כללי: כל השנים אני מתגעגע למחקרים קטני מידות שאפשר לראות בעין בלתי מזוינת ובלתי ממוחשבת. למרות שהפגישה עם רוזנטל, המתוארת לעיל, הגבירה את הגעגועים, שיטות מחקר ותיאוריות אחרות דחקו את תורת הציפיות לפינה נידחת של מוחי ונושאי פוליטיקה ואתניות תפסו את מקומה.


המרכז למחקר ולמידע מציג מאמר נוסף מפרי עטו של אחד מבכירי הסוציולוגים בישראל, פרופ' יוחנן פרס. פרס, אמריטוס לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב, כתב ספרים ומאמרים על המשפחה, יחסי עדות, דעת קהל, השוֹאה ונושאים נוספים.
יוחנן פרס משתף את קוראי המרכז למחקר ולמידע בדיאלוג מעניין שקיים עם פרופ' רוברט רוזנטל, דיאלוג שעסק ב"סמיות כפולה".
תאריך:  11/12/2016   |   עודכן:  11/12/2016
יוחנן פרס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סמיות כפולה - מפגש עם רוברט רוזנטל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקראת מלאכת ההפקה של קריטריונים להערכת יצירות ספרות גם אם נמצא בכתובים מסוימים רשימת קריטריונים הרי שכתובים אחרים יסתרו אותם ויציעו אחרים במקומם
11/12/2016  |  זיוה ברנדס  |   כתבות
לקראת חג חנוכה מומחי מכון התקנים הישראלי קיבצו מספר טיפים שיוכלו לסייע להורים ולגננות לעבור את החג בצורה בטוחה יותר.
11/12/2016  |  שחר נזרי  |   כתבות
במרכזה של העיר עפולה שכן עד לפני כחודש ימים פארק ירוק בשם פארק הבנים - המדובר בגינה ציבורית מהגדולות בעיר עפולה שכמעט כולה מדשאה ענקית המשתרעת על שטח של שבעה-שמונה דונם (הערכה). גינת פארק הבנים מחוברת כחלק בלתי נפרד לחלק מפארק הרכבת ושני פארקים אלה מהווים למעשה גינה ציבורית אחת.
11/12/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
על-אף התוכניות המפורטות לפיתוח הנגב, וביניהן תוכניות מתאר ארציות, הוזנח הנגב ונותרו בו בעיות אימננטיות של תכנון עירוני-מרחבי ושל פתרונות יישוביים לנגב, בו חיות שתי קהילות זו בצד זו.
11/12/2016  |  חנינא פורת  |   כתבות
בעוד כשבועיים, במוצאי שבת, ידליק רענן אלוני נר ראשון של חנוכה בביתו שבשדי חמד, יחד עם אשתו מיכל (קיקי) וחמשת ילדיו, אחד מהם מאומץ. כל שנה זהו ערב חגיגי לו ולמשפחה, כי רענן נולד בא' חנוכה, לפני 53 שנים. השנה תהיה לו סיבה נוספת למסיבה: השבוע רכש אלוני, עם שותפים, את הבעלות באורתם-סהר, אחת מחברו הבנייה הגדולות בארץ.
09/12/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il